Tjek af oliestand...
Fra : Ukendt

Dato : 19-05-03 21:15

Hvornår tjekker man det? Ja - der er altså ikke noget glas i sådan en svend.
Men en pind i oliepåfyldnings-låget (hmnn??) ...

Skal motoren være varm?
Og hvad når jeg fylder efter? Skal jeg så lige starte motoren - så det får
lov at suse lidt rundt i systemet, for så at slukke og tjekke efter et par
minutter?
Det er sgu' omstændigt... Det er noget nemmere på jawa'en hvor der er en
skrue man hiver ud.. og når der løber olie ud af hullet, er der fyldt op...

Mvh
Allan Rasmussen
Jawa 350 '96
Honda CB 1100 F '82

Fra : Lasse

Dato : 19-05-03 21:22

Allan wrote:

> [...]

> skrue man hiver ud.. og når der løber olie ud af hullet, er der fyldt op...

du skal søre for at olien er nede i karet, dvs. motoren skal have været
slukket i mindst 5 minutter, bedst er når den er kold for så er man da
sikker på at al olien er nede i bundkaret. På den pind må der være en
eller anden streg, eller hvis der er 2 streger så skal oliestanden være
mellem dem. Omstændigt eller ej, ved Jawaen skal du vel have fat i en
eller anden tang for at skruge inspektionsskrugen ud...
Du skal så lige huske at mcen nok skal stå i lodret stilling...
Lasse

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-03 21:41

> [...]
> sikker på at al olien er nede i bundkaret. På den pind må der være en
> eller anden streg, eller hvis der er 2 streger

Yepsen - Der er sådan en 5 - 6 indikator-streger for om den nu er fyldt helt
op - eller næsten - eller knap næsten... etc.

> Så skal oliestanden være
> mellem dem. Omstændigt eller ej, ved Jawaen skal du vel have fat i en
> eller anden tang for at skruge inspektionsskrugen ud...

En skruetrækker..

> Du skal så lige huske at mcen nok skal stå i lodret stilling...

Den er jeg med på...

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : Armand

Dato : 19-05-03 22:56

Lasse <lape82@hotmail.com> skrev i en news:babecj$up8$1@abbeden.bunk.cc...

Hæ!
Fagre nye verden!

> du skal søre for at olien er nede i karet, dvs. motoren skal have været
> slukket i mindst 5 minutter, bedst er når den er kold for så er man da
> sikker på at al olien er nede i bundkaret.

Nix!
Der kan være forskel på visning fra den er kold og til den har været
opstartet, og eftersom at man skal kunne checke undervejs, hvor man ikke kan
afvente en nat på at motoren bliver kold og olien løber til bunden, så er
proceduren: Varm, og efter et kort stykke tid :-|

> ...............................På den pind må der være en
> eller anden streg, eller hvis der er 2 streger så skal oliestanden være
> mellem dem.

Og så er der lige det evindelige spørgsmål om pinden skal lægges på proppens
gevind, eller iskrues helt
De tidlige CB'ere skulle blot have pinden hvilende på gevindet, hvorfor jeg
regner(!) med at det også er måden på Super-Bol d'oren :-/
Men vær lige sikker derpå, for skulle det være modsat vil man stedse køre
med op i nærheden af ½ liter olie for lidt
På bilioteket kan man låne sig til Haynes-værkstedsbøger (eller køb én
selv), og princippet vil være ens for alle de 16-ventilede Bol d'Ors,
hvorfor en manual dækkende enhver af disse vil kunne afklare lige denne sag
til fulde!

--
Armand.

Fra : Poul Dam

Dato : 20-05-03 05:25

> [...]
> Men vær lige sikker derpå, for skulle det være modsat vil man stedse køre
> med op i nærheden af ½ liter olie for lidt :-

På min Blackbird skal pinden lægges på gevindet og om du måler kold eller
varm betyder ikke noget, hvis du venter barer 2 min. efter du har stanset
den
er alt olien løbet ned.
Undskyl Armand men hvis den passer med pinden lægges på gevindet og den
skulle ha været skruet i, betyder det vel at der køres med for meget olie.
Hygge PD CBR1100 og tillykke med din ny Honda 1100 Allan.

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-03 07:02

Den skal måles - uden at skrue i...
Og tak - jeg er på vej ud efter en Haynes manual...

> Undskyl Armand men hvis den passer med pinden lægges på gevindet og den
> skulle ha været skruet i, betyder det vel at der køres med for meget olie.

Hø hø - tænke tanke... nix!

Mvh
Allan

Fra : Armand

Dato : 20-05-03 21:15

Poul Dam <pouldam@adslhome.dk> skrev i en

Super-

> På min Blackbird skal pinden lægges på gevindet

OK!
Lad os regne metoden for Honda-style'n!

> og om du måler kold eller varm betyder ikke noget, hvis du venter barer 2
min.
> efter du har stanset den er alt olien løbet ned.

OK!
Men dette er jo en tildragelse man ret hurtigt kan få selv:
Èr oliestanden v. kold (om morgenen) den samme som da man checkede den efter
alle kunstens regler om aftenen!?

> Undskyl Armand men hvis den passer med pinden lægges på gevindet og den
> skulle ha været skruet i, betyder det vel at der køres med for meget olie.

Shitdaosseforsøren
Det er jo på GS 500, hvorpå pinden på modsatte vis skal iskrues for
kontrol, at det medfører for lav oliestand, hvorfor det modsatte klart nok
(ka jeg se nu!) vil være tilfældet for Honda-style'n!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-05-03 06:55

> Det er jo på GS 500, hvorpå pinden på modsatte vis skal iskrues for
> kontrol, at det medfører for lav oliestand, hvorfor det modsatte
> klart nok (ka jeg se nu!) vil være tilfældet for Honda-style'n!

Øh, når der skal kontrolleres olie på en GS500 skal oliepinden da også kun
lægges på gevindet? Det samme skulle oliepinden på den gamle Yamaha knallert
jeg havde engang.

Findes der overhovedet nogen, hvor den skal skrues i bund for kontrol?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 21-05-03 15:28

Martin Sørensen <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en

> Øh, når der skal kontrolleres olie på en GS500 skal oliepinden da også kun
> lægges på gevindet?

> Findes der overhovedet nogen, hvor den skal skrues i bund for kontrol?

Ja!
GS500!

Kilde: Motortosserne!

--
Armand.

Fra : Brian W.

Dato : 21-05-03 17:35

Armand wrote:
> Martin Sørensen <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en

> Ja!
> GS500!
>
> Kilde: Motortosserne!

Ja men de er sku ikke rigtige kloge, så den ville jeg ikke tage for gode
vare

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Armand

Dato : 21-05-03 19:31

Brian W. <Brian.wXXX@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> Ja men de er sku ikke rigtige kloge, så den ville jeg ikke tage for gode
> vare

Der er mange ting jeg ikke lader fremmede belære mig om; men lige netop
omkring tohjuls-maskekanik tror jeg nok at de herrer er temmeligt kompetente
:-|

Og Mads lund tæller jo med i medlemsskaren - Og hán har udviklet sit
kendskab til GS 500 til det ekstreme indenfor det sidste halve års tid

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-05-03 21:35

> Der er mange ting jeg ikke lader fremmede belære mig om; men lige
> netop omkring tohjuls-maskekanik tror jeg nok at de herrer er
> temmeligt kompetente :-|

Kompetente.. Til at brænde GS-motorer af måske?

> Og Mads lund tæller jo med i medlemsskaren - Og hán har udviklet sit
> kendskab til GS 500 til det ekstreme indenfor det sidste halve års
> tid

Jeg er altså stadig sikker på at den blot skal lægges på gevindet for at
kontrollere oliestanden. Jeg har hørt det beskrevet flere gange her i
gruppen.
Flere af købsrådene ang. GS500 gik også på at spørge ejeren hvorvidt den
skulle skrues i eller lægges på gevindet. Hvis ejenen mente at den skulle
skrues i, skulle man gå efter en anden model, da den så garanteret har kørt
med lav oliestand gennem længere tid.

http://www.gstwin.com/oil_change.htm bekræfter også min påstand.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Christian Knudsen

Dato : 21-05-03 22:20

"Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skulle skrues i eller lægges på gevindet. Hvis ejenen mente at den skulle
> skrues i, skulle man gå efter en anden model, da den så garanteret har

Jeg skulle lige til at lave en generel sviner, indtil jeg så dit indlæg.
Oliepinden skal IKKE skrues i på en GS 500. I så fald får man en forkert
aflæsning.

mvmch
christian
GS 500 *til salg*

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-05-03 22:22

> Jeg skulle lige til at lave en generel sviner, indtil jeg så dit
> indlæg. Oliepinden skal IKKE skrues i på en GS 500. I så fald får man
> en forkert aflæsning.

Og så kommer vi tilbage til, om der findes nogle cykler, hvor pinden skal
skrues i for aflæsning af oliestand?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-05-03 22:31

> Og så kommer vi tilbage til, om der findes nogle cykler, hvor pinden skal
> skrues i for aflæsning af oliestand?

JA.
Honda XL og XR 600.
Den skal ganske vist skrues i stellet, men den SKAL skrues i.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 21-05-03 23:35

> [...]
> skulle skrues i eller lægges på gevindet. Hvis ejenen mente at den skulle
> skrues i, skulle man gå efter en anden model, da den så garanteret har

citat:
[...]

Konstatering:
SÅSKU'JEGDAOSSEFORHELVEDETILLORTOVERGÅMIGSELVIFORVIRRING

Du har så mindeligt ret!

Og jeg kryber ind i mørket et lille sted (

--
Armand.
(der ikke engang gider forsøge at slette sine spor)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-05-03 07:50

> Konstatering:
> SÅSKU'JEGDAOSSEFORHELVEDETILLORTOVERGÅMIGSELVIFORVIRRING
>
> Du har så mindeligt ret!
> Og jeg kryber ind i mørket et lille sted (

Så er det altså ikke dig, man skal købe en GS500 af?

signing off.. Martin Sørensen