Hvorfor HTML ?
Fra : Bo Rattenborg

Dato : 27-03-01 10:11

Jeg har gennem flere år benyttet HTML men er nu begyndt at overveje at gå
over til Flash.

Ja jeg er klar over at der er flere ulemper med Flash, men det oplever jeg
også at der er med HTML bl.a. for at få det til at 'virke' i forskellige
browsere, især hvis man ønsker at lave 'noget andet'.

Hvad er holdningen til det her i gruppen ? Er I ikke trætte af at tilpasse
og rette det ene og det andet til forskellige browsere ?

Det kan vel løses med Flash - der vel - er uafhængig af browsere og de
fleste har det vel efterhånden installeret eller tager jeg fejl ?

Mvh
Bo Rattenborg

Fra : Mads United

Dato : 27-03-01 10:18

Flash kan da tit være en god ting, da det kan live et ellers kedeligt
website op, men det er vigtigt ikke at overdrive brugen af flash, for det
bliver let for meget!

Og det vil nok også være en god ide, at have både en flash og en html
version, så folk har mulighed for at vælge hvad de helst vil!

Fra : Wired Earp

Dato : 27-03-01 15:39

Flash sider er svære at udvidde når de er færdige.
De er umulige at forstå for andre end designeren.
Flash sider kan ikke bookmarkes og refereres med dybe links.
De er intolerante overfor brugerens preferences, dermed ikke venlige
svagtseende eller folk med høj opløsning.

Netscape reagerer ikke positivt på framerates over 30.
Netscape4 har alvorlige problemer med shared librarys.
Netscape6 anerkender ikke Flash som elementer der kan scriptes til.
Netscape understøtter ikke wmode [z-indexing af Flash].
De to sidste punkter gælder også Mac platformen under alle browsere.

Man kan selvfølgelig finde ligeså mange argumenter for at Flash er
bedre end html. Hvad cross-compatibility angår ér det naturligvis den
mest stabile løsning*. I sidste ende kommer det an på hvad man laver.
Personligt tror jeg at man opfatte det som en enten-eller løsning,
rene Flash sider er ikke mere spændende end rene html sider, det bør
være en velovervejet afmåling af både-og. Men sig dét til Netscape.

* http://www.macromedia.com/software/flash/survey

--
Wired Earp
Wunderbyte

Fra : Bo Rattenborg

Dato : 27-03-01 18:32

Hmm underligt - jeg kan se dit svar men ikke mit eget indlæg ??

Bo

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 27-03-01 19:11

"Bo Rattenborg" <bo.rattenborg@[no spam]mail.dk> writes:

> Hmm underligt - jeg kan se dit svar men ikke mit eget indlæg ??

Der er nogle nyhedslæsere der kan sættes op til at man ikke vil læse
sine egne indlæg igen. Prøv at kigge i din opsætning.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-03-01 18:00

Bo Rattenborg wrote:

> Jeg har gennem flere år benyttet HTML men er nu begyndt at overveje at gå
> over til Flash.

Hele princippet i HTML er, at det kan se rigtig godt ud i de browsere, der
understøtter de features, man gerne vil bruge - men stadig ses i alle browsere
(hvis man laver det rigtigt).
Flash er et enten eller. Enten ser man det præcis, som designeren har lavet
det - ellers ser man det slet ikke.
Jeg ville aldrig bruge Flash som andet end et ekstra krydderi til brugere,
der har muligheden. Tænk også på dem, der skal se dit site på en mobiltelefon
eller en lille Palm tingest.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 27-03-01 19:52

Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote in <3AC0C715.76BA1BD3@image.dk>:

>Bo Rattenborg wrote:

[sniip]

Tænk også på dem, der skal se dit site på en
>mobiltelefon eller en lille Palm tingest.

mjaeh ... men ville man ikke normalt lave en portal til konventionelle
browser, en til WAP og lignende ? Det er da sjældent (imo) at man designer
et design til at kunne håndtere hele spektret ...

--
Shortest DVD-crack:
<http://www.cs.cmu.edu/~dst/DeCSS/Gallery/hannum-efdtt-source.txt >

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-03-01 21:15

Jesper Stocholm wrote:

> [...]
> browser, en til WAP og lignende ? Det er da sjældent (imo) at man designer
> et design til at kunne håndtere hele spektret ...

Jo - lige nu. Men laver men så senere en version til nyere mobil-enheder
(med bedre display), en til Palm, en til lidt større lommecomputere, en til
små notebooks, en til... you name it.
Jeg tror vi vil se en langt større variation i udstyr, som man basalt set
ønsker at have de samme informationer til rådighed på. Jeg tror også det vil
bringe nogle af de gamle dyder tilbage til web-design faget.

M.v.h.

Jonathan