markedsføringsloven - Gratis
Fra : Lars Ringgaard Krist~

Dato : 18-05-03 20:55

Jeg har i dag fået en reklamemail med følgende tilbud

Savner du dit eget domæne?

Vi tilbyder netop nu gratis .dk, .com, .net eller .org domæne ved samtidig
oprettelse af webhotel.

Er det ikke, ifølge markedsføringsloven, ulovligt at reklamerer med en
gratis tilgift ?

Jeg har også hørt at hvis der reklameres med gratis tilgift, så er det ikke
et krav at der er købsbetingen. Jeg mener at have hørt at flere af de
virksomheder der reklamerer i kuponnyhederene fremsender deres gratisgave
uanset om man har købt et tilbud eller ej.

Hvordan er loven ?

mvh

Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-05-03 22:04

Lars Ringgaard Kristensen skrev:

> [...]

>oprettelse af webhotel.

>Er det ikke, ifølge markedsføringsloven, ulovligt at reklamerer med en

Ikke helt:

§ 6.   Erhvervsdrivende må ikke ved salg af varer eller fast
   ejendom til forbruger eller ved udførelse af arbejds-
   eller tjenesteydelser for forbruger yde tilgift, eller
   hvad der må sidestilles hermed, medmindre tilgiften er af
   ganske ubetydelig værdi. Reklamering med ulovlig tilgift
   er ligeledes forbudt.

Stk. 2.   En ydelse, der er af ganske samme art som hovedydelsen,
   anses ikke som tilgift.

Jeg tør hverken vurdere om en domæneregistrering er af ubetydelig
værdi eller om den er af ganske samme art som et webhotel.

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 18-05-03 22:32

"Bertel Lund Hansen" skrev:

> Jeg tør hverken vurdere om en domæneregistrering er af ubetydelig
> værdi

Der skal en hel del til, før noget er af "ganske ubetydelig værdi". Fx. har
Sø- og Handelsretten vurderet at en lodseddel til 2 kr. ikke var af
ubetydelig værdi i 1980.
En domæneregistrering koster vel stadig et par hundrede kr. og er derfor
efter min mening ikke af "ganske ubetydelig værdi".

> eller om den er af ganske samme art som et webhotel.

"Ganske samme art", sigter vist nærmest kun mod kvantumsrabat. Fx. ses fra
praksis (jf. Karnov):

U 1980 370 H (fremkaldelse af film og levering af ny film ej ydelser af
samme art)
ØLD omtalt i FBOber 1985 17 (tilbud om ved bestilling af en pakke med
forskellige middagsretter gratis at få en ret - hovedydelsens sammensætning
af et stort antal retter indebar, at biydelsen ikke kunne anses for at være
af samme art).

Så det kan vist heller ikke siges at være tilfældet.

/kristian

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 19-05-03 19:16

On Sun, 18 May 2003 23:31:44 +0200, Kristian Storgaard
<kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> [...]
>af samme art).
>
>Så det kan vist heller ikke siges at være tilfældet.

Dvs at man principelt set kunne kræve at få et gratis domæne navn uden
at købe webhosting ?.
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-05-03 15:25

"Thunderbird[7100]" skrev:

> Dvs at man principelt set kunne kræve at få et gratis domæne navn uden
> at købe webhosting ?.

Ja.

/kristian

Fra : Ole Andersen

Dato : 22-05-03 07:01

Kristian Storgaard wrote:
> Ja.

Men nu skriver de jo ikke noget om *hvilket* domænenavn, man får.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
A man receiving charity always hates his benefactor - it is a fixed

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-05-03 09:04

"Lars Ringgaard Kristensen" <lrk@post.com> wrote in message
> Jeg har i dag fået en reklamemail med følgende tilbud
>
> Savner du dit eget domæne?
>
> Vi tilbyder netop nu gratis .dk, .com, .net eller .org domæne ved samtidig
> oprettelse af webhotel.

Det er nok i farezonen for at være en tilgift.

De stakkels mennesker skulle bare have læst lidt på lektien og fremsat
tilbuddet som en samlet pakke. Altså 'Webhotel og domænenavn sammen, pris
nu: ...'

(Også taget i betragtning, at mange webhoteller ikke tager sig betalt for at
håndtere oprettelsen af et domæne i forbindelse med oprettelse af webhotel)

/per