Matrix og solbriller
Fra : Gismo

Dato : 22-05-03 16:42

Hvorfor har de solbriller på i The Matrix ?

Gismo

Fra : Per

Dato : 22-05-03 16:45

"Gismo" <stivnisse@REMOVEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvorfor har de solbriller på i The Matrix ?
>
> Gismo

Fordi det ser cool ud naturligvis!

De har jo også pænt tøj og lækkert hår (nå ja måske ikke lige Morpheus ;)

Fra : Gismo

Dato : 22-05-03 17:01

"Per" <pzk@JEGHADERSPAMcrayon.dk> skrev i en meddelelse
> "Gismo" <stivnisse@REMOVEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fordi det ser cool ud naturligvis!
>
> De har jo også pænt tøj og lækkert hår (nå ja måske ikke lige Morpheus ;)

Rigtigt det ser cool ud, men er det den rigtige grund ?

Gismo

Fra : Peter Lind

Dato : 22-05-03 17:55

"Gismo" <stivnisse@REMOVEhotmail.com> wrote in message

> "Per" <pzk@JEGHADERSPAMcrayon.dk> skrev i en meddelelse

> Rigtigt det ser cool ud, men er det den rigtige grund ?

Det er en af grundene. Brødrene har ikke fortalt meget om det, så det er
frit for enhver at drage sine egne konklusioner.

En yndet tolkning er at solbrillerne skjuler personernes sjæl. Den gode
gamle med at øjnene er sjælens spejl. Agenterne, Smith etc., har ingen sjæl,
og bruger solbrillerne for at skjule deres døde øjne. Morpheus og de andre
oprørere har set lyset, og deres øjne ville derfor afsløre at deres sjæl var
gjort bekendt med virkeligheden, at de ikke kun eksisterede i The Matrix,
men kender til Zion, kraftværket og alt det der...
Derfor går de med solbriller.

Læderdragterne er lidt af det samme. Agenterne er selvfølgelig Men in Black,
og jakkesættene gør dem anonyme. Oprørerne er lidt mere teflon-agtige, de er
ikke en integreret del af The Matrix, de er kun på besøg derinde, og iklædt
lak, læder og solbriller kan de lettere glide ubemærket igennem
Matrix-verdenen. Læder er jo dejlig smudsafvisende, samtidig med at det er
ret uigennemtrængeligt.

En anden tolkning, som ikke nødvendigvis udelukker den første, er at
solbrillerne og læderet giver oprørerne en insektagtig fremtoning. De er
skadedyr i maskinernes øjne, og skal udryddes for enhver pris. Samtidig kan
de altmuligt som almindelige mennesker ikke kan, de er nærmest usårlige, de
kan flyve, de bevæger sig ekstremt hurtigt, og så videre og så videre. Der
er flere aspekter i denne ide, men jeg kan desværre ikke huske dem alle lige
nu.

De tolkninger går iøvrigt kun på den første film, men jeg er vis på at de
samme ideer fortsætter i Reloaded og Revolutions.

mvh
Peter Lind

Fra : MP Jakobsen

Dato : 22-05-03 21:10

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> De tolkninger går iøvrigt kun på den første film, men jeg er vis på at de
> samme ideer fortsætter i Reloaded og Revolutions.

Eller også er det bare for at se lidt rebel-agtige ud. De bryder ud af
normen, ud af den hverdagens regler, ud af 'the matrix'.

MP

Fra : Per

Dato : 23-05-03 07:29

> Rigtigt det ser cool ud, men er det den rigtige grund ?
>
> Gismo

Det kan også være af praktiske årsager? I film har f.eks. secret service
agenter også ofte solbriller på.

Men i the matrix ser man jo kun deres alter-ego. De har jo heller ikke
huller i baghovedet.

Fra : Jim Andersen

Dato : 22-05-03 16:49

> Hvorfor har de solbriller på i The Matrix ?

Fordi de så får penge fra solbrille-fabrikanten.

/jim

Fra : Yildizhan

Dato : 22-05-03 20:05

Hvor kan man købe dem??

