Kørsel imellem biler i tæt trafik?
Fra : Thomas Hvalsø Sørens~

Dato : 20-05-03 13:56

Forleden så jeg en motorcyklist, der (lige som undertegnede) lå og kørte
imellem bilerne på Køge bugt motorvejen i næsten stillestående trafik. Da
jeg bemærkede en motorcykelbetjent længere fremme, lagde jeg mig pænt ind i
en vognbane sammen med madkasserne og fulgte trafikken. Det gjorde den anden
motorcykel ikke... Han trillede lige så stille forbi betjenten, som end ikke
reagerede herpå. Mit spørgsmål er nu, om det rent faktisk er tilladt at køre
imellem bilerne i meget langsom trafik?

På forhånd tak

Thomas
XJ600S Diversion

Fra : Brian W.

Dato : 20-05-03 14:06

Thomas Hvalsø Sørensen wrote:
> [...]
> så stille forbi betjenten, som end ikke reagerede herpå. Mit
> spørgsmål er nu, om det rent faktisk er tilladt at køre imellem

Hej thomas.

Jeg synes snakken har været oppe før, for længe siden. Dan gang var det
vidst noget med at køre op mellem biler der holdt for rødt i lyskryds. Hvis
man ikke var til gene og der var plads nok, skulle det ikke være noget
problem at køre op foran så man holdt først for rødt mellem 2 biler. Det
samme må vel gælde på motorvej i kødannelser .

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Thorstein

Dato : 20-05-03 14:13

Som meget grøn MC'ist har jeg stillet samme spm til min kørelærer og her var
svaret et rungende: NEJ

En MC fylder i færdselslovens øjne det samme som en bil og har de samme
rettigheder/pligter som en så sådan.

På en eller anden måde havde jeg ikke forventet andet svar, men uanset hvad
er det vel et (praktisk) skråplan at bøje reglerne !?

// Thorstein

Fra : Pein

Dato : 20-05-03 22:36

"Thorstein" skrev ...

> En MC fylder i færdselslovens øjne det samme som en bil og har de
> samme rettigheder/pligter som en så sådan.

Nu du nævner færdselsloven. Har du læst den? Den er faktisk ikke så
lang.
Jeg har. Det du der skriver står ingen steder i færdselsloven.
Køretøjer er jo ikke lige store. "Fylder som en bil". Hvilken bil? Hvis
der er plads til at overhale med en WV Polo, er der så også plads til en
Lambourgini Countach? Hvad med en lastbil?

I hovedtræk; overhaling skal foregå venstre om og der skal være god
plads.
Det må efter færdselsloven gerne foregå i samme vognbane hvis der er
plads. Det er der dog sjældent.

Mvh. Pein

Fra : Thorstein

Dato : 21-05-03 07:53

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> "Thorstein" skrev ...

> Nu du nævner færdselsloven. Har du læst den? Den er faktisk ikke så
> lang.
> Jeg har. Det du der skriver står ingen steder i færdselsloven.

Citat fra mig selv: "Som meget grøn MC'ist har jeg stillet samme spm til min
kørelærer og her var svaret et rungende: NEJ"

Svaret er fra min kørelærer.

Håndhævelse og lovskrift er ikke altid den samme - heller ikke i
færdselsloven.

// Thorstein

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-05-03 22:23

Thorstein wrote:

> [...]
>
> Svaret er fra min kørelærer.
>
> Håndhævelse og lovskrift er ikke altid den samme - heller ikke i

Det er da rigtigt nok, men hvem siger at kørelæreren har ret? Ligesom
mekanikere tit er fyldt med bullshit i en eller anden grad, så ser jeg
ingen hindring for paraleller til køreskolelærere - selvom man skulle
forvente at begge typer havde styr på deres kram.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : J.C.Kløve

Dato : 21-05-03 21:37

I tråden: 3ecb225a$0$5146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Skrev Thorstein :
> "Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP en masse henvisninger til kørelærere love og andet spændende]

Nå så må vi vist have et par ting på det rene................

