Solfanger til "swimming pool"
Fra : Keld Nygaard

Dato : 20-05-03 15:24

Hej NG

Jeg har erhvervet mig en af de 5000 l "swimming pools" der bliver solgt til
næsten ingen penge for tiden. Jeg har tænkt mig at konstruere en eller anden
form for solfanger til at varme vandet op. Dertil kunne jeg godt bruge lidt
input.

Der er en filterpumpe med, og den regner jeg med kan levere den fornødne
cirkulation til en solfanger.

Indtil nu har jeg 2 ideer:
1) en 1" slange monteret (med strips?) på bagsiden af en sort metalplade.
2) en sortmalet radiator.

Hvis du har nogle andre ideer, vil jeg gerne høre dem (og bid mig om der
ikke er andre i denne gruppe der går med de samme planer)...

mvh.

Nygaard

Fra : Finn

Dato : 20-05-03 18:38

Hej Keld tror du ikke du kan bruge sådan noget som nedenfor nævnte materiale
meget brugt her på øen, Australien, men mon ikke det kan købes lokalt.

The Solmat strip collector/heat exchanger is extruded from premium quality
E.P.D.M. (ethylene propylene diene monomer) The extrusion has six tubes,
each having an 8mm internal diameter. The strip is 115mm wide and is
supplied in a roll containing 25 lineal metres (3m2). The rolls are boxed in
cardboard cartons with dimensions of 76cm x 72cm x 12cm and have a weight of
17kg.
Installation instructions supplied with order.

Det er et sort gummi bændel der bliver punktlimet på en tagflade og
forbundet til PVC rør med nogle små modhane forbindelser. Installations tid
for 6 m² ca. 2 timer hvilket formegentligt vil være tilstrækkeligt til såen
en bette pøl.
Cheers Finn