mz251 vs java 350 ?????
Fra : ULVEN

Dato : 19-05-03 23:22

da jeg overvejer at købe en brugt mz251'er eller en java 350 hvad er der så
af fordele eller ulemper ved disse 2 modeller og hvad er topfarten egentlig
og hvordan ser det ud med benzinøkonomien

skriv venligst her i gruppen
på forhånd tak helge

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-03 06:57

> da jeg overvejer at købe en brugt mz251'er eller en java 350 hvad er der

> af fordele eller ulemper ved disse 2 modeller og hvad er topfarten
egentlig
> og hvordan ser det ud med benzinøkonomien

Køb en MZ 251 ...

Mvh
Allan

Fra : Pcman

Dato : 20-05-03 08:01

"Allan" <allan (at) rasmussen.mail.FJERNEdk> wrote in message
> så
> egentlig
>
> Køb en MZ 251 ...
>
> Mvh
> Allan

Helt klart en meget bedre MC. MZén bærer præg af Østtysk grundighed. Jawaén
bærer præg af at arbejderne har drukket for meget Slippowich og Pivo. Alene
MZéns bremser afgør valget. Så vidt jeg husker er MZén hurtigere end Jawaen.
Mvh
Jarl
--
Honda CB 550 F 1979
MB 207

Fra : Moller

Dato : 20-05-03 08:46

> [...]
Alene
> MZéns bremser afgør valget. Så vidt jeg husker er MZén hurtigere end

Yepsen. den brembo bremse på MZ'en foran spiller kanon.

Hastigheden er ca. 10 mere på toppen, samt den er mere simpel, pga. 1
vs. 2 cyl.. den kan klare 25-28km/L ... hvis man stiller den som den skal.

Omkring dele, så ligger de meget lig i prisen, men jawaen skal ha fikset
dele tigere end MZ'en, og derved blir det dyre i længden med en jawa.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi ...
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 20-05-03 10:51

"Moller" <news@molnit.com> writes:

> Yepsen. den brembo bremse på MZ'en foran spiller kanon.

Jeg vil gerne tilslutte mig koret der priser forbremsen. Den virker.
Også med en 310mm skive...
Bare synd at forgaflen overhovedet ikke matcher bremseevnen. Ordet
"hjulholder" kommer frem i stedetfor.

--
Mikkel
motortosse.dk | de-moc-ra-cy (di mok' ra see) n. Three wolves

Fra : Moller

Dato : 20-05-03 11:29

> Jeg vil gerne tilslutte mig koret der priser forbremsen. Den virker.
> Også med en 310mm skive...
> Bare synd at forgaflen overhovedet ikke matcher bremseevnen. Ordet
> "hjulholder" kommer frem i stedetfor.

Så sandt så sandt :) men med en lille metale klods i toppen, ca. 1-1½cm
mere olie i, og så med SAE20, så blir det nu en meget fornuftig forgaffel :)
til prisen.... men det kræver man skal fedte sig frem og tilbage til et
tilfredsstillende resultat :) Så man skal ikke bare gøre lige det jeg skrev,
men selv finde den rigtige størelse klods, mængde olie osv... til ens
kørsel.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-05-03 17:23

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> [...]
skrev,
> men selv finde den rigtige størelse klods, mængde olie osv... til ens

Det har jeg ikke prøvet, men jeg vil nu stille mig tvivlende!
Min forgaffel på MZ251'en flexede helt vildt under hårde nedbremsninger, og
det kan ikke kureres med fjedre og olie - gaflen vil føles fastere, men vil
stadig flexe.

Rittig
(som har haft både ETZ251 og TS150)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 21-05-03 07:24

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> writes:

> [...]
> det kan ikke kureres med fjedre og olie - gaflen vil føles fastere, men vil

Tjoh, flexe vil den vel altid, men kan man bare komme den ret voldsomme
dykken til livs er man kommet et langt stykke videre.

Men nu har jeg jo erklæret mig færdig med (MC) projekter, så jeg vil
slet ikke tænke på hvor let det ville være at sætte en anden forgaffel
på...

Fra : Moller

Dato : 21-05-03 09:44

> Tjoh, flexe vil den vel altid, men kan man bare komme den ret voldsomme
> dykken til livs er man kommet et langt stykke videre.

Og det er også et voldsomt fremskridt at komme af med :)

> Men nu har jeg jo erklæret mig færdig med (MC) projekter, så jeg vil
> slet ikke tænke på hvor let det ville være at sætte en anden forgaffel
> på...

hmmm, en GS500 forgaffel har været i tankerne, og snure lidt endnu, da
det både gir et mindre forhjule end den grante 18" der sider på den, og
derved mere sving villig... og så er benende på en GS en del tykkere, og
derved håbes der at få en del stivere forgaffel ud af det :)

GS500'er er valgt pga. der er så mange , og derved let at få nogen
billige dele fra ophuggere, eller folk som har glemt at hælde olie på
maskinen :) som jo er kendetegnet på denne begynder maskine :)

VH
Lars Molnit

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 21-05-03 16:13

> [...]
> derved mere sving villig... og så er benende på en GS en del tykkere, og
> derved håbes der at få en del stivere forgaffel ud af det :)

Et 17" ZXR400 hjul passer næsten lige i den orginale forgaffel...
Caliperen skal kun flyttes ganske lidt for at passe på den nye skive.

Men faktisk leder jeg selv efter et par GS500 hjul, i stedet for kawa
hjulene. Mit 18" baghjul er ikke noget hit.

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-05-03 16:26

> [...]
> derved mere sving villig... og så er benende på en GS en del tykkere, og
> derved håbes der at få en del stivere forgaffel ud af det :)

Det du nok ikke ved, er at sådan et forhjul kører Mikkel allerede med...

Rittig
(Som har set Mikkels MZ Streetfighter)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 21-05-03 16:26

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> writes:

> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> Det du nok ikke ved, er at sådan et forhjul kører Mikkel allerede med...

Kører og kører... Det sidder da på og det kan både snurre rundt og
bremse. Faktisk er bagenden meget sværere.

Men jeg skal lige ned i aften og se om jeg ikke kan få flyttet udstødningen
lidt så bremsepedalen ikke maser på den Så kan man, når ingen kigger,
køre på den.

Fra : Moller

Dato : 21-05-03 16:48

Nopes, det vidste jeg nu ikke :) men vi håber på billeder :)

> Kører og kører... Det sidder da på og det kan både snurre rundt og
> bremse. Faktisk er bagenden meget sværere.

Hvorfor dette da ??? det er vel ikke en 250'er i stedet for 251'er... så
du fiser rundt med det grante 18" hjul *LOL* , så ville jeg nok kigge efter
et 251'er stell, da det er kortere, og derved mere sving villigt :)

> Men jeg skal lige ned i aften og se om jeg ikke kan få flyttet
udstødningen
> lidt så bremsepedalen ikke maser på den Så kan man, når ingen kigger,
> køre på den.

Fjern den bremsepedal, den skider alligevel :( ... overvejer kraftigt at
hukke fodviler/bagbremse stativet fra en kanuni, sådan at jeg kan få kabel
træk til bagbremsen, i stedet for det sindsyge træk, rullestang, tåbelige
princip.

hmmm, det med 17" ZXR400 forhjul, lyder som en okay ting... men man for
så ikke forbedret forgaflen som sådan, men i stedet for man et mindre hjul,
som forbrede sving egenskaberne betydeligt (har læst et sted på MZ race
siden at 17" for med lavprofil anbefales).

VH
Lars Molnit
Som lige nu skal ha købte Graham Bells. "Two Stroke Tunning" bog :) og
så skal der files, hakkes, stilles og det hele... detsvære har www.mz-b.de
fjernet deres tændings modul :( , så nu må jeg se på lidt fusk, og lidt
hardcore MPU programering :)

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-05-03 21:18

> [...]

efter
> et 251'er stell, da det er kortere, og derved mere sving villigt :)

Moller, altså...
Vi har her at gøre med en motortosse! Tror du virkelig han kører rundt på
det originale baghjul? Du tror garanteret også hans MZ ikke har
monoaffjedring? Du er laaaaangt ved siden af

Rittig

Fra : Mads Stetter

Dato : 21-05-03 21:36

Claus Rittig wrote:

> [...]
> rundt på det originale baghjul? Du tror garanteret også hans MZ ikke
> har monoaffjedring? Du er laaaaangt ved siden af

He he.. den er faktisk ret fed den Spjætter! Smugkiggede lidt på den da jeg
var forbi søren!

