Søg på en HTML side
Fra : Hense

Dato : 20-05-03 17:00

Hej.
Jeg har brug for at lave en helt almindelig
søgeboks som søger i min tekst på min html side.
Dette må da kunne laves meget simpelt?
Den skal bare hoppe ned på teksten i dokumentet
når det er fundet.
Mvh.
Hense

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ole S

Dato : 20-05-03 22:04

> Hej.
> Jeg har brug for at lave en helt almindelig
> søgeboks som søger i min tekst på min html side.

jeg fandt flere og bruger altid dette

http://users.cybercity.dk/~cfs32413/home.htm

med venlig hilsen ohs@email.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-05-03 22:08

Ole S skrev:

> jeg fandt flere og bruger altid dette
>
> http://users.cybercity.dk/~cfs32413/home.htm

Så vidt jeg kan se er det ikke en søgemaskine Hense er ude efter.
Hvis man skal have en boks der søger på samme side som man er, skal
man bruge noget javascript. Spørg i
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-05-03 22:29

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

> Hvis man skal have en boks der søger på samme side som man er, skal
> man bruge noget javascript. Spørg i

Jeg har haft stor succes med http://freefind.com - det er en hosted
søgefunktion
og har ikke noget med clientside at gøre.

Det er en fin beskrivelse på http://www.html.dk/artikler/00013. Ellers er
freefind.com rimelig nem at gå til, og meget fleksibel.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-05-03 22:43

Allan Vebel skrev:

> Jeg har haft stor succes med http://freefind.com - det er en
> hosted søgefunktion
> og har ikke noget med clientside at gøre.

Men den søger netop ikke på samme *side* som man er (derimod nok på
samme *site*). Det er muligt at jeg har misforstået Henses
spørgsmål, men når han skriver:

   Den skal bare hoppe ned på teksten i dokumentet
   når det er fundet.

- efter indledningen med

   ...søgeboks som søger i min tekst på min html side.

- tolker jeg det sådan at det er en boks der modsvarer browserens
"find"-funktion (Ctrl-B i IE). Det som du og Ole S har foreslået,
er en søgefunktion der finder tekster på et helt site, og
præsenterer resultatet på en ny side (svarende til en
googlesøgning).

Det er to vidt forskellige funktioner vi taler om.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-05-03 01:58

http://dynamicdrive.com/dynamicindex11/findpage.htm
--
Knud

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 21-05-03 08:00

Knud Gert Ellentoft wrote:
> [...]

Det gjorde jeg også.

> http://dynamicdrive.com/dynamicindex11/findpage.htm

Den gør det nydeligt. Jeg er ikke færdig med at diskutere med mig selv
om man bør lave en brug-din-browser-vejledning i stedet for.

Det er næsten at vildlede brugerne at lave den funktion i stedet for at
forklare dem at deres browser har den i forvejen (Ctrl-F i Mozilla,,
Netscape, Opera og engelsksprogede Explorer-versioner udover den
allerede nævnte Ctrl-B i dansk Explorer).

/Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 21-05-03 08:41

Jesper Brunholm wrote:

> Den gør det nydeligt. Jeg er ikke færdig med at diskutere med mig selv
> om man bør lave en brug-din-browser-vejledning i stedet for.

Jeg er tilhænger af at man skal potte-træne sine brugere, så de senere
selv kan finde ud af at tørre r.. og søge på siden, føje til fortrukne,
bruge som startside, gå frem og tilbage i "historien" og udskrive siden.

Det andet mener jeg er en bjørnetjeneste.

Enig

Hintzmann

Fra : Olav Noksagt

Dato : 21-05-03 09:00

Martin Hintzmann Andersen skrev:

> [...]
> bruge som startside, gå frem og tilbage i "historien" og udskrive siden.
>
> Det andet mener jeg er en bjørnetjeneste.

Enig, enig, enig.
Det virker iøvrigt heller ikke på Mac IE 5.x - men dog på Mac Netscape 7.

Olav

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-05-03 20:24

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

> Men den søger netop ikke på samme *side* som man er (derimod
> nok på samme *site*).

Det var en modvægt til
http://users.cybercity.dk/~cfs32413/home.htm
der læsser hele Google ind i en frame og søger globalt - og det er
ikke det jeg jeg anser som en søgning på "siden".

> Det er to vidt forskellige funktioner vi taler om.

Ja, vi har sikkert tolket det forskelligt. Det bliver Freefind nu ikke
ringere af.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-05-03 10:27

Jesper Brunholm skrev:

> Det er næsten at vildlede brugerne at lave den funktion i
> stedet for at forklare dem at deres browser har den i forvejen

Enig.

> (Ctrl-F i Mozilla,,

Eller blot "/" + søgeordet (find text as you type - fremragende
funktion). Taster man blot noget tekst leder browseren i øvrigt
efter links med den pågældende bogstavkombination.

NB: Er der nogen der ved hvordan man får Mozilla til at hoppe til
næste forekomst af et ord fundet på denne måde?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 21-05-03 10:47

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> [...]
>
> NB: Er der nogen der ved hvordan man får Mozilla til at hoppe til
> næste forekomst af et ord fundet på denne måde?

ja - "find igen" dvs F3.

/Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-05-03 11:09

Jesper Brunholm skrev:

> ja - "find igen" dvs F3.

Simpelt og logisk (bare ikke nok til at jeg selv havde overvejet
det - øv!).

Jeg takker.
--
Jens Gyldenkærne Clausen