Man må ikke overskride fuldtoptrukne linier, er det muligt at overhale
uden at overskride disse alt OK ! (her i nordjylland har vi flere veje
hvor det er muligt, selv i bil fx. Støvring - Ellishøj vejen) Så kan
man det ingen probs

Kommer man over i næste (til venstre) vejbane skal der ikke være andre
der kører der, så "underhaler" man og det må'sen man ikke.

Læg vel mærke til at der er fuldtoptrukne linier i opmarchbåsene op
til f.eks et lyskryds ! Så der er det nok ikke intensionen at vi skal
møve os frem der, men igen; er der plads - er det lovligt.

Om det er klogt, fornuftigt, osv - skal jeg ikke være dommer over det
må den enkelte vurdere - _normalt_ lader jeg selv være - "hellere frem
for sent end slet ikke at komme frem" politkken men det er vist
smuttet en enkelt gang eller to *lol*

Har hørt onde tunger påstå, at der kan forekomme bilister der med
vilje åbner døren for at "genere / skræmme" MC 'ister der kører op
gennem en kø håber det er en skrøne.

Var det for øvrigt ikke netop kørsel forbi langsomt frem-ad-skridende
trafilk der forårsagede at to MC'er kørte frontalt sammen ved træf på
toppen for et par år siden ? uha
--
Dun@nt
XJ600 51J

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-05-03 07:44

> Har hørt onde tunger påstå, at der kan forekomme bilister der med
> vilje åbner døren for at "genere / skræmme" MC 'ister der kører op
> gennem en kø håber det er en skrøne.

Har ikke været ude for åbne døre, men ofte at meget at de har drejet ind
og spærret. Det "sjoveste" ar for et par år siden på motorringvejen om
kbh hvor trafikken gled med <20km/t og jeg listede forbi i midten. Der
var pludseligt 2 af ovennævnte type der begge ville lukke af - og de var
så temmeligt tæt på at klappe sammen henover midterlinien....

Men igår var jeg lidt for tæt på en barnevogn. Jeg kører på ydersiden af
en række biler for at komme frem til en venstresvingsbane. Pladsen er
fin nok. Men pludesligt at der en moder med barnevogn der kommer igennem
rækken af biler.... og ud foran mig. Jeg ser hende da tidsnok til at det
ikke bliver farligt - men hvad tænker hun på... Det var under 25meter
til krydset hvor der er et lysreguleret fodgængerfelt .....

/A

Fra : Christian Stidsen

Dato : 22-05-03 09:42

> [...]
> ikke bliver farligt - men hvad tænker hun på... Det var under 25meter
> til krydset hvor der er et lysreguleret fodgængerfelt .....

Jeg har engang hørt, at størsteparten af de uheld hvor folk bliver kørt ned,
sker indenfor 10 meter af et fodgængerfelt.

M.v.h.

Christian Stidsen

--
FZS600

Fra : Oros

Dato : 22-05-03 17:46

Christian Stidsen wrote:
> Jeg har engang hørt, at størsteparten af de uheld hvor folk bliver
> kørt ned, sker indenfor 10 meter af et fodgængerfelt.

og det er velsagtens også derfor at det rent faktisk er forbudt at krydse en
gade mindre end 10meter fra et fodgængerfelt. Men hvor tit mon de bløde
traffikanter får lov at føle for den regel (udover når det siger bang)
sikkert lige så ofte som når de går/cykler overfor rødt...

--
Rasmus Jensen, CBR600F2 ex kåbe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=222

Fra : Eddy Folder

Dato : 20-05-03 14:17

"Thomas Hvalsø Sørensen" <mr-whalesea@anarki.dk> wrote in message
> [...]
ikke
> reagerede herpå. Mit spørgsmål er nu, om det rent faktisk er tilladt at

En af rødderne som var til teori for første gang igår fik netop af vide at
det var ulovligt, men da det fik trafikken til at glide, så så politiet
nogle gange igennem fingre med det...

He he, vi var ved at høvle en ned i morges, fordi han netop skulle lave det
nummer (Kom kørende i madkasse) og det er netop grunden til at jeg ikke selv
tør det...

Mvh.

