Christoffer Boe: Anxiety
Fra : Peter Lind

Dato : 19-05-03 12:19

Sent søndag nat var TV2 så venlige at vise Christoffer Boe's afgangsfilm fra
Filmskolen, nemlig "Anxiety" - sikkert i anledning af at samme Christoffer
Boe har Cannes-premiere på sin spillefilm "Reconstruction"...

Var der andre end mig, der så den, og var der nogle, der forstod den ?

Så vidt jeg kan forstå på presseomtalen er "Reconstruction" den samme
historie som "Anxiety", med de samme skuespillere, og et lidt større budget.
Men for mig virkede "Anxiety" mest af alt som et eksperiment, nogle tests af
hvordan man kunne filme, klippe og spille sådan en mystisk historie... På
intet tidspunkt, synes jeg at der kom blot brudstykker af den underliggende
historie frem, og selv om den svenske speaker i starten, sagde at det var
Leos historie (altså Nikolai Lie Kaas), så syntes jeg at der var lidt mange
skift i fortællingen, nogle gange så man hans synspunkt, andre gange virkede
det som om man betragtede ham...
Det var ikke en film jeg ville være blevet imponeret af, hvis den var
fremstillet på et VUC kursus, men nu er den jo lavet af en fra Filmskolen,
og har sågar vundet priser, så det må jo være mig, der er noget galt med -
hvad var der godt i den film ? Og hvad handlede den om ?
Jeg har lidt svært ved at forestille mig at nogle skulle ønske at se
Reconstruction efter at have set Anxiety, og derfor undrer det mig lidt at
han har fået støtte til at lave den - men måske jeg blot er forkert på den.

Håber, der er nogle, der kan hjælpe mig.

mvh
Peter Lind
-der helst ikke vil tro, at noget er kunst, bare fordi det er uforståeligt.

Fra : MP Jakobsen

Dato : 20-05-03 08:24

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> mvh
> Peter Lind
> -der helst ikke vil tro, at noget er kunst, bare fordi det er

Det er ikke kunst bare fordi det er uforståeligt. I hvertfald ikke sådan som
jeg ser Anxiety. Jeg har kun set den et par gange, men jeg synes den er
fantastisk god. Men jeg vidste faktisk ikke at den havde vundet nogen
priser. Hvilke er det?

For mig at se handler den 'bare' om forholdet mellem de to hovedroller. Med
forbehold for at lyde dum, så er dette forhold skildret i et metafysisk
univers. Men man er på alle tidspunkter fuldstændig med på hvilke følelser
der er på spil i filmen - uden at vi ved hvorfor. Det er ikke relevant
hvorfor Leo er frustreret - det eneste der er relevant er hvordan han er
det.
Det er en meget anderledes film. Men den virker fan'me stærkt - på mig.

MP