Nyudstykket byggegrund, foreløbigt kontra ~
Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 22-05-03 08:44

Hej

Jeg har købt en byggegrund, hvor der i udbudsmaterialet tagegs højde for en
del ting, blandt andet byggefeltet. (Det er nævnt i en standardklausul).
Formuleringen er ca. at man skal acceptere ændringer i ting der er
foreløbige, som f.eks. byggefelt, koter, mv.

I materialet er der desuden en lokalplan og en deklaration. Af begge disse
fremgår at byggefeltet på min grund starter 3 meter fra skel. Deklarationen
er tinglyst. Jeg afgiver bud medio februar og medio marts får jeg accept,
med en kontrakt, hvoraf det fremgår af byggefeltet starter 3 meter fra
skel, dog stadig med standardformuleringen at jeg må acceptere ændringer i
ting der er foreløbige, som f.eks. byggefelt, koter, mv. (iøvrigt var
kommunen så længe om at behandle sagen at jeg først fik besked om at vi
havde fået grunden _efter_ at den egentlig skulle betales. De er ikke
specielt hurtige - overtagelse var 1. april).

I helt andet ærinde kontakter jeg teknisk forvaltning og under
telefonsamtalen kommer det frem at sagsbehandleren mener at mit byggefelt
starter 5 meter fra skel. Han fakser et dokument dateret ultimo februar,
hvoraf det fremgår at mit byggefelt nu starter 5 meter fra skel.

Min advokat skriver straks (ultimo marts) til kommunen, i går fik vi svar;
"ja, byggefeltet er ændret, æv bæv". En interessant detalje er at min grund
er een af kun en håndfuld grunde der oprindeligt havde et byggefelt der
startede 3 meter fra skel, langt de fleste havde/har byggefelter der
starter 5 meter fra skel. Jeg gjorde en del ud af at studere dette i
forbindelse med budsafgivelsen, fordi jeg var interesseret i så stor en
(bag)have som muligt og egentlig ligeglad med arealet mellem facade og vej.

Mit spørgsmål til gruppen er; kan de "være bekendt" at sige at et byggefelt
der er med i lokalplanen, tinglyst og fremgår af en kontrakt er
"foreløbigt"?

Og, hvornår holder det op? Kan kommunen dumpe en meter jord på min grund og
sige at koterne jo også var "foreløbige"? De har ikke selv fortalt en dyt
om hvad de ændrer, borset fra svarene på mine henvendelser som jo nærmest
kan karakteriseres som tilfældige.

Det skal siges at jeg i mellemtiden har haft jordbundsundersøgelser på
grunden og må påregne nogen ekstraudgifter (ny undersøgelse, stikledninger,
ekstra fliseanlæg, mv) som konsekvens af ændringen af byggefeltet. Det
virker måske lidt tosset at lave jordbundsundersøgelser, men det byggefirma
jeg bygger med, kan jo ikke vente de 2 (to) måneder som kommunen er om at
svare. Vi skal videre, så huset kan planlægges.

Min advokat er selvfølgelig også i gang med at undersøge disse ting, men jeg
kan ikke nære mig for at høre om der er nogen kloge hoveder herinde der ved
noget om det. Jeg føler mig rimeligt snydt at kommunen - der i forvejen har
et hav af regler (f.eks. må udvendigt træværk ikke være trykimprægneret)
jeg har forsøgt at forstå og indrette mig efter, men så lige pludseligt
"stjæler" 10% af min baghave. Øv.

Mads

P.S. Det er meget længe siden jeg har været rigtigt aktiv usenetbruger. Jeg
ved ikke om det i dag er vildt dårlig stil at lave krydsposting, men jeg
har sat fut-feltet til dk.videnskab.jura - håber det er OK!

--
Mads Bondo Dydensborg. mads@dydensborg.dk
If you have a chance, take a look at the virus code, and see what some 300

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-05-03 16:33

Mads Bondo Dydensborg wrote:

> Jeg har købt en byggegrund, hvor der i udbudsmaterialet tagegs højde for en
> del ting, blandt andet byggefeltet. (Det er nævnt i en standardklausul).
> Formuleringen er ca.

Glem resten af beskrivelsen, og afmeld din advokatundersøgelse.
(er han inkompetent, eller blot for at få lidt honorar ekstra

Du skal *meget tydeligt* kunne dokumentere, at du har en berettiget
forventning (bevisbyrden er din), om at der lige netop på den grund
du har købt,
ikke vil ske ændringer,
og det har jeg aldrig oplevet med den formulering.

Vi har bøvl med at få erstatning for direkte positive tilladelser fra
kommunen, der underkendes senere.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-05-03 16:12

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-05-03 18:12

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote:

>Du skal *meget tydeligt* kunne dokumentere, at du har en berettiget
>forventning (bevisbyrden er din), om at der lige netop på den grund
>du har købt, ikke vil ske ændringer,

Naar du formulerer dig paa den maade, lyder det til, at du taler
om aendringer, der sker _efter_ aftalens indgaaelse.

