validere
Fra : pepss

Dato : 20-05-03 15:18

jeg er ved at validere min side men får denne feje:
Line 56, column 105: an attribute value literal can occur in an
attribute specification list only after a VI delimiter
...profil/visnavn.asp?id=<%= rs("profilid") %>"><%=
rs("profilnavn") %></a></h..

mit Uk er ikke så godt så jeg fatter ikke lige hvad det er der er
galdt?
jeg kan desvære ikke gi et link da siden ikke er på nette endnu

pepss

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-05-03 15:25

pepss skrev:

> [...]
> attribute specification list only after a VI delimiter
> ...profil/visnavn.asp?id=<%= rs("profilid") %>"><%=

Det ser ud som om du forsøger at validere asp-kode mod en html-
validator. Det vil ikke gå godt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 20-05-03 15:48

Jens GyldenkærneClausen wrote:
> Det ser ud som om du forsøger at validere asp-kode mod en html-
> validator. Det vil ikke gå godt.

tja... det er det jo nok..... hvordan gør man ikke det?
jeg spør nok dumt men det er første gang jeg prøver at validere!
jeg har brugt http://validator.w3.org/ og så valdt Local File: da
min side ikke er på nette endnu

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-05-03 21:02

pepss skrev:

> tja... det er det jo nok..... hvordan gør man ikke det?

En HTML-validator kender kun de koder man må sende til en browser.
Serversidekoder som asp (og php, asp.net, m.fl) er beregnet til at
blive fortolket på serveren - derfor har browseren ikke brug for at
kende nogen af disse koder.

> jeg spør nok dumt men det er første gang jeg prøver at validere!

En gang skal jo være den første - og der er også plads til dumme
spørgsmål i gruppen.

> jeg har brugt http://validator.w3.org/ og så valdt Local File: da
> min side ikke er på nette endnu

Det du kan gøre, er at vælge "vis kilde" når du ser siden gennem
din lokale webserver. Den kildekode browseren ser, kan nemlig godt
valideres som html. Du kan selvfølgelig også bare benytte Opera-
browserens mulighed for at validere vha. kildekodeupload (som Erik
har beskrevet).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 20-05-03 22:07

> [...]
> Serversidekoder som asp (og php, asp.net, m.fl) er beregnet til at
> blive fortolket på serveren - derfor har browseren ikke brug for at

ja det siger jo endlig sig selv

> En gang skal jo være den første - og der er også plads til dumme
> spørgsmål i gruppen.

spørgsmålne bliver forhåbelig også minder og minder jo mere jeg lære!

> [...]
> valideres som html. Du kan selvfølgelig også bare benytte Opera-
> browserens mulighed for at validere vha. kildekodeupload (som Erik

jeg gjore som erik beskrev og det var også godt for jeg fant ud af at
der er meget stor forskæl imellem hvordan browser ser en side!
hvormange og vilken browser er det en god ide at tjekke en side med?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-05-03 22:27

pepss skrev:

> jeg gjore som erik beskrev og det var også godt for jeg fant
> ud af at der er meget stor forskæl imellem hvordan browser ser
> en side!

Hvis man kun har set sider i (og designet sider til) IE, kan
førstegangsoplevelsen med en anden browser være skræmmende ;)

> hvormange og vilken browser er det en god ide at
> tjekke en side med?

Jeg kontrollerer primært i de tre store browsere til Windows: IE
(6), Opera (7.xx) og Mozilla (pt. 1.4B). Hvis det skal se
nogenlunde ens ud de tre steder, skal man sørge for to ting:

- Siderne skal validere
- Man skal bruge en doctype der sætter browsere i standardmode
(se fx artiklen her vedr. Doctype Switch:
<http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch.html>)

Der er også stadig en del der benytter Netscape 4.x og 6.x
(Netscape 7 er det samme som Mozilla 1, så her er det nok at tjekke
Mozilla). Specielt Netscape 4 er problematisk fordi dens opfattelse
af css er meget mangelfuld.

Tidligere IE-versioner samt IE til Mac opfører sig noget anderledes
end IE 6 (specielt hvis man sætter IE 6 i standardmode). Det ville
give god mening at teste sider i forskellige IE-versioner, men det
kan desværre kun lade sig gøre hvis man har flere computere til
rådighed. I modsætning til de fleste andre browsere kan der nemlig
kun være én IE-version installeret på et windowssystem.

Har man mulighed for at teste med andre styresystemer er det også
fint. Bortset fra IE er der dog ikke de store forskelle mellem den
samme browserversion på forskellige platforme. Der vil dog ofte
være forskel på hvilke fonte der er til rådighed på forskellige
platforme - det påvirker alle (grafiske) browsere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 21-05-03 08:29

Jens GyldenkærneClausen wrote:
> Hvis man kun har set sider i (og designet sider til) IE, kan
> førstegangsoplevelsen med en anden browser være skræmmende ;)

ja det tror jeg på! border der lige pluslig er ca 10 px i stedet for 1
px og jeg skal komme efter dig

> Jeg kontrollerer primært i de tre store browsere til Windows: IE
> (6), Opera (7.xx) og Mozilla (pt. 1.4B). Hvis det skal se
> nogenlunde ens ud de tre steder, skal man sørge for to ting:

min side skal kun være til danske bruger er det så også de mest brugte
browsere?

> - Siderne skal validere
> - Man skal bruge en doctype der sætter browsere i standardmode
> (se fx artiklen her vedr. Doctype Switch:
> <http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch.html>)

mit Engelsk er ikke lige noget at plarle af men er <!DOCTYPE HTML
PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"> standardmode?

> [...]
> (Netscape 7 er det samme som Mozilla 1, så her er det nok at tjekke
> Mozilla). Specielt Netscape 4 er problematisk fordi dens opfattelse

det må så være der man må sige at siden ikke kan være perfekt i alle
browser

> [...]

> være forskel på hvilke fonte der er til rådighed på forskellige
> platforme - det påvirker alle (grafiske) browsere.

og mig der trode at jeg var ved at være ferdig med siden

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-05-03 10:49

pepss skrev:

> min side skal kun være til danske bruger er det så også de
> mest brugte browsere?

Der er ikke den store forskel mellem danske og internationale
brugere mht. browservalg.

Hvis man går efter at siderne skal se ens ud hos så mange
webbrugere som muligt er der desværre bedre logik i at skrive kode
til tidligere IE-versioner, fordi andelen af brugere der brugere
IE <6 givetvis er større end de brugere der benytter andre browsere
end IE. Det er dog *ikke* en metode jeg vil anbefale.

Først og fremmest har IE-brugerne (på windowsplatformen) mulighed
for at opgradere - det har de haft i flere år nu, så hvis man
vælger at benytte en tidligere IE-version er man i mine øjne selv
ude om det hvis en side ser mærkelig ud.

Dernæst kan man bruge IE's conditional-kommentarer til at rette op
på udseendet i ældre IE-udgaver - det virker dog også kun på
windowsplatformen.

Endelig er man ved at skrive standardopfyldende kode med til at
fremme udbredelsen af åbne standarder - til gavn for
mangfoldigheden på nettet og dermed også i mine øjne til gavn for
brugerne.

> mit Engelsk er ikke lige noget at plarle af men er <!DOCTYPE
> HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"> standardmode?

Ja (forudsat at den placeres korrekt - IE bruger kun
doctypeerklæringen hvis den står som det allerførste i dokumentet).
Hvis man fjerner URI'en (http//...) fra ovenstående kode vil den få
browsere til at gå i kompatibilitetsmode i stedet (så lad være med
det ;)

[Netscape 4/6]
> det må så være der man må sige at siden ikke kan være perfekt
> i alle browser

Ja. Man kan benytte forskellige tricks til at skjule css for ældre
browsere - se en oversigt her:
<http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/skjulecss/skjulecss.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 22-05-03 08:50

> [...]
> Hvis man fjerner URI'en (http//...) fra ovenstående kode vil den få
> browsere til at gå i kompatibilitetsmode i stedet (så lad være med

det var godt du lige sage det for jeg har vist nogen include oven over et
par steder så det vil jeg da lige lave om!

> [Netscape 4/6]
>
> Ja. Man kan benytte forskellige tricks til at skjule css for ældre
> browsere - se en oversigt her:
> <http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/skjulecss/skjulecss.html>

det vil jeg da lige kikke lidt mere på!
man bliver jo mere og mere glad for W3C standart!

du skal ha rigtig mange tak for dine svar!

Fra : Dino

Dato : 22-05-03 10:44

Den 21-5 2003 skrev Jens Gyldenkærne Clausen i
dk.edb.internet.webdesign.html:

Nogle flere tricks: <http://centricle.com/ref/css/filters/>

--
Dino

Verdens største samling af danske
script og moduler til Hamsteren
<http://starcruiser.dk/hamstersiden/>

Fra : Ryan

Dato : 20-05-03 15:47

> [...]
> galdt?
> jeg kan desvære ikke gi et link da siden ikke er på nette endnu

Problemet er, at validatoren ikke kan køre asp-koder, derfor er du nødt til
at uploade siden, på en server der kan køre asp, og så validere den derfra.

--
Ryan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-05-03 16:01

"Ryan" <ryan@NOSPAM.dk> skrev
> Problemet er, at validatoren ikke kan køre asp-koder, derfor er du nødt
til
> at uploade siden, på en server der kan køre asp, og så validere den
derfra.

Alternativt kan du lokalt indlæse siden i Opera, højreklikke på siden, vælge
menupunktet Ramme og i den nye menu punktet Valider kildekode.

Det forudsætter godt nok, at du har noget serversoftware installeret på din
computer. Ellers kan du ikke indlæse asp lokalt.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : pepss

Dato : 20-05-03 16:35

Erik Ginnerskov wrote:
> Alternativt kan du lokalt indlæse siden i Opera, højreklikke på siden, vælge
> menupunktet Ramme og i den nye menu punktet Valider kildekode.

tak for dit svar! jeg er henter da lige opera og prøver det!

> Det forudsætter godt nok, at du har noget serversoftware installeret på din
> computer. Ellers kan du ikke indlæse asp lokalt.

jamen det har jeg så det skulle jo nok gå!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-05-03 21:02

Erik Ginnerskov skrev:

> Alternativt kan du lokalt indlæse siden i Opera, højreklikke
> på siden, vælge menupunktet Ramme og i den nye menu punktet
> Valider kildekode.

Hvis siden ikke benytter rammer, kan man blot trykke Ctrl-Alt-V.
--
Jens Gyldenkærne Clausen