Eddy Folder

Fra : Spiff

Dato : 20-05-03 14:17

Nej, jeg husker fra min læretid som MC'ist følgende: Alle overhalinger af
andre trafikanter med nummerplade (også EU'er) skal forgå ved et komplet
vognbaneskift. Dog kan en vejbane være så bred at der faktisk er 2 vognbaner
i samme retning uden at det er markeret med vognbanestriber.
Så husker jeg rigtigt så er den omtalte kørsel klart ulovligt.

Jeg tror din MC betjent har sidet og dagdrømt lidt.

MVH
Jesper

Fra : Morten Juel

Dato : 20-05-03 15:14

> Nej, jeg husker fra min læretid som MC'ist følgende: Alle overhalinger af
> andre trafikanter med nummerplade (også EU'er) skal forgå ved et komplet
> vognbaneskift.

Hov hov, dette er ikke sandt !
Vi har f.eks. en omfartsvej der er 1½ bred (i ved hvad hvad jeg mener) og
som ellers er dobbelt optrukket, her må man da gerne overhale så længe man
ikke overskrider de dobbelte linier !!
og det må man også på alm bane, hvis det kan gøres med forsvarlig afstand
til den man overhaler !

Morten --- http://StarChild.dk
Suzuki DR350SET --- TIL SALG SE PÅ: http://DR350.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i

Fra : Allan Bojesen

Dato : 20-05-03 17:35

Morten Juel wrote:
> [...]
> overhale så længe man ikke overskrider de dobbelte linier !!
> og det må man også på alm bane, hvis det kan gøres med forsvarlig

Der sker nok ikke det store ved at overhale på et sådan sted, hvis det
foregår på en "sober" måde. Men pas lige på at der ikke også er et skilt med
overhaling forbudt - for så går den ikke.

Allan Bojesen

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 20-05-03 14:44

> [...]
ikke
> reagerede herpå. Mit spørgsmål er nu, om det rent faktisk er tilladt at

Hvornår fanden er det begyndt at interessere os hvad der er lovligt ?
Jeg synes det er meget mere interessant hvad der er ufarligt, eller nærmere
sagt mindre farligt.
Jeg har det bedst med at trille (ca højst 25 km/t) mellem holdende biler,
idet disse ikke kan skifte vognbane umiddelbart. Hvis bilerne kører langsomt
er der stor fare for at en bil laver vognbaneskift, så chafføren kan vinde
15 meter og sansynligvis tabe det dobbelte et minut senere.
Det er dog specielt i Danmark uhyre farligt at køre forbi holdende biler på
motorvej. Efter få minutters stilstand vil kørebanerne blive omdannet til en
gågade. Pas på bildøre der pludseligt bliver åbnet.
Jeg vil helst kun trille forbi, ikke at jeg tror jeg altid kan nå at reagere
på en bildør, men skaderne på mig selv og evt. bilist/passagerer er
minimale.
Kommer man til Elben tunnellen i Hamburg gider jeg sku' ikke holde i kø i to
timer. Af en eller anden psykologisk grund har jeg det utroligt godt efter
at have passeret Elben på 20 minutter, mens kasserne holder der i timevis.
Hvor fedt er det lige at blive kørt over i et forgængerfelt mens man går
over for grønt ?
Jeg ser mig grundigt for og løber over for rødt. Det er langt mere sikkert
(sådan sat lidt på spidsen).

mvh Erland

Fra : Morten Juel

Dato : 20-05-03 15:17

> Hvornår fanden er det begyndt at interessere os hvad der er lovligt ?

hehe

> [...]
> er der stor fare for at en bil laver vognbaneskift, så chafføren kan vinde
> 15 meter og sansynligvis tabe det dobbelte et minut senere.

Ja folk i madkssser på motorvejen er psykopater hvis de tror de kan spare 20
sek !! ;o(

Nå men i madkasse ligger jeg i midtersporet og jeg giver med glæde plads til
MC'erne, lad dem dog komme frem, de fylder jo ingenting anyway !

