/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Rettigheder til at få pengene tilbage for ~
Fra : Andrew


Dato : 23-05-03 11:49

Hej

I korte træk er historien som følger:

Jeg købt en skærm hos computerforretningen SHG d. 16/10-2002. Denne skærm
kom med en såkaldt on-site løsning, som betød at i tilfælde af fejl på
skærmen så var det et andet firma der stod på bytningen eller reparationen.
Skærmen havde en defekt og jeg sendte den derfor til firmaet der stod for
bytningen og de sendte mig et brev hvori der stod at denne skærm ikke
længere blev produceret, men dens efterfølger var lige kommet på lager, så
det var denne jeg fik. Altså en helt ny model. Denne kom indad døren og den
så fin og god nok ud. Men da jeg tændte den summede den kraftigt, en
elektrisk summen som jeg ikke kunne holde ud. Den overdøvede simpelthen min
computer. Jeg sendte den derfor tilbage til samme firma og de sendte mig en
ny. Denne summede også, men jeg levede med denne summen i nogle måneder
hvorefter det blev for meget. Jeg sendte også denne tilbage i håb om at den
næste ombytningsskærm IKKE summede, men det gjorde den. Jeg konstaterede
derfor at det var en fejl fra selve fabrikkens side. Jeg har siden fået at
vide at netop denne skærm fra fabrikkens side er lavet med "et
underdimensioneret komponent" som er skyld i larmen, og det er der ikke
noget man kan gøre ved.

Jeg har altså købt en produkt; dette byttede jeg grundet en defekt og fik et
helt andet produkt (da det oprindelige produkt ikke længere blev produceret)
og dette produkt er altså født med en defekt der gør at den summer ulideligt
meget.

Hvad kan jeg gøre i denne situation? Kan jeg gå til SHG (forhandleren) og
sige at normalthørende simpelthen ikke kan bruge denne skærm pga. den
fabrikationsfejl der er? Har jeg nogen ret til at få pengene tilbage, eller
bare HALVDELEN af pengene tilbage, da jeg simpelthen bare vil af med denne
skærm så hurtigt som muligt?!

SHG forhandler ikke denne skærm, de forhandlede den oprindelige men ikke
denne skærm hvilket jo kan blive et problem?!

Mvh Anders



 
 
Frodo Nifinger (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Frodo Nifinger


Dato : 23-05-03 12:35


"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:bakub7$7ku$1@sunsite.dk...
> Hej
>
> I korte træk er historien som følger:
>
>. Jeg konstaterede
> derfor at det var en fejl fra selve fabrikkens side. Jeg har siden fået at
> vide at netop denne skærm fra fabrikkens side er lavet med "et
> underdimensioneret komponent" som er skyld i larmen, og det er der ikke
> noget man kan gøre ved.
>
> Jeg har altså købt en produkt; dette byttede jeg grundet en defekt og fik
et
> helt andet produkt (da det oprindelige produkt ikke længere blev
produceret)
> og dette produkt er altså født med en defekt der gør at den summer
ulideligt
> meget.
>
> Hvad kan jeg gøre i denne situation? Kan jeg gå til SHG (forhandleren) og
> sige at normalthørende simpelthen ikke kan bruge denne skærm pga. den
> fabrikationsfejl der er? Har jeg nogen ret til at få pengene tilbage,
eller
> bare HALVDELEN af pengene tilbage, da jeg simpelthen bare vil af med denne
> skærm så hurtigt som muligt?!
>
> SHG forhandler ikke denne skærm, de forhandlede den oprindelige men ikke
> denne skærm hvilket jo kan blive et problem?!
>
Lige et ujuridisk svar:

Jeg ville starte med at kontakte On-site-firmaet og venligt og høfligt
spørge ind til, om problemet kan løses...
Formentlig drejer det sig om overslag i en spole.
Dette kan relativt nemt dæmpes eller fjernes med lakering af spolerne.
Gør opmærksom på, at den nye skærm er nøjagtig lige så problematisk som den
gamle, og at en ombytning sandsynligvis ikke vil afhjælpe fænomenet.
Det er så muligt, at de vil forsøge en reparation, der kan afhjælpe støjen.

Hvis ikke, må du gå den tunge gang til SHG, for at se, om de kan hjælpe dig.

--
Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger





Bertel Lund Hansen (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 23-05-03 13:41

Andrew skrev:

>Jeg har altså købt en produkt; dette byttede jeg grundet en defekt og fik et
>helt andet produkt (da det oprindelige produkt ikke længere blev produceret)
>og dette produkt er altså født med en defekt der gør at den summer ulideligt
>meget.