MVH Mads Stetter

Fra : Moller

Dato : 22-05-03 09:21

> Moller, altså...
> Vi har her at gøre med en motortosse! Tror du virkelig han kører rundt på
> det originale baghjul? Du tror garanteret også hans MZ ikke har
> monoaffjedring? Du er laaaaangt ved siden af

aaaaaaarrrrrrrrggggggggg, og der er folk som syntes jeg bruger for meget
tid på min MZ :) hmmm, jeg er bag ud kan jeg høre...

Dam :( nå, men så er der lagt ud hva der skal til :) så er det bare om
jeg kan følge med.... hmmm, hvorfor er jeg først færdig med at læse til Jul
:( æv æv, vil flytte i hus med garage/værksted så jeg rigtig kan komme i
gang... PMC er ik så glad for at lægge plads til mit MZ ombygning hele
tiden.

Nå, men lige nu står den på optimering af motoren, hvis altså Mikkel
ikke også har fået Ide'en om at smide en GS500 motor på... men på den anden
side, hvor er grænsen mellem det er en MZ del på en GS500, eller en GS500
dele på en MZ :)

VH
Lars Molnit

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 22-05-03 06:43

> Nopes, det vidste jeg nu ikke :) men vi håber på billeder :)

Engang, når udstødningen er lavet.

> Hvorfor dette da ??? det er vel ikke en 250'er i stedet for 251'er... så
> du fiser rundt med det grante 18" hjul *LOL* , så ville jeg nok kigge efter
> et 251'er stell, da det er kortere, og derved mere sving villigt :)

Nænæ, det er godt nok en 251 men som Claus skriver så er hverken baghjul,
affjedring, bagsvinger eller bagbremse noget der bliver leveret fra MZ
fabrikken. Faktisk utroligt hvad man kan bruge GS500 dele til

Det er endda næsten ikke modificeret. Ihvertfald ikke sådan noget særligt...

Som baghjulet er af en eller anden bizar årsag 18" istedet for de 17"
som vi havde regnet med. Så derfor passer den kun lige nøjagtigt i
bagsvingeren. Det bliver så ikke bedre af at det bagdæk der sidder på
vist er fra en traktor - men man får ikke alverden for 50 kroner på
(S)tumpemarked

Derfor skal jeg ha' fundet et sæt GS500 hjul i stedet for. De har en
passende størrelse.

> [...]
> træk til bagbremsen, i stedet for det sindsyge træk, rullestang, tåbelige

Jeg kan nu godt li' at have en bagbremse. Og sådan en fin skivebremse bagpå
bremser nu ganske glimrende

> [...]
> som forbrede sving egenskaberne betydeligt (har læst et sted på MZ race
> siden at 17" for med lavprofil anbefales).

De par ture jeg har kørt på den indtil nu lover ihvertfald godt.
Et bredere Renthal styr kombineret med den mindre og lavere hjul gør at
den gerne vil svinge samtidig med at man har helt styr på den.

Jeg glæder mig ihvertfald

Fra : Moller

Dato : 22-05-03 09:28

> Engang, når udstødningen er lavet.

hmm, det vil sige du har været motoren helt igennem, så den både har
fået japaner stempel, readventil, VM32 kabunade, og det hele ??? og så lige
et tændings system, hvor man kan lægge timings profil ind :) eller hva det
nu heder... ??? eftersigende, snakker vi over 40 heste, ved 9-10.000 omdr.
:) med denne kombination.

> Nænæ, det er godt nok en 251 men som Claus skriver så er hverken baghjul,
> affjedring, bagsvinger eller bagbremse noget der bliver leveret fra MZ
> fabrikken. Faktisk utroligt hvad man kan bruge GS500 dele til

Ja, og der er jo mange, så de er billige... er blevet tilbudt en hel
forgaffel med hjul, og hele svineriet... :) ellers er der ebay :

> Derfor skal jeg ha' fundet et sæt GS500 hjul i stedet for. De har en
> passende størrelse.

Lyder som en kanon ide :)

> De par ture jeg har kørt på den indtil nu lover ihvertfald godt.
> Et bredere Renthal styr kombineret med den mindre og lavere hjul gør at
> den gerne vil svinge samtidig med at man har helt styr på den.

Se det lyder jo spændene :) så de dersens MZ-race folk var ikke helt
tosset :) omkring 17" foran... har du tjekke deres forslag af dæk/hjul
størelse komibantioner ???

> Jeg glæder mig ihvertfald

Forståeligt :) og vi glæder os til billeder :)

VH
Lars Molnit
P.S. Det lyder som om stumpemarkeder i jylland, er langt bedre en det
skrammelværk ved city 2 :( æv æv

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 22-05-03 09:43

> hmm, det vil sige du har været motoren helt igennem
[...]

Motoren er endnu ganske standard, og jeg regner ikke at pille med den før
til vinter - projektet er såmænd skredet nok allerede. Hr. Lund er dog meget
fokuseret på den der karburator... Om det så bliver et tunsæt fra Prøjsen,
eller om jeg nøjes med den fine flatslide Mikuni carb fra MKS' brændte priller
ved jeg ikke endnu.
Udstødningen bliver nok en forrør fra en KX500, noget rør og så en
en cross potte på. Men foreløbig bliver jeg sjoflet af Gotz, så tids-
horisonten er lidt uvis... :-/

Jeg er fint tilfreds med at den kun kan køre 100 km/t, jeg skal kun
bruge den som funbike.

> Ja, og der er jo mange, så de er billige... er blevet tilbudt en hel
> forgaffel med hjul, og hele svineriet... :) ellers er der ebay :

Jeg må vist hellere lige travle ebay.de igennem for det sæt hjul.

> Se det lyder jo spændene :) så de dersens MZ-race folk var ikke helt
> tosset :) omkring 17" foran... har du tjekke deres forslag af dæk/hjul
> størelse komibantioner ???

Det eneste jeg har læst om de engelske MZ racetosser er i en efterhånden
godt slidt udgave af MCN. Har du monstro et link?

Foreløbig virker mit Dragon Corsa forhjul ihvertfald fint :-

Fra : Moller

Dato : 22-05-03 10:28

> Jeg er fint tilfreds med at den kun kan køre 100 km/t, jeg skal kun
> bruge den som funbike.

:) hæhæ, det lyder som tilkøringen :)

> Det eneste jeg har læst om de engelske MZ racetosser er i en efterhånden
> godt slidt udgave af MCN. Har du monstro et link?

http://szoci.motoros.hu/download/mztuning.pdf go hyggelæsning :) men
pas på, det gir skøre ide'er :)

VH
Lars Molnit

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 22-05-03 11:00

"Moller" <news@molnit.com> writes:

> http://szoci.motoros.hu/download/mztuning.pdf go hyggelæsning :) men
> pas på, det gir skøre ide'er :)

Ooh, glimrende link. Tak for det.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-05-03 09:01

Pcman <jarl.fjerndetteolsen@mail.dk> wrote:

> [...]
> MZéns bremser afgør valget. Så vidt jeg husker er MZén hurtigere end Jawaen.

Hvornår begyndte tykerne at producere MZ 251, og den model skal man
undgå kan jeg forstå?

vh Flemming

Fra : ULVEN

Dato : 20-05-03 16:00

jeg takker for hjælpen
det ser ud som om mz´eren er en klar vinder
hilsen helge

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-03 17:15

> jeg takker for hjælpen
> det ser ud som om mz´eren er en klar vinder

Nu vil jeg lige nævne at jeg har trillet 70.000 km på en Jawa 350 fra '96...
Den er skam en udemærket cykel og slår MZ'en med flere længder hvad angår
både komfort og motorgang.
Jawa'en kan endda komme til at lyde temmelig rap - med et sæt effektpotter.
Reservedelspriserne er lave - specielt hvis du handler gennem Jawa-klubben
og deres kontakter i Tjekkiet.
Desuden kan du montere sidevogn på Jawa'en. Det må man ikke længere på
MZ'en...

Mz'en vinder dog på hastighed (125 km/t mod 120 km/t) - og lidt på
acceleration. Men nu er det jo ikke liiiige derfor man vælger sådan en
cykel... Var det det man gik efter valgte man nok en Honda CB 1100 F ...

Mvh
Allan Rasmussen
Jawa 350/640 HayaBusaStyle (70.000 km) 1996...
Honda CB 1100 F (40.000 km) 1982...