Gammel luft
Fra : Popeye

Dato : 21-05-03 18:21

Nu er temperaturen ved, at komme op i et niveau så også jeg kan komme i
vandet. Mine flasker har stået fyldte i kælderen, med 200 bar på. Er der
noget om at luft der har stået i lang tid ikke er så godt at bruge? Hvis ja,
hvorfor? Det har stået siden efteråret 2002.

Peter

--
"Eventuelle stavefejl er opstået under transmission"

Fra : Søren Arnvig

Dato : 21-05-03 21:09

"Popeye" <popeye(fjern-dette)@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ja,
> hvorfor? Det har stået siden efteråret 2002.

Du skal bare huske at ryste flasken godt, da ilten er tungere
og derfor vil lægge sig nederst i flasken.
Evt. kan du lige skrue ventilen af og røre rundt med en
pind eller et stykke elektrikker rør )))

Ups, spøg til side, du kan roligt dykke med det
luften skal nok holde sig i rigtig lang tid.

Søren Arnvig

Fra : Allan Norsk

Dato : 22-05-03 07:54

"Søren Arnvig" <venator@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pind eller et stykke elektrikker rør )))
>
> Ups, spøg til side, du kan roligt dykke med det
> luften skal nok holde sig i rigtig lang tid.

LOL

Ja - det er bedre at lagre flasker med tryk på. Alle har vel hørt
vandrehistorien om musen der kom galt af sted, faldt ned i en flske uden
ventil for derefter at blive trykket ned til 200 bar. om den døde af
trykfaldssyge eller sult ved jeg ikke, men luften smagte vist lidt underligt

Krakilerne vil mene at der er en teoretisk chance for at en del af ilten i
din luft kan være forbrugt til oxygering af det invendige af din flaske
(rust). Men det kræver vist en meget fugtig luft og det har du naturligvis
ikke i flasken ?

PS.: Skal du under springlaget i Øresund/Kattegat kan jeg oplyse at
temperaturen her stadig er 5 grader.

/Allan

Fra : J.B. Martin

Dato : 29-05-03 15:12

"Allan Norsk" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> ventil for derefter at blive trykket ned til 200 bar. om den døde af
> trykfaldssyge eller sult ved jeg ikke, men luften smagte vist lidt

Jeg husker da at der var billede af den i et af DSF's blade - ikke at jeg
kunne 100% genkende den bortrådnet lig som en mus.

- J.B.

Fra : Bent J. Olsen

Dato : 22-05-03 23:08

alt snippet
-----------
En tommelfingerregel meg fortalt er maks 2 år med aluflasker, 1 år med
stålflasker. Luft eldre enn dette bør skiftes ut.

Hadde det vært krise ville jeg ha dykket med 2-3 år gammel luft på
stålflasker uten særlig betenkning.

Men det koster jo ikke all verden å få fylt den på nytt..

Mvh,
Bent Jøran

Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 23-05-03 08:50

Jeg tømmer altid min flaske helt hvis den hhar stået i mere end 6 månder men
hvorfor kan jeg sku ikke lige huske på ståne fod
men jeg mener da at sådan gør men for at være sikker at luften er 100% ok
...... men det er nok bare mig :)

K.L.Rasmussen

Fra : Allan Hansen

Dato : 23-05-03 11:26

"K.L.Rasmussen" <Kristian@Rasmussen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvorfor kan jeg sku ikke lige huske på ståne fod
> men jeg mener da at sådan gør men for at være sikker at luften er 100% ok

Skal man se også tømme flaskebanken hver 6 måned for at være sikker på ikke
at få noget gammel luft

Allan Hansen

Fra : Kalle

Dato : 23-05-03 19:13

Jeg tømmer gerne mine et par gange om ugen. Men det er nu mest for at komme
i vandet.

Casper

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-03 21:20

Det var dog en dårlig ide. Det er jo netop der du opnår risiko for at der
trænger vand ind i flasken og foresager corrotion. Jeg ville nok efterlade
en lille smule luft i, for at være sikker på at der ikke ryger noget
indenbords. Men jeg tror nu heller ikke gammel luft er noget problem, hvis
den er fyldt på hvor der er et ordenligt filter og flasken ikke er
pil-rusten inden i.

/Rune