Prob med fraflytning af andelslejlighed
Fra : Juggernaut

Dato : 21-05-03 14:15

Hejsa.
Jeg skal snart fraflytte min andelslejlighed og i den forbindelse har jeg
lidt problemer med formanden for foreningen.
Sagen drejer sig om mine 2 gavlvinduer. De er rådnet op i træet udvendigt.
Indvendigt fejler de absolut ingenting. Da jeg flyttede ind under stormen i
99 var der en anden formand end den nuværende. Den nuværende formand mener
at det min udgift at få udskiftet vinduerne da det går ind under dårlig
vedligeholdelse. Kan det virkeligt gå så galt på kun 4 år for et vindue? Det
jeg mener, er at den tidligere ejer jo også må have haft problemet.
Min far mener at det er foreningens problem fordi den tidligere formand
skulle have gjort mig opmærksom på vinduernes forfatning inden tilflytning.
Det koster alligevel 10000,- at skifte dem, siger håndværkeren. Penge jeg
sagtens kunne bruge et andet sted. Men jeg betaler naturligvis hvis det er
mit problem. Er det min opgave at undersøge vinduerne udefra i 1. sals højde
inden jeg flytter ind?
Jeg håber på et seriøst svar. På forhånd tak.

Mvh
Brian

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-05-03 14:31

"Juggernaut" <juggernaut@FJERNstreetbike.dk> skrev i en meddelelse

Er det min opgave at undersøge vinduerne udefra i 1. sals højde
> inden jeg flytter ind?

Det er i hvert fald smart at gøre det - og få deres tilstand skrevet ned,
især hvis der ser ud til at kunne komme problemer.
Var der ikke et overdragelsessyn, da du overtog lejligheden?

Men jeg undrer mig lidt: Hvem skal iflg. vedtægterne vedligeholde vinduerne
udvendigt med maling - andelshaver eller forening?
1. Hvis det er foreningens opgave, kan det ikke være dit ansvar, at de er
rådne udvendigt.
2. Hvis det er andelshaverens opgave, burde du have checket dem.

Under alle omstændigheder, afskrives vinduer over ca.20 - 30 år (kender ikke
det nøjagtige tal), og så kan du da kun skulle betale for det antal år, du
har boet der.Dvs. at hvis afskrivningstiden er 20 år, er de 4/20
vedligeholdelse - resten er en forbedring, som lægges oven i
overtagelsesprisen.
Og dette gælder kun, hvis det er punkt 2, der står i jeres vedtægter.

Hilsen Inger

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-05-03 14:42

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> har boet der.Dvs. at hvis afskrivningstiden er 20 år, er de 4/20
> vedligeholdelse - resten er en forbedring, som lægges oven i

Jeg tror ikke man skal blande de vejledende afskrivninger for forbedringer
ind i denne sag (med mindre der er noget der ikke er oplyst, såsom at
vinduerne i virkeligheden er udskiftet som en forbedring af en tidligere
andelshaver).

/Per

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 21-05-03 14:37

> [...]
højde
> inden jeg flytter ind?
> Jeg håber på et seriøst svar. På forhånd tak.

Hvad står der i vedtægterne? Hvordan er formuleringen om vedligeholdelse
skrevet?

Normalt gennemgås andelen og der sættes en pris for denne. I burokratiske
foreninger som jeg kan forstå at din er udfører bestyrelsen arbejdet efter
at lejligheden er vurderet. I den mere udbredte udgave, vurderer de andelen
og henviser en køber ud fra den i vedtægterne beskrevet rækkefølge for
venteliste. I nogle tilfælde blander de sig helt uden om sagen videre forløb
indtil at der er en køber, de skal vurdere.

Står der noget i vedtægterne om hvorvidt I det hele taget må male udvendigt
for at beskytte træværket? I mange foreninger er der så strikse regler for
manglende variation, at hele bebyggelsen reelt er nød til at blive malet på
samme tid for at sikre ensartethed.

Skriv et indlæg med vedtægternes formulering omkring vedligeholdelsen.
---
Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-05-03 14:50

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote in message

> http://www.carstenovergaard.dk/undskyld.htm

Alt forladt

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-05-03 14:39

"Juggernaut" <juggernaut@FJERNstreetbike.dk> wrote in message
> [...]
højde
> inden jeg flytter ind?
> Jeg håber på et seriøst svar. På forhånd tak.

Du må lige komme med lidt flere oplysninger.
Udvendig maling af vinduer vil normalt være at henregne til den udvendige
vedligeholdelse, som påhviler andelsforeningen. For at den udvendige
vedligeholdelse af vinduet kan overgå til at være den enkelte
andelshavers/dit ansvar kræver det en konkret beslutning om dette i
andelsforeningen. Beslutningen skal fremgå af enten vedtægter eller en
generalforsamlingsbeslutning.

Er der en sådan beslutning?
Fremgår den af vedtægterne?
Hvis ikke fremgår den så af en generalforsamlingsbeslutning, og var du
orienteret om denne ved købet?

Er beslutningen der, og kendte du til den /burde kende til den, så hænger du
nok på udgiften.
(Fordi ansvaret for udvendig vedligeholdelse også omfatter overvågningen af
om vedligeholdelsen er udført korrekt)

Hvis ikke beslutningen er der, så skal du ikke betale, som jeg ser sagen.

Om et vindue kan rådne op på 4 år uden vedligeholdelse er ikke lige til at
svare på. Det kommer meget an på miljøet vinduet er placeret i, hvor galt
det kan gå på den tid.

/Per

Fra : Juggernaut

Dato : 21-05-03 14:43

Hej igen.
Her følger skrivelsen om vedligeholdelse:
-
Andelshaverne har pligt til at vedligeholde lejligheden med maling,
hvidtning og tapetsering samt til at foretage andre vedligeholdelsesaftaler,
der efter lejeloven påhviler en lejer eller som efter særlig
generalforsamlings vedtagelse er pålagt andelshaverne.
-
Mvh
Brian

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-05-03 14:49

> [...]
> der efter lejeloven påhviler en lejer eller som efter særlig
> generalforsamlings vedtagelse er pålagt andelshaverne.

Og er der så nogle særlige generalforsamlingsbeslutninger om
vedligeholdelse?

/Per

Fra : Juggernaut

Dato : 21-05-03 14:50

Det er netop det jeg selv er igang med at undersøge nu. Jeg vender tilbage
hvis jeg støder på noget. Tak indtil videre.

Fra : Juggernaut

Dato : 21-05-03 15:27

Nu har jeg snakket med bestyrelsen (ikke formanden da han ikke er til at
træffe) og de mener ikke at der er kommet ekstra vedtægter ud ang
vedligeholdelse. Tømreren som gav mig tilbuddet ringede jeg også til. Han
sagde at vinduet var af den dårligste kvalitet og det var grunden til at det
var rådnet så hurtigt. Sålbænken sad heller ikke ordenligt. Så vandet ryger
direkte ind under muren i regnvejr. Men det er en anden historie.
Hvis der ikke er andre vedtægter...Hvordan står jeg så i denne situation?

Fra : Juggernaut

Dato : 21-05-03 15:30

Lige en opfølger....
Der er bestilt vinduer til andre andelshavere som skal skiftes om en måned.
De skal ikke betale, selvom de skal udskiftes pga råddenskab. Jeg fatter det
ikke.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-05-03 16:47

> [...]
måned.
> De skal ikke betale, selvom de skal udskiftes pga råddenskab. Jeg fatter

Det gør jeg heller ikke.
Anmod formanden om en skriftlig begrundelse - den kunne det være interessant
at se
Hvis du ikke kan tale med ham, kunne du vel skrive til ham?

Hilsen Inger

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-05-03 16:44

> Nu har jeg snakket med bestyrelsen (ikke formanden da han ikke er til at
> træffe) og de mener ikke at der er kommet ekstra vedtægter ud ang
> vedligeholdelse.

Hvis det er tilfældet, må det være foreningens egen udgift.

Hilsen Inger

Fra : Juggernaut

Dato : 21-05-03 17:06

Jeg har netop snakket med formanden og han mener sagen er fuldstændig
indiskutabel. Jeg spurgte ham hvorfor de andre andelshavere ikke skulle
betale for deres nye vinduer. Til det sagde han at vinduerne jo var fra 85
og de desuden ikke havde nogen sålbænk. Derfor var de rådnet. Jeg nævnte så
at tømreren havde sagt, at min sålbænk sad forkert = ikke fungerer korrekt,
og gjorde at mine vinduer faktisk var rådnet på samme måde som de andres.
Han gad ikke diskutere det. Samtidig sagde jeg at det ikke fremgik ad
vedtægterne at man skulle vedligeholde udvendigt. Igen slog han det til side
med en bemærkning som: Det siger da sig selv. Dernæst spurgte jeg ham så om
det også var min opgave at ordne vindskeden, furerne imellem fliserne
osv...Så blev han sur!! Og vi kom faktisk ikke videre....
Imorgen tager jeg op til advokatvagten for at høre hvordan jeg står i denne
situation

Mvh
Brian

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-05-03 17:38

> [...]

> osv...Så blev han sur!! Og vi kom faktisk ikke videre....
> Imorgen tager jeg op til advokatvagten for at høre hvordan jeg står i

God ide.
Vi venter spændt på at høre mere.
Der er nu ikke så meget, der siger sig selv i hans favør, som jeg ser det.
Men måske ville du gøre dig selv en tjeneste og skåne formandens blodtryk
ved at holde dig til vinduerne
og så anmode om dokumentation for dem alene.

Hilsen Inger

Fra : Juggernaut

Dato : 21-05-03 18:42

Jeg er lige blevet ringet op af en fra bestyrelsen, også en af mine venner.
Han sagde at formanden havde været oppe og brokke sig over at jeg ikke vil
betale de vinduer. Det der gør det endnu mere irreterende er at formanden
sagde at hvorfra jeg vidste at sålbænken i mine vinduer var i uorden? Nu
tænker jeg straks på om han prøver at tage r.... på mig? Han har åbenbart
ment at det skulle jeg ikke vide....Af en eller anden grund.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-05-03 08:25

> Imorgen tager jeg op til advokatvagten for at høre hvordan jeg står i
denne
> situation

God ide. Hvis sagen er som du fremstiller den, så skal du holde fast i din
udlægning, - det er ikke dit ansvar at vinduerne er rådnet.
En anden mulighed for støtte (uden de store omkostninger) er LLO, som også
kan varetage sager for andelshavere.
De kan bedre følge sagen til dørs end advokatvagten.

/Per

Fra : Juggernaut

Dato : 22-05-03 09:50

Jeg har lige ringet til LLO og de har intet at gøre med andelslejligheder :(

Mvh
Brian

-

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-05-03 10:00

> Jeg har lige ringet til LLO og de har intet at gøre med andelslejligheder
:(

Mystisk.
Jeg har lige sakset dette:
Lejernes LO er også for andelsforeninger
Andelsforeninger og andelshavere kan også blive optaget som medlemmer i
Lejernes LO i Hovedstaden. Medlemskabet betyder, at man kan trække på
foreningens tilbud om rådgivning, kurser og nyhedsbreve og i enkelte
tilfælde få assistance ved andelsforeningens generalforsamling. Rådgivningen
omfatter et hvert spørgsmål vedrørende foreningens drift, lovgivning og
andre juridiske problemer samt økonomiske spørgsmål. Ved byggesager kan der
tilbydes byggesagsrådgivning.

Fra siden:
http://www.llo.dk/sw251.asp

Som er LLO i hovedstadens website.

Hvor bor du? (Bare sådan ca. altså)

/Per

Fra : Henning

Dato : 22-05-03 14:30

On Thu, 22 May 2003 10:49:35 +0200, "Juggernaut"
<juggernaut@FJERNstreetbike.dk> wrote:

>Jeg har lige ringet til LLO og de har intet at gøre med andelslejligheder :(

Prøv ABF i stedet www.abf-rep.dk
Men under alle omstændigheder - sætter du nye vinduer i til xx tusinde
kroner, er det en forbedring, som lægges til dit andelsbevis. Du får
derfor alle oengene hjem igen, idet der ingen afskrivning sker på den
korte tid?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-05-03 14:49

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message

> Prøv ABF i stedet www.abf-rep.dk

Det er foreningen som sådan, der er medlem af ABF. Derfor skal henvendelser
til dem ske gennem bestyrelsen. ABF kan selvfølgelig godt spørges til råds
om tvisten i denne sag, men det vil i praksis komme til at foregå som en
rådgivning af bestyrelsen. Det er ikke min oplevelse, at ABF er partisk, men
går rådet bestyrelsen imod, kan det vel blive svært at få lov til at høre
ABFs mening

> [...]
> kroner, er det en forbedring, som lægges til dit andelsbevis. Du får
> derfor alle oengene hjem igen, idet der ingen afskrivning sker på den

Opretning af misligeholdte bygningsdele er ikke en forbedring, hvis man selv
har haft ansvaret for vedligeholdelsen.
(Og baggrunden for dette er nok ligetil at forstå, hvis man tænker lidt
nøjere efter).

/Per

Fra : Karsten

Dato : 23-05-03 07:13

> [...]
> kroner, er det en forbedring, som lægges til dit andelsbevis. Du får
> derfor alle oengene hjem igen, idet der ingen afskrivning sker på den

Bor selv i andelsforening og har fået at vide at hvis du laver en
forbedring, kan du kun lægge 10% oveni prisen.

Karsten

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-05-03 08:03

"Karsten" <laed@mig.vare> wrote in message

> "Men under alle omstændigheder - sætter du nye vinduer i til xx tusinde
>
> Bor selv i andelsforening og har fået at vide at hvis du laver en
> forbedring, kan du kun lægge 10% oveni prisen.

Så er der vidst nogen i din forening der trænger til at få læst op på
reglerne...

/Per

Fra : Karsten

Dato : 23-05-03 08:47

> Så er der vidst nogen i din forening der trænger til at få læst op på
> reglerne...

Da jeg står til at flytte, er det noget der glæder mig meget

Karsten

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-05-03 09:01

> Da jeg står til at flytte, er det noget der glæder mig meget

I skal have fat i andelsboligloven, som beskriver prisfastsættelser af
andelsboliger, - og så er det en god ide at få fat i ABFs håndbog, som
nærmere beskriver hvad der kan betragtes som forbedringer, hvordan de
prissættes og hvilken afskrivning man kan anvende.
Håndbogen er ikke lov i den forstand, men er et standardværktøj for mange
foreninger, fordi ABF besidder stor erfaring på området.

/Per

Fra : Karsten

Dato : 23-05-03 10:25

> [...]
> Håndbogen er ikke lov i den forstand, men er et standardværktøj for mange
> foreninger, fordi ABF besidder stor erfaring på området.

Den har vi allerede, og der er mange forbedringer der er regnet ud på den
måde. Jeg havde bare forstået det /fået at vide at hvis man udskiftede noget
eksisterende fx. et vindue eller en udestue, kunne man ikke få
"forbedringen" fuldt dækket, men kun med de 10%,

Grunden til dette er at idet den oprindelige udestue var med i

Fra : Karsten

Dato : 23-05-03 10:32

BØVL: Kom til at trykke på en tast der autosendte før jeg var færdig..
sorry. Teksten er fortsat i nedenstående

"Karsten" <laed@mig.vare> skrev i en meddelelse
> [...]
Den har vi allerede, og der er mange forbedringer der er regnet ud ud fra
ABF håndbogen. Jeg havde bare forstået det /fået at vide at hvis man
udskiftede noget eksisterende fx. et vindue eller en udestue, kunne man
ikke få "forbedringen" fuldt dækket, men kun med de 10%, ud fra
nedenstående argumentation

Hvis man tager vinduet som eksempel, vil det sige at værdien af det gamle
(rådne) vindue er repræsenteret i andelsbeviset. Når man isætter et nyt
vindue, svarer det til at den oprindelige pris skal trækkes ud af værdien af
boliget, og derefter skal det nye vindue lægges oven i . For at simplificere
dette eller af anden grund, skulle man kun kunne få udskiftninger dækket med
10% afskrevet over X år. Det er som før nævnt kun noget jeg har hørt, og
ikke noget jeg har læst i en lov paragraf, men jeg syntes at forklaringen
lød plausibel.

Karsten

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-05-03 10:41

> [...]
> "forbedringen" fuldt dækket, men kun med de 10%,
>
> Grunden til dette er at idet den oprindelige udestue var med i

Nå sådan...
Jamen så kan det måske godt passe alligevel.

Det er jo kun den reelle forbedring, der kan medregnes i prisen. Hvis der er
en udestue i forvejen, man piller den ned, og sætter en ny op, hvad er så
forbedringen af boligen i den forbindelse?

Der er mange måder at regne den ud på, - en af dem, som nok er den mest
direkte er, at tage den gamle udestue ud som forbedring, og herefter lægge
den nye ind, med afskrivninger osv. På den måde taber du værdien af den
gamle, men får værdien af den nye. Det er jo reelt også det der er foregået.
Andre måder er at anslå hvilke dele af den nye udestue, der medfører en
forbedring i forhold til den gamle (bedre ruder, bedre gulve el. lign) og så
medtage dem som forbedring oveni forbedringen af den gamle.
ABF vil helt sikkert have en holdning til hvilke metoder, der kan anvendes.

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 23-05-03 11:50

Karsten skriblede:

> [...]
> udskiftede noget eksisterende fx. et vindue eller en udestue, kunne
> man ikke få "forbedringen" fuldt dækket, men kun med de 10%,

Nå, ok - se bort fra mit foregående svar så - jeg misforstod dig. Det her
virker mere tilforladeligt.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : David T. Metz

Dato : 23-05-03 11:48

Karsten skriblede:

> Bor selv i andelsforening og har fået at vide at hvis du laver en
> forbedring, kan du kun lægge 10% oveni prisen.

Hvis det er prisen på materialer ved gør det selv - så er det en pudsig
regel. Det normale er at vurdere omfanget af medgået tid og sætte det til
en rimelig timepris.

Hvis det er oveni i en håndværkerregning så er det ulovligt.

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-05-03 10:08

Inger Pedersen wrote:

> Hvis det er tilfældet, må det være foreningens egen udgift.

Og foreningen er jo medlemmerne/andelshaverne i sidste ende.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Juggernaut

Dato : 22-05-03 15:50

Nu har jeg snakket med advokaten og han siger at jeg har ret i sagen, med
mindre formanden kan dokumentere at det er praksis at folk selv maler deres
vinduer og han skal dokumentere at mine vinduer er dårligt vedligeholdt. Så
må vi se...

Mvh
Brian

Fra : Juggernaut

Dato : 22-05-03 20:27

Hvad siger I? Skal jeg afvente et par dage eller skal jeg tage kontakt til
formanden igen og fortælle ham at jeg har søgt lidt ekspertviden hos
advokaterne? Eller måske noget helt tredie?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-05-03 20:46

> Hvad siger I? Skal jeg afvente et par dage eller skal jeg tage kontakt til
> formanden igen og fortælle ham at jeg har søgt lidt ekspertviden hos
> advokaterne? Eller måske noget helt tredie?

Du har før skrevet, at du har svært ved at tale med formanden.
Derfor vil jeg foreslå (for at undgå at gøre tingene værre, end de allerede
er):

Skriv til bestyrelsen (med kopi til alle bestyrelsesmedlemmerne) og fremstil
sagens gang så objektivt som muligt- dvs. undgå udtryk som "ikke til at tale
med", "blev sur", etc.
Skriv i brevet, at der er sendt kopi til alle bestyrelsen, så der er rene
linjer.
Skriv, at du ikke kan acceptere formandens krav pga manglende
dokumentation - og at du har talt med advokatvagten - og ref. kort, hvad de
har sagt.
Skriv, at du forventer dokumentation for kravet, og hvis du ikke kan få den:
at kravet om, at du skal betale for vinduerne, frafaldes.
Og skriv, at du forventer et svar fra bestyrelsen snarest.

Hilsen Inger

Fra : Juggernaut

Dato : 22-05-03 21:09

Tak

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-05-03 21:09

Juggernaut wrote:

> Hvad siger I?

At du skal lære noget citatteknik

Fra : David T. Metz

Dato : 23-05-03 11:54

Juggernaut skriblede:
> [...]
> med mindre formanden kan dokumentere at det er praksis at folk selv
> maler deres vinduer og han skal dokumentere at mine vinduer er

En enkelt krølle kan være at du har et medansvar for at holde øje med dine
vinduer. Hvis du havde meldt problemer i god tid kunne de måske være reddet
med vedligeholdelse frem for udskiftning og dermed en mindre udgift.

Du kan dog næppe komme til at betale fuldt ud for en udskiftning og det må
også bero på en rimelighedsbetragtning, fx om hvorvidt du burde have
opdaget problemerne.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-05-03 02:26

> [...]

> lidt problemer med formanden for foreningen.
> Sagen drejer sig om mine 2 gavlvinduer. De er rådnet op i træet udvendigt.

Hvor længe har du boet i andelsforeningen.

vh Flemming Rubini

Fra : Juggernaut

Dato : 23-05-03 18:50

I 4 år. Hvorfor om man må spørge? :)

Mvh
Brian

"Flemming Rubini" <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> skrev i en
meddelelse

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-05-03 19:02

Juggernaut <juggernaut@FJERNstreetbike.dk> wrote:

> I 4 år. Hvorfor om man må spørge? :)

Jeg tænkte at der var endnu et argument i din favør:
Selvom dine vinduer er udtjente kan man næppe gøre dig ansvarlig for
hele værditabet såfremt du kun har beboet andelsforeningen i 4 år.

vh Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-05-03 19:07

Juggernaut <juggernaut@FJERNstreetbike.dk> wrote:

> I 4 år. Hvorfor om man må spørge? :)

Jeg tænkte at der var endnu et argument i dit favør:

Fra : Juggernaut

Dato : 23-05-03 19:46

Den har jeg også prøvet at forklare formanden, men han holder stadig fast på
at det er dårlig vedligeholdelse. Et vindue kan sagtens rådne på så kort
tid, siger han. Jeg aner ikke hvornår vinduet blev installeret...

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-05-03 21:25

Juggernaut <juggernaut@FJERNstreetbike.dk> wrote:

> Den har jeg også prøvet at forklare formanden, men han holder stadig fast på
> at det er dårlig vedligeholdelse.

Du bør i hvert tilfælde altid skelne mellem indvendig og udvendig
vedligholdelse. Og nok tage nogle billeder inden du fraflytter
foreningen.

vh Flemming Rubini

Fra : Juggernaut

Dato : 25-05-03 09:52

Jeg er lige blevet ringet op af formanden og han sagde at han ikke gider
bruge mere tid på det. Han foreslog at dele prisen op så jeg betaler 6000,-
og foreningen 4000,-. For mig tyder dette på at han måske har indset at jeg
kan have ret. Men jeg tror ikke jeg vil nøjes dette. Hellere end gerne vil
jeg betale 10000,- hvis det kan bevises at jeg virkelig skal betale. Måske
en principsag. Men hvordan kommer jeg videre med det herfra? Hvem kan man
kontakte?

Fra : Juggernaut

Dato : 25-05-03 10:16

Ups...Så længere oppe i tråden at der var et link til ABF. Det prøver jeg.
Undskyld forstyrrelsen