Fra : kr0oZe

Dato : 22-05-03 20:09

"Yildizhan" <prestij@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor kan man købe dem??

I den gamle film var det Rayban briller, men jeg ved
ikke om de også har dette mærke på i den nye.
Du kan i hvert fald tjekke denne side, der står garanteret
noget om forhandlere.

http://www.rayban.com/

--
// Christian Kruse //
Skribent @ www.filmzonen.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 23-05-03 08:23

kr0oZe skriblede:

> I den gamle film var det Rayban briller,

Nope. Det var Blinde Design Project. Og de var specialfremstillede til
filmen - ikke som jeg skrev i en anden post fra et overskudslager.

http://metromix.chicagotribune.com/movies/mmx-0305040269may04,0,5649490.story?coll=mmx-movies_top_heds

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Steen Villumsen

Dato : 22-05-03 20:21

Yildizhan <prestij@ishoejby.dk> wrote:

> Hvor kan man købe dem??

http://justlikethemovie.com/ og http://www.matrix2-sunglasses.com/ er et
par bud i US.

--
Venligst,
Steen Villumsen

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 22-05-03 22:56

"Yildizhan" <prestij@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor kan man købe dem??

www.thematrixshop.com men de er vandvittigt dyre, og jeg ved ikek om de
sender til DK.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 23-05-03 00:03

Joakim Lauridsen skrev:

> www.thematrixshop.com men de er vandvittigt dyre, og jeg ved ikek om
> de sender til DK.

Der var engang en glimrende onlineshop, der solgte ting fra film. Det
meste var bare produkter, der /lignede/ de rigtige, men prisen var til
gengæld rimelig.

Siden hed vist noget i stil med "As Seen On-et eller andet" ... Nogen,
der kender den?

--
Mvh. Peter - http://filmsvar.dk
"You were doing well until everyone died."

Fra : Martin Moeller

Dato : 23-05-03 09:49

Peter Bjerre Rosa skrev:

> Siden hed vist noget i stil med "As Seen On-et eller andet" ... Nogen,
> der kender den?

Jep.

http://www.asseenonscreen.com/

Og de sender til Danmark skal jeg lige tilføje.

--
Martin Møller

Fra : David T. Metz

Dato : 23-05-03 08:01

Jim Andersen skriblede:
> "Gismo" <stivnisse@REMOVEhotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Fordi de så får penge fra solbrille-fabrikanten.

Næppe. Til den oprindelige Matrix fik de brillerne fra en lokal (australsk)
fabrikants restlager - om jeg husker ret.

Fra : David T. Metz

Dato : 23-05-03 08:24

David T. Metz skriblede:
> Til den oprindelige Matrix fik de brillerne fra en lokal
> (australsk) fabrikants restlager - om jeg husker ret.

Nå, det var vist en vandrehistorie.

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 23-05-03 22:44

> Hvorfor har de solbriller på i The Matrix ?

De har sguda lige set lyset - ligesom i Platons hulebillede. Hvordan tror du
ikke det føles for øjnene . . .
--
vh ¸.·´¯)

Fra : Jonas Bille

Dato : 24-05-03 13:56

d. 23/05/03 23:44 skrev Torben Abilgaard på toa@fjernezbt.dk i artiklen
3ece963e$0$18733$4d4eb98e@news.dk.uu.net:

> "Gismo" <stivnisse@REMOVEhotmail.com> skrev i en meddelelse
>>
> De har sguda lige set lyset - ligesom i Platons hulebillede. Hvordan tror du
> [...]

Nope, det giver ikke mening.
I Platons hulebillede kan man i starten ikke se Solen, når man er kommet op
af hulen (ud af matrix'en) - man må dække sine øjne. Derefter vil man indse
det absolutte , og føle det som en pligt at "oplyse" de der blev tilbage i
hulen om det Sande (there is no spoon...); derfor går man tilbage i hulen
(matrix'en), hvor folket sandsynligvis ikke vil forstå én...
Jeg tror mere på at det er samme ide som MIB - de skal være anonyme og
uigenkendelige, glide i et med masserne.

hilsen, Jonas