/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ny Cykel?
Fra : Mads Krog-Jensen


Dato : 27-03-01 14:20

Jeg har fået mig en helt ny cykel (YZF 1000 R) og ville lige høre om der er
nogen som har nogle gode råd til hvad man skal huske - vedligeholdelse,
tilkørsel osv!

Lad mig høre alle de forskellige små tips og tricks.

Mads





 
 
Ian Rasmussen (27-03-2001)
Kommentar
Fra : Ian Rasmussen


Dato : 27-03-01 14:23

Mads Krog-Jensen wrote:
>
> Jeg har fået mig en helt ny cykel (YZF 1000 R) og ville lige høre om der er
> nogen som har nogle gode råd til hvad man skal huske - vedligeholdelse,
> tilkørsel osv!
>
> Lad mig høre alle de forskellige små tips og tricks.

Koer paent de foerste 1500 km og forbliv paa oktan 98 blyfri (altid).
Dette er kuren mod olie-forbug paa modellen. Naar du herefter oensker at
frigoere lidt ekstra hk, aabn da luftfiltret i bunden og faa den dyset
om = +10-12 hk. Jvf tidligere traade om netop denne model

Ian, thundeace, nl

Armand (29-03-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-03-01 01:44


Ian Rasmussen <ianr@wm.estec.esa.nl> skrev i en
news:3AC09444.468605C2@wm.estec.esa.nl...
>
> frigoere lidt ekstra hk, aabn da luftfiltret i bunden og faa den dyset
> om = +10-12 hk. Jvf tidligere traade om netop denne model

Var det ike også 'Esset der havde en alt for kold termostat???

--
Armand.




Claus Rittig (27-03-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 27-03-01 14:46

"Mads Krog-Jensen" <mkj@multica_nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:99q422$kkk$1@news.inet.tele.dk...
> Jeg har fået mig en helt ny cykel (YZF 1000 R) og ville lige høre om der
er
> nogen som har nogle gode råd til hvad man skal huske - vedligeholdelse,
> tilkørsel osv!
> Lad mig høre alle de forskellige små tips og tricks.

Et helt generelt råd som kan bruges på alle nye japanske motorcykler:

Start med at afmontere furhjulsaksel, baghjulsaksel og baggaffelaksel, og
smør dem med fedt (gerne molykotefedt) før du monterer dem igen. Det er let
og hurtigt gjort, for du behøver ikke afmontere hjul eller bagsvinger, kun
trække akslerne ud.
Akslerne er nemlig ikke smurt på nye cykler, og det sker heller ikke ved
service-eftersyn. Det betyder at akslerne kan sætte sig fast - simpelthen
ruste fast. Så langt kommer det nu sjældent med hjulakslerne (jo, det sker
tit på off-roadere, men ikke på gadecykler) for akslerne pilles jo ud hver
gang man skal skifte dæk, og så smører man dem jo ingen man samler igen. Men
baggaffelakslen piller man jo normalt ikke sådan lige af, så den kan ruste
fast, og det er noget lort når man en dag skal skifte lejerne i baggaflen!
På nogle modeller kan det også være en god ide at give akslerne i
bagdæmperens link-system en omgang smørelse, faktisk nok på de fleste
modeller, de aksler er nemlig heller ikke smurt fra fabrikken.

Når cyklen så er et par år gammel (eller har rundet 20.000km) er det en god
investering at skille bagdæmper-linket ad og rense/smøre alle lejer med ny
fedt, det er en øvelse man gør hver vinter med off-roadere, men som man tit
glemmer på gadecyklerne, og med tørre link-lejer er det ligegyldigt hvor god
super-cyklens bagdæmper er, den vil fungere som lort.

Rittig
Den der smør godt, kør godt.
(Guuud, er jeg virkelig så gammel?!?)




Asger Steffensen (27-03-2001)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 27-03-01 19:14


>
> Når cyklen så er et par år gammel (eller har rundet 20.000km) er det en
god
> investering at skille bagdæmper-linket ad og rense/smøre alle lejer med ny
> fedt, det er en øvelse man gør hver vinter med off-roadere, men som man
tit
> glemmer på gadecyklerne, og med tørre link-lejer er det ligegyldigt hvor
god
> super-cyklens bagdæmper er, den vil fungere som lort.
>
Ak ja, Rittig, fortæl mig om det! Der sidder 5 smørenipler på ZX-10
bagtøjet, men jeg tror jeg er den eneste der nogensinde har benyttet dem!
:-/

Asger
ZX-10 (der skal have efterset bagtøj snarest)



Claus Rittig (27-03-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 27-03-01 20:05

"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:iO4w6.309$rM3.21954@news.get2net.dk...

> Ak ja, Rittig, fortæl mig om det! Der sidder 5 smørenipler på ZX-10
> bagtøjet, men jeg tror jeg er den eneste der nogensinde har benyttet dem!
> :-/

Men det er dog lækkert at der ER smørenipler, de er nemlig sparet væk på
mange cykler.
Du kan nøjes med at give dem en tur med fedtsprøjten en gang om året (når du
har fået monteret nye lejer), mens vi med nippel-frie linksystemer må til at
skille hele lortet ad - og det går der let et par timer med.

Rittig



Jens Jacob Bager Jen~ (27-03-2001)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 27-03-01 22:06

> Men det er dog lækkert at der ER smørenipler, de er nemlig sparet væk på
> mange cykler.
> Du kan nøjes med at give dem en tur med fedtsprøjten en gang om året (når
du
> har fået monteret nye lejer), mens vi med nippel-frie linksystemer må til
at
> skille hele lortet ad - og det går der let et par timer med.

Tell mee about it. Jeg har lige brugt hele eftermiddagen på at adskille,
rense og smøre XJ'erens bagaffjedring. Der er sådan noget man skal gøre en
gang om året.

Lige et tip til til den nye ace. Pil motorboltene ud en af gangen og smør
dem også. Så kan du også få dem ud senere.

--
Hilsen Jens Bager Jensen
Yamaha XJ 600 '91 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



Asger Steffensen (27-03-2001)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 27-03-01 22:22


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> wrote in message
news:99qv9q$ssh$1@eising.k-net.dk...
>
> Lige et tip til til den nye ace. Pil motorboltene ud en af gangen og smør
> dem også. Så kan du også få dem ud senere.
>
Ja, og glem nu ikke topboltene...

Asger
ZX-10



Asger Steffensen (27-03-2001)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 27-03-01 22:21


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:99qp4o$mpk$1@news.inet.tele.dk...
> "Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:iO4w6.309$rM3.21954@news.get2net.dk...
>
> > Ak ja, Rittig, fortæl mig om det! Der sidder 5 smørenipler på ZX-10
> > bagtøjet, men jeg tror jeg er den eneste der nogensinde har benyttet
dem!
> > :-/
>
> Men det er dog lækkert at der ER smørenipler, de er nemlig sparet væk på
> mange cykler.

Ja, det vejer jo alt sammen!

Anyway, fuldstændigt korrekt, det er rart at de er der!

Asger
ZX-10



Armand (29-03-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-03-01 01:45


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:99q5vd$rtm$1@news.inet.tele.dk...
>
> Et helt generelt råd som kan bruges på alle nye japanske motorcykler:
> Start med at afmontere ...........................baggaffelaksel, og
> smør dem med fedt (gerne molykotefedt) før du monterer dem igen.

Og så siges det at man ikke kan lære af andres erfaringer

--
Armand.



Henry (28-03-2001)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 28-03-01 12:35

Hej

Tillykke med den.

Tilkørsel er der mange meninger om her er een af dem
http://www.one-ring.net/vfrfaq/general.html#breakin

måske kan den bruges til noget.

Henry



Jens Jacob Bager Jen~ (29-03-2001)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 29-03-01 10:33

> Jeg har fået mig en helt ny cykel (YZF 1000 R) og ville lige høre om der
er
> nogen som har nogle gode råd til hvad man skal huske - vedligeholdelse,
> tilkørsel osv!

Forresten angående en Tunderace så har to i klubben denne model. Den ene fik
efter et halvt år adskilt og smurt kronrørslejer, bagakselslejer,
affjedringslinks, motorbolte og hjulaksler. Det er nemt på en ny cykel og
tager en aftermiddag. Alt dette var tørt på den næsten nye ace, så jeg kan
kun tilslutte mig Rittigs udtalelese om at disse ting ikke er smurt fra
fabrikkens side, selv på en cykel til 170.000Kr.

--
Hilsen Jens Bager Jensen
Yamaha XJ 600 '91 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408696
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste