Var Pascal kristen?
Fra : Bo Warming

Dato : 23-05-03 10:58

Ligesom Spinoza bekæmpedes han som fritænker, og disse to nytænkere lagde
klart an til Marx-ateismen

Muhamed grundlagde en religion ved at dræbe. Jesus grundlagde en religion
ved at lade sig dræbe. Pascal

Kun ved at være syg/lide er man sand kristen. Pascal

"Klogt at tro på gud - der er lidet at tabe. Men ved ateisme risikeres
fortabelse. " Dette kaldes Pascal's wager. Han uddyber dog "Hvis
sandsynligheden for Guds eksistens er uendelig lille, er der fordel ved at
forlade kirken."(og han blev salvet og gik til skrifte på sit dødsleje,
selvom han var leder hos de jesuiter-kritiske jansenitter).

At gøre nar af filosofien, betyder i sandhed at filosofere. Pascal.

Hvis Gud til stadighed åbenbarede sig for menneskene, ville der intet
fortjenstfuldt være ved at tro på ham. Og hvis han aldrig åbenbarede sig,
ville det være småt med troen. Men som oftest skjuler han sig. Pascal

Man kan definere sig frem til alting, men jeg mener klart at Pascal og
Nietzsche(der beundrede Pascal, men så ham som et offer for fejlagtig
kristendom)
ER KRISTNE

Debatten om at katolikker kaldte lutheranere for hedning
og WW1+2 soldater kaldte deres modpart for ukristelige
er dum - og minder om når børnehavebørn siger "mit indlæg er mere ontopic
end dit og min far kan tæve din far"

Bo Warming
Bjelkes Alle 46
2200 København N