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 20-05-03 21:41

"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja folk i madkssser på motorvejen er psykopater hvis de tror de kan
spare 20
> sek !! ;o(

Det er nu ikke kun folk i bilerne, der er psykopater, i morges ( i
bilen ), blev jeg overhalet højre om i "min" vognbane af en mc (
Yamaha XJ600S, Køgebugt motorvejen, kl.ca: 6.25 nordgående
retning ), den kom med en _ikke_ ubetydelig_ højere hastighed, end den
vi andre kørte med ! Fuck !! hvor blev jeg forskræget,
jeg havde overhovedet ikke set vedkommende, og jeg vil ellers
karakterisere mig selv som værende rimelig opmærksom på mc'er, såhh
pyha !
faktisk syntes jeg at, det er særdeles dårlig reklame for os mc'ister.

> Nå men i madkasse giver med glæde plads til
> MC'erne, lad dem dog komme frem, de fylder jo ingenting anyway !

Jep, det gør jeg også, hvis jeg altså når at opdage dem

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Mogens Dammand

Dato : 20-05-03 16:04

> [...]
> over for grønt ?
> Jeg ser mig grundigt for og løber over for rødt. Det er langt mere sikkert

Ja, hvorfor også gå over for grønt, når man kan blive kørt over for rødt

Mogens
TA

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 20-05-03 14:42

For nogle år siden mener jeg at politiet skrev om det i AOM. Dengang var det
vist en gråzone hvor det var svært at give bøde. Mener at kunne huske at
hvis man passerede biler højre om i samme vognbane, var det vist ok iflg.
færdselsloven. Jeg er dog langt fra sikker, måske andre kan huske denne
artikel. Måske jeg kan finde den i de gamle "gemmer".

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 20-05-03 17:45

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> [...]
> var det vist ok iflg. færdselsloven. Jeg er dog langt fra sikker,
> måske andre kan huske denne artikel. Måske jeg kan finde den i de

Hej Henrik

Er det ikke artiklen af Reno i det hedengangne MC-tjek du tænker på?
Jeg kan scanne den ind og smide den i dk.binaer.motor - men skal lige spise
først

Aallan Bojesen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 20-05-03 18:05

Jo, du har vist ret. Jeg prøver lige og ser om jeg kan finde den.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 20-05-03 18:55

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> Jo, du har vist ret. Jeg prøver lige og ser om jeg kan finde den.

Nu har jeg ihvertfald lagt artiklen på dk.binaer.motor.

Allan Bojesen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 20-05-03 19:36

Du var hurtigere end mig. Jeg har end ikke fundet bladet

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 21-05-03 01:33

Allan Bojesen wrote:

> Nu har jeg ihvertfald lagt artiklen på dk.binaer.motor.

Vi takker

Kan du afsløre hvornår artiklen er fra?

Hilsner,

Tony

Fra : Claus Rolsted

Dato : 25-05-03 13:26

Allan Bojesen <aboje@post9.tele.dk> wrote:

> Nu har jeg ihvertfald lagt artiklen på dk.binaer.motor.

Hej, artiklen ligger desværre ikke længere i news:dk.binaer.motor .
Er der ikke en som gider at sende den til mig på
rolsted (snabel-a) nospam.dk
eller poste den i binær igen?

Pft.

--
Claus Rolsted

Honda CX 500 std.
Vespa ET2

Fra : Claus Rolsted

Dato : 26-05-03 19:27

Claus Rolsted <rolsted@nospamNOSPAM.dk> wrote:
> Hej, artiklen ligger desværre ikke længere i news:dk.binaer.motor .
> Er der ikke en som gider at sende den til mig på
> rolsted (snabel-a) nospam.dk
> eller poste den i binær igen?

Og tak til Anders Majland for den

--
Claus Rolsted

Honda CX 500 std.
Vespa ET2

Fra : RacerNiels

Dato : 20-05-03 16:19

"Thomas Hvalsø Sørensen" <mr-whalesea@anarki.dk> wrote in message
> Mit spørgsmål er nu, om det rent faktisk er tilladt at køre
> imellem bilerne i meget langsom trafik?

Ja, det er tilladt, MEN du skal holde dig i inderste bane.
Derved laver du en overhaling af den inderste og en forbikørsel af den
yderste.
Kørsel i yderbanen resulterer i en "underhaling" og der er ikke tilladt
(lidt lisom underslæb

Hvis man skal overhale i yderbanen skal man _helt_ ud til venstre, og der er
vist ikke så meget albuerum, og der ligger som regel også en del skidt på
vejbanen...

Niels
S FAU
www.sqzuki.subnet.dk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 20-05-03 17:02

> Kørsel i yderbanen resulterer i en "underhaling" og der er ikke
> tilladt (lidt lisom underslæb

I praksis kan man dog næsten ikke undgå at krydse lidt frem og tilbage
over linien hvis man kører mellem rækkerne. I torsdags skulle jeg som
sædvanligt nå en færge fra odden men jeg havde lige glemt at fredag var
helligdag.

Resultat: Der hvor motorvejen ender ved holdbæk var næsten en
p-plads.... Så jeg listede forsigtet op gennem rækkerne. Langt de fleste
bilister der bare trillede lidt gav faktisk plads. På et tidspunkt var
indersporet dog fyldt af lastbiler så jeg skiftede til ydersiden af
andet spor istedet. Der er der dog som sagt noget mindre plads at køre
på....

Nå men jeg nåede til betalingsanlægget næsten 5min før afgang - bare for
at få at vide at færgen var 45min forsinket .... En ret "genkendelig"
ældre bil med "unge" mennesker kom ud til færgelejet ~15min efter mig og
dem havde jeg overhalet ~halvejs gennem køen.

Hvis det ikke lige var fordi jeg var nervøs for at misse sidste færge
havde jeg måske holdt min plads, men der er noget psykologisk i bare at
trille stille forbi selvom det måske ikke er det store man sparer i tid

I går holdt jeg midt på eftermiddagen en "pause" på hillerødmotorvejen
omkring værløse. Da jeg ikke huskede at der skulle være vejarbejde på
strækningen antog jeg at der nok var sket en ulykke og holdt min plads.
~10min senere kom der skred i trafikken igen, men jeg så ikke årsagen så
det var nok bare almindelig forstoppelse

--
/Anders Majland Denmark DMCN# 305
/Aprilia Leonardo 150 '98 55000km

Fra : Oros

Dato : 20-05-03 19:46

> [...]
> så stille forbi betjenten, som end ikke reagerede herpå. Mit
> spørgsmål er nu, om det rent faktisk er tilladt at køre imellem

Personligt kørte jeg så sent som i morges imellem rækkerne også forbi en
æggeskal som intet reagerede på det. Så længe man ikke blæser forbi, eller
på anden måde gør noget dumt (kører uden hænder på styret, uden hjelm,
direkte på bagfælgen osv) så tror jeg man skal ramme dem på en dårlig da før
de gør noget ved det. Men jeg er overbevist om at de ikke selv gør det da
det vil udløse et rama-skrig fra de observerende trafikkanter. Hvis ikke
politiet overholder gængse færdselsregler - hvem skal så? Der er vist ingen
tvivl om at så længe der er klare optegnede baner i bredde svarende til et
køretøj, så må man ikke køre forbi bare fordi restpladsen iml. 2 baner udgår
nok plads til en mc. Af selvsamme grund ser vi jo aldrig heller skallerne
udføre manøvren medmindre de er under udrykning (har jeg nu heller ikke set,
men i mangel af nødspor, eller blokeret nødspor bliver det vel iml.
rækkerne)
Jeg kørte desuden forbi en patruljebil med 160 på motorvejen på vej hjem,
denne reagerede heller ikke, han havde vist mere travlt med at undre sig
over en bil der kørte i midterste spor ud af 3 trods der ingen trafik var i
højre spor.

Fra : Stig Christiansen

Dato : 20-05-03 20:49

"Oros" <dkaduglemme@idinedroemme.sut> wrote in message
> Thomas Hvalsø Sørensen wrote:

<<snip>>

> [...]
> det vil udløse et rama-skrig fra de observerende trafikkanter. Hvis ikke
> politiet overholder gængse færdselsregler - hvem skal så? Der er vist

ja, man skulle tro det - men jeg er nu blevet overhalet af en æggeskal i en
kø på Lyngbyvejen ved København, en ganske alm. dag uden uheld eller lign.
han skulle frem til. Bare en alm. kø som forekommer der hver dag.
tja, siden da har jeg ikke haft "dårlig samvittighed" over at snige mig
gennem rækkerne.

/Stig
SL1000

Fra : Pein

Dato : 20-05-03 23:12

Ifølge færdselsloven skal overhaling i hovedtræk foregå venstre om og
der skal være tilstrækkelig plads (§21). Vi glemmer lige diverse
små-undtagelser som overhaling højre om af venstresvingende og den
slags.

Man kan godt passere højre om, men så hedder det ikke en overhaling, men
en forbikørsel (§24). Den går kun hvis hastigheden bestemmes af de
forankørende (kø-kørsel), og så må man ikke skifte vognbane, undtagen i
forbindelse med kryds, til-/frakørsler og den slags.

Kørsel mellem rækkerne er ikke specielt klart beskrevet i færdselsloven.
Vi har reglerne om overhaling og om forbikørsel. Der er ikke yderligere
info at hente, hverken i §52 (særlige regler for motorcykler) eller
§§44-47 (særlige regler for færdsel på motorvej).
Men uanset hvordan man vender og drejer det, så kører man forbi bilerne
i venstre vognbane, uden at man helt 100% kan påstå at ens egen
hastighed bestemmes af de forankørende. Dermed er det en overhaling
højre om, og altså forbudt.
Jeg har selv brugt det på Hillerød motorvejen, også forbi betjente, og
sluppet fra det næsten uden påtale, og i hvert fald uden bøde. Kør pænt,
så bliver du nok ikke snuppet.

Kører du helt venstre om, altså venstre om bilerne i venstre vognbane,
så er det fuldt lovligt hvis der er tilstrækkelig plads. Men det er der
sjældent.

Køreskolerne har det tilsyneladende med at undervise ud fra et lidt mere
praktisk synspunkt end det flueknepperi man kan rode sig ud i, hvis man
går strikt efter færdselslovens bogstav.
F.eks. den der med at en motorcykel skal fylde som en bil. Det står
ingen steder i færdselsloven. Men det er klogest at køre på den måde.
Faktisk er det sikkerhedsmæssigt usmart at holde helt til højre når man
kører motorcykel, men at køre i vognbanens venstre "hjulspor" som jeg
plejer, er faktisk ikke i overensstemmelse med §15 stk.1.

Mvh. Niels Pein
TransAlp

Fra : Thorstein

Dato : 21-05-03 07:57

<klip>

> [...]
> kører motorcykel, men at køre i vognbanens venstre "hjulspor" som jeg
> plejer, er faktisk ikke i overensstemmelse med §15 stk.1.

Helt enig (-:

// Thorstein

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-03 09:55

> [...]
> i venstre vognbane, uden at man helt 100% kan påstå at ens egen
> hastighed bestemmes af de forankørende. Dermed er det en overhaling

Mon ikke det er dem man forbikørers hastighed der skal være bestemt af
forankørende?
En forankørende kan kun bestemme en lavere hastighed for dig. ("Jamen, hr
betjent, gutten foran kørte 160 og jeg blev nødt til at følge med" )
Fidusen må vel være at den underhalede er forhindret i at køre stærkere end
han gør, derfor er det lovligt at forbikøre...

mvh jan

--
Ølbaren i Elmegade. ...mest for ølnydere.
http://oelbaren.dk

'bus
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=207

Fra : Pein

Dato : 21-05-03 23:32

"Jan Hansen" skrev ...

> Mon ikke det er dem man forbikørers hastighed der skal være bestemt
> af forankørende?

Bedøm selv. Netop det punkt er dårligt skrevet i færdselsloven.
§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed,
der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling,
hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden
vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det
er påkrævet efter §16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det
sker for at parkere eller standse.

De der §§16, 17, 18 der nævnes, er noget med at lægge sig i den rigtige
bane før/efter kryds og til-/frakørsler.
Men bemærk at der her er nævnt vognbaner. Når man kører mellem rækkerne,
kan man jo ikke passere de andre køretøjer, uden at være i samme
vognbane som i hvert fald en af dem.
(uha det er flueknepperi - just do it, but do it nice and easy)

/Pein

Fra : Sune

Dato : 23-05-03 21:42

> "Jan Hansen" skrev ...

Det er alle rækkers forankørende.

> [...]
> der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling,
> hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden

Hvis du overhaler den forankørende er hastigheden ikke mere bestemt af
ham - det er således ikke en forbikørsel, men en overhaling, og den skal
forgå venstre om. altså helt til venstre uden om den bil/mc der kører i
yderste spor.

Du skal også holde tilstrækkelig sideafstand under overhalingen. Det gør
du ikke.

Du må heller ikke være til fare eller ulempe.

Jeg tror, at hvis du trak sådan en sag for retten, vil du blive dømt for
alle tre forhold.

> (uha det er flueknepperi - just do it, but do it nice and easy)
Jo, men alligevel interessant. Den har jo snart været vendt et par gange
her i gruppen.

--
vh Sune
ex-Bandit pt. uden MC

Fra : Pein

Dato : 25-05-03 00:46

"Sune" skrev ...

> Du skal også holde tilstrækkelig sideafstand under overhalingen.
> Det gør du ikke.
>
> Du må heller ikke være til fare eller ulempe.

Resten af indlægget er jeg fuldt enig i, men disse to udsagn vil jeg
stille spørgsmålstegn ved.

Nogle steder kan man efter min mening sagtens holde tilstrækkelig
afstand til siden til den man overhaler.
I hvert fald en del mere plads end man finder på visse sideveje.

Og hvis trafikken triller fremad med 15-20 stykker, og man forsigtigt
med 30-35 triller frem enten helt ude til venstre eller mellem rækkerne
(jeg ved godt at kun helt ude til venstre kan være lovligt), så kan jeg
ikke se at man nødvendigvis er til hverken fare eller ulempe.

Tag f.eks. slutningen af Hillerød motorvejen. En overgang kørte jeg der
næsten hver dag, og sneg mig frem mellem rækkerne stille og fredeligt
stort set hver gang.
Køen var som regel et par kilometer lang, og i starten er der god plads.
Men ca. fra den sidste bro over motorvejen bliver der lidt smallere
resten af vejen hen til første lyskryds.
Og ind ad H.C.Andersens Boulevard kniber det for alvor med pladsen, så
der går den IMO slet ikke.
Så jeg sluttede som regel med at køre frem mellem rækkerne et par
hundrede meter før den sidste bro over motorvejen.

Det er da muligt at man vil blive dømt for ditten og datten, men reelt
er der ikke noget faremoment efter min mening. Hvis jeg synes der var
det, så gjorde jeg det ikke.

Ind ad Frederikssundvej er der forresten også nogle steder der er plads
nok, og nogle steder der ikke er, når man kommer udefra og nærmer sig
lyskrydsene ved Ballerup.

Mvh. Niels

Fra : Sune

Dato : 25-05-03 08:08

> "Sune" skrev ...

> Resten af indlægget er jeg fuldt enig i, men disse to udsagn vil jeg
> stille spørgsmålstegn ved.

Vi er nok enige langt hen ad vejen, og jeg vil indrømme, at jeg ser på
det på *et meget teoretisk plan*.

Men jeg forsøger at tage stilling ud fra det oprindelige spørgsmål, der
blev stillet i gruppen, citat :

"Mit spørgsmål er nu, om det rent faktisk er tilladt at køre imellem
bilerne i meget langsom trafik?"

Og her er svaret NEJ, det er ikke tilladt.
HVIS polititet valgte at skrive dig for det, og HVIS du valgte at gå i
retten med det, så er jeg overbevist om at du KUNNE dømmes for alle tre
nævnte forhold.

Husk på at definitionen på "fare" gælder også, hvis der blot kan opstå
en mulighed for en ridse eller et ødelagt sidespejl. Ikke kun
personskade.
Og "ulempe" gælder hvis du blot får en bilist til at gøre noget han
ellers ikke ville have gjort. F.eks. skifte retning, træde på bremsen
etc.

Og rettens opfattelse af sideafstand, vil nok være en anden end din

Ja, ja, ja jeg ved godt at det er teoretisk, men sådan er jeg jo nu en
gang

--
vh Sune
Teoretisk MC'ist uden MC i øjeblikket