Matrix Reloaded - noget skuffet herfra!! [~
Fra : Kong Kent

Dato : 21-05-03 23:43

Ja, jeg blev sq skuffet. Matrix Reloaded bød ikke på noget nyt, og jeg sad
og småkedede mig lidt. Det er faktisk første gang jeg er blevet rigtig
skuffet, men nok også fordi jeg forventede mig så meget af den :(

Deres filosofiske samtaler gik henover hovedet på mig. De var så drabeligt
kedelige, at jeg græmmedes mig en smule over, at de instruktør-brødre
overhovedet kunne forestille sig, at den slags dødkedelig dialog ville kunne
gøre sig i en høj-oktan actionfilm?! Og kampscenerne? Synes de var for
langsomme, og bød ikke på noget vi ikke har set i 1'eren.

Filmen er da ok. Smith-drengen(e) får nogle gedigne tæsk, og de scener er
skam også sjove nok, men drengerøvs-effekten udebliver ligesom, hvor den i
X2 var *SPOT ON* med Wolverines amok-scener. Neo var for poleret, for
overlegen - og ultimativt: For kedelig.

Stand alone ville filmen have været ganske god, men som efterfølger til
Matrix, var jeg sq en anelse skuffet. Som flere allerede har skrevet:
Historien flytter sig ikke én millimeter, og nytænkningen heri udmønter sig
udelukkende i nogle special-effects, som altså ikke ligefrem er
banebrydende.

Og drop så for pokker de lange filosofiske samtaler hele tiden. Neos samtale
med Oraklet i baggården, ditto med skaberen af Matrix, og ditto med
rådsformanden var en anelse påklistrede, og virkede som om de blot skulle
være med, for at vise os tilskuere, at instruktørerne også kan andet end
blot levere flot action. Det virkede ikke hos mig. Jeg kedede mig, også
fordi det der blev diskuteret var ligegyldigt og én gang gentagen af hele
ideen bag filmene, som vi blev præsenteret for allerede ved 1'eren.

Oh well. Selvom jeg var skuffet, er jeg med garanti også at finde til
midnatspremieren på Matrix Revolutions, for 2'eren var trods alt bedre end
"Sum Of All Fears" og "Dreamcatcher" *gg*

Kent Kirkegaard Jensen.
http://formel1.jubii.dk - F1 på dansk!
http://www.f1journal.com - entusiasternes site.

Fra : Johannes Clausen

Dato : 22-05-03 00:00

On Thu, 22 May 2003 00:43:07 +0200, "Kong Kent"
<kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> wrote:

>Og drop så for pokker de lange filosofiske samtaler hele tiden

Det er også det, der ødelægger filmen for mig. Hvorfor skal man ikke
selv have lov til at udtænke det, men bare have klasket en masse
forklaringer i hovedet?

>Oh well. Selvom jeg var skuffet, er jeg med garanti også at finde til
>midnatspremieren på Matrix Revolutions, for 2'eren var trods alt bedre end
>"Sum Of All Fears" og "Dreamcatcher" *gg*

Yes. Det svageste øjeblik i The Sum of All Fears må være der hvor
Svend-Ole Thorsen udbryder følgende på sit bedste københavner-tysk:

"Bist du verrückt? Auf der ganzen Welt abeiten, rechtradikale
Parteien, nationalistische Bewegungen, Nazis.... Aryan nations.... das
ist doch perfekt!"

Jeg skriger af grin hver gang jeg hører det. Svend-Ole er tidens
største komiker.

Mvh
Johannes Clausen

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 22-05-03 01:06

Johannes Clausen skrev:

> [...]

Hvorfor? Fordi /du/ ikke forstår dem? Hvad med i stedet at prøve at
forstå? Free your mind!

> Det er også det, der ødelægger filmen for mig. Hvorfor skal man ikke
> selv have lov til at udtænke det, men bare have klasket en masse
> forklaringer i hovedet?

Får man ikke lov til selv at udtænke noget? Får man alle forklaringerne
foræret? Geez - I må have set en anden film end os andre.

--
Mvh. Peter - http://filmsvar.dk
"Jeg spejdede altså forgæves efter flammeskriften, Gud satte på himlen,

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 22-05-03 00:48

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, jeg blev sq skuffet. Matrix Reloaded bød ikke på noget nyt, og jeg sad
> og småkedede mig lidt. Det er faktisk første gang jeg er blevet rigtig
> skuffet, men nok også fordi jeg forventede mig så meget af den :(

Intet nyt? Det kan du da ikke sige hvis du har set den!

> [...]
> gøre sig i en høj-oktan actionfilm?! Og kampscenerne? Synes de var for
> langsomme, og bød ikke på noget vi ikke har set i 1'eren.

Ja sådan er vi så forskellige. Jeg syntes både historien og kampscenerne var
noget af det bedste Hollywood har præsteret.

> [...]
sig
> udelukkende i nogle special-effects, som altså ikke ligefrem er

???

Med undtagelse af dialogscenerne gik det ret stærkt, både m.h.s. historie og
actionscener. Især den sidste halvdel var uovertruffen.

> [...]
> fordi det der blev diskuteret var ligegyldigt og én gang gentagen af hele
> ideen bag filmene, som vi blev præsenteret for allerede ved 1'eren.

Øhm nej. Der blev præsteret masser af nyt information og plottet var stærkt!
Til min store overraskelse gentog de jo genialitet fra 1´eren, og lavede en
kæmpe plot twister. Man tror man har styr på hvad der er hvad, og så.....

Hele profetien , the one og Zion er skabt af maskinerne. Shit.

Fra : LarsJ

Dato : 22-05-03 00:57

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> wrote in

> [...]
> sad og småkedede mig lidt. Det er faktisk første gang jeg er blevet
> rigtig skuffet, men nok også fordi jeg forventede mig så meget af den

<snip>

Jeg har altså ikke så meget imod de filosofiske samtaler, for de er næsten
det eneste i filmen, der drejer om det helt store spørgsmål i Reloaded:
Valg kontra skæbne...

Men grunden til, at så mange bliver skuffede, er uden tvivl, fordi de har
sat urealistisk høje forventinger til den, og forlanger at den skal være
lige så nyskabende som 1'eren, og her har folk en kedelig tendens til at
fokusere på action-scenerne...

Der er mere til Matrix-trilogien end slåskampe og bullettime...

--
cheers, LarsJ

-remove SWONKEE from e-mail adress when mailing me...

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 22-05-03 10:45

"LarsJ" <lars@SWONKEEpuskas.dk> wrote in message
> [...]
> fokusere på action-scenerne...
>
> Der er mere til Matrix-trilogien end slåskampe og bullettime...

Ja det var det man håbede da man gik ind og så Reloaded, men det viste sig
bare at der ikke var mere. I hvert fald ikke i Reloaded. Det kan være det
kommer igen i Revolutions.

Hvordan man definerer urealistisk høje forventninger ved jeg ikke helt, men
jeg synes ikek mine forventninger var det. Jeg forventede noget i stil med
hvad jeg fik i den første. I den første var der en næsten perfekt
kombination af plot, action og effekter, men i Reloaded var fordeling
skredet, så der var alt for meget vægt på de to sidste elementer (action og
effekter) og ikke nok på den første (plot).

Skal man ridse op hvad der sker i Reloaded kort:
Problemstillingen: Maskinerne er på vej mod Zion i store mængder!
Når filmen slutter: Maskinerne er stadig på vej mod Zion i store mængder, nu
er de bare kommet tættere på.
Der i mellem har vi lært lidt om hvordan the Matrix er konstrueret og skruet
sammen og set nogle flotte kamp- og actionscener.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 22-05-03 12:13

> [...]
skruet
> sammen og set nogle flotte kamp- og actionscener.

Lige bortset fra at du ogås får at vide at det ikke er første gang Zion er
blevet smadret, men 6 gang!
At Den virkelige verden måske også er virtuel, og at profetien om at krigen
ville være ovre ikke var helt så sand!

Ud over dette får man også en dybere forståelse i Zion's kultur, og så er
der den lille finte med Agent Smith som pludselig ikke er agent mere, men
"fri" og derfor kopierer sig selv i massevis. Vi får flere personer
introduceret, og man finder ud af sjove ting f. eks Vapyrer bare er
"programmer der er svære at destruere" og at Oraklet, Artikekten og
Nøglebæreren også bare er programmer hvilket giver mange flere muligheder
for 3'eren.

Mvh. Martin

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 22-05-03 13:20

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> wrote in message
> Lige bortset fra at du ogås får at vide at det ikke er første gang Zion er
> blevet smadret, men 6 gang!

Ja det bliver fortalt i dialog. Vi ved ikke om det er rigtig og jeg vil
næppe kalde det handling.

> At Den virkelige verden måske også er virtuel, og at profetien om at
krigen
> ville være ovre ikke var helt så sand!

Om den virkelige verden også er virtuel er også en tanke der har strejfet
mig, men jeg synes ikke det umiddelbart er noget selve filmen lægger op til.

> Ud over dette får man også en dybere forståelse i Zion's kultur, og så er
> der den lille finte med Agent Smith som pludselig ikke er agent mere, men
> "fri" og derfor kopierer sig selv i massevis.

Ja det er da elementer i det der udspiller sig, men det har ikek noget med
problemstillingen at gøre og det bringer ikek historien fremad. Det er
detaljer i universet. For mig ikke noget der bidrager med noget i historien
i sig selv.

> [...]
> "programmer der er svære at destruere" og at Oraklet, Artikekten og
> Nøglebæreren også bare er programmer hvilket giver mange flere muligheder

Wow, vi får intriduseret personer!!! Fantastisk, det ser man ellers så
sjældent i film nu om dage [sarkasme off] Det kan godt være at der bliver
åbnet en masse tråde til 3'eren, men de bidrager ikke med noget specielt
relevant i Reloaded. The Keymaker er i of for sig fløjtende irelevatn for
historien. Det eneste han bidrager med er et par gode undskyldninger for
nogle actione scener. Derudover består hans bidrag til handlingen i at åbne
en dør og blive skudt.

Morsomheden omkring vampyrer er jo heller ikke noget af handlingen, men blot
en morsom detalje i universet. Hvor er relevansen i forhold til handlingen i
Reloaded?

Fra : LarsJ

Dato : 22-05-03 22:43

"Joakim Lauridsen" <agjo@li.is> wrote in

> Om den virkelige verden også er virtuel er også en tanke der har
> strejfet mig, men jeg synes ikke det umiddelbart er noget selve filmen
> lægger op til.

Tag ind og se den bare én gang til... Det er da det, den ligger allermest
op til!

Der er det, som Arkitekten siger. Der er det faktum, at "Oraklet" ved så
meget om Zion plus at Neo nu pludselig har "speciel powers" i den virkelig
verden.

En af de bedste teorier omkring alt dette, læste jeg på alt.movies.the-
matrix, se den her :

<gZSya.209$ek2.10177@twister.rdc-kc.rr.com>

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 23-05-03 12:44

> Tag ind og se den bare én gang til... Det er da det, den ligger allermest
> op til!

Efter nærmerer overvejelse må jeg jo nok give dig delvist ret.Bare det
faktum at jeg fik ideen er vel en indikator på at der er nogle hints i
filmen, som jeg bevidst eller ubevidst har fanget. Jo mere jeg tænker over
det, jo mere sikker bliver jeg faktisk på at det er rigtigt. Det bringer os
så desværre bare i en situation hvor alle tre film har været formålsløse.

> Der er det, som Arkitekten siger.

det synes jeg nu ikke han gør.

> Der er det faktum, at "Oraklet" ved så
> meget om Zion plus at Neo nu pludselig har "speciel powers" i den virkelig
> verden.

Jeg kjan nu ikek erindre at Oraklet ved en hel masse om Zion.

> En af de bedste teorier omkring alt dette, læste jeg på alt.movies.the-
> matrix, se den her :

Den vil jeg da lige prøve at kigge på så.

Fra : CybaMerc

Dato : 22-05-03 22:59

A long time ago in a galaxy far, far away....
Joakim Lauridsen wrote:

[snip]

>Om den virkelige verden også er virtuel er også en tanke der har strejfet
>mig, men jeg synes ikke det umiddelbart er noget selve filmen lægger op til.

Det er jeg ikke enig i. Jeg synes faktisk, at det er ret åbenlyst. Men
på den anden side er det ikke noget jeg ville vove indgå væddemål om,
for jeg er sikker på, at Wachowski-brødrene sagtens kan finde på noget
endnu mere latterligt. Med Reloaded har de ihvertfald lagt op til, at
der ikke findes nogle grænser for, hvor meget bavl man kan presse ind
i en film på 140 minutter.

[snip]

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 23-05-03 17:58

> [...]
> endnu mere latterligt. Med Reloaded har de ihvertfald lagt op til, at
> der ikke findes nogle grænser for, hvor meget bavl man kan presse ind

Jeg har en ven, der har en anden teori, og han er 100% sikker på den. Jeg
tvivler dog stadig.

The Real World er virkelig nok, og ikke en nr. 2 virtuel verden som der
ellers bliver lagt op til.

I traileren efter Enter The Matrix hører vi Morpheus sige "He fights for
us" -> hvem mener han der? Neo? Nej! Agent Smith.
Denne teori bygger min ven på at man i Enter The Matrix, under en samtale
med oraklet fortæller at Neo er blevet delt fra sit sind og sin krop.
Sindet -> "The One" er altså nu både i Neo og Agent Smith, og af samme grund
kan Neo så have noget af Agent Smith i sig.

De er begge to blevet sat frie af systemet på samme tid, og kan derfor begge
bryder reglerne. (dog på hver sin vis).. At Neo så i slutningen kan lave
"strøm-ting" er fordi han måske selv er en maskine i dette udfald, og
kortslutter de angribende maskiner, men går dog selv i Koma af det.

Han har en længere forklarring. Men dette var den mest simple måde at
fortælle hans udkast af det.

Mvh. Martin

Fra : LarsJ

Dato : 24-05-03 15:23

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> wrote in

<snip>

> [...]
> kan lave "strøm-ting" er fordi han måske selv er en maskine i dette
> udfald, og kortslutter de angribende maskiner, men går dog selv i Koma

<snip>

Jeg giver dig (eller din ven, retter sagt) ret i, at der klart er en
forbindelse imellem Smith og Neo. Dog mener jeg ikke, at Neo laver "strøm-
ting" i slutningen fordi han er en maskine, men fordi han stadig er i The
Matrix.

Folk der har set Animatrix, kan huske at ham løberen, der finder ud af, at
han har "superkræfter" vågner op i "den virkelige verden" da han bryder
reglerne i The Matrix, det samme er sket for Neo nu.
Nogle går så videre og filosoferer over den røde pille, som Oraklet giver
Neo... nok heller ikke helt tilfældigt.

Men summa summarum. Neo opdager at han har "super-kræfter" i "den virkelig
verden" (Zion-verden) og vågner op i den virkelig verden (som vi ikke har
set endnu) - tror jeg, må jeg hellere lige tilføje

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-05-03 23:09

LarsJ escribió / skrev

> Men summa summarum. Neo opdager at han har "super-kr‘fter" i "den
> virkelig verden" (Zion-verden) og v†gner op i den virkelig verden
> (som vi ikke har set endnu) - tror jeg, m† jeg hellere lige
> tilf›je

[SPOILER SPACE FOR "THIRTEENTH FLOOR"]

Jeg håber virkelig ikke at det ender med at være en æske i en æske i en
æske løsning a lá Thirteenth Floor, Det ville være så ligegyldigt for de
to tidligere film. Yderligere ville der minde så meget om Thirteenth
Floor, hvorfra de allerede har hugget konceptet med Smith der kopiere
sig ind i Bain.

Hey det slår mig lige, Bain = Bane = Neos banemand? Jaja, hvem ved hvad
der sker i Revolutions.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

--
www.intercambiodvd.com

Fra : H3nrik V!

Dato : 26-05-03 06:56

In news:Xns93873FB542113intercambiodvdPUNTOc@130.133.1.4,
Lars Hoffmann typed:

> Hey det slår mig lige, Bain = Bane = Neos banemand? Jaja, hvem ved
> hvad der sker i Revolutions.

Jeg mindes da bestemt at navnet var tekstet som "Bane"?

--
/H3nrik V!

There is no overclocking. Only undervolting - and inferior cooling...
About dual channel DDR: http://www.overclockers.com/tips00157/

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 26-05-03 13:16

"H3nrik V!" <vernerboDETHERERINDSATFORAT@UNDGÅSPAMhotmail.com> wrote in
message news:basa91$9no$1@sunsite.dk...
> In news:Xns93873FB542113intercambiodvdPUNTOc@130.133.1.4,
> Lars Hoffmann typed:

> Jeg mindes da bestemt at navnet var tekstet som "Bane"?

var det også.. stod klart og tydeligt i undeteksterne "Bane" og han står på
rollelisten som "Bane".. men det er klart at nogen kunne finde på at stave
det som "Bain" hvis man ikke har haft tekster på og ikke set på castlisten

Mvh. Martin

Fra : LarsJ

Dato : 27-05-03 11:05

> [...]
> står på rollelisten som "Bane".. men det er klart at nogen kunne finde
> på at stave det som "Bain" hvis man ikke har haft tekster på og ikke

Jeg har skam set filmen med undertekster. Men jeg må sige, at lige i den
scene, synes jeg, der skete lidt for vigtige ting, til at jeg kunne sidde
og stene undertekster.
Og under castlisten og de andre 340394234 rulleteksterne, sidder man jo og
diskuterer med vennerne, medmindre man er alene i biffen

Fra : H3nrik V!

Dato : 27-05-03 11:10

In news:Xns93887A9479EA1larspuskas.dk@62.243.74.162,
LarsJ typed:

> Jeg har skam set filmen med undertekster. Men jeg må sige, at lige i
> den scene, synes jeg, der skete lidt for vigtige ting, til at jeg
> kunne sidde og stene undertekster.

Pfuif! Man kan da vel multitaske... ;)

> Og under castlisten og de andre 340394234 rulleteksterne, sidder man
> jo og diskuterer med vennerne, medmindre man er alene i biffen

Jow, deeet...!

Fra : LarsJ

Dato : 28-05-03 00:52

> In news:Xns93887A9479EA1larspuskas.dk@62.243.74.162,
> LarsJ typed:

> Pfuif! Man kan da vel multitaske... ;)

Jo da, men ikke lige der, hvor en eller anden gut prøver at skære i Neo med
noget, der ligner raptorkloen fra Jurassic Park, og man samtidig sidder og
undrer sig over, hvem den person er.

Fra : H3nrik V!

Dato : 28-05-03 06:27

In news:Xns938912B00E9E8larspuskas.dk@62.243.74.162,
> [...]

> Neo med noget, der ligner raptorkloen fra Jurassic Park, og man
> samtidig sidder og undrer sig over, hvem den person er.

Ahhh... Dét kan du have ret i. Jeg tror bare jeg pr automatik gik ud fra det
var Bane, med baggrund i de andre scener med ham...!

Fra : Jakob Knudsen

Dato : 28-05-03 21:54

> [...]

> det som "Bain" hvis man ikke har haft tekster på og ikke set på castlisten

-->LotR --> Isildurs Bane )

Fra : H3nrik V!

Dato : 25-05-03 16:45

In news:3ece530a$0$24623$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Martin Ohlsson typed:

> The Real World er virkelig nok, og ikke en nr. 2 virtuel verden som
> der ellers bliver lagt op til.

Nemlig! Det har også slået mig nu her, jeg har læst i denne NG. Selvfølgelig
er The Real World for real! Det vil det program, Neo taler med ved Kilden da
selvfølgelig prøve at narre ham til at tro det ikke er. Tænk om de alligevel
kunne få overbevist "The One" om at virkeligheden også blot er en del af the
Matrix. Resistance is futile. Man /ved/ at det ikke er virkelighed - men man
kan ikke vågne op _til_ virkeligheden...!

/H3nrik!

If it ain't broken - break it... Then - fix it...

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-05-03 19:36

Joakim Lauridsen escribió / skrev

> Om den virkelige verden ogs† er virtuel er ogs† en tanke der har
> strejfet mig, men jeg synes ikke det umiddelbart er noget selve
> filmen l‘gger op til.

Hvordan vil du ellers forklare Neos evne til at føle og stoppe de
sentinels der var på vej imod dem? Et andet tegn er også Smiths evne til
at gå ind i den virkelige verden.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann
--
www.intercambiodvd.com

Fra : René Eske Jensen

Dato : 24-05-03 00:42

"Joakim Lauridsen" <agjo@li.is> wrote in message

> [...]
skruet
> sammen og set nogle flotte kamp- og actionscener.

Det er en ret ufed måde at ridse film op på. Hvis man skulle ridse LOTR:FOTR
op således, så ville det være at et hold skulle fra A til B og kom ca 1/3
del af vejen. Den må være drønkedelig.

Mvh. René

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 24-05-03 01:27

René Eske Jensen skrev:

> Det er en ret ufed måde at ridse film op på. Hvis man skulle ridse
> LOTR:FOTR op således, så ville det være at et hold skulle fra A til B
> og kom ca 1/3 del af vejen. Den må være drønkedelig.

Hvilket den da i allerhøjeste grad også er.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"I understand your concern ... Request denied."

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 24-05-03 14:25

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> wrote in message

> Hvilket den da i allerhøjeste grad også er.
>
> --
> Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
> "I understand your concern ... Request denied."

Er der overhovedet nogen film folk kan lide herinde i denne nyhedsgruppe?

Jeg syntes alle mine yndligsfilm bliver hakket ned, og jeg mener endda jeg
har en temmelig bred filmsmag.. måske for bred?

Mvh. Martin

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 24-05-03 14:45

> Er der overhovedet nogen film folk kan lide herinde i denne nyhedsgruppe?
>
> Jeg syntes alle mine yndligsfilm bliver hakket ned, og jeg mener endda jeg
> har en temmelig bred filmsmag.. måske for bred?

Sjovt du siger det, for jeg møder aldrig så negative filmkritikere i RL, som
herinde.

Film som næsten alle syntes er fede (LOTR, X2, M1+2, Titanic) er der masser
der hakker ned ?!?!?

Fra : H3nrik V!

Dato : 25-05-03 16:46

In news:bant1d$kgr$1@sunsite.dk,
Ronny Nielsen typed:

> Sjovt du siger det, for jeg møder aldrig så negative filmkritikere i
> RL, som herinde.

Hey... Turde /du/ sige til dine venner IRL at den film i lige var inde og se
var elendig...? ;)

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 24-05-03 16:21

"René Eske Jensen" <rene.eske@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
LOTR:FOTR
> op således, så ville det være at et hold skulle fra A til B og kom ca 1/3

Forskellen er at de ting der sker undervejs, er en del af vejen fra A til B.
Det er indholdet i Reloaded ikke. Alle deres anstrengelser i Reloaded er en
"detour" fra historien om at Maskinerne er på vej mod Zion.

Fra : René Eske Jensen

Dato : 24-05-03 19:27

> [...]
en
> "detour" fra historien om at Maskinerne er på vej mod Zion.

Så vidt jeg husker, så er Neo stadig bevidstløs da filmen slutter, mon ikke
han vågner op med information som måske ændrer på det faktum at maskinerne
er på vej mod Zion (eller betydningen af dette/i hvilken virkelighed det
foregår). Dermed vil hændelserne i Reloaded ikke være forgæves, og dermed
ikke en "detour". Rent faktisk tror jeg mere og mere på at hele deres
virkelighed bliver omdefineret endnu en gang, ellers ville den sidste være
alt for kedelig.

Mvh. René

Fra : Søren Kongstad

Dato : 22-05-03 09:13

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> wrote in message
> [...]
> gøre sig i en høj-oktan actionfilm?! Og kampscenerne? Synes de var for
> langsomme, og bød ikke på noget vi ikke har set i 1'eren.

Jeg synes lommefilosofien fungerer fint. Det er den der binder tilskueren
til universet. Alle de navne fra mytologien, analogierne, og der evigt
skiftende forklaringer er med til at fastholde beskueren.

> [...]
> skam også sjove nok, men drengerøvs-effekten udebliver ligesom, hvor den i
> X2 var *SPOT ON* med Wolverines amok-scener. Neo var for poleret, for

Ja han var overlegen, men alligevel underligt impotent. Jeg mener efter
etteren var han jo den store gud, der ikke behøvede at bekymre sig om
reglerne i the Matrix, men 2'eren tog det ham 10 minutter at smadre nogle
mindre sub-programmer, og han kunne ikke røre Smith.

Det var en virkelig flot kamp mellem Neo og Smith, men Neo kunne ligesom
ikke røre Smith. Hvad hjælpe det han bruger stålrør og fancy Kung Fu, når
han ikke kunne slå en eneste Smith ihjel? Hvorfor stak han ikke bare af til
at starte med, så havde han sparet noget tid - og det vigtigste på det
tidspunkt var vel at fuldføre hans quest, ikke at lege med de andre drenge?

> [...]
sig
> udelukkende i nogle special-effects, som altså ikke ligefrem er

Det var en typisk 2'er. Vi har fået nogle forklaringer og ny løfter (og lur
mig om det hele ikke bliver drejet på hovedet endnu en gang i 3'eren). Min
lille ide er at det kunne være sjovt hvis "real life" blot var et andet
nivaeu af matrix. Lidt i stil med det arkitekten sagde, Der er altid 1% som
ikke accepterer the Matrix, derfor tillod de Zion. Men hvis nu Zion blot var
på et andet plan i den computergenererede virkelighed, så ville oprørerne jo
stadig tro at de var vågnet op. Det ville forklare Neos evner der åbenbarer
sig udenfor the Matrix til sidst. Ikke at jeg tror at forfatterne har valgt
at gå den vej, men det kunne da være meget sjovt

> [...]
> fordi det der blev diskuteret var ligegyldigt og én gang gentagen af hele
> ideen bag filmene, som vi blev præsenteret for allerede ved 1'eren.

Problemet med dem er jo at Neos figur er en katalysator, han handler, men
forstår ingen ting. Jeg synes scenen på restaurenten meget godt viser Neos
manglende talent. Han er et værktøj for profetien (subsidiært arkitekten
hvis vi vælger at tro på arkitektens udlægning). Jeg kan huske da 1'eren var
fremme var der en anmelder som roste casteren for Keanu. Keanu har kun to
ansigtsudtryk og ikke det store talent som karakterskuespiller, hvorfor han
var god i rollen som Neo.

> Oh well. Selvom jeg var skuffet, er jeg med garanti også at finde til
> midnatspremieren på Matrix Revolutions, for 2'eren var trods alt bedre end
> "Sum Of All Fears" og "Dreamcatcher" *gg*

Jeg var overhovedet ikke skuffet. Jeg havde heller ikke de store
forventinger, men var glad for at de havde valgt en anden og lettere tonbe
til 2'eren, med flere gags. At de godt kunne have skåret et par minutter af
nogle af kampscenerne er så en anden historie

Søren

Fra : Andrew

Dato : 22-05-03 10:47

> [...]
valgt
> at gå den vej, men det kunne da være meget sjovt

Det var præcist det jeg tænkte ! Den ene 1% som ikke ville acceptere The
Matrix lavede de et ANDET virtuelt univers til som fik dem til at tro at de
var udenfor netværket. Men i virkeligheden er de også plugged in, ligesom
resten af menneskeheden, blot til et andet system, ligesom The Matrix.

SÅ blir' det for alvor spændende at se hvordan Wachowski brødrende vil ende
fortællingen, for så blir' det umådeligt svært at lave en "happy-ending" som
biografgængeren og anmelderen vil acceptere. Men mon ikke de slipper afsted
med det alligevel?!

Jeg glæder mig helt vildt, og er BTW ikke enig i kritikken som Kong Kent
ytrer. Men hver sin smag...

Mvh Anders

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 22-05-03 10:57

Andrew skrev:

> [...]
> "happy-ending" som biografgængeren og anmelderen vil acceptere. Men
> mon ikke de slipper afsted med det alligevel?!

Det bliver i hvert fald interessant at følge. Der er ingen tvivl om, at
maskinerne får tæsk. Alt andet ville være ødelæggende for narrativet.
Men det er ikke utænkeligt, at treeren i de sidste sekunder slår et slag
med halen og sætter en twist ind. Bare nok til at så tvivl om det
egentlig udfald.

Den nye figur, the Counselor, repræsenterer i øvrigt et muligt
alternativ, idet han anerkender den gensidige afhængighed, mennesker og
maskiner har. Der er ikke nogen vej tilbage, for maskinerne er kommet
for at blive. Helst skulle vi kunne leve i et symbiotisk forhold til
hinanden, men resultatet bliver snarere en evig magtkamp.

--
Mvh. Peter - http://filmsvar.dk
"I hope you're all happy. You've succeeded in convincing me that life

Fra : Kasper Møller

Dato : 22-05-03 11:58

> [...]
ligesom
> resten af menneskeheden, blot til et andet system, ligesom The

Det ender vel i nutiden med at det bare er en nørd der har siddet og
lavet en verden på sin computer med kunstig intelligens

Fra : Kong Kent

Dato : 22-05-03 11:17

> Jeg synes lommefilosofien fungerer fint. Det er den der binder tilskueren
> til universet. Alle de navne fra mytologien, analogierne, og der evigt
> skiftende forklaringer er med til at fastholde beskueren.

Problemet er bare, at dialogen var *alt* for lang. Tempoet var fint nok, for
jeg kunne følge med, men der var for meget snik snak. Vi fik ikke lov selv
at regne noget ud. Alt blev udpenslet til det pinlige. Derfor mener jeg det
går henover hovedet på tilskueren, for det er ren snak - ikke andet. Det er
så ligegyldigt som det overhovedet kan være.

Alle de småfilosofiske samtaler har samme omdrejningspunkt: Maskiner og
mennesker er afhængige af hinanden, og man behøver ikke forstå hinanden for
at leve i sameksistens. Et emne der imho er lidt for tyndt til at blive
genfortalt 4 gange i filmen :)

> [...]
> at starte med, så havde han sparet noget tid - og det vigtigste på det
> tidspunkt var vel at fuldføre hans quest, ikke at lege med de andre

Netop kampen med de mange Smiths var både god og dårlig. Da han først fik
stålstangen fik de satans agenter nogle ordentlige drag over nakken, og dét
var fedt. Men der var for mange agenter, kampen blev for lang - og når han
nu alligevel ikke kunne dræbe dem, er jeg enig med dig i, at så kunne han
lige så godt være smuttet med det samme.

> [...]
valgt
> at gå den vej, men det kunne da være meget sjovt

Jeg sad og tænkte akkurat det samme, da samtalen med skaberen af Matrix
fandt sted :)

> At de godt kunne have skåret et par minutter af
> nogle af kampscenerne er så en anden historie

Præcis! Kampscenen med ham der beskytter Oraklet var jo spild af tid. Ingen
af de to ramte hinanden nævneværdigt, og så stoppede kampen bare lige
pludselig. En underlig og langtrukken måde for instruktørerne, at verificere
at Neo er "The One"...

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 22-05-03 12:05

> [...]
> nu alligevel ikke kunne dræbe dem, er jeg enig med dig i, at så kunne han
> lige så godt være smuttet med det samme.

Ok, vær lige vågen næste gang du ser den. Det du åbenbart ikke opdagede, var
at der konstant kom flere og flere Smith´er og tilsidst fik de nærmest
overmandet ham. Så måtte han endelig indse at dette var hans første kamp i
The Matrix (efter han blev the one) som han ikke kunne vinde.

Hvis man bruger hjernen lidt er personerne faktisk ret lette at forstå.

> Jeg sad og tænkte akkurat det samme, da samtalen med skaberen af Matrix
> fandt sted :)

Det har alle vidst tænkt. Men det sker ikke af mange grunde jeg ikke har tid
til at komme ind på her.

> [...]
> af de to ramte hinanden nævneværdigt, og så stoppede kampen bare lige
> pludselig. En underlig og langtrukken måde for instruktørerne, at

Den var kort og virkede som den skulle. En simpel lille test.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 22-05-03 12:25

> Det har alle vidst tænkt. Men det sker ikke af mange grunde jeg ikke har
tid
> til at komme ind på her.

Jeg kunne nu alligevel godt tænke mig at høre hvorfor du mener det ikke
sker? :)

> verificere
>
> Den var kort og virkede som den skulle. En simpel lille test.

Den er god og kort ja. Desuden ser man også Seraph (ham Oraclets vogter)
kæmpe mod en i Enter The Matrix spillet, inden han skal se oraklet.. han
siger precist samme ord "Excuse me for doing this" -> og efter ->"You best
know a man when you fight him".. Men nu er han jo også et program, og så
skal han tjekke personerne før de skal møde oraclet.

Fra : Klaus G.

Dato : 22-05-03 15:27

> [...]
> af de to ramte hinanden nævneværdigt, og så stoppede kampen bare lige
> pludselig. En underlig og langtrukken måde for instruktørerne, at

Jeg sad godt nok og håbede på at Neo ville have woopet hans røv for hårdt,
men i stedet blev det til en masse slag, og blokeringer...æv :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch