Andrew skrev:
>Jeg har altså købt en produkt; dette byttede jeg grundet en defekt og fik et
>helt andet produkt (da det oprindelige produkt ikke længere blev produceret)
>og dette produkt er altså født med en defekt der gør at den summer ulideligt
>meget.
>Hvad kan jeg gøre i denne situation?
Hæve købet. Du skal henholde dig til købeloven:
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med
aftalen (omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Ganske vist siger dens stk. 3:
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller
ophævelse af købet.
men videre siger stk. 4:
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og
uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette
ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen,
ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette
kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen
afhjælpe for sælgerens regning.
Som du kan se, indtræder alle de oprindelige fire muligheder
fordi sælger ikke har kunnet afhjælpe manglen, og du har for
længst døjet med væsentlige ulemper i den anledning.
Det er irrelevant at SHG har fået en underleverandør til at tage
sig af det praktiske arbejde med service. Det er dem der har
solgt dig skærmen, og derfor dem der har ansvaret for varen.
(se dog senere)
>Kan jeg gå til SHG (forhandleren) og
>sige at normalthørende simpelthen ikke kan bruge denne skærm pga. den
>fabrikationsfejl der er?
Ja, samt at du ikke vil bruge mere tid og energi på den dårlige
skærm.
>Har jeg nogen ret til at få pengene tilbage, eller bare HALVDELEN
>af pengene tilbage, da jeg simpelthen bare vil af med denne skærm
>så hurtigt som muligt?!
Du har ret til at få det fulde beløb tilbage fordi du hæver
handelen. Om du vil indgå et kompromis, er op til dig selv. Én
ting er hvad loven siger, en anden hvad man kan få en forretning
til at respektere. Og der er ikke mange realistiske
sanktionsmuligheder.
>SHG forhandler ikke denne skærm, de forhandlede den oprindelige men ikke
>denne skærm hvilket jo kan blive et problem?!
Købeloven siger også:
§ 84. Meddelelser efter §§ 81 og 83 kan også gives til en
producent eller en anden erhvervsdrivende, der i
forbindelse med købet har påtaget sig at afhjælpe
eventuelle mangler ved salgsgenstanden.
Her står at du godt kan henvende dig til det firma der har
påtaget sig at ordne problemet, men det er *dit* valg og ikke
SHG's. Der står nemlig blot hvor din meddelelse kan sendes hen.
Der står ikke at sælger kan forlange at du gør det.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO:
http://fiduso.dk/