Mobiltelefon
Fra : BJ.DK

Dato : 23-05-03 10:50

Når man får en mobiltelefon af sin arbejdsgiver "så han kan få fat på een,
når man er ude at køre".

Det betyder at jeg selvfølgelig har "rådighed" over telefon 24/7. Een ting
er, at jeg ikke bruger den til noget, men hvordan definerer skattevæsenet
sådan noget over for skattevæsnet? Jeg ønsker jo ikke at blive beskattet af
"fri telefon....".

Børgesen

Fra : Fly Christensen

Dato : 23-05-03 11:18

On Fri, 23 May 2003 11:49:35 +0200, "BJ.DK" <news@klog.dk> wrote:

> [...]
>sådan noget over for skattevæsnet? Jeg ønsker jo ikke at blive beskattet af

Du skal have en skrivelse fra din arbejdsgiver, som udtrykkeligt siger,
at telefonen kun må bruges til udøvelse af dit erhverv. Den må ikke på
nogen måde åbne op for, at du liige må ringe hjem og sige at du bliver
forsinket, også selvom at opkaldet kun tager 10 sekunder.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Zacho

Dato : 23-05-03 15:12

"BJ.DK" <news@klog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sådan noget over for skattevæsnet? Jeg ønsker jo ikke at blive beskattet

Ifølge afgørelse fra Skatteministeriet (TSS af 19/2 1996, 99/66-412-00397)
gælder følgende:

Betaler arbejdsgiveren medarbejderens telefon til privat benyttelse uden for
arbejdsstedet, er telefonen et skattepligtigt personalegode. Værdien af fri
telefon er p.t. sat til 3.000 kr., af hvilket den ansatte skal beskattes,
uanset om der er tale om en mobiltelefon eller en stationær telefon. Den
ansatte vil dog højst blive beskattet af de faktiske udgifter.

Told og Skattestyrelsen er imidlertid af den opfattelse, at brugen af en
mobiltelefon er skattefri for den ansatte, hvis han er blevet pålagt af
arbejdsgiveren at medtage telefonen uden for arbejdsstedet, fordi arbejdet
nødvendiggør brugen af en sådan, og hvis der kun er tale om et begrænset
brug af telefonen til nødvendige opkald til hjemmet. Ved nødvendige opkald
kan f.eks. forstås opkald for at orientere om overarbejde.

Told og Skattestyrelsen understreger kravet om, at arbejdet nødvendiggør
brug af mobiltelefon, og at benyttelsen er enkeltstående og kortvarig. Det
afgørende er, at den ansatte ikke anvender telefonen på en sådan måde, at
den erstatter en egen telefon, men at den alene anvendes i tæt tilknytning
til den ansattes arbejde. Det påhviler i denne forbindelse arbejdsgiveren at
føre kontrol med anvendelsen, bl.a. via telefonregningen.

Fra : Henning Makholm

Dato : 23-05-03 15:35

Scripsit "Zacho" <no@mail.com>

> Det påhviler i denne forbindelse arbejdsgiveren at
> føre kontrol med anvendelsen, bl.a. via telefonregningen.

Den er mægtig. Men er der ikke en udtrykkelig lov der forbyder
arbejdsgivere at overvåge hvem medarbejderne ringer til i
arbejdstiden?

--
Henning Makholm "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-05-03 16:14

In article <yah3cj5k9xx.fsf@pc-043.diku.dk>, Henning Makholm wrote:
> Scripsit "Zacho" <no@mail.com>

> Den er mægtig. Men er der ikke en udtrykkelig lov der forbyder
> arbejdsgivere at overvåge hvem medarbejderne ringer til i
> arbejdstiden?

Den udspecificerede regning har ikke de 2 sidste cifre med, så
medarbejdere skal sandsynliggøre at samtalerne er arbejdsrelevante,
og kan principielt opsiges hvis der er uforklarlige poster på regningen.

Typisk bliver der dog tale om at medarbejderen selv betaler private
samtaler.