Anpartsselskab ?
Fra : Thomas

Dato : 20-05-03 16:44

Hejsa!
Vi er et nystartet selskab (webbutik), som drives som et I/S på
fritids-basis.
Hvilke fordele og ulemper vil der være for at gå over til et ApS ?
Vi har varelager for ca. 250.000, samt lidt kapital, som evt. kan bruges til
indskuddet
på de 125.000 som et ApS kræver.
Hvilke krav er der ellers forbundet med det ?
Kom med jeres mening !
På forhånd tak,
--
Best regards / Med venlig hilsen

Thomas Andersen
CellShoppen I/S

www.CellShoppen.dk

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 20-05-03 17:32

On Tue, 20 May 2003 17:44:04 +0200
"Thomas" <salg@CellShoppen.dk> wrote:

> [...]
> Hvilke fordele og ulemper vil der være for at gå over til et ApS ?
> Vi har varelager for ca. 250.000, samt lidt kapital, som evt. kan bruges til

Du kan sagtens lade varelageret ingå som inskud, bare værdien er
nogenlunde veldokumenteret.

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 20-05-03 20:47

Thomas wrote:

> Vi er et nystartet selskab (webbutik), som drives som et I/S på
> fritids-basis.
> Hvilke fordele og ulemper vil der være for at gå over til et ApS ?

Først er der omkostninger for jer, set i forhold til indtjening ?
er det under eller over ca 100.000 kr, hvis ja, så flg.;

I meget kort stikordsform :
(da det er sådan et 5 - 10.000 kr's advokat - revisor spørgsmål du
stiller, når det konkret skal vurderes

Fordele :
Sikker nedskrevet form for at tage beslutninger, udskifte deltagere,
fra starten, entydig afklaring af interne uenigheder,
formelle krav til regnskab, registrering af navn mv, mulige fælles
"nydelser" i rabat form, endelig afregning af skat,
og..

Ulemper : (i forhold til I/S med VS-ordning)
Omkostninger til revision, udgiftskrævende krav til regnskab,
registrering, udarbejdelse af vedtægter, mgl skattemæssig optimering
med anden indkomst, ingen "carryback" skat dvs. du kan ikke tilbageføre
underskud (hm er svært at forstå, men kan være af nogen betydning)
og..

Og nu består opgaven så i at optimere fordele, og minimere ulemper

anbefalingen vil umiddelbart være et præcist beskrevet I/S der tar
højde for fordelsmulighederne, og en dygtig skatterådgiver, der
udnytter ulemperne.

Råd, start med at finde et eksempel på I/S kontrakter på google,
diskuter det godt igennem med de andre, og ret det, lad en revisor
se det, og er han m/k i tvivl, sende det til advokat.
Dette råd kan også bruges, hvis omsætningen ikke er over 100.000 kr

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 21-05-03 09:36

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message
[snip]
> I meget kort stikordsform :
> (da det er sådan et 5 - 10.000 kr's advokat - revisor spørgsmål du
> stiller, når det konkret skal vurderes

Javel...! Erik, kan du ikke lige hoste op med en liste over advokater og
revisorer der lever af at platte folk for 5-10.000 kr. for at svare på
sådanne simple generelle spørgsmål - bare så jeg er sikker på at jeg ikke
kommer til at dumme mig en gang i fremtiden og vælge en af dem som
samarbejdspartner.

Og til det konkrete. Den primære forskel mellem et ApS og et I/S er i min
optik (som praktiker, ikke revisor eller advokat - nedenstående er derfor
også helt gratis) at et ApS er en selvstændig juridisk enhed. Dvs. bortset
fra kautioner og andre forpligtelser, så hæfter man som ejer af selvskabet
ikke for andet end det indskudte - dvs. samme stil som at købe aktier på
børsen, i det værste tilfælde går firmaet konkurs og aktierne er intet værd
(men man skal ikke op med yderligere penge).
I praksis er situationen dog meget ofte den at banker mv. kræver personlige
kautioner af ejerkredsen ved etableringer af kreditter og lån - og så hæfter
man naturligvis for det man kautionerer for. Men kan man køre helt uden
kreditter eller med begrænsede kreditter, så er risikoen for at skulle hæfte
tilsvarende lille.
Ved et I/S hæfter ejerkredsen fuldstændigt (dvs. ikke blot for kreditter,
men i tilfælde af en konkurs også for ubetalt løn osv.) og solidarisk - dvs.
hæftelsen er ikke skarpt opdel, men kreditorer har frit spil for at søge at
hente pengene hos den eller dem der tror har penge (og ikke 50% af hver af 2
ejere).
Dette betyder samtidigt at virksomheden økonomi og ejernes økonomi skal
holdes fuldstændigt adskilt (ejerne kan få løn som lønmodtagere eller
udbytte som ejere af anparter - men må ikke bruge kassekreditten osv.) - i
praksis giver dette efter min mening dog en klarhed mere end det giver
besvær.
Sidst er der såvidt jeg husker lovkrav at man skal have en reg. el.
statsaut. revisor til at revidere selskabets årsregnskaber som ApS.

Samlet set så tror jeg et typisk billede er at man ved stiftelsen vælger et
ApS for at undgå hæftelsesbyrden, mens man efter en årrække bibeholder denne
selskabsform (frem for I/S) fordi der er noget behageligt over at selskabets
økonomi og ejernes personlige økonomi er fuldkomment adskilte. Jeg tror det
er meget sjældent at folk skifter fra ApS til I/S, uanset hvor meget folk
sikkert vil forklare om at det jo også kan opfyldes med virksomhedsordningen
for selvstændige osv. Et ApS er klart og adskilt fra starten af - som ejer
besidder du blot nogle værdipapirer i selskabet (anparter).

Det koster omkring 5-7.000 at få en advokat eller revisor til at stifte et
ApS (inkl. lidt rådgivning).
Det eneste specielle krav der er ved stiftelsen er at der skal være for
minimum 125.000 i aktiver (dvs. kontanter, varelager, et par biler, noget af
huset eller lignende).

Du kan evt. læse mere om det på:

http://www.startguiden.dk/valg_virksomhedsform_st
http://www.eogs.dk/selskaber/asogaps/reglogvejl/Virksomhedsformer.asp

/Kristian

[snip]

Fra : Peter G C

Dato : 21-05-03 10:34

"Kristian Mogensen" <kristian@isys.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Og til det konkrete. Den primære forskel mellem et ApS og et I/S er i min
> optik (som praktiker, ikke revisor eller advokat - nedenstående er derfor
> også helt gratis) at et ApS er en selvstændig juridisk enhed.

Det er et I/S også.

> [...]
værd
> (men man skal ikke op med yderligere penge).

Ja, hæftelsen er indkapslet.

> [...]
> man naturligvis for det man kautionerer for. Men kan man køre helt uden
> kreditter eller med begrænsede kreditter, så er risikoen for at skulle

Enig.

> [...]
at
> hente pengene hos den eller dem der tror har penge (og ikke 50% af hver af

Det er vist ikke helt korrekt - men groft sagt kan det se sådan ud.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 21-05-03 10:31

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> stiller, når det konkret skal vurderes
>
> Fordele :
> Sikker nedskrevet form for at tage beslutninger,

Uenig - skal aftales.

> [...]

> formelle krav til regnskab, registrering af navn mv, mulige fælles
> "nydelser" i rabat form, endelig afregning af skat,

Enig.

> [...]
> med anden indkomst, ingen "carryback" skat dvs. du kan ikke tilbageføre
> underskud (hm er svært at forstå, men kan være af nogen betydning)

Enig.

> [...]
>
> anbefalingen vil umiddelbart være et præcist beskrevet I/S der tar
> højde for fordelsmulighederne, og en dygtig skatterådgiver, der

Enig.

> Råd, start med at finde et eksempel på I/S kontrakter på google,
> diskuter det godt igennem med de andre, og ret det, lad en revisor
> se det, og er han m/k i tvivl, sende det til advokat.

Jeg ville starte med I/S'et og se om det holder.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Lars Funck

Dato : 21-05-03 07:58

"Thomas" <salg@CellShoppen.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa!
> Vi er et nystartet selskab (webbutik), som drives som et I/S på
> fritids-basis.
> Hvilke fordele og ulemper vil der være for at gå over til et ApS ?

Ulempen er nogle større omkostninger til revision etc.

Fordelen er at et ApS er en juridisk person og derfor fuldstændig adskildt
fra ejernes økonomi. Det har nogle fordele både når der tjenes mange penge,
og hvis man skulle være så uheldig at gå konkurs. Ved et I/S er der reelt
ingen opdeling mellem virksomhedens økonomi og ejerens privatøkonomi.

I behøver ikke omdanne virksomheden til et ApS med det samme. Hvis det sker
indenfor et år eller deromkring vil I kunne lave en skattefri omdannelse fra
I/S til ApS.

MVH

Lars

Fra : Peter G C

Dato : 21-05-03 16:43

In news:3ecb238d$0$32438$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Lars Funck <Funck@deleteNetworldmedia.dk> typed:

[klip]

> Ulempen er nogle større omkostninger til revision etc.

Ja, og offentlighed.

> Fordelen er at et ApS er en juridisk person og derfor fuldstændig
> adskildt fra ejernes økonomi.

Det kan du også få ved et I/S.

> Det har nogle fordele både når der
> tjenes mange penge, og hvis man skulle være så uheldig at gå konkurs.
> Ved et I/S er der reelt ingen opdeling mellem virksomhedens økonomi
> og ejerens privatøkonomi.

Har du hørt om virksomhedsskatteordningen?

> I behøver ikke omdanne virksomheden til et ApS med det samme. Hvis
> det sker indenfor et år eller deromkring vil I kunne lave en
> skattefri omdannelse fra I/S til ApS.

Er der en frist på sådan en omdannelse?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 21-05-03 19:07

On Wed, 21 May 2003 17:42:39 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Har du hørt om virksomhedsskatteordningen?

Hvordan fungerer den?

(I korte træk).

--
Morten!

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-03 00:48

"Morten Kjaer Nielsen" <nospam.19maj2003.dk@gummiand.dk> skrev i en
meddelelse news:02gncvg5b0h8j43sfc7hm76t65euoj98o0@4ax.com...

> Hvordan fungerer den?
>
> (I korte træk).
>

> --
> Morten!

Som at skubbe en snebold foran sig.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-05-03 13:16

Morten Kjaer Nielsen wrote:

> Hvordan fungerer den?

Det fungerer (meget kort sagt) skattemæssigt som om dit
enkeltmandsfirma eller I/S var et ApS. Det vil sige, at hvis du lader et
evt. overskud blive i firmaet, betaler du kun virksomhedsskat - men
trækker du pengene ud, betaler du stadig personlig skat.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 22-05-03 13:46

On Thu, 22 May 2003 14:15:46 +0200, Jonathan Stein <jstein@image.dk>
wrote:

>Det vil sige, at hvis du lader et
>evt. overskud blive i firmaet, betaler du kun virksomhedsskat - men
>trækker du pengene ud, betaler du stadig personlig skat.

Det er jo smart, hvad så med et eventuelt underskud?

Ved overskyd og virksomhedsskat vil bixen jo så få oparbejdet en
egenkapital - kan denne senere benyttes til at danne et APS eller AS?

Hvis nu man lader overskudet stå, og betaler virksomhedsskat, og året
efter trækker pengene ud så betaler man vel endnu engang skat af dem?

--
Morten!

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-05-03 14:02

Morten Kjaer Nielsen wrote:

> Det er jo smart, hvad så med et eventuelt underskud?

Det har jeg (heldigvis ) ikke nogen erfaring med.

> Ved overskyd og virksomhedsskat vil bixen jo så få oparbejdet en
> egenkapital - kan denne senere benyttes til at danne et APS eller AS?

Ja.

> Hvis nu man lader overskudet stå, og betaler virksomhedsskat, og året
> efter trækker pengene ud så betaler man vel endnu engang skat af dem?

Så betaler men kun forskellen mellem personlig skat og det, man
allerede har betalt.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-05-03 16:59

Morten Kjaer Nielsen wrote:

> [...]
>
> Hvis nu man lader overskudet stå, og betaler virksomhedsskat, og året
> efter trækker pengene ud så betaler man vel endnu engang skat af dem?

Først en generel kommentar :
Godt at I kan klare det meste selv om jeg er væk
(Og Kristian Mogensens indlæg ses som ?,
næ det skriver jeg ikke, men plejer at sige det

Men den væsentligste forskel mellem I/S og Aps
(se væsentlig

Har du tjent penge i Aps og afregnet skat,
kan underskud kun modregnes i fremtidig overskud,
og lukker det, kan du fradrag for en andel af indskuddet.

i et I/S med VS-ordning er der "Carry-back",
så du får udbetalt tidligere acontoskat,
de fleste svinbønder har fået det for 2002, den med størst
underskud (målrettet) 597.000 kr.