Hvis jeg forstaar Mads' indlaeg korrekt, er aendringen reelt sket
allerede _inden_ kommunen indgik aftalen, uden at kommunen i den
forbindelse har gjort noget for at informere Mads om, at
beskrivelsen i aftalen allerede var foraeldet. Goer det nogen
forskel?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-05-03 18:19

Allan Olesen wrote:

> [...]
> forbindelse har gjort noget for at informere Mads om, at
> beskrivelsen i aftalen allerede var foraeldet. Goer det nogen

Efter min erfaring, næ..

Vi skulle meget omhyggeligt bevise, at kommunen ikke havde overholdt
alle regler om forespørgsler, kontrol af lokalplan, og rend mig..

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 22-05-03 18:28

Allan Olesen wrote:

> [...]
> forbindelse har gjort noget for at informere Mads om, at
> beskrivelsen i aftalen allerede var foraeldet. Goer det nogen

Bare for at klarificere

Vi har indsendt tilbud, kommunen har ændret, kommunen har udsendt accept af
tilbud med de oprindelige vilkår, jeg ringer i andet ærinde og bliver
orienteret mundtlig (og pr. fax) om de nye vilkår, en skriftlig henvendelse
tager det kommunen næsten 2 måneder at besvare. Mit oprindelige tilbud var
bindende - man kan vel kun tale om at kommunen kunne have orienteret mig om
vilkårene da de accepterede aftalen.

Jeg er mildt sagt skuffet - spørgsmålet er om jeg juridisk har noget at
komme efter - er det rimeligt at hævde at noget er foreløbigt, når det er
tinglyst og der er tale om anden udbudsrunde med samme vilkår?

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. mads@dydensborg.dk
Perhaps only a monopolist like Microsoft could get away with selling worse

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 22-05-03 18:25

Erik G. Christensen wrote:

> [...]
> du har købt,
> ikke vil ske ændringer,
> og det har jeg aldrig oplevet med den formulering.

Well, ændrer det intet at der var tinglyst en anden plan? På den måde
tvinger de jo en til at indgå en aftale hvor de efterfølgenge kan lave alt
om...

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. mads@dydensborg.dk
Faced with the prospect of rereading this book, I would rather have my

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-05-03 18:44

Mads Bondo Dydensborg wrote:

> Well, ændrer det intet at der var tinglyst en anden plan? På den måde
> tvinger de jo en til at indgå en aftale hvor de efterfølgenge kan lave alt
> om...

Hm, er på anden måde belært om, at jeg ikke kan overskue alle de forskellige
aspekter, når det ikke drejer sig om landbrug.

> [...]
> Mads Bondo Dydensborg. mads@dydensborg.dk
> Faced with the prospect of rereading this book, I would rather have my

Hm, vi plejer at bruge helst mindre end 4 linier..

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-05-03 18:32

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 23-05-03 12:38

> Hm, vi plejer at bruge helst mindre end 4 linier..

Joeh, men klassisk har det vel også været sådan at hvis man havde sigs der
ændrede sig løbende (min er forskellige hver gang jeg mailer eller poster) var
det OK.

Det er ikke tilfældet længere? I det mindste burde din reader jo fjerne
"-- " og alt derefter?

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. mads@dydensborg.dk
I do not believe in the creed professed by the Jewish church, by the Roman

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-05-03 13:28

Mads Bondo Dydensborg skrev:

>Joeh, men klassisk har det vel også været sådan at hvis man havde sigs der
>ændrede sig løbende (min er forskellige hver gang jeg mailer eller poster) var
>det OK.

Næ, sådan har det aldrig været i den tid jeg har været på nettet.

I det mindste burde din reader jo fjerne "-- " og alt derefter?

Det står der ingen steder at den skal. Nogen programmer gør det.

Din signatur som rent undtagelsesvis er citeret her, er stadig
for lang (6 linjer inklusive den tomme allernederst):

> [...]
>church, by the Greek church, by the Protestant church, nor by any church
>that I know of. My own mind is my church.

Xfut dk.admin.netikette
(svar herpå sendes til den gruppe og kan kun læses dér)

--
Bertel   http://bertel.lundhansen.dk/

Fra : Peder Porse

Dato : 22-05-03 21:45

> [...]
> Formuleringen er ca. at man skal acceptere ændringer i ting der er
> foreløbige, som f.eks. byggefelt, koter, mv.

Jeg har lidt svært ved at gennemskue din "sag" -men som du jo selv
skriver har du jo accepteret at en række betingelser kunne ændres i
forløbet.

Umiddelbart lyder det jo lidt underligt det med at der er en lokalplan
og at der så efterfølgende fastsættes supplerende betingelser der ikke
passer med lokalplanen.

Men med de begrænsninger, du selv har tilsluttet dig tror jeg ikke, du
kan komme nogen vegne..så skal du vist påvise at kommunen, der jo såvel
er sælger af grunden og har vedtaget lokalplanen har haft usaglige
motiver for at lave de yderligere begrænsninger med hensyn til
byggemulighed (magtfordrejning) - for eksempel at sikre nabogrundene
udsigt eler andet, der gør dem mere værd i en salgssituation - m.a.o. at
man sammenblander planlægningskompetencen og grundejer/sælgerinteresserne

pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge