Forslag til riffel skydebane i Aalborg og ~
Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 27-03-01 10:02

Jeg håber på at gå op til riffelprøven d. 28. april i Aalborg - som
samtidigt er den første dag hvor Aalborg Omegns Jagtforening (som jeg er
medlem af) afholder riffel træning og indskydning.

Mine forhåbninger til at kunne lære at ramme og gå op til prøve samme dag
er stort set lig nul. Findes der andre steder i nærheden af Aalborg hvor
der er åbent for træning med jagtriffler i løbet af april måned?

Jeg har en god ven (også jæger) som har en fortid som skydeinstruktør ved
milli. - så jeg har egentlig bare brug for en bane der er åben.

Mvh Steen

Fra : Henrik Nilsson

Dato : 27-03-01 11:56

Hej Steen!
Du kan nå meget langt med tørtræning hjemme i stuen/haven (men pas på at der
ikke er nogen der kan se dig ligge og sigte).
Til at starte med ville jeg koncentrære mig om to ting, liggende
skydestilling og aftrækket.
Når du har fúndet det du mener er den rigtige skydestilling, skal du slappe
af i dine muskler. Dette skal kunne lade sig gøre uden at dit sigtepunkt
forandrer sig. Gør det det alligevel, må du ikke 'tvinge' geværet tilbage
til sigtepunktet igen, men hellere lave om på skydestillingen indtil den er
der.
Den mest almindelige fejl i forbindelse med aftrækket er den, at du
bestemmer, at nu skal skuddet gå. Sådan må det ikke være! Du skal langsomt
klemme fingerspidsen imod aftrækkeren, indtil skuddet 'går af sig selv'. Det
skal være sådan, at du nærmest tænker: 'Hov, der skød den søreme!'.
Erfarne riffelinstruktører siger, at 75% af træningen kan foregå som
tørtræning, men man kan også montere et billigt kikkertsigte på et
luftgevær, og få meget ud af denne træning.
Rigtig held og lykke med riffelprøven.
Henrik Nilsson

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 27-03-01 15:16

Hej Henrik

Tusinde tak for de gode råd, som jeg straks har taget til mig. Haven er
heldigvis ret lukket, så ingen skulle kunne få nervøse trækninger over hvad
jeg laver

Mvh Steen

Henrik Nilsson <henrik_nilsson@norddata.dk> wrote in article
<99prku$nu1$1@news.inet.tele.dk>...