Harddisk spin down?
Fra : Thomas D

Dato : 23-05-03 01:42

hej,

Under "strømstyring" eller Power Management kan man i Windows 2000 sætte
harddisken til at "slukke" (spin down) efter en given tid.
Kan det ikke lade sig gøre at gøre dette fra Pascal - evt. via et API kald
eller noget?
Jeg har kigget lidt i Win32 Developer's References, men kan ikke rigtig
finde noget brugbart.
Kan kun finde hvordan man får en CDROM til at spinne up/down.

Mvh
Thomas

Fra : Klaus Petersen

Dato : 25-05-03 12:30

> [...]
> finde noget brugbart.
> Kan kun finde hvordan man får en CDROM til at spinne up/down.

Jeg har også rodet lidt med det der problem på et tidspunkt. Problemet var,
at den kun meget sjældent spinnede ned, og når den gjorde, var det maks for
5 minutter af gangen.

Når den ikke spinner ned, er det jo fordi der er harddisk aktivitet.

- Derfor går jeg også ud fra, at selv om du ville kunne gøre det evt. via.
et api kald eller noget andet, vil den spinne op med det samme lige efter
alligevel.

Der findes programmer til at spore harddisk-aktivitet og hvor det kommer fra
(altså hvilket program) .... bruger man sådan eet, vil man finde ud af, at
det meste harddisk-aktivitet kommer fra windows selv - tilsyneladende helt
uden årsag.

Microsoft(brains) har indrømmet, at det er et problem for dem som ønsker at
benytte den funktion .... men der bliver sandsynligvis aldrig gjort noget
ved det.

Det store spørgsmål er så, om linux er bedre i den retning, for w2k/winxp
sux.