Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvilke termer er moderne?
Fra : B. Smalbro

Dato : 21-05-03 09:07

Undertegnede har lige siden firmaets start i '93 annonceret med DTP og
desktop publishing, men nu har en af min bekendte lige erklæret at termen
DTP er "totalt gammeldags" og at det signaliserer "sekretærarbejde" og
"klippe klistre i Word"!
Jeg er naturligvis blevet kastet ud i en afgrundsdyb identitetskrise, der
vil kræve bistand af åndemanere, livsstilsmagasiner en masse og 27 smarte
konsulenter i højhalsede sorte sweaters og designerbriller fra lige så mange
reklamebureauer før jeg atter tør vove mig ud i markedsføringens
stormomsuste vande. Tilbage står: er DTP virkelig blevet en "gammeldags"
term? Nogen der har synspunkter på det?

Kh
Bjørn

Fra : Morten Lind

Dato : 21-05-03 09:26

B. Smalbro <studio@smalbro.dk> wrote:

> [...]
> reklamebureauer før jeg atter tør vove mig ud i markedsføringens
> stormomsuste vande. Tilbage står: er DTP virkelig blevet en "gammeldags"

Hvis du laver DtP, så hedder det det - hvad havde din bekendt tænkt sig,
det skulle hedde i stedet?

Jeg synes, det siger mere om din bekendts manglende indsigt, så
medmindre du i virkeligheden laver noget andet, lad det dog være.

Mvh
Morten Lind
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-05-03 09:32

"B. Smalbro" <studio@smalbro.dk> wrote in message
> [...]
> reklamebureauer før jeg atter tør vove mig ud i markedsføringens
> stormomsuste vande. Tilbage står: er DTP virkelig blevet en "gammeldags"

En hrutig søgning på Google, og en gennemkigning af de første 10-15 hits
(dog ikke den hvor DTP står for Dansk Traktor Pulling) afslørede at mange
steder er DTP et kombination af Paint Shop Pro og Publisher. Så noget kunne
tyde på, at der måske skal lidt mere end nogle nye sweatre til at redde dig
op af din fortvivlelse.

Måske Full-service Pre-prepress bureau?
Det er ihvertfald moderne...

/Per

Fra : Morten Lind

Dato : 21-05-03 10:35

Per Christoffersen <pc@snydcomonto.dk> wrote:

> [...]
> tyde på, at der måske skal lidt mere end nogle nye sweatre til at redde dig

Hæ, hæ.....det er da en sjov Google, du har Per Da jeg skrev DtP i
min Google, fik jeg disse:

http://www.dtp-aus.com/

http://www.desktoppublishing.com/

http://www.linkclub.or.jp/~kubo/

http://www.dtpjournal.com/

http://www.animelab.com/cgi/

http://www.dtpdomain.com/

Ikke én af dem blander Publisher og PSP sammen. Tværtimod er de meget
professionelt orienterede, så konklusionen(min, i hvert fald) må være,
at skal det følge amerikansk stil, ja, så hedder det DtP.

Men naturligvis....det er jo trend at udspekulere tilpas åndssvage
betegnelser, som ingen kunder forstår en brik af)))

Hej fra
Morten
(Der var også en side med et terapeutisk udviklingsprogram fra et
kræftinstitut - den tog jeg heller ikke med)
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-05-03 10:40

"Morten Lind" <mortenlind@mac.com> wrote in message

> Hæ, hæ.....det er da en sjov Google, du har Per Da jeg skrev DtP i
> min Google, fik jeg disse:

Jeg lavede en søgning på danske sider. Jeg gik ud fra det er hjemmemarkedet
Bjørn er interesseret i.

Men Google er da sjov, specielt omkring højtiderne, når logoet bliver pyntet
med nissehuer eller halloween-græskar.

/Per

Fra : Morten Lind

Dato : 21-05-03 10:43

> [...]

> Bjørn er interesseret i.
>
> Men Google er da sjov, specielt omkring højtiderne, når logoet bliver pyntet

)))))
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : B. Smalbro

Dato : 21-05-03 10:53

Trøstens ord, der falder som vand i Gobiørkenen!

Men man nages jo af tvivl! Sidder de og griner af mig bag min ryg når jeg
går på cafe og mænger mig macintosh-fyrene.... tsk!

kh
Bjørn

Fra : Villy Erichsen

Dato : 21-05-03 14:03

In article <fmGya.3303$YZ6.82739@news010.worldonline.dk>, B. Smalbro
<studio@smalbro.dk> wrote:

> [...]
> desktop publishing, men nu har en af min bekendte lige erklæret at termen
> DTP er "totalt gammeldags" og at det signaliserer "sekretærarbejde" og
Det er der noget om.
> [...]
> reklamebureauer før jeg atter tør vove mig ud i markedsføringens
> stormomsuste vande. Tilbage står: er DTP virkelig blevet en "gammeldags"
Kald dig Artdirector og termen Artdirection det er der flere penge i -
reklamebureauerne elsker det.
Er det for højtravende kan du bruge grafiker - en grafiker er en der
omsætter det skrevne ord og grafik til tryk.
Og du ved da hvad det handler om - det kan man tydeligt læse i dine
indlæg i NG´s overalt i verden
Stort set alle mennesker har en PC med billige eller helt gratis
såkaldte DTP programmer og tror selv at de er verdensmestre.
Men grafikere er de ikke - det de producerer kan sjældent bruges til
tryk - men fint til print på Inkjetteren.
Cykelsmeden er sur på mig fordi jeg ikke kan bruge hans .PUB filer til
avisannoncer - det er mig der er noget galt med for det ser sørme godt
ud på hans printer.
Jeg har værkstedet fyldt med værktøj - det gør mig ikke til cykelsmed -
jeg kan nok lappe en cykel og stramme en kæde - men opretning af eger
og justering af kranken overlader jeg til cykelsmeden - det kan han
nemlig klare.
Så hvis man vil være grafiker kræver det at man har de rigtige
programmer og forstår at bruge dem i tryksammenhæng

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen - omsider på OS X

Fra : Morten Lind

Dato : 21-05-03 15:41

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> [...]

> Så hvis man vil være grafiker kræver det at man har de rigtige
> programmer og forstår at bruge dem i tryksammenhæng

Arhhhh.......Villy, nu er du s´gu´ også hoppet på modebølgen)

Du taler da om trykteknikere hér, gør du ikke?

En grafiker, altså en rigtig grafiker - det er jo en kunstner, der laver
silketryk, kobbersnit, raderinger m.m.

Men tiderne skifter naturligvis, så det kan nok godt lade sig gøre at
kalde én, der gør bøger, tryksager og billeder klar til tryk, for
grafiker.

Kalder skolen dem ikke for mediegrafikere?

Hej fra
Morten)
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Villy Erichsen

Dato : 21-05-03 20:09

In article <1fvbh05.1fhatyf6bwp72N%mortenlind@mac.com>, Morten Lind
<mortenlind@mac.com> wrote:

> Arhhhh.......Villy, nu er du s´gu´ også hoppet på modebølgen)
>
> Du taler da om trykteknikere hér, gør du ikke?
Nej en tryktekniker er en der viderebehandler en grafikers arbejde og
står for selve trykningen.

> En grafiker, altså en rigtig grafiker - det er jo en kunstner, der laver
> silketryk, kobbersnit, raderinger m.m.
Min uddannelse hedder tegner/grafiker (også kaldet reklametegner). Det
vil sige at jeg kan tegne og rentegne. Rentegne er den proces hvor man
omsætter tegningen (læs værket) til tryk. Måden man gør det på er
afhængig af trykmetoden.
Det kan være de trykmetoder du har nævnt + stentryk - offsettryk -
kartoffeltryk - linoliumstryk og meget mere. Altsammen processer hvor
man ved hjælp af noget farve kan mangfoldiggøre et værk.
Nogle af processerne er det litografer der står for.
Silketryk er serigrafi og det klarer serigraferne. ( det kan jeg også)
Ikke mere pral nu.
> Men tiderne skifter naturligvis, så det kan nok godt lade sig gøre at
> kalde én, der gør bøger, tryksager og billeder klar til tryk, for
> grafiker.
Det er den officielle betegnelse.
> Kalder skolen dem ikke for mediegrafikere?
Mediegrafikere skal også kunne noget med Internet - multimedia o.s.v.
altså rent elektronisk.

Fra : Storm

Dato : 21-05-03 20:50

> [...]

> Men grafikere er de ikke - det de producerer kan sjældent bruges til
> tryk - men fint til print på Inkjetteren.

Sådan er det Bjørn.
Men du er da vist svær at komme ned i sådan en bås. Grafisk designer
kunne det måske også være, men du gør det jo også som både forfatter og
font-problemknuser og databaseingeniør.
Tilbyd dine kompetencer (referencer) istedet for at gruble over titler

Typografuddannelsen gik over i typoteknikeruddannelsen som gik over i
grafikeruddannelsen (til de daværende grafikeres fortrydelse) som siden
er gået over i mediegrafikeruddannelsen. Og så er der vist en del nye
kortere uddannelser som er noget lignende, med vægten lagt på
forskellige områder.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Lind

Dato : 22-05-03 14:52

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> er gået over i mediegrafikeruddannelsen. Og så er der vist en del nye
> kortere uddannelser som er noget lignende, med vægten lagt på

Ahh....lidt mere opklaring, hvad lavede de daværende grafikere så? (Dem
med fortrydelsen) Og hvilken uddannelse havde de og hvorfra?
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Storm

Dato : 23-05-03 07:40

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Ahh....lidt mere opklaring, hvad lavede de daværende grafikere så? (Dem
> med fortrydelsen) Og hvilken uddannelse havde de og hvorfra?

Øv - den del af svaret skulle ikke ha' været med. En lidt halv
opremsning, hvor flere indgange mangler.
Det jeg mente var at folk med uddannelse fra Grafisk Højskole eller
Designskolen pludselig fik samme titel som folk med en alm.
lærlingeuddannelse.

Men ligesom der ikke er nogen uddannelse hvor man bliver Art Director,
så kunne grafiker jo være noget man på grund af evner og erfaring
simpelthen fik job som.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 23-05-03 12:55

In article <1fvde5b.1wdarab2ssipsN%Ninzen@ofir.dk>, Storm
<Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> Men ligesom der ikke er nogen uddannelse hvor man bliver Art Director,
> så kunne grafiker jo være noget man på grund af evner og erfaring
Nemlig - sådan begyndte min kariere.
Man skulle arbejde 3 år ved faget og lære at bruge reprokamera,
skalpel, saks og rapidograph. Gerne lidt fotosats.
Når de 3 år var gået kunne man kalde sig tegner/grafiker eller
reklametegner.
Ak, ja, at lægge en negativ tekst med sort outline og grå skygge ind i
et billede kostede en mindre formue i reprofilm og papir samt en masse
tid med mellemoptagelser - i dag er det jo bare et par museklik.
Man samlede så udklip af de ting man havde lavet - det var indgangen
til et nyt job.
Og man var organiseret i Fotografisk Landsforbund - som blev lagt
sammen med Dansk Typografforbund - som nu er puttet ind i HK.

Fra : Morten Lind

Dato : 23-05-03 13:50

> [...]

> Og man var organiseret i Fotografisk Landsforbund - som blev lagt
> sammen med Dansk Typografforbund - som nu er puttet ind i HK.

Surt show, Villy

Et håndværksfag i HK......men der gik vel egentlig først rigtig ged i
den, da sætterne og typograferne forsvandt, og enhver journalistspire
med en computer kunne aflevere sin artikel opsat og klargjort?

Og det mønster er så stille og roligt sivet ind i den grafiske branche?

Min grandfætter er grafiker - men han laver altså billeder, på lærred og
papir, han udsmykker gavle m.m - han har nok snart overmalet hele Møn

Og så laver han litografier - i serier.....

Men han kan ikke bruge en computer.

Jeg er ikke grafiker - men jeg kan tegne, skrive og lay-out´e, og et
billede mage til hans ku´ jeg godt lave på Mac´en, men det bliver jeg da
ikke grafiker af.

Det er s´gu´ noget rod))))))

Hej fra
Morten, der leder efter en voksenlæreplads)))))
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 21-05-03 15:30

nobody writes:
> [...]
>Så hvis man vil være grafiker kræver det at man har de rigtige
>programmer og forstår at bruge dem i tryksammenhæng
Det er så smukt sat på plads!
Jeg får næsten tårer i øjnene!
Villy, du er sgu lidt af en helt

Forresten havde du på et tidspunkt 8500 til salg - er den væk eller har du
den stadig?

Frank Løkkegaard

Fra : Villy Erichsen

Dato : 21-05-03 19:48

In article <fc.0073fb6b053552d73b9aca00b1bb622c.5355307@net.dialog.dk>,
Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Forresten havde du på et tidspunkt 8500 til salg - er den væk eller har du
> den stadig?
Nej, den har en af mine kolleger arvet - der var ikke en der gad byde
på den. Men vi har da et par par 4400/200 og en 7600 til salg for en
slik.
Kontakt: teknik(fjern dette)@hammel-nyt.dk

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 21-05-03 20:43

nobody writes:
>Nej, den har en af mine kolleger arvet - der var ikke en der gad byde
>på den
Hmmm, jeg spurgte faktisk til den, men jeg tror nok at der skete et eller
andet med min post. Tro faktisk aldrig den mom frem.
4400 og 7600 er jeg ikke interesseret i. Æv!

Frank Løkkegaard

Fra : B. Smalbro

Dato : 22-05-03 09:29

Tak for alle kommentarerne! Men hvad med med desktoppublishingen? Hvordan i
alverden fortæller man så - på en moderne måde - at man laver
desktoppublishing med ægte Quark, FrameMaker og alle de andre gode ting (-
fik jeg sagt Ventura?... )? Jeg fik foreslået at man kunne bruge termen
"Professionel DTP". ArtDirector lyder jo også godt... Der smager lidt af at
man scorer piger og tjener en masse penge - og det vil jeg jo gerne. Men
sådan en artdirector - det lyder ikke så - fagligt - velfunderet, gør det?
Jeg forbinder det lidt med sådan nogen fyre, der får et panisk, jaget blik i
øjnene når man spørger om de gerne vil have, at man laver deres 300 siders
katalog i FrameMaker til PC frem for at bruge tre gange så lang tid på at
fedte det sammen i Quark til Mac. Hvorefter de uværgeligt siger "arh, lav
det i Quark!" Men jeg er nu heller ikke ganske uden fordomme...
Kh
Bjørn