Tophastighed?
Fra : Jacob

Dato : 27-03-01 10:45

Hej alle
Jeg har læst gruppen her et godt stykke tid med ivrig interesse, men har
først lige fået teknisk mulighed for at komme med indlæg selv. Derfor vil
jeg benytte lejligheden til at forelægge et lille "problem" for gruppen, som
jeg har gået og tænkt over siden MC'en blev opstaldet sidste år.

- Først lidt fakta:
Jeg er den lykkelige ejer af en Suzuki GS500, droslet til lille kørekort,
dvs. 34 heste. Den er monteret med original fuldkåbe.

- Problemstilling:
Jeg er i tvivl om, hvad den faktiske tophastighed er, når jeg på flad
vindstille motorvej kan få speedometeret til at vise 180 uden problemer og
190 ved let nedadkørsel eller let medvind.

- Momenter til overvejelse:
1) Omdrejningstælleren befinder sig et sted mellem 9200 og 9500 ved
ovenstående hastigeheder i 6. gear. Herefter kan den simpelthen ikke trække
flere omdrejninger.
2) Jeg vejer ca. 85 kg. med fuld udrustning og er 190 cm. høj.
3) Jeg er naturligvis dukket godt ned bag kåbeglasset og benene lagt godt
ind til siden for at kunne opnå hastigheden.
4) Jeg mener at have set i MC-revyen, at en ikke-droslet GS'er kan løbe 165
km/t i nøgent outfit. Spørgsmålet er så, om en kåbe kontra forskellen i
hestekræfter opvejer hinanden, og min droslede+kåbe GS'er derfor også har en
reel topfart på ca. 165?
5) Jeg ved godt, at en topfart på 180-190 er urealistisk for en drsolet
maskine, men synes bare, at speedometerfejlvisningen derfor må være ret
stor - måske for stor?. Hvis jeg følger trafikken på landevej viser
speedo'et 80, og der er altså formentligt ikke særlig stor fejlvisning her.

- Afsluttende bemærkninger:
Speedometeret går til 210, og når jeg engang til efteråret får ændret
motoren til fuld ydelse (45-48 HK), er der så mulighed for at køre
speedometeret helt ud? Og hvad vil den reele topfart mon i givet fald være?

Håber der er nogle bud på ovenstående og på forhånd tak.

Jacob
GS500 (pokkers hurtig rent umiddelbart!)

Fra : Per Svein Moland

Dato : 27-03-01 10:52

On Tue, 27 Mar 2001 11:44:50 +0200, "Jacob" <jnk.607@rsk.dk> wrote:

klipp
>Jeg er den lykkelige ejer af en Suzuki GS500, droslet til lille kørekort,
>dvs. 34 heste. Den er monteret med original fuldkåbe.
klipp
Finnes det originalkåpe til Suzuki GS500? Hvilken årsmodell er det du
har? Finnes det noe bilde av den med kåpe? URL?
--
Per Svein Moland - Hønda ST1100 (for Ekte Livsstilmotorsyklister ®)
Vestnes MC Klubb, http://www.geocities.com/vestnesmc/

Fra : Jacob

Dato : 27-03-01 11:17

> Finnes det originalkåpe til Suzuki GS500? Hvilken årsmodell er det du
> har? Finnes det noe bilde av den med kåpe? URL?
> --
> Per Svein Moland - Hønda ST1100

Ok, mindre korrektion:
Det er en eftermonteret fuldkåbe, men leveret af Suzuki. Det er den næsten
alle kører rundt med. To runde forlygter samlet bag samme glas, og hvor kun
den ene lyser ad gangen.
Det er forøvrigt en '99'er

Jacob

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 27-03-01 11:19

Per Svein Moland <molandps@online.no> skrev i en

> [...]
> --
> Per Svein Moland - Hønda ST1100 (for Ekte Livsstilmotorsyklister ®)

Hej Per.

Ja-ja , det gør der da !, her i DK sælges TCP kåber som originale kåber til
mange modeller eks. GS 500 / ER-5 / CB 500

De kan ses her : http://www.tcpsa.com/

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Per Svein Moland

Dato : 27-03-01 11:31

On Tue, 27 Mar 2001 12:18:57 +0200, "Dennis Hellan Pedersen"
<dhp(fjern dette)@image.dk> wrote:

>Hej Per.
>
>Ja-ja , det gør der da !, her i DK sælges TCP kåber som originale kåber til
>mange modeller eks. GS 500 / ER-5 / CB 500
>
>De kan ses her : http://www.tcpsa.com/

Takk for oppklarende info. Gjelder også Jacob.

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-03-01 14:59

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjern dette)@image.dk> skrev i en meddelelse

> Ja-ja , det gør der da !, her i DK sælges TCP kåber som originale kåber
til
> mange modeller eks. GS 500 / ER-5 / CB 500

Nå?
Jeg troede det var Powerbronce kåber der er monteret på GS500? De ligner da
ret godt?

Rittig

Fra : Morten Christensen

Dato : 27-03-01 11:08

"Jacob" <jnk.607@rsk.dk> wrote in message news:99pnit$k48$1@sunsite.dk...
> [...]
> vindstille motorvej kan få speedometeret til at vise 180 uden problemer og
> 190 ved let nedadkørsel eller let medvind.

Lyder meget sandsynligt.

