/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Reklamationsret?
Fra : Lars Zylauv


Dato : 21-05-03 13:34

Hejsa, for ca 2måneder siden købte jeg en 15"tft skærm, men skærmen var
defekt, og nu har jeg besluttet mig for at gå ned i butikken med den, men
hvordan ligger landet?
De vil jo sikkert bare sende den ind til producenten, men det er jeg
egentligt ikke interesseret i, jeg vil bare gerne have pengene retur - kan
jeg kræve at
få pengene tilbage, da den aldrig har virket, eller er der gået for lang
tid?

Håber på et hurtig svar

-Lars




 
 
Carsten Riis (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 21-05-03 13:51

Lars Zylauv wrote:
>
> Hejsa, for ca 2måneder siden købte jeg en 15"tft skærm, men skærmen var
> defekt, og nu har jeg besluttet mig for at gå ned i butikken med den, men
> hvordan ligger landet?
> De vil jo sikkert bare sende den ind til producenten, men det er jeg
> egentligt ikke interesseret i, jeg vil bare gerne have pengene retur - kan
> jeg kræve at
> få pengene tilbage, da den aldrig har virket, eller er der gået for lang
> tid?
>

Til din ventetid fra du opdagede manglen til den dag du går ned til
sælger:
Købeloven
§ 81. Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give sælgeren
meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget
mangelen. I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig
mangelen. Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede
mangelen, er altid rettidig.


Til dit ønske om ophævelse af handlen
Købeloven
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre
sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe
for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende
afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt
dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe
for sælgerens regning.

Bemærk stykke 3 før du bliver for glad for stykke 1 nr. 4.


--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

Bjørn Jørvad (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 21-05-03 14:02


"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
news:3ECB7628.31C3F813@carben.dk...

KLIP

> Bemærk stykke 3 før du bliver for glad for stykke 1 nr. 4.

Såfremt defekten ikke skyldes en fabrikationsfejl, men at køber har
behandlet varen forkert (kan evt. vise sig ved reparationsforsøget), hæftes
der vel for reparationsregningen..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil
Foreningens hjemmesider:
http://www.dkfritidbil.dk



Carsten Riis (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 21-05-03 17:09

"Bjørn Jørvad" wrote:
>
> "Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ECB7628.31C3F813@carben.dk...
>
> KLIP
>
> > Bemærk stykke 3 før du bliver for glad for stykke 1 nr. 4.
>
> Såfremt defekten ikke skyldes en fabrikationsfejl, men at køber har
> behandlet varen forkert (kan evt. vise sig ved reparationsforsøget), hæftes
> der vel for reparationsregningen..?
>
Hvordan behandler man en skærm forkert, når den aldrig har virket?

For mig at se, så er det mere interessant at vide hvor lang tid Lars har
kendt til defekten.



--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

jan@stevns.net (21-05-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 21-05-03 22:06

Carsten Riis <cr@carben.dk> skrev :

>For mig at se, så er det mere interessant at vide hvor lang tid Lars har
>kendt til defekten.

Hvis det han skrev i trådens start passer :

Hejsa, for ca 2måneder siden købte jeg en 15"tft skærm, men skærmen
var defekt......

Er der vist dømt nøl .....

Det kunne da være svært interessant om nogen turde tage en sag på §81

(§ 81. Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give sælgeren
meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget
mangelen. I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig
mangelen. Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede
mangelen, er altid rettidig.)


(Jeg fatter ikke Politikerhjerner der skruer en § sådan sammen, men
det er ikke relevant i denne gruppe)
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

bem (22-05-2003)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 22-05-03 06:49

jan@stevns.net wrote:

> Er der vist dømt nøl .....

Hvorfor mener du det? Der står jo netop i loven, at 2 månder altid regnes
for rettidigt.

/Bo



jan@stevns.net (22-05-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 22-05-03 23:23

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev :

>Hvorfor mener du det?

Hvis man er 2 måneder om at reagere på en defekt monitor, er man ikke
ligefrem "hurtig" - deraf "nøl"

>Der står jo netop i loven, at 2 månder altid regnes for rettidigt.

Gid det også galdt andre ting ;)

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Carsten Riis (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 22-05-03 10:05

jan@stevns.net wrote:
>
> Er der vist dømt nøl .....
>
Ikke nødvendigvis.

Specifikationen med de 2 måneder er vel for at give forbrugeren mindst 2
måneder til at nosse sig sammen til at daffe ned i til sælgers sted.
Det kan da sagtens gå længere, men man har krav på 2 måneder. Om sælger
så går med til det, tja det er vist op til sælger.

Det minder mig om, at jeg skal ned og reklamere over min mobiltelefon.
Tasten 7 virker kun svært (meget irriterende, når man skriver SMSer).


--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

Per Christoffersen (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 22-05-03 14:09


<jan@stevns.net> wrote in message
news:4cqncvsg980ptfjfkabsi686213o1b3m37@dtext2.news.tele.dk...
> Carsten Riis <cr@carben.dk> skrev :

>
> Det kunne da være svært interessant om nogen turde tage en sag på §81

Hvorfor skulle nogen dog være bange for det?
(I første omgang vil den jo nok gå til Forbrugerklagenævnet, og der er jeg
ikke det mindste i tvivl om udfaldet)

/Per



Trine K. Petersen (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Trine K. Petersen


Dato : 22-05-03 11:39

> Hejsa, for ca 2måneder siden købte jeg en 15"tft skærm, men skærmen var
> defekt, og nu har jeg besluttet mig for at gå ned i butikken med den, men
> hvordan ligger landet?
> De vil jo sikkert bare sende den ind til producenten, men det er jeg
> egentligt ikke interesseret i, jeg vil bare gerne have pengene retur -
kan
> jeg kræve at
> få pengene tilbage, da den aldrig har virket, eller er der gået for lang
> tid?

Der er også somme tider speciel garanti hos producenten. Hvis det f.eks. er
en Viewsonic eller Sony, er der ombytning på din adresse inden 24 timer med
en ny tilsvarende vare. Jeg ved ikke med andre varer.

Der findes jo også de såkaldte 14 dages fortrydelsesret.

Var varen defekt fra 1 dag du tog den i brug, kan jeg ikke forstå, hvorfor
du ikke meddelte dette til forretningen hvortil du har kvitteringen for
købet.

Er det pixelfejl?

Hilsen Trine



Carsten Riis (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 22-05-03 12:17

"Trine K. Petersen" wrote:
>
> Der findes jo også de såkaldte 14 dages fortrydelsesret.
>
Kun ved fjernsalg. og ved almindelig privat køb kun når forretningen
tilbyder dette.

Derudover er det vist ikke relevant i dette tilfælde.
Det er ca. 2 mdr siden at Lars købte skærmen.


--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

Trine K. Petersen (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Trine K. Petersen


Dato : 22-05-03 21:38

> Derudover er det vist ikke relevant i dette tilfælde.
> Det er ca. 2 mdr siden at Lars købte skærmen.

Vel er det så. Denne garanti gælder på min 18.1" Sony skærm i 1 år.



Carsten Riis (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 22-05-03 22:59

"Trine K. Petersen" wrote:
>
> > Derudover er det vist ikke relevant i dette tilfælde.
> > Det er ca. 2 mdr siden at Lars købte skærmen.
>
> Vel er det så. Denne garanti gælder på min 18.1" Sony skærm i 1 år.

http://www.proconsult.dk/katalog/m_til/s_til-div/div-rens/divam85002.html
til din Sony 18,1" TFT?


Og læs lige igen, hvad jeg svarer på.


--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

Trine K. Petersen (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Trine K. Petersen


Dato : 23-05-03 07:53

> Og læs lige igen, hvad jeg svarer på.

Jeps, sorry



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408892
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste