dahlia
Fra : Pia J

Dato : 22-05-03 16:43

Jeg såede nogen dahlia frø i store potter for godt en måned siden, de har
det fint og vokser i min vindueskarm - men krukkerne kommer noget i konflikt
med mit rullegardin hver dag - såå - hvornår mon jeg kan flytte dem fra
soveværelset og udenfor uden at de små pus går til?

Temperaturen kan man ikke rigtig gå efter - den er jo som vinden den blæser
og stadig ret koldt om natten. Mine tomatplanter som jeg i optimisme over et
par varme dage plantede ud, er i hvert fald gået i stå! Og sådan kan det jo
gå det meste af sommeren... Kan man bedømme efter størrelsen istedet?

Alternativet er at hegne mit spisebord ind med hønsenet igen - ellers
prøvesidder kattene straks krukkerne med deres fede mås. :)

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-05-03 22:11

On Thu, 22 May 2003 17:42:41 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>med mit rullegardin hver dag - såå - hvornår mon jeg kan flytte dem fra
>soveværelset og udenfor uden at de små pus går til?

Nu - tror jeg på
Temperaturen om natten er sådan set fin nok, men om dagen kunne vi godt
bruge noget mere varme.....

> [...]
>par varme dage plantede ud, er i hvert fald gået i stå! Og sådan kan det jo
>gå det meste af sommeren... Kan man bedømme efter størrelsen istedet?

Størrelsen har selvfølgelig noget at sige. Men jeg tror det er lige så
vigtigt at planterne har nogle lune dage lige efter de er kommet ud, så
de ikke får et chok. Efter nogle dage med rimelige temperaturer klarer
de sig normalt fint nok.

http://www.gartneriet.dk
Besøg blomsterfestivalen i Frederikshavn d. 31/5 - 1/6
- og gør et staude-kup! http://blomsterfestival.frederikshavn.dk/

Fra : Pia J

Dato : 23-05-03 08:27

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> Nu - tror jeg på
> Temperaturen om natten er sådan set fin nok, men om dagen kunne vi godt
> bruge noget mere varme.....

Den er da helt nede omkring 5 grader? Men ok, det er dit ansvar, så! :)

> [...]
> vigtigt at planterne har nogle lune dage lige efter de er kommet ud, så
> de ikke får et chok. Efter nogle dage med rimelige temperaturer klarer

Jeg regner med at bruge et par dage på at flytte dem ind og ud. Tomaterne så
heller ikke døde ud sidst jeg kiggede, bare gået i stå. Men jeg har næsten
opgivet køkkenhaven, den er dækket af et fint lysegrønt lag overalt hvor der
ikke er bede... - og snart I bedene også, men luge tør jeg ikke, for jeg kan
indtil videre kun genkende løg og rødbeder. Ærterne æder pipfuglene...

:Pia