> [...]
> 1) Omdrejningstælleren befinder sig et sted mellem 9200 og 9500 ved
> ovenstående hastigeheder i 6. gear. Herefter kan den simpelthen ikke

Det skyldes din udstødning. Jeg formoder, at du kører rundt med den
originale potte endnu - der er ret så stor modstand i denne. Jeg skiftede
selv til en uoriginal potte, med et afgangsrør, der var mere end dobbelt så
stor; og så skete der ting og sager )

> 2) Jeg vejer ca. 85 kg. med fuld udrustning og er 190 cm. høj.

Uha - jeg vil ikke komme ind på mine "detaljer" her ), men er også kun
178 høj....

> 3) Jeg er naturligvis dukket godt ned bag kåbeglasset og benene lagt godt
> ind til siden for at kunne opnå hastigheden.

Det hjælper det hele.

> [...]
> km/t i nøgent outfit. Spørgsmålet er så, om en kåbe kontra forskellen i
> hestekræfter opvejer hinanden, og min droslede+kåbe GS'er derfor også har

Måske. Det er ikke nemt at vide, medmindre man har noget godt måleudstyr.
Mange gange på motorvejen, kan man opleve et gult T malet på vejen. Dette
bliver jo brugt til hastighedskontrol fra helikoptere. I mellem hvert T er
nøjagtigt 1000 m.
Hvis du så kan komme til at teste det med et stopur, kan du udregne den
eksakte hastighed, godt nok fordelt over 1000m.

> [...]
> stor - måske for stor?. Hvis jeg følger trafikken på landevej viser
> speedo'et 80, og der er altså formentligt ikke særlig stor fejlvisning

Når du kommer over 130 km/t må der påregnes en fejlvisning på op mod 10%.
En lille tommelfingerregel at gå efter, er at se på omdr.tælleren. Hvis du
kører 80 km/t, kører motoren med 4000 o/min, og kører du med 7000 o/min,
burde speedo'en vise 140 km/t. På min viste den dog ca 148 km/t. Når den
kørte med fuld øre, og det gik allerbedst, kunne jeg heller ikke få den op
på mere end 9500 o/min, men mit speedo viste der 195 km/t....
Noget andet man skal tage i betragtning er om koblingen kan glide lidt, så
der vises for mange omdrejninger, i forhold til speedo'ens udvisning.

> [...]
> motoren til fuld ydelse (45-48 HK), er der så mulighed for at køre
> speedometeret helt ud? Og hvad vil den reele topfart mon i givet fald

Nej, det vil ikke være muligt i praksis.
Og lad være med at forsøge Her taler jeg af erfaring, og det kostede en
overhedet ventilarm, så den knap kunne køre eller starte ;(

Have a good ride
Morten, Københavnstrup
Nybagt GSX600F-ejer ('91)
ICQ 112100518

Fra : Morten Juel

Dato : 27-03-01 13:16

kan en GS'er virkelig gå 190 !! er det kåben der gør det ?
Min XS400 med 46 HK går ikke meget mere en 160 !
Mvh
Morten
XS400 Seca

Fra : Tim Hoffmann'

Dato : 27-03-01 14:33

Morten Juel wrote in message <99q032$73j$1@news.inet.tele.dk>...
>kan en GS'er virkelig gå 190 !! er det kåben der gør det ?
>Min XS400 med 46 HK går ikke meget mere en 160 !
Ja, på speedometeret.
Men jeg tvivler nu på at det passer

Men vi får se. Jeg er ved at udtænke et beslag til min GPS.

Mvh

Tim
GS500E

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 27-03-01 13:48

On Tue, 27 Mar 2001 14:33:09 +0100, "Tim Hoffmann'"
<tim@hoffmann-data.dk> wrote:

>Ja, på speedometeret.
>Men jeg tvivler nu på at det passer
>
>Men vi får se. Jeg er ved at udtænke et beslag til min GPS.

Kan det også bruges til en cykelcomputer? For GPS'en giver da vist
ikke mere præcis hastighedsangivelse, end et traditionelt speedometer.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

-- Der ofte har set fortøjede skibe fræse afsted med 2 (GPS-udregnede)
knob :)

Fra : Tim Hoffmann'

Dato : 27-03-01 15:16

>Kan det også bruges til en cykelcomputer? For GPS'en giver da vist
>ikke mere præcis hastighedsangivelse, end et traditionelt speedometer.

Æh. Æv Nå. men jeg skal nu også bare bruge den til at finde rundt med.
For det er jeg sku en kegle til

>-- Der ofte har set fortøjede skibe fræse afsted med 2 (GPS-udregnede)
>knob :)
> ja okay. Så kan jeg se problemet. Jeg har nu ikke selv været ude for det.
Men jeg tror da jeg vil prøvet at teste den via kantpælene næste gang jeg
kører en længere tur

Mvh

Tim
GS500E

Fra : Kenneth

Dato : 27-03-01 15:46

> Æh. Æv Nå. men jeg skal nu også bare bruge den til at finde rundt med.
> For det er jeg sku en kegle til

Hvad har du købt ?
Pris ?
Duer den til noget i praksis ?
Er den vandtæt ?

--
Venligst
Kenneth

Fra : Tim Hoffmann'

Dato : 28-03-01 09:06

>Hvad har du købt ?

Magellan GPS 315

>Pris ?

Mener jeg gav 1800-2000kr

>Duer den til noget i praksis ?

Jeg er glad for den. Der er ikke vejkort på min, men kun større byer.
Så jeg ved altid nogenlunde i hvilken retning jeg skal køre
Og så kan man selv lave ruter, og lægge flere POI ind (Points Of Interests)
så jeg er glad for mig, men den næste jeg skal ud og finde, må gerne have
vejkort i, med de større veje.

>Er den vandtæt ?
Jeg har haft den med i regnvejr, og det holder den fint til. Der står vist
enda også at den flyder, hvis du taber den i vand. Det har jeg dog ikke
prøvet.

Men hvis du bor i nærheden af KBH, så er du da velkommen til at kigge forbi
for at se den.

Mvh

Tim
G(p)S500E

Fra : Palle Madsen

Dato : 28-03-01 15:27

Tim Hoffmann' wrote:

> Men hvis du bor i nærheden af KBH, så er du da velkommen til at kigge forbi
> for at se den.

Eller Odense.
Jeg har også en 315 - men har ikke fået sat den på motorcyklen endnu.

Palle

--
Der tages forbehol for tasdefegl

Fra : Kenneth

Dato : 28-03-01 20:08

> [...]
> for at se den.

>Eller Odense.
>Jeg har også en 315 - men har ikke fået sat den på motorcyklen endnu.

Jeg bor desværre på Djursland (i nærheden af Randers, Århus & Grenå)
Der er også derfor jeg er så nysgerrig, de fleste butikker med mobilt GSM
udstyr med kort i, ligger på sjælland (faktisk her jeg endnu ikke fundet een
i Jylland)

Men jeg må jo bare køre en smut derover, når det bliver varmere, og så se på
nogle af jeres butikker......

--
Venligst
Kenneth

Fra : Albert

Dato : 28-03-01 20:55

> [...]
> udstyr med kort i, ligger på sjælland (faktisk her jeg endnu ikke fundet

Nå ???? Jeg bor i Horsens og kan se samtlige Garmins + Magellans nede ved
min lokale båd pusher på marinaen.

Det samme kan lade sig gøre på Egå marina i Århus, så mon ikke det
gælder for de fleste byer med en sådan marina ?

Pas dog på - jeg kiggede og nu MÅ jeg eje en Etrex Legend med indbygget
kort (pris 3900 i dk og 2800 incl porto fra Tyskland)

mvh Albert

Fra : Sachmann

Dato : 29-03-01 09:21

Hej Albert

http://www.topdane.dk/gpsportable1.htm

tjek prisen her.

med hilsen
Bent

Fra : Kenneth

Dato : 29-03-01 15:06

> [...]
>
> Det samme kan lade sig gøre på Egå marina i Århus, så mon ikke det
> gælder for de fleste byer med en sådan marina

Tjaa, jeg her ikke ringet til Egå marina endnu, men ifg deres hjemmeside har
de kun de modeller som er specielt til både & søkort. Altså ikke e-map og
streetpilot, men jeg må naturligvis ringe og tjekke.
I Grenå har de stort set intet med kort i.

--
Venligst
Kenneth

Fra : Sachmann

Dato : 29-03-01 09:21

Hejsa

Jeg har til min Garmin e-Map købt et spec. Garmin Danmarkskort.

Indlæst i GPS'en kan du næsten se, i hvilken side af
motorvejen du kører.

ALLE veje i Danmark og Sydsverige er med.

(kan beses på FYN)

med snehilsen
Bent

Fra : Tim Hoffmann'

Dato : 29-03-01 13:05

Jeg har til min Garmin e-Map købt et spec. Garmin Danmarkskort.

Indlæst i GPS'en kan du næsten se, i hvilken side af
motorvejen du kører.
> Lækkert.. Jeg sidder faktisk lige og savler over netop den GPS

Og så er det jo lækkert med lidt erfaringer her fra danmark. jeg har kun
fundet nogle engelske sider om det.

Er den noget værd med det medfølgene kortværk ? for jeg er liiidt nærrig at
skulle give yderlige ~1500 for et kort over danmark

Mvh

Tim - Som desværre nok ikke lige kommer forbi fyn

Fra : Palle Madsen

Dato : 27-03-01 14:23

"Uffe R. B. Andersen" wrote:

> Kan det også bruges til en cykelcomputer? For GPS'en giver da vist
> ikke mere præcis hastighedsangivelse, end et traditionelt speedometer.

Jo - der står +/- 0.1 knob i min manual.

Det du har oplevet med skibe der fræser afsted med 2 knob er pga. SA
(Selective Availability).
SA er det "støj" som der var lagt på GPS systemet indtil for ca. 1 år
siden. Der blev udsendt lidt forkerte oplysninger så "fjendlige magter"
ikke skulle udnytte GPS systemet til at overfalde amerikanerne. Fejlen var
flydende (ændrede sig hele tiden) og derfor kunne man se "egen position"
flytte sig inden for en radius af ca. 100 meter fra den faktiske position
og det tolker GPS´en selvfølgelig som en bevægelse og beregner hastigheden
af den.

Men det bedste af det hele er at der ikke er noget der skal justeres og
den viser det sammen uanset om hjulets omkreds skulle ændre sig en smule
ved høj hastighed.

Palle

--
Der tages forbehol for tasdefegl

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 28-03-01 13:03

On Tue, 27 Mar 2001 15:23:14 +0200, Palle Madsen <Palle.Madsen@it.dk>
wrote:

>Jo - der står +/- 0.1 knob i min manual.
>
>Det du har oplevet med skibe der fræser afsted med 2 knob er pga. SA
>(Selective Availability).
<snip>
Det er da nok mere end et år siden, at jeg så det sidst. Men det er da
ikke mere end 14 dage siden, at jeg hørte brormand klage over GPS'
nøjagtighed - men jeg fik ikke fat i, hvad der var problemet.

Reelt har du vel heller ikke nogen garanti for, at USA ikke igen
indfører SA (slet ikke nu, hvor de har "Boy George" Bush Jr. som
Prez).

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

'Loud pipes save lives' - sandheden om fri udblæsning.

Fra : Sand

Dato : 28-03-01 13:48

"Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> wrote in message
> Det er da nok mere end et år siden, at jeg så det sidst. Men det er da
> ikke mere end 14 dage siden, at jeg hørte brormand klage over GPS'
> nøjagtighed - men jeg fik ikke fat i, hvad der var problemet.
Nøjagtigheden af positionen er , i dag, nede på max.10m med kontakt til
3 satellitter. Den fjerde satellit, som man oftest har kontakt med, er
med til forbedre nøjagtigheden, så man reelt er nede på 0,5 - 1m .
Hastigsmålingen er også rigeligt nøjagtig til de fleste formål, da
nøjagtigheden er nede på 0,2km/h ved kontakt med 3 satellitter.

Så, hvis man har problemer er det enten fordi det er en gammel GPS man
anvender, som kan være kodet til min. 100m i nøjagtighed, eller at man
befinder sig et sted med meget dårlig sattelit-forbindelse.

Mvh. Sand

Fra : Jørund Seim

Dato : 28-03-01 14:09

"Sand" <a.pedersen@tricon.dk> wrote in message
> Så, hvis man har problemer er det enten fordi det er en gammel GPS man
> anvender, som kan være kodet til min. 100m i nøjagtighed, eller at man
> befinder sig et sted med meget dårlig sattelit-forbindelse.
Hvordan påvirkes GPS'ens hastighetsmåling av høydeforskjeller? Jeg har
vurdert å kjøpe en til logging av tider på Nürburgring, men med temmelig
store høydeforskjellerp å banen har jeg vært i tvil om hvor anvendelig den
er.

JS

Fra : Sand

Dato : 28-03-01 15:02

"Jørund Seim" <origo@earthling.net> wrote in message
> [...]
temmelig
> store høydeforskjellerp å banen har jeg vært i tvil om hvor anvendelig
Højdeforskellen er afhængig af antallet af satellitter. Ved kontakt med
3 satellitter har du en nøjagtig angivelse af din position ved "havets
overflade". Den fjerde satellit anvendes til at beregne din højdeforskel
til havoverfladen(z-aksen) og samtidig give en bedre opløsning på "x-og
y-aksen".
Så hvis du har kontakt med 4 satellitter har du samme nøjagtighed i både
x,y,z-retningen, hvilket, med nyere GPS'er ligger nede på omkring
0,5-1m.

Mvh. Sand

Fra : Palle Madsen

Dato : 28-03-01 15:18

"Jørund Seim" wrote:

> [...]
> store høydeforskjellerp å banen har jeg vært i tvil om hvor anvendelig den

Hvis der ikke er for meget overhæng (træer og den slags) burde der ikke være
de store problemer.
Du skal blot være obs. på at en GPS reagere langsom når man bruger den som
speedometer. De tager typisk én eller to positionsmålinger målinger pr. sekund
og beregner hastigheden ud fra det. Hvis du bremser hurtig ned og kører
igennem et skarpt sving tror jeg ikke du skal stole for meget på den. Men på
lige stræk er den sikkert god nok.

Med GPS systemet kan man faktisk måle positionen i 3D så hvis du smider GPS´en
fra et højt sted kan du bagefter se hvor hurtigt den er faldet (Hvis den
lander blødt nok)
Jeg kan ikke forestille mig du og R1´eren kan bevæge sig hurtigt nok i lodret
plan til at det kan få en reel indflydelse på målingerne.

Palle
--
Der tages forbehol for tasdefegl

Fra : Jørund Seim

Dato : 28-03-01 16:05

"Palle Madsen" <Palle.Madsen@it.dk> wrote in message
"Jørund Seim" wrote:

[...]
----
Hastigheten over meget korte distanser er ikke voldsomt viktig. Det er dog
viktig at den registrerer tiden på een runde korrekt. dvs. den totale tid
fra punkt A til pkt. B. På Nürburgrings Nordschleife er pkt. A og B
forskjellige, idet man blir nødt til å forlate banen for å passere
bomanlegget for betaling av ny runde.

Start foretas typisk 500 meter etter man kommer inn på banen, mens målingen
stopper idet man kjører under en bro på langsiden, ca 700 meter før
betalingsanlegget. Vil en GPS kunne fungere til å måle tiden mellom disse
to punktene, og i så fall hvordan?

----
[...]
LOL, det har du nok rett i. Det sted med størt forskjell er formentlig ned
Fuchsröhre. Ekte hastighet varierer fra ca. 110 til bortimot 250, banen
faller voldsomt, formentlig over 11% over en strekning på få hundrede meter.

Jeg bemerket at man kan få et kart til GPs som omfatter samtlige kurver på
Ringen.
http://www.schorr-aviation-multimedia.de/gps_garmin_emap.html

Hvordan tror du dette vil fungere, gitt de krav jeg beskriver over?

JS

Fra : Palle Madsen

Dato : 28-03-01 15:26

"Uffe R. B. Andersen" wrote:

> Reelt har du vel heller ikke nogen garanti for, at USA ikke igen
> indfører SA (slet ikke nu, hvor de har "Boy George" Bush Jr. som
> Prez).

Man skal ikke stole for meget på GPS når der er bygning og andet skammel
rundt om. Reflektioner fra bygninger og lign. kan godt give en smule
unøjagtighed. Der skal helst være frit udsyn til mindst 4 sattelitter hele
tiden.

Jeg tror ikke det bliver slået til igen før der er en rigtig god grund til
det.
Det kan i øvrigt indføres lokalt - (i globalt perspektiv) altså fx. i østen
uden at det betyder noget på vores breddegrader.

SA blev faktisk "slukket" fordi der var et europæisk system på vej til civilt
brug. Men da USA slukkede for SA var det pludseligt ikke interessant at putte
penge i et europæisk system mere. Mon ikke der er en slags aftale om at USA
ikke piller ved SA før det virkeligt brænder på et eller andet sted ??

Palle

--
Der tages forbehol for tasdefegl

Fra : Morten Dybdal

Dato : 28-03-01 17:02

Palle Madsen wrote:

> SA blev faktisk "slukket" fordi der var et europæisk system på vej til civilt
> brug. Men da USA slukkede for SA var det pludseligt ikke interessant at putte
> penge i et europæisk system mere.

Det er nu på vej igen, financieringen er ved at være på plads så det varer ikke
længe før det kommer.

--
Morten Dybdal

Fra : Desilva

Dato : 28-03-01 20:44

Den unøjagtighed burde ikke påvirke hastighedsmålinger særlig meget da den
bevæger rimelig langsomt rundt i "fejlcirklen".
Positionen er altså offset, men hastighed måles jo udfra to positioner som
er lige forkerte, så det betyder nada.

Fra : Brian

Dato : 27-03-01 15:10

Det lyder da meget sandsynligt.
Hondas cb500 løber op over 200 ( vel og mærke ned af bakke, med alt i
ryggen), hen viser til den test Mc Touring lavede sammen med en xj 600
diversion. HEr kunne Yamaha´en ikke følge med.

Så GS`en kan nok godt gå 190 km/t.

hilsen Brian

--
**** W.A.F ****
Morten Juel <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en

Fra : Carsten JvT

Dato : 28-03-01 07:25

Jeg ejer en Kawasaki ER-5. Den har jeg een gang fået op på 205 (STADIG på
speedometeret).
Der er sat kåbe på. Da de to maskiner ligner hinanden ret meget (GS500 og
ER-5) så ser jeg det ikke umuligt at han har fået 190 på speedometeret

--
Hilsen
Carsten JvT

Fra : Jacob

Dato : 27-03-01 14:50

"Morten Christensen" <morten@mummitrold.dk> skrev i en meddelelse

> Det skyldes din udstødning. Jeg formoder, at du kører rundt med den
> originale potte endnu

Ja, ihvertfald indtil tegnedrengen bliver lidt tykkere

> Uha - jeg vil ikke komme ind på mine "detaljer" her ), men er også kun
> 178 høj....

*LOL* - jeg sværger ingen sjofel tankegang/pral fra min side!

> Det hjælper det hele.

Ja, højden taget i betragtning

> Hvis du så kan komme til at teste det med et stopur, kan du udregne den
> eksakte hastighed, godt nok fordelt over 1000m.

Nogen forslag til dette i praksis? Jeg kunne jo altid opspore en hr.
betjent, og få ham til at gøre arbejdet for mig

> Når du kommer over 130 km/t må der påregnes en fejlvisning på op mod 10%.

Dvs. ved 190 = -19 km/t = reelt ca. 170 km/t. Det er vel sandsynligt nok,
eller?

> Og lad være med at forsøge Her taler jeg af erfaring, og det kostede
en
> overhedet ventilarm, så den knap kunne køre eller starte ;(

Pokkers! Var det fordi du kørte i længere tid med fuld gas over en lang
strækning?

Jacob
GS500

Fra : Morten Dahl

Dato : 27-03-01 15:09

> [...]
en
> overhedet ventilarm, så den knap kunne køre eller starte ;(

Det lyder ikke rigtig,siger ikke du lyver men at modellen ikke kan tåle
at køre med "hulhane" tror jeg ikke på.
En af mine venner har gentagne gange pint hans for at holde trit med os
andre under højfarts ekspeditioner hjem fra en aftentur der blev lidt for
lang..

eks. har de kanon gode grillkyllinger nede ved poetz,og pludselig er man
drejet forkert (et par gange) og så siger skiltet "padborg 10km" så kan man
jo ligesågodt køre ind og få en ½kentuckymåge med fritter.

Hilsen

Morten Dahl

--
- Forget 911, I dial .357
- Trespassers will be shot,

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-03-01 15:33

"Morten Dahl" <psyco_dpu@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder ikke rigtig,siger ikke du lyver men at modellen ikke kan
tåle
> at køre med "hulhane" tror jeg ikke på.

Næh, jeg har også kørt gennem Dyskland med håndtaget låst i bundstilling
nogle gange. Det tager cyklen faktisk ikke skade af.

Rittig

Fra : Sachmann

Dato : 27-03-01 14:24

Hej Jacob

Jeg har en Garmin e-Map GPS.

Den er ret nøjagtig i sine beregninger af hastighed.

Du er velkommen til at låne den til en tur. Den er i
hylster og beregnet til at sidde på styret.

Jeg bor i Langeskov på Fyn.

med hilsen
Bent
29 48 49 10

Fra : Jacob

Dato : 27-03-01 15:18

"Sachmann" <sachmann@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
[...]

-----------------------------
Super!
Jeg kommer også fra Fyn, og vil meget gerne gøre forsøget. Langeskov -
dejligt tæt på motorvej.
Der kommer dog til at gå lidt tid inden MC'en kommer på gaden, og jeg skal
også lige have overstået et par eksaminer først.
Håber det er i orden jeg kontakter dig om et par måneder

På forhånd tak!
Med venlig hilsen
Jacob
GS500

Fra : Albert

Dato : 28-03-01 08:01

For at ødelægge spændigen. Min ex-GS uden neddrosling og med kåbe
kunne få viseren op på stedet mellem 195 og 200 - desværre HAR jeg
GPS på mine cykler (kan det samme som cykelcomputer + mere) og der
må jeg sige at den store skuffelse satte ind : 174km/t - altså næsten 25km/t
fejlvisning !!

mvh Albert

Fra : Jacob

Dato : 28-03-01 12:32

Albert" <toma@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> GPS på mine cykler (kan det samme som cykelcomputer + mere) og der
> må jeg sige at den store skuffelse satte ind : 174km/t - altså næsten

Tjah, så kom der lidt facts på bordet. De bekræftede kun min anelse om, at
der er temmelig stor speedometerfejlvisning.
Det biver interessant at få fastslået hvad en droslet version, der viser
190, så kører i virkeligheden.
Tak for in-puttet

Mvh
Jacob
GS500

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-03-01 15:06

"Jacob" <jnk.607@rsk.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er den lykkelige ejer af en Suzuki GS500, droslet til lille kørekort,
> dvs. 34 heste. Den er monteret med original fuldkåbe.

Jeg er den lykkelige ejer af en u-droslet GS500, dvs. omkring 45 heste.
Den er monteret med samme Powerbronce(?) kåbe som alle andre '97 GS500

> Jeg er i tvivl om, hvad den faktiske tophastighed er, når jeg på flad
> vindstille motorvej kan få speedometeret til at vise 180 uden problemer og
> 190 ved let nedadkørsel eller let medvind.

De speedometervisninger er precis hvad jeg kan få på min GS500... Er du
sikker på at den er droslet?
Det er iøvrigt også hvad jeg kunne få min '93 GS500 udroslet og uden kåbe
til at vise.

Når nu det er en så langsom cykel, kan det så ikke være ligemeget om den
løber 172,3 km/t eller 169,7? Du mister kørekortet på landevej, men klarer
fint frisag på motorvej.

Rittig

Fra : Jacob

Dato : 27-03-01 16:10

> Den er monteret med samme Powerbronce(?) kåbe >som alle andre '97 GS500

Ved nærmere eftertanke er kåben fra TCP. MC'en er fra '99, men jeg fik først
monteret kåben i '00

> De speedometervisninger er precis hvad jeg kan få på min GS500... Er du
> sikker på at den er droslet?

Ja, den hedder EU til efternavn (GS500EU)

> Det er iøvrigt også hvad jeg kunne få min '93 GS500 udroslet og uden kåbe
> til at vise.

?? - det betyder du har haft 2 udroslede (altså ca. samme HK) der kørte lige
stærkt med og uden kåbe. Enten var nøgen-modellen meget kvik, eller også er
kåbemodellen langsom. Er det rigtig forstået?

> [...]
> løber 172,3 km/t eller 169,7? Du mister kørekortet på landevej, men klarer

Jo, det er lige meget rent praktisk med et par km/t fra eller til. De kan
hurtigt fordufte i vinden afhængig af hvilken retning man kører
Det er også lige meget i forhold til de diskusioner der foregår i 300+
klubben (zx12, haya, osv.), da jeg ikke ligefrem kan påstå jeg er ude efter
praleværdi af nogen art - der må jeg nok se mig kørt agterud op til flere
gange.
Men i forhold til min egen nysgerrighed er det ikke lige meget. Jeg må
erkende, at jeg også blev noget overrasket første gang jeg holdt håndtaget i
bund på motorvejen. Jeg havde bestemt ikke regnet med at komme op i den ende
af speedometeret. Derfor min interesse i at få lidt opklaring om den reele
hastighed.

Mvh
Jacob

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 27-03-01 16:37

Jacob <jnk.607@rsk.dk> wrote in article <99qahl$be7$1@sunsite.dk>...

> Ja, den hedder EU til efternavn (GS500EU)

Hmm. Plejer Suzuki ikke at angive årgangen med det sidste bogstav?
Gedens fulde navn er jo GS500E - i det her tilfælde en årgang 'U', hvilket
(hvis min hukommelse ikke svigter helt) passer meget godt med 1999.

--
Mikkel

Fra : Jacob

Dato : 27-03-01 17:06

"Mikkel Christensen" <mikkelx-xchristensen@mail1.stofaxnet.dk> skrev i en
meddelelse news:01c0b6d3$c7a26fc0$f319a8c0@pc2651...
> [...]
> Gedens fulde navn er jo GS500E - i det her tilfælde en årgang 'U', hvilket
> (hvis min hukommelse ikke svigter helt) passer meget godt med 1999.

I følge MCTC's MC-guiden 2001 angiver disse bogstaver følgende årgange:
W = '98
X = '99
Y = '00
K1 = '01
Dvs. min "ged" for at være helt korrekt hedder GS500EUX, så jeg har da gået
udfra at U'et betød droslet?

Jacob

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 27-03-01 17:57

Jacob <jnk.607@rsk.dk> wrote in article <99qdrc$pv5$1@sunsite.dk>...
> [...]
> Y = '00
> K1 = '01
> Dvs. min "ged" for at være helt korrekt hedder GS500EUX, så jeg har da

Tjoooo.... Det har du nok ret i så Jeg var bare helt overbevist om at
de kun var nået til W (nok mest fordi det bekræftede min teori

Min ex-GS5er ('97 - ikke droslet) rendte også nogenlunde det samme som din.
Men da det var uden kåbe skulle ned og ligge over tanken, en arm på ryggen
og bruge ca. 5km totalt lige vej ude i Vildmosen Men så viste den også
190 +/-

Se det var sager...

--
Mikkel

Fra : Jacob

Dato : 27-03-01 18:35

"Mikkel Christensen" <mikkelx-xchristensen@mail1.stofaxnet.dk> skrev i en
meddelelse news:01c0b6de$f4d50510$f319a8c0@pc2651...
> Tjoooo.... Det har du nok ret i så Jeg var bare helt overbevist om at
> de kun var nået til W (nok mest fordi det bekræftede min teori

Målet helliger midlet

> [...]
> Men da det var uden kåbe skulle ned og ligge over tanken, en arm på ryggen
> og bruge ca. 5km totalt lige vej ude i Vildmosen Men så viste den også

Én arm - du er da noget af en stuntdriver, måske en backupplads i IF-teamet
er sikret ved den kørestil?

Jacob

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 27-03-01 20:18

Jacob <jnk.607@rsk.dk> wrote in article <99qj33$q0k$1@sunsite.dk>...

> Én arm - du er da noget af en stuntdriver, måske en backupplads i
IF-teamet
> er sikret ved den kørestil?

Der blæser... meget

Og mht. IF, så er jeg jo medlem af den officielle danske fanklub (TODIFF -
http://todiff.subnet.dk) Den skulle du tage at prøve - vi er rigtig rare

--
Mikkel

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-03-01 20:16

> [...]
er
> kåbemodellen langsom. Er det rigtig forstået?

Ja, det er helt rigtigt forstået. Okay, det var ikke altid jeg kunne få
93-eren helt op på 190, det kan jeg ret tit med 97-eren.

Iøvrigt oplevede jeg noget pudsigt idag (tirsdag 27/3) da jeg trak ud på
motorvejen ved Aalborg kl. 19 med Det Grå Skrummel (traileren). Jeg var på
vej op for at aflevere min Yamaha off-roader hos en kammerat der er svejser
(se tråden om mine baggaffel-kvaler) da jeg så en motorcykel i bakspejlet.

Det var en lilla kåbeløs GS500E med sort racerpotte for fuld udblæsning med
chaffutten liggende fladt hen over tanken.

Hvem var det? Var det en herindefra der lige skulle tjekke
speedometervisningen?

Nå, imorgen bliver der sat SERIØS varme på den skide aksel...

Rittig

Fra : Jacob

Dato : 27-03-01 22:48

>snip<
> Hvem var det? Var det en herindefra der lige skulle tjekke
> speedometervisningen?
>
> Rittig

Tjaaah? Nogen der melder sig?
Det kunne nu være interessant nok at indsamle nogle data for henholdsvis
droslede og udroslede maskiner. Bare sådan for sammenligningens skyld.
NB! Dette er naturligvis ikke en opfordring til at bryde den snusfornuftige
hastigehedsbegrænsning... Gad vide om hr. betjent godtager argumentet om, at
man udfører eksperimentet i den højere videnskabs tjeneste? Nok nej

Mvh
Jacob
GS500

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 27-03-01 19:23

For nu at være med i diskussionen, så har jeg faktisk også en GS500 Udroslet
1997 og UDEN kåbe..
jeg har svært ved at ligge på motorvejen med meget mere end ca. 150km/t,
men der spiller vinden jo også et lille pus, da der som sagt ikke er nogen
kåbe på..

men at jeg skulle kunne få den op på 180 - 190 virker helt umuligt! specielt
syntes jeg at den ligger på de der 7-8000 rpm ved denne hastighed,, kan det
mon være en fejl justering?? og i så fald hvordan kan man få det checket??

Kim Jørgensen

Fra : Jacob

Dato : 27-03-01 19:41

"Kim Jørgensen" <dooh@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> mon være en fejl justering?? og i så fald hvordan kan man få det checket??

----------------------
Jeg sværger, jeg lyver ikke (og hvorfor skulle jeg også det)
Mht. rpm. passer de meget godt med mine egne erfaringer, nemlig at de sidste
par tusind omdrejninger op til 9,5 betyder den sidste ekstra hastighed på
speedometeret op til 180-190.
Jeg havde maskinen 2 mdr. inden jeg fik kåben på, og her skulle heller ikke
ret meget vind til, før den skulle kæmpe en brav kamp for at komme op at
kysse 160-mærket.

Du er i øvrigt velkommen til selv at afprøve ved lejlighed, dvs når jeg får
pladen på.

Mvh.
Jacob
Bosiddende i Hvidovre til hverdag

Fra : Steen Schmidt

Dato : 27-03-01 17:10

> Jeg er i tvivl om, hvad den faktiske tophastighed er, når jeg på flad
> vindstille motorvej kan få speedometeret til at vise 180 uden problemer og
> 190 ved let nedadkørsel eller let medvind.

En af mine kammerater har haft sådan en. Den kunne køre knap 200 på
speedometeret, og det var 169-171 ifølge hans BC800. Den var med fuldkåbe og
ikke droslet. Det tror jeg heller ikke din er? Det der som regel kendetegner
en droslet maskine er at den kører meget magert, hvilket vil sætte en
stopper for omdrejningerne, og i sidste ende ødelægge motoren hvis den kører
med topomdrejninger.

Mvh
Steen

Fra : Jacob

Dato : 27-03-01 17:26

"Steen Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
Den var med fuldkåbe og
> ikke droslet. Det tror jeg heller ikke din er?
Jo, min er droslet - det er derfor jeg synes det er så mærkeligt, at den
løber så forholdsvist stærkt, i hvertfald på speedometeret.

> [...]
> en droslet maskine er at den kører meget magert, hvilket vil sætte en
> stopper for omdrejningerne, og i sidste ende ødelægge motoren hvis den
Hvorfor det? Hvad ødelægges i motoren? (ren uvidenhed fra min side)
Den kører som sagt ml. 9,2-9,5k omdr., og det kan vel ikke kaldes
topomdrejninger, da det røde felt starter ved 11-12k omdr.
Vil det samme derfor også være tilfældet ved en alm. motor, der bliver kørt
ud?

Mvh
Jacob

Fra : Steen Schmidt

Dato : 27-03-01 18:38

> Det der som regel kendetegner
> kører
> Hvorfor det? Hvad ødelægges i motoren?

Problemet med en motor der kører for magert (for meget luft til for lidt
benzin), er at den bliver alt for varm. Det er en velkendt risiko ved at
drosle en MC.

> Den kører som sagt ml. 9,2-9,5k omdr., og det kan vel ikke kaldes
> topomdrejninger, da det røde felt starter ved 11-12k omdr.

Jo, det kan vel godt kaldes høje omdrejninger. I hvert fald høje nok

> Vil det samme derfor også være tilfældet ved en alm. motor, der bliver
kørt
> ud?

En "almindelig" MC kører ikke for magert. Enkelte maskiner kan dog være
fejljusteret, og, udover effekttab, kan det i sidste ende resultere i revne
stempler eller værre. Det er vigtigt at en motor er dysset korrekt ind - det
s***** man så på når man drosler ned til 34hk :-/.

Mvh
Steen

Fra : Jacob

Dato : 28-03-01 12:37

> [...]
revne
> stempler eller værre. Det er vigtigt at en motor er dysset korrekt ind -

-----------------
OK, tak for infoen til en bogorm, der fatter minus af hvad mekanik er

Fra : Christian Knudsen

Dato : 27-03-01 19:21

Hej med jer.

Jeg er også ved at tage mit mc-kort, og har også en GS 500 E. Jeg er også
interresseret i hvor hurtigt den kan køre. Ikke fordi jeg regner med at
kunne køre fra de større maskiner, men det kunne jo bare være meget sjovt at
vide, ikk'? Den er også droslet til 34HK, og har fuldkåbe. Jeg vejer "kun"
62 kg uden udstyr, og med det på, vel ca. max. 70 kg - altså, lidt mindre
end mange af jer, går jeg ud fra. Jeg skal nok holde jer updated med min
top-speedo-visning når jeg for foretaget en test....hehe

Mc-hilsner,
Christian
GS 500 E

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-03-01 20:19

"Christian Knudsen" <christianknudsen@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:99qll0$2fg0$1@news.cybercity.dk...

> 62 kg uden udstyr, og med det på, vel ca. max. 70 kg - altså, lidt mindre
> end mange af jer, går jeg ud fra.

Nej.
Meget mindre.

Rittig
(Tag lige og tjek din quoting, den er ikke ret god)

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 27-03-01 21:03

Jacob <jnk.607@rsk.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:99pnit$k48$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Håber der er nogle bud på ovenstående og på forhånd tak.
>
> Jacob
> GS500 (pokkers hurtig rent umiddelbart!)

Hej Jacob!

Når jeg gir' min CX500 fuld skrue kører den ca. 175Km/t og ved denne
hastighed kunne min kammerat's fuldkåbe GS500 ikke følge med. Og det er
endda en fuldeffekt udgave. Du skal nok regne med at den med fuld effekt kun
kan køre 170-180Km/t alt efter tilkøringen.

Mvh
Jesper
CX500

Fra : Jacob

Dato : 27-03-01 21:11

"Jesper Pedersen" <knorsfis@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kun
> kan køre 170-180Km/t alt efter tilkøringen.

OK - den hastighed vil jeg også fint kunne leve med. Jeg ser frem til at
kunne låne en GPS-måler af Bent her fra gruppen, så jeg kan få en idé om,
hvad de der 190 km/t på speedometeret reelt svarer til. 140 km/t, 150 eller
måske 160? Det kan jo kun være gætværk, og jeg glæder mig til at få det
klarlagt. Det er faktisk lidt irriterende ikke at vide det - også af hensyn
til ordensmagten.