Ombygning af badeværelse.
Fra : www.toyota-forum.dk

Dato : 21-05-03 10:43

Vi går med tanker om at bygge om på vores badeværelse, da wc og bad er
adskilt i 2 forskellige rum det hele skal være i vores badeværelse hvor vi
så vil tage væggen ud mod vores bryggers ned (det er en gipsvæg som jeg selv
har sat op for 5 år siden) og så bygge videre der for at få mere plads. Der
er afløb og vandtilførsel derude og vandrørene er ikke inde i væggen, nu
kommer så vores spørgsmål, hvor meget vvs arbejde må jeg selv lave, mht
vandrør og evt kloakarb. (regner ikke med at der vil være så meget
kloakarb.) er der evt. et sted hvor man kan finde regler for vvs arb. for
private?

Mvh
H.Hvidberg
-----
www.toyota-forum.dk

Fra : Jesper Hansen

Dato : 21-05-03 12:19

> kloakarb.) er der evt. et sted hvor man kan finde regler for vvs arb. for
> private?

http://www.silvan.dk/silvan/d947pro.nsf/pages/vvs-regler?OpenDocument

vvs-brancheforeningen (hvad den så end hedder) har vidst også noget.

Mvh

Jesper.

Fra : HHIST

Dato : 21-05-03 15:07

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> wrote in message
> [...]
>

> http://www.silvan.dk/silvan/d947pro.nsf/pages/vvs-regler?OpenDocument
>
> vvs-brancheforeningen (hvad den så end hedder) har vidst også noget.

Med hensyn til til vandrør ved jeg det ikke, kloak under gulv og i jord
uden for sokkel skal laves af en aut. kloakmester.
Synlig kloak og kloak i væg og etageadsiklelser skal laves af en aut. vvs
mand. Du må ikke lave noget af det selv. Hvis reglerne skal overholdes. Og
teknisk forvaltning skal have en tegning af kloakinstalationen. Og den skal
være underskrevet af en kloakmester.
mvh Finn

Fra : Gunnar S. Müller

Dato : 21-05-03 18:42

Ja - Det er OT, men jeg kan ikke lade være med at tænke på at der er så
meget med vand - tilløb/afløb som man ikke selv må pille ved, men samtidigt
er det helt i orden at man skifter f.eks. en pære/stikkontakt (forudsat man
"mener" eller ved hvad man har med at gøre. Det er vist ikke helt den
officielle udlægning, men hvad!).

Altså - Du må ikke "Pille (ret meget) ved vand", du kan jo blive våd ! Men
hvis du vælger at skifte en stikkontakt og lige glemmer at slukke for
strømmen på hovedafbryderen - Ja, så kan du jo "bare komme til" at slå dig
selv ihjel !

Dansk lovgivning/Danske regler er, og forbliver, til stadig hovedrystende
undren ! I hvert fald for mig.

Nå, ja, forkert "pilleri" mht. VVS, kan medføre ret omfattende skader på
bygninger - men jeg har nu aldrig hørt om nogen der er blevet aflivet pga.
en utæt samling af et vandrør...

Med venlig hilsen
Gunnar S. Müller

Fra : Calle.

Dato : 21-05-03 19:05

Gunnar S. Müller wrote:
> [...]
> på bygninger - men jeg har nu aldrig hørt om nogen der er blevet
> aflivet pga. en utæt samling af et vandrør...

Nej, Der er mange ting man kan ryste på hovedet af i den danske
lovgivning.

--
Calle

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-05-03 19:28

Gunnar S. Müller wrote:

> Nå, ja, forkert "pilleri" mht. VVS, kan medføre ret omfattende skader
> på bygninger - men jeg har nu aldrig hørt om nogen der er blevet
> aflivet pga. en utæt samling af et vandrør...

Det kan ske, det er sket, og med sundhedsfare til følge, hvis man får
man ledt spildevand tilbage i drikkevandsforsyningen.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Calle.

Dato : 21-05-03 20:23

Erik Olsen wrote:

> Det kan ske, det er sket, og med sundhedsfare til følge, hvis man får
> man ledt spildevand tilbage i drikkevandsforsyningen.

Prøv om du kan få et 40/50/110 mm PVC rør til at passe på et 1/2"RG som
drikkevand normalt er lavet med.
--
Calle

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-05-03 20:41

Calle. wrote:

> Prøv om du kan få et 40/50/110 mm PVC rør til at passe på et 1/2"RG
> som drikkevand normalt er lavet med.

Er du ikke lidt fantasiløs?

En af de mere oplagte tilfælde i private installationer er forsyning af
toiletskyl med opsamlet regnvand, men med "nødforsyning" fra
drikkevandsforsyningen.

De alvorlige tilfælde jeg har kendskab til, er dog forekommet i
industrianlæg.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Calle.

Dato : 22-05-03 05:15

Erik Olsen wrote:

> [...]
> drikkevandsforsyningen.
>
> De alvorlige tilfælde jeg har kendskab til, er dog forekommet i

Det har jeg også selv set.
Det var en der havde lavet at blandesystem til køle/smøremiddel, hvor
begge dele var rørført. et T-stykke til at samle dem til en afgang, hvor
der sad en kuglehane. Problemet kom da vandværket lukkede for at
servicere et rørbrud, men har garanteret været der længe alt efter
trykforskellen i de to forsyninger, ved forbrug.
--
Calle

Fra : Frederiksen

Dato : 21-05-03 21:10

> [...]
> hvis du vælger at skifte en stikkontakt og lige glemmer at slukke for
> strømmen på hovedafbryderen - Ja, så kan du jo "bare komme til" at slå dig

Jeg ser nu sådan på det, at en defekt kloak kan koste dig huset pga
skridende fundament, eller som nævnt sende spildevand ud i vores rene
drikkevand. Kloakvand er ikke at spøge med, når vi ser på sundhed.
Men de fleste har heldigvis respekt for strøm, og her koster det bare et rap
over fingrene, hvis du kvajer dig. Ja, huset kan brænde, hvis man virkelig
går amok i ulovligheder, men det er jo netop for at undgå dette, at loven er
der.

Så dybest set er reglerne der vel for at beskytte os og vores omgivelser -
og lidt for at elektrikkeren og smeden kan tjene gode penge *S*

Mvh Maria
Som stadig ikke har fået lavet sin varmtvandsbeholder, Calle