>Hvad kan jeg gøre i denne situation?

Hæve købet. Du skal henholde dig til købeloven:

§ 78.   Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
   mellem
1)   afhjælpning af mangelen,
2)   levering af en anden genstand, der stemmer overens med
   aftalen (omlevering),
3)   et passende afslag i købesummen eller
4)   ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Ganske vist siger dens stk. 3:

Stk. 3.   Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
   køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller
   ophævelse af købet.

men videre siger stk. 4:

Stk. 4.   Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
   eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og
   uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette
   ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen,
   ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette
   kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen
   afhjælpe for sælgerens regning.

Som du kan se, indtræder alle de oprindelige fire muligheder
fordi sælger ikke har kunnet afhjælpe manglen, og du har for
længst døjet med væsentlige ulemper i den anledning.

Det er irrelevant at SHG har fået en underleverandør til at tage
sig af det praktiske arbejde med service. Det er dem der har
solgt dig skærmen, og derfor dem der har ansvaret for varen.
(se dog senere)

>Kan jeg gå til SHG (forhandleren) og
>sige at normalthørende simpelthen ikke kan bruge denne skærm pga. den
>fabrikationsfejl der er?

Ja, samt at du ikke vil bruge mere tid og energi på den dårlige
skærm.

>Har jeg nogen ret til at få pengene tilbage, eller bare HALVDELEN
>af pengene tilbage, da jeg simpelthen bare vil af med denne skærm
>så hurtigt som muligt?!

Du har ret til at få det fulde beløb tilbage fordi du hæver
handelen. Om du vil indgå et kompromis, er op til dig selv. Én
ting er hvad loven siger, en anden hvad man kan få en forretning
til at respektere. Og der er ikke mange realistiske
sanktionsmuligheder.

>SHG forhandler ikke denne skærm, de forhandlede den oprindelige men ikke
>denne skærm hvilket jo kan blive et problem?!

Købeloven siger også:

§ 84.   Meddelelser efter §§ 81 og 83 kan også gives til en
   producent eller en anden erhvervsdrivende, der i
   forbindelse med købet har påtaget sig at afhjælpe
   eventuelle mangler ved salgsgenstanden.

Her står at du godt kan henvende dig til det firma der har
påtaget sig at ordne problemet, men det er *dit* valg og ikke
SHG's. Der står nemlig blot hvor din meddelelse kan sendes hen.
Der står ikke at sælger kan forlange at du gør det.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Andrew (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Andrew


Dato : 23-05-03 19:19

> >Jeg har altså købt en produkt; dette byttede jeg grundet en defekt og fik
et
> >helt andet produkt (da det oprindelige produkt ikke længere blev
produceret)
> >og dette produkt er altså født med en defekt der gør at den summer
ulideligt
> >meget.
>
> >Hvad kan jeg gøre i denne situation?
>
> Hæve købet. Du skal henholde dig til købeloven:
>
> § 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
> mellem
> 1) afhjælpning af mangelen,
> 2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med
> aftalen (omlevering),
> 3) et passende afslag i købesummen eller
> 4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
>
> Ganske vist siger dens stk. 3:
>
> Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
> køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller
> ophævelse af købet.
>
> men videre siger stk. 4:
>
> Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
> eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og
> uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette
> ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen,
> ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette
> kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen
> afhjælpe for sælgerens regning.
>
> Som du kan se, indtræder alle de oprindelige fire muligheder
> fordi sælger ikke har kunnet afhjælpe manglen, og du har for
> længst døjet med væsentlige ulemper i den anledning.
>
> Det er irrelevant at SHG har fået en underleverandør til at tage
> sig af det praktiske arbejde med service. Det er dem der har
> solgt dig skærmen, og derfor dem der har ansvaret for varen.
> (se dog senere)
>
> >Kan jeg gå til SHG (forhandleren) og
> >sige at normalthørende simpelthen ikke kan bruge denne skærm pga. den
> >fabrikationsfejl der er?
>
> Ja, samt at du ikke vil bruge mere tid og energi på den dårlige
> skærm.
>
> >Har jeg nogen ret til at få pengene tilbage, eller bare HALVDELEN
> >af pengene tilbage, da jeg simpelthen bare vil af med denne skærm
> >så hurtigt som muligt?!
>
> Du har ret til at få det fulde beløb tilbage fordi du hæver
> handelen. Om du vil indgå et kompromis, er op til dig selv. Én
> ting er hvad loven siger, en anden hvad man kan få en forretning
> til at respektere. Og der er ikke mange realistiske
> sanktionsmuligheder.
>
> >SHG forhandler ikke denne skærm, de forhandlede den oprindelige men ikke
> >denne skærm hvilket jo kan blive et problem?!
>
> Købeloven siger også:
>
> § 84. Meddelelser efter §§ 81 og 83 kan også gives til en
> producent eller en anden erhvervsdrivende, der i
> forbindelse med købet har påtaget sig at afhjælpe
> eventuelle mangler ved salgsgenstanden.
>
> Her står at du godt kan henvende dig til det firma der har
> påtaget sig at ordne problemet, men det er *dit* valg og ikke
> SHG's. Der står nemlig blot hvor din meddelelse kan sendes hen.
> Der står ikke at sælger kan forlange at du gør det.

Der er dog 2 problemer:

1. SHG kan jo hævde at der ikke er nogen mangel ved varen da ALLE skærmene
summer pga. den måde den fra fabrikkens side er bygget. Det kan jo nok ikke
betegnes som en mangel. Det er jo det samme som hvis man havde købt en bil
og denne bil fra fabrikkens side hylede når den kom over 100 km/t. Hvis ALLE
biler gør dette er det jo ikke forhandlerens problem, nærmere LG Electronics
som har lavet skærmen.

2. Jeg har brugt skærmen og da jeg var til skriftlig eksamen i dansk på mit
gymnasium ramte skrærmen et søm under transporten som gjorde at der i
plastikket ovenover selve skærm-glasset er kommet en ridse på ca. 1-1,5 cm.
Dette gør jo at SHG ikke kan sælge skærmen igen som ny, og denne ridse vil
de jo med garanti bruge som argument for IKKE at ville tage den tilbage.

Mvh Anders

PS: hvad synes i jeg skal skrive til SHG. Jeg er nødt til at have det
lovmæssige med så de ikke kan undsige sig at give mig endten kontant plaster
på såret eller at tage skærmen tilbage også selvom den har en ridse (?) ?

Mvh Anders



Bertel Lund Hansen (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 23-05-03 21:16

Andrew skrev:

>Der er dog 2 problemer:

>1. SHG kan jo hævde at der ikke er nogen mangel ved varen da ALLE skærmene
>summer pga. den måde den fra fabrikkens side er bygget.

Så skal man have hørt lyden for at kunne vurdere det. Hvis det
kun er en svag summen, og du er overfølsom, er det ikke en
mangel. Hvis den hyler som et damplokomotiv, er det en mangel
uanset om en mio. andre skærme siger på samme måde. Det støtter
dog opfattelsen af at det er en mangel, at en hylende skærm er
blevet byttet to gange.

>Hvis ALLE biler gør dette er det jo ikke forhandlerens problem

Hvis et forhold er en mangel, er det forhandlerens problem uanset
hvem der har forårsaget det.

>2. Jeg har brugt skærmen og da jeg var til skriftlig eksamen i dansk på mit
>gymnasium ramte skrærmen et søm under transporten som gjorde at der i
>plastikket ovenover selve skærm-glasset er kommet en ridse på ca. 1-1,5 cm.

Okay, det komplicerer sagen. Så vil det være en idé at forhandle
om et kompromis. Men halvdelen af prisen forekommer mig at være
meget for en revne.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Ole Geisler (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Ole Geisler


Dato : 24-05-03 10:40

On Fri, 23 May 2003 22:15:59 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

>Okay, det komplicerer sagen.

Hvorfor?
At der er en kosmetisk skade på produktet er da slutbrugerens eget
problem. At SHG har valgt en løsning der hedder "ombytning" er da
ligegyldigt, ridsen er jo ikke relateret til fejlen.

SHG kan jo blot vælge at reparere den ridsede skærm og returnere denne
til kunden.

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Aut. baatnakke, flueknepper og universalgeni
Mit motto: Let`s fix it!

Bertel Lund Hansen (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-05-03 11:17

Ole Geisler skrev:

>SHG kan jo blot vælge at reparere den ridsede skærm

Kunden vil nu ikke afvente flere forsøg på reparation. Derfor er
sagen lidt rodet. Hvis der ikke havde været forsøgt repareret
før, ville jeg være enig.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Andrew (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Andrew


Dato : 24-05-03 15:54


>
> >SHG kan jo blot vælge at reparere den ridsede skærm
>
> Kunden vil nu ikke afvente flere forsøg på reparation. Derfor er
> sagen lidt rodet. Hvis der ikke havde været forsøgt repareret
> før, ville jeg være enig.
>

Hej igen og tak for alle svarene. Hvad vil i foreslå jeg skriver til SHG,
også sådan lovmæssigt ?

Mvh Anders



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408892
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste