/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
5 hk B/s fræsermotor
Fra : Tommy


Dato : 21-05-03 21:28

Hejsa...
kan man måle sig frem til om det er
konsator eller spolen der er def. på sådan en motor ?
der kommer nemlig ingen gnist i tændrøret ?

Mvh
Tommy

 
 
zigge (21-05-2003)
Kommentar
Fra : zigge


Dato : 21-05-03 22:41


"Tommy" <tom@tamsen.dk> wrote in message
news:Xns9382E47C656F9asdddcom@62.243.74.162...
> Hejsa...
> kan man måle sig frem til om det er
> konsator eller spolen der er def. på sådan en motor ?
> der kommer nemlig ingen gnist i tændrøret ?

Hvis kondensatoren er defekt ædes platinerne, så derfor er det et godt
fingerpeg om hvorvidt det er denne der er synderen. Er kondensatoren defekt,
vil motoren kunne gå hvis ikke platinnerne er færdige, og derfor kan man
teste ved at afmontere denne, kommer motoren så igang, stoppes den straks og
der monteres en ny kondensator.

Spolen kan du let måle igennem ved at konstatere om henholdsvis der er
forbindelse gennem sekundærviklingen og primærviklingen, det gøres med et
multimter. Der er større modstand i sekundærviklingen end i pimæren, hvis
spolen er brændt af er modstanden enten nul eller uendelig i den defekte
vikling.
Lige et tip, der sidder en ledning i forbindelse med gasspjældsreguleringen,
bag den plade som kablet er forbundet med, det er "stopledningen" jeg har
før oplevet at denne har været knækket eller slidt igennem... motoren
stopper når ledningen får stelforbindelse.

Mvh
//zigge



Jette Lauritsen (27-05-2003)
Kommentar
Fra : Jette Lauritsen


Dato : 27-05-03 21:12


> Hvis kondensatoren er defekt ædes platinerne, så derfor er det et godt
> fingerpeg om hvorvidt det er denne der er synderen. Er kondensatoren
defekt,
> vil motoren kunne gå hvis ikke platinnerne er færdige, og derfor kan man
> teste ved at afmontere denne, kommer motoren så igang, stoppes den straks
og
> der monteres en ny kondensator.
>
> Spolen kan du let måle igennem ved at konstatere om henholdsvis der er
> forbindelse gennem sekundærviklingen og primærviklingen, det gøres med et
> multimter. Der er større modstand i sekundærviklingen end i pimæren, hvis
> spolen er brændt af er modstanden enten nul eller uendelig i den defekte
> vikling.
> Lige et tip, der sidder en ledning i forbindelse med
gasspjældsreguleringen,
> bag den plade som kablet er forbundet med, det er "stopledningen" jeg har
> før oplevet at denne har været knækket eller slidt igennem... motoren
> stopper når ledningen får stelforbindelse.
>
> Mvh
> //zigge
>

Afmontering af kondensatoren på en B&S motor medfører at du samtidig fjerner
den ene halvdel af platinsættet, så den afprøvning du beskriver er ikke
mulig. Jeg er nu heller ikke så sikker på at et tændingssystem vil kunne
oparbejde spænding nok til en gnist hvis der ikke er en kondensator .

Knud



Fam. Olsen (29-05-2003)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 29-05-03 12:22


"Jette Lauritsen" <jmlau@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3ed3c653$0$32509$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Afmontering af kondensatoren på en B&S motor medfører at du samtidig
fjerner
> den ene halvdel af platinsættet, så den afprøvning du beskriver er ikke
> mulig. Jeg er nu heller ikke så sikker på at et tændingssystem vil kunne
> oparbejde spænding nok til en gnist hvis der ikke er en kondensator .
>
> Knud

Sådan er det ikke på alle modeller. Men der er ikke grund til at måle på
kondensatoren eller forsøge at køre uden. Kondensatorens opgave er at
beskytte platinerne så hvis man kører uden kan man lige så godt kassere
platinerne bagefter. Husk at vente med at røre kondensatoren efter den lige
har været startet ellers får man et rap over nallerne. Den skal lige aflades
først. Kig istedet på platinernes kontakt flader. Er de brændte eller blå er
kondensatoren defekt og skal skiftes sammen med platinerne. En god ting er
iøvrigt altid at skifte de to samtidig.


MVH Niels



Henning Lund (29-05-2003)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 29-05-03 16:13

Fam. Olsen skrev:
> Sådan er det ikke på alle modeller.

I de 10 år jeg drev værksted har jeg godt nok kun set den model hvor
kondensatoren er en del af platinsættet.



--
Mvh
Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/


Fam. Olsen (30-05-2003)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 30-05-03 15:15


"Henning Lund" <hlafjerndette@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:bb58g9$5v1n4$2@ID-138513.news.dfncis.de...
> Fam. Olsen skrev:
> > Sådan er det ikke på alle modeller.
>
> I de 10 år jeg drev værksted har jeg godt nok kun set den model hvor
> kondensatoren er en del af platinsættet.

Øv bøv. Jeg tror nok, når jeg tænker efter at jeg blander en Honda motor
ind denne sammenhæng. Så du har nok ret. På nyere B&S motorer er der ikke
platiner mere. Der er bare en magnet i svinghjulet på det sted hvor
tændingen passer, som så passerer spolen.

MVH Niels



Henning Lund (30-05-2003)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 30-05-03 16:54

Fam. Olsen skrev:

>Så du har nok ret. På nyere B&S
> motorer er der ikke platiner mere. Der er bare en magnet i
> svinghjulet på det sted hvor tændingen passer, som så passerer spolen.

Si senor, elektronisk tænding kaldet i fagsprog, lidt mere end en magnet



--
Mvh
Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/


Fam. Olsen (31-05-2003)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 31-05-03 10:28


"Henning Lund" <hlafjerndette@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:bb7vgs$6pecu$4@ID-138513.news.dfncis.de...

> Si senor, elektronisk tænding kaldet i fagsprog, lidt mere end en magnet
>


Hvor sidder denne elektronik? Er der et tændingsmodul på dem? Det mener jeg
ikke min den gamle havde. Med mindre det selvfølgelig er bygget ind i
tændspolen.


MVH Niels



Henning Lund (31-05-2003)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 31-05-03 18:11

Fam. Olsen skrev:

> Hvor sidder denne elektronik? Er der et tændingsmodul på dem? Det
> mener jeg ikke min den gamle havde. Med mindre det selvfølgelig er
> bygget ind i tændspolen.

Jepz der sidder swinet.



--
Mvh
Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/


Fam. Olsen (01-06-2003)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 01-06-03 14:08


"Henning Lund" <hlafjerndette@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:bbansf$7lsrg$1@ID-138513.news.dfncis.de...
> Fam. Olsen skrev:
>
> > Hvor sidder denne elektronik? Er der et tændingsmodul på dem? Det
> > mener jeg ikke min den gamle havde. Med mindre det selvfølgelig er
> > bygget ind i tændspolen.
>
> Jepz der sidder swinet.

He he ønsk mig tillykke. Nu har jeg også lært noget i dag. )


MVH Niels



Gert Espersen (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Gert Espersen


Dato : 22-05-03 06:30

Har du checket tændrøret ?

-Gert..

Tommy wrote:
>
> Hejsa...
> kan man måle sig frem til om det er
> konsator eller spolen der er def. på sådan en motor ?
> der kommer nemlig ingen gnist i tændrøret ?
>
> Mvh
> Tommy

Tommy (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Tommy


Dato : 22-05-03 18:45

Jeps det er helt nyt og jeg får heller ikke et rap over fingerne *S*


Gert Espersen <ge@but.auc.dk> wrote in news:3ECC6066.F57A6D78@but.auc.dk:

> Har du checket tændrøret ?
>
> -Gert..
>

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste