Min DT125R hakker!
Fra : TeeVee

Dato : 19-05-03 20:57

Min DT125R er begyndt at 4-takte helt vildt. Det virker som om den får alt
for meget benzin.
Jeg har renset luftfilteret og blæst alle dysser igennem på karburatoren,
men det har ikke hjulpet overhovedet. Jeg har også tjekket tændrøret, og det
ser fint kaffebrunt ud.
Den hakker stort set ikke når man gir den fuld gas, det er mest når man
kører med halv gas omkring 6000 omdr eller derover. F.eks når jeg kører 80
er den begyndt at hakke. Det har den aldrig gjort før!?
Jeg har selv tænkt lidt på om det kan være luftskruen, men det er da ikke
noget som bare lige pludselig kommer? Jeg fik stillet den sidste sommer og
har ikke rørt den siden, da jeg ikke har særligt meget forstand på
indstilling af karburatoren.

Jeg håber i kan hjælpe, for det irriterer mig godt nok meget!!

//Anders
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=221
http://www.teevee.dk

Fra : wheeler

Dato : 19-05-03 21:45

"TeeVee" <teevee[FJERN]@teevee.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg håber i kan hjælpe, for det irriterer mig godt nok meget!!

[KLIP]
Vand i tanken ? Prøv med en sjat karb.sprit/tanktømning

Wheeler
TDR 125

Fra : Soren Lindholt

Dato : 20-05-03 07:45

TeeVee <teevee[FJERN]@teevee.dk> wrote in article
<3ec93700$0$97195$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> indstilling af karburatoren.
>
> Jeg håber i kan hjælpe, for det irriterer mig godt nok meget!!

Ja det lyder jo som "mellemgas-dysen"...måske tændrørshætten er defekt, det
har man hørt om
Eller tændrøret, det kan være "på vej".

Min WR200 (forstørret DT) gør det også, men den er også mest til fuldgas så
jeg har ikke spekuleret på det.
--
Soren
http://motortosse.dk

Fra : TeeVee

Dato : 20-05-03 14:24

Nu har jeg så prøvet at give den en sjat karburatorsprit, tømt bundkaret og
lige tømt en deciliter ud af tanken på reserve-indstilingen, men lige meget
har det hjulpet Den hakker stadig.
Dog er jeg blevet ret sikker på, at den får alt for meget benzin. Jeg kørte
den tom, så jeg måtte sætte den på reserve i dag, efter kun ca. 100 km. Og
jeg plejer at kunne køre omkring 140 km inden den skal på reserve.

Jeg har ikke prøvet at skifte tændrør eller tændrørshætte endnu. Tændrøret
har jeg dog kun kørt 500 km med tror jeg.

Fra : Oros

Dato : 20-05-03 19:29

TeeVee wrote:
> Jeg har ikke prøvet at skifte tændrør eller tændrørshætte endnu.
> Tændrøret har jeg dog kun kørt 500 km med tror jeg.

Der har du svaret, du kører alt for lidt, det er det den brokker sig over og
prøver at fortælle dig! ;)
Ses i klassen! hehe

--
Rasmus Jensen, CBR600F2 ex kåbe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=222

Fra : wheeler

Dato : 22-05-03 22:12

"TeeVee" <teevee[FJERN]@teevee.dk>

....bla...bla....

Giv os lige en tilbagemelding mht dine DT-problemer(?) ...
--
Wheeler
Køb af nyere hysterisk velholdt CBR 600 (F3->) har interesse

Fra : TeeVee

Dato : 23-05-03 15:22

> Giv os lige en tilbagemelding mht dine DT-problemer(?) ...

Ja, men der er såment ikke rigtigt noget nyt. Jeg har jo fundet ud af, at
den får for meget benzin. Hvad der så er skyld i det er jeg lidt i tvivl om,
men jeg har læst lidt i min Haynes manual og har fået den ide at de måske
kunne være svømmeren, den er gal med. Men jeg har ikke rigtig tid til at se
på det før helligdagene i næste uge.
Men jeg har lige været ude og køre en lille tur. Det er godt nok irriterende
med det hakkeri! Det er især slemt ved 50-60 kmt i byen, selvom den ikke får
særlig meget gas.

Fra : Armand

Dato : 24-05-03 10:25

> [...]
irriterende
> med det hakkeri! Det er især slemt ved 50-60 kmt i byen, selvom den ikke

Jeg bød på tilkokset udstødning, og det bekræftes tillige af "for meget
bensin" derved at dét som sådan er en plombering i udstødningen, som der
ikke er dyset ind efter :-|
Undersøg det lige - Det an da ikke være så svært - Og hvor meget man blandt
skribenterne end gerne ville, så kan man altså ikke skrue for folk on-line
:-|

--
Armand.

Fra : TeeVee

Dato : 24-05-03 12:07

> [...]
blandt
> skribenterne end gerne ville, så kan man altså ikke skrue for folk on-line

Men hvordan undersøger jeg så om den er tilkokset? Kan jeg bare pille
udstødningen af og kigge ind i den og så se om der skulle være en eller
anden form for blokering?

//Anders

Fra : TeeVee

Dato : 24-05-03 12:47

> blandt
>
> Men hvordan undersøger jeg så om den er tilkokset? Kan jeg bare pille
> udstødningen af og kigge ind i den og så se om der skulle være en eller
> anden form for blokering?

Nu har jeg så været ude og pille udstødningen af og kigget ind fra begge
ender, men det er vel næppe nok?? Men der er ingen synlige blokeringer i
hvert fald. Der er dog en matsort belægning på indersiden af udstødningen.
Det er det som er koks, eller hvad?
Jeg har også lige kigget på YPVS'en. Den står som den skal, men der er også
den matsorte belægning på den.

//Anders

Fra : Armand

Dato : 25-05-03 01:33

> [...]
> hvert fald. Der er dog en matsort belægning på indersiden af udstødningen.

Jup!
Og med mindre at det kun er en tynd og tør/sodet belægning på metallet (grav
i det
med en skruetrækker) bør det fjernes!
Jeg har ikke styr på hvor meget udstødningen kan skilles men ellers er
metoden at brænde det tørt med bensin eller i gløderne fra et bål hhv.
grill-kul, eller bruge dertil beregnet rensevædske som udstødningen skal
ligge nedsænket i!
Med en tilbageværende tør belægning kan man fremstille en simpel
"skorstensfejer-kost af en tynd wire man trevler op i enden og monterer med
den anden ende i en håndboremaskine - Arbejd fra forenden og så langt ind at
der indvendigt er plads til!

> Jeg har også lige kigget på YPVS'en. Den står som den skal, men der er
også
> den matsorte belægning på den.

Igen:
Hvis det blot er noget sodet tørt stads er det uskadeligt; men jo tykkere og
mere asfalt-agtigt det er, desto mere vil det hæmme YPVS'en!
Adskillese, grundig rensning og samling (pas på pakdåserne, og skift den
hvis de allerede nu viser tegn på at lække/sode udvendigt), er vejen frem
hér!

Og nu vi har fat i YPVS'en:
Eftersom at den trækker fint v. høje omdrejninger, så er det måske den der
har sat sig i "åben" position :-/
Når de sættes tænding på skal ventilen køre engang frem/tilbage med en lille
"elektrisk" lyd - Gør den det (kig efter på hjulet hvorpå et par kabler
trækker ventilen ved cylinder/udstødning!)?
Hvis ikke, kan fejlen ligge i at ventilen er tilsodet; men det kan også være
en elektrisk fejl (batterimangel er en af mulighederne) - Pil tanken af og
find den elmotor der trækker ventilen og pil kabel-trækket af uden at rode
for meget ved indstillingen. Sæt derefter tænding på og se om motoren drejer
hhv. undersøg hvor let at ventilen lader sig dreje med fingrene!

Ergo:
Flere sorte fingre til dig

--
Armand.

Fra : TeeVee

Dato : 25-05-03 11:48

Mange tak for vejledningen! Jeg vil da helt sikkert prøve at få fjernet det
koks der så.

Angående YPVS'en så kører den helt som den skal. Når jeg sætter tænding på
kører den lige en gang fra lukket til åben. Så jeg tror ikke det er den som
er skyld i det.

Jeg har læst i min Haynes, at man kan bruge kausisk soda til at opløse
koksen. Dog tager det lidt længere tid, men det overlever jeg nok.

Men jeg vender lige tilbage når jeg har renset den.

//Anders

Fra : Armand

Dato : 25-05-03 12:48

> [...]
det
> koks der så.
>
> Jeg har læst i min Haynes, at man kan bruge kausisk soda til at opløse

Se dét var en ting som jeg lige må skrive mig bag øret!!

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 25-05-03 19:36

> Se dét var en ting som jeg lige må skrive mig bag øret!!

what ??? kender den store guru ikke dette velkendte trick :)

Jeg har flere gange brugt kautisk soda tricket, og det virker
upåklageligt, så længe man bruger sin sunde fornuft... det er
krastbørstigesager, så husk at bruge maske, hansker... og skyld godt efter i
udstødningen bagefter.

VH
Lars Molnit
Som nu har fået et forpulet hul i sin effectpotte :( æv æv, det mærkes
på en 2 takter :(

Fra : TeeVee

Dato : 25-05-03 21:25

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> upåklageligt, så længe man bruger sin sunde fornuft... det er
> krastbørstigesager, så husk at bruge maske, hansker... og skyld godt efter

Men hvor længe skal/må den stå med den opløsning i? Det står der nemlig ikke
rigtig noget om i Haynes. Og det ville sgu ikke være rart, at det angriber
metallet eller lignende, hvis det står for længe!

//Anders

Fra : Moller

Dato : 25-05-03 21:58

> [...]
> rigtig noget om i Haynes. Og det ville sgu ikke være rart, at det angriber
> metallet eller lignende, hvis det står for længe!

Jeg gør det efter følgende fremgangsmåde..

1. afmonter dæmper delen (da jeg ikke vil ødelægge dæmperulden)

2. monter en prop i den ene ende af udstødningen, så den kan stå op med
kautisk soda i

3. Fylder ca. 1 L varm kautisk soda blanding i (hver forsigtig under
blandingen, små bider af gangen)

4. Ryster forsigtigt så den blir fordelt rundt i den.

5. venter 10 min, og skylder det ud. Jeg er nu mere bange for at
blandingen blir hård, end at den æder metallet.

gentag processen 2-3 gange, eller til det der kommer ud ikke er kul
sort.

Slut af med en ordentlig gennemvaskning, og monter den så... kør en tur,
og potten er tør :)

VH
Lars Molnit

Fra : TeeVee

Dato : 26-05-03 21:00

> [...]
> sort.
>
> Slut af med en ordentlig gennemvaskning, og monter den så... kør en

Tak for vejledningen! Den var god:)
Jeg har nu givet udstødningen 2 gange med en ret kraftig blanding (2,5 liter
vand og et kilo kausisk soda) i ca 15 minutter hver gang. Og der kom godt
nok meget koks ud!! Og det blev bare ved da jeg skyllede efter med vand. Jeg
måtte skylle omkring 15 gange før der ikke kom mere løs koks ud. Dog var
vandet stadig lidt farvet.
Og jeg er slet ikke sikker på at det hele er kommet ud. Men det tror jeg
næsten, for det var som sagt temmeligt meget jeg fik ud.

Men det har desværre ikke hjulpet så meget :(
Den kører dog lidt bedre omkring mellemgas (ved ca 80 km/t i 6. gear), men
til gengæld har bundgas næsten ingen virkning mere. Den kan ikke køre mere
end 115 km/t, hvor den plejer at kunne køre 125.
Det kan så være fordi den får for meget luft ved bundgas nu eller hvad?

Jeg er godt nok ved at være træt af 2-takter nu!!! Jeg vil have en 4-takter!
:)

//Anders

Fra : Moller

Dato : 26-05-03 21:48

> [...]
> end 115 km/t, hvor den plejer at kunne køre 125.
> Det kan så være fordi den får for meget luft ved bundgas nu eller hvad?

Eller at nu er din potte optimeret til de højