Andet multimedie
bentjuul 3670
Billeder til Stregtegninger
Fra : id

Dato : 20-05-03 17:04

Hej gruppe!

Kan man lave billeder om til stregtegninger med Photoshop 7
Jeg kan ikke finde noget om det i den medfølgende bog!
Mener jeg har hørt - læst om at det kan lade sig gøre

Så hvis der er en venlig person der vil komme med lidt hjælp, vil jeg blive
glad

Mvh

Id

Fra : Morten Lind

Dato : 20-05-03 17:14

id <ioghjc@mobilixnet.dk> wrote:

> [...]
> Mener jeg har hørt - læst om at det kan lade sig gøre
>
> Så hvis der er en venlig person der vil komme med lidt hjælp, vil jeg blive

Outline?
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Digit

Dato : 20-05-03 18:38

"id" ræsonnerede, og skrev d. 20 maj 2003:

> Kan man lave billeder om til stregtegninger med Photoshop 7
> Jeg kan ikke finde noget om det i den medfølgende bog!
> Mener jeg har hørt - læst om at det kan lade sig gøre

Den korte: Nej, det kan du ikke - hverken med Photoshop eller noget andet program.

Den længere: Det kommer helt an på kompleksiteten af dit billede/grafik. For at
vektoriserings algoritmerne kan arbejde optimalt kræves der kanter eller »stops«
imellem de forskellige toner - kald det vel-definerede overflader. Er målet et typisk
fotografi med mange kontinuerlige niveauer vil vektoriseringen arbejde ud fra
detaljerigdom og du vil ende op med en gang smask. Er billedet af mere »cartoon'ish«
karakter vil du sandsynligvis ende op med noget brugbart.

I photohop har du ikke mulighed for at »vektorisere« til paths, men det er muligt at
forberede et billede til vektorisering eller »indkredse« de linjer der ønskes bevaret og
på den måde med en stroke opnå et streg-agtigt billede. Igen får du ikke meget ud af et
typisk fotografi eftersom »vektoriseringsprocessen« i photoshop (som med de andre
programmer, blot til pixels her) generelt virker ved at »klippe« niveauer til fordel for en
given 1-bit tolerance. Du kan eks. definere at alt under niveau (altså intensiteten af
pixels) 128 »fyldes« med sort. Dernæst følger der en blurringsproces eftersom resultatet
af tolerance værktøjerne (konverteringen til - er ikke altid nødvendig) 1-bit og »
klipningen«) har medført din visuelle antialias er røget (antialias: kontinuerlige niveauer
med fade'nde intensitet gående fra nærliggende pixels - disse vil også ryge).
Det er dette resultat du eventuelt kunne føde et decideret vektoriserings program med.

Det er min egen erfaring at alle vektoriserings programmer (og jeg har prøvet de fleste)
med undtagelse af Macromedia Flash er spild af tid. Selvom du føder teknikken med
gunstige billeder/grafik vil de resulterende paths være meget upræcise - der er altid en
masse ekstra-arbejde bagefter for at rette paths'ne til. Det skal dog nævnes at Flash
faktisk har en ganske udmærket vektoriserings funktion. Men har du ikke Flash kan jeg
anbefale at du tegner billedets konturer op med et path værktøj.

--
/Digit

Fra : Digit

Dato : 20-05-03 18:43

"Digit" ræsonnerede, og skrev d. 20 maj 2003:

[klip]

Men du mente måske at lave et billede om til noget »streg-malet-agtigt«
ikke på paths form?

--
/Digit

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-05-03 22:25

On Tue, 20 May 2003 17:43:21 +0000 (UTC), Digit
<Digit@Gnaveren.invalid> wrote:

>"Digit" ræsonnerede, og skrev d. 20 maj 2003:
>
>[klip]
>
>Men du mente måske at lave et billede om til noget »streg-malet-agtigt«
>ikke på paths form?

I så fald er Ulead photoImpact glmragende.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Lars

Dato : 23-05-03 10:02

"Digit" <Digit@Gnaveren.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
Flash kan jeg
> anbefale at du tegner billedets konturer op med et path værktøj.

Jeg tænker at Procreate Painter som nu er oppe i vers. 7 kan noget der
minder om det.

Et andet program som kan lave en smule kul/streg/kridt/tegning ud af et foto
er MGI PhotoSuite.
Sidstnævnte er ikke nær så seriøst som førstnævnte.

Hilsen
Lars

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 20-05-03 22:34

"id" skrev:
> Mener jeg har hørt - læst om at det kan lade sig gøre

Jeg ved ikke lige hvad Photoshop har af indbyggede filtre.

Paint Shop Pro har et filter de kalder "black pencil" som måske er noget af
det du søger. Her er ihvertfald en lille demo til inspiration:
http://et-soft.dk/demo

Mvh, Lars

www.recorder.dk - Sammenligning af HD & DVD optagere

Fra : Felix

Dato : 20-05-03 22:55

On Tue, 20 May 2003 18:04:10 +0200, id wrote:

> [...]
>Mener jeg har hørt - læst om at det kan lade sig gøre
>
>Så hvis der er en venlig person der vil komme med lidt hjælp, vil jeg blive

Jeg kan ikke lige hjælpe dig konkret.

Men i Users Manual til Gimp er fremgangsmåden beskrevet.
Den kan hentes på nettet som en PDF-file, ligesom en PDF-file med
billedeksempler (12 Mb i alt, så du skal have en god
netforbindelse)

Det vil undre mig hvis det ikke kan laves i PS.

m. v. h.

Fra : id

Dato : 21-05-03 06:47

"Felix" <Felix@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke lige hjælpe dig konkret.
>
> Men i Users Manual til Gimp er fremgangsmåden beskrevet.

Hvad er Gimp, og hvor findes den?

Fra : Digit

Dato : 21-05-03 11:31

"id" <ioghjc@mobilixnet.dk> wrote in message

> Hvad er Gimp, og hvor findes den?

[G]NU [I]mage [M]anipulation [P]rogram - Photoshops opensource pendant.
http://gimp.org

Men den tryller ikke mere end Photoshop..

--
/Digit

Fra : Felix

Dato : 21-05-03 12:07

On Wed, 21 May 2003 07:46:44 +0200, id wrote:

>Hvad er Gimp, og hvor findes den?

Gimp er et grafikprogram som er udviklet til Linux.
Det findes også i en Windows version.

Fremgangsmåden til at lave billeder til stregtegninger er
beskrevet i manualen. Hent den og billedeksempler her:

http://manual.gimp.org/download/

Når du kender fremgangsmåden kan du lave det samme i PS

m. v. h.

Fra : hcma

Dato : 21-05-03 23:30

"id" <ioghjc@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mener jeg har hørt - læst om at det kan lade sig gøre
>
> Så hvis der er en venlig person der vil komme med lidt hjælp, vil jeg

Hvis med stregtegninger mener billeder der ser ud som om de er tegnet med
blyant eller kul, kan du gøre det som følger:
Filter ->Sketch ->Chalk and Charcoal
m v h
HC