Opskrift på Tiramisu?
Fra : Niels Chr. Bøgh

Dato : 21-05-03 15:55

Anyone? Den, der ligger på Mortens Opskrifter, er uden sprut og det er ikke
sjovt nok.

--
Venlig hilsen

Niels Chr. Bøgh

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-05-03 16:48

Niels Chr. Bøgh wrote:
> Anyone? Den, der ligger på Mortens Opskrifter, er uden sprut og det
> er ikke sjovt nok.

jeg så for lidt tid siden Jamie Oliver lave en overdreven chokolade Tiramisu
der så afskyelig lækker ud ;)
fandt opskriften her:

http://www.tvdk.dk/programmer/olivers_twist/html_opskrift_uge14.php

Chocolate

Tiramisu
(4 personer)

En dessert, alle kan li', og chokoladespånerne er prikken over i-et.

Bund
100 g sukker
4 æg
50 g smør
85 g hvedemel
30 g kakao

Forvarm ovnen til 180. Pisk æg og sukker hvidt. Tilsæt det smeltede smør og
rør til sidst mel og kakao i massen, som nu hældes på en bageplade (på
bagepapir) og bages i ovnen i 10 minutter, hvorefter den afkøles.

Mascarpone-fyld
500 g mascarpone-ost
70 g sukker
2 æggeblommer
1 dl. vin santo

Hæld alle ingredienserne til fyldet i en skål og rør dem godt sammen til en
blød masse.

Tiramisu
100 g hvid chokolade
1 dl. espressokaffe
Tia Maria-likør
1 spsk. cacao
100 g mørk chokolade

Bræk den afkølede bund i stykker og pres dem sammen i bunden af et fad. Hæld
kaffen over, derefter lidt
Tia Maria-likør og den smeltede hvide chokolade.

Fordel mascarpone-fyldet oven på Tiramasuen og sigt kakaopulveret hen over.
Til sidst pyntes kagen med
mørke chokoladespåner.

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Kim Jensen

Dato : 22-05-03 06:51

Niels Chr. Bøgh wrote:
> [...]

Opskriften på www.italy.dk er den eneste rigtige. Alt andet er
Tiramisu-wannabe.

Kim Jensen
litewerx.com // kelvin8.com // newscaster.dk

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 23-05-03 07:18

"Niels Chr. Bøgh" <dtp@FJERNdtpkurser.dk> skrev underligt nok...

> Den, der ligger på Mortens Opskrifter, er uden sprut og det er ikke
> sjovt nok.

Det kan jeg da ikke forstå! - Så har du ikke kigget godt nok efter!... )

Fra fantastiske Mortens Opskrifter følger følger følgende opskrift...

Tirami Su (italiensk dessert med kaffe):

(*)Mascarpone er frisk, italiensk ostemasse. Kan købes hos større,
velassorterede osteforretninger og hos delikatesseafdelinger som den
i "Mad og vin", Magasin, København. Hvis man ikke kan skaffe mascarpone,
kan den erstattes af 250 g vanillekvark og 250 g flødeost.
(**)Biscuit-stænger: "Boudoirs", Sponge Fingers" eller "Lady Fingers".

Ingredienser:
(8 pers.)

500 g mascarpone (*)
4 æggeblommer
2 tsk vanillesukker
250 g biscuit-stænger (**)
1 dl mandellikør
1 dl meget stærk kaffe
2 spsk kakao

Creme: Pisk mascarponen (eller kvark og flødeost) med æggeblommer
og vanillesukker. Halvér vanillemængden hvis der bruges vanillekvark.
Læg halvdelen af biscuit-stængerne i bunden af et firkantet fad. Stænk
med halvdelen af likøren og kaffen. Hæld halvdelen af cremen over.
Dæk med den anden halvdel af biscuit-stængerne. Stænk med likør
og kaffe og dæk med resten af cremen.
Sæt fadet i køleskabet nogle timer, eller natten over.
Drys med kakao inden serveringen. -Voila!

--

Pizza, pasta, is, tiramisu, kagemand, torsdagsmad, chokoladekage o.m.a. ..
Hurtig og nemt! - Søg efter tidligere indlæg i dk.kultur.mad+drikke:

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Gud fader i himlen, hvor er du dog god!
Jeg føler dit åndedrag gennem mit blod.
Du løfter, du leder, beskærmer og glæder;
dit smil er selv i de tårer, jeg græder.
Hvor verden er dejlig, og mennesker med!
Ja, ordet, som skabte, er kærlighed!
jeg lever, jeg jubler, min fryd er så stor,
at jeg i dig på en evighed tror;
og var selv mit liv kun den frygtende stund,
det var dog et kys af din fadermund.
-H.C.Andersen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-05-03 07:47

Peter W. Bosse skrev:

> (*)Mascarpone er frisk, italiensk ostemasse. Kan købes hos
> større, velassorterede osteforretninger og hos delikatesse-
> afdelinger som den i "Mad og vin", Magasin, København.

Mascarpone er efterhånden blevet mainstream, og kan købes i både
SuperBrugsen, Føtex og Irma. Føtex har i perioder to forskellige
mærker mascarpone - jeg synes bedst om Solo Italia.

// Klaus

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 29-05-03 07:49

"Niels Chr. Bøgh" <dtp@FJERNdtpkurser.dk> skrev i en meddelelse...

> Den, der ligger på Mortens Opskrifter, er uden sprut og det er ikke
> sjovt nok.

Flere gode opskrifter på Tiramisu, se evt..

Re: Italiensk dessert (pwb)
Dato:2001-10-29
http://makeashorterlink.com/?M2E221CB4

Tiramisu' (sandra)
Dato:1998-07-18
http://makeashorterlink.com/?K41322CB4

Se også tiramisu group:dk.kultur.mad+drikke (82 resultater, 17 sek.)
http://makeashorterlink.com/?X13324CB4

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Desserten bærer over meget,
thi når enden er god, er alting godt.
- Ejler Jørgensen

Fra : Ole Stigaard

Dato : 26-05-03 19:02

"Niels Chr. Bøgh" <dtp@FJERNdtpkurser.dk> wrote in message
> Anyone? Den, der ligger på Mortens Opskrifter, er uden sprut og det er
ikke
> sjovt nok.

Hvis du ikke er bleg for at oversætte fra originalsproget, får du lige den
der er i min nyeste godnatbog. Jeg var bare nødt til at købe den kogebog.
Aldrig har jeg set så indbydende illustrationer. At man så må bruge timer på
at stave sig gennem er jo en anden sag...
Ellers kan det være at http://babelfish.altavista.com hjælpe dig med en
grovkornet undersættelse

Til seks personer
Tilberedelsestid: 20 minutter

2 tuorli d'uovo
2 cucchiai di zucchero raffinato
qualche goccia di estratto di vaniglia
250 g mascarpone
175 ml di caffè
2 cucchiai di Marsala
1 cucchiaio di brandy
150 g di savoiardi (o Pavesini)
1 cucchiaio di cacao in polvere
2 cucchiai di cioccolato fondente grattugiato
(facolvativo)

Con un cucchiaio di legno, lavorate i tuorli d'uovo e lo zucchero in un
recipiente finché non saranno cremosi. Unite l'estratto di vaniglia e il
mascarpone. Il comsposto dovrebbe risultare denso e cremoso.

Preparate il caffè, fatelo freddare (altrimenti i savoiardi si bagneranno
troppo velocemente), quindi mescolatelo al Marsala e al brandy in una
ciotola. Immergete velocemente in savoiardi nel liquido così ottennuto:
dovrebbero assorbirne solo la quantita necessaria a dar loto sapore, senza
diventare troppo molli e rompersi.

Sistemate qualche sacoiardo sul fondo di un bel piatto grande di vetro
oppure su 4 singole ciotole. Ricoplriteli con une strato di crema di
mascarpone.

Continuate a ripetere gli strati, concludento con uno strato di crema di
mascapone. Spolverate la superficie di cacao in polvere e lasciate riposate
in frigo per 3-4 ore. Il sapore di questo dessert migliora se viene lasciato
riposare una notte

Hugget groft fra kogebogen Cucina Italiana fra forlaget Octavo. ISBN:
88-18-01258-4

kh Ole S

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 28-05-03 10:53

"Ole Stigaard" <sunsite-ole@stigaard.net.invalid> wrote in message

> [...]
> Aldrig har jeg set så indbydende illustrationer. At man så må bruge timer

> at stave sig gennem er jo en anden sag...
(CUT)

BRAVO!!!! Lad os få rigtige bøger, med foto og det hele!
Glem Mortens "koge"bog (jeg kender ham personligt: han har stillet til
rådighed en "database" og der er ingen kritisk revision af indholdet, af
meeeeeeeget svingende kvalitet).

Der er forskellige filosofier i Italien om kremen, om der skal være
flødeskum (de færreste), piskede æggehvider (mange gør, jeg gør), ingenting
(som i "din" opskrift, og det er pt. "tendensen").
Denne her ligner den ultimative udgave.

Sandra

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-05-03 13:03

Mrs Krabappel skrev:

> Denne her ligner den ultimative udgave.

Søde Sandra, kunne du ikke lokkes til at poste en dansk oversættelse
af opskriften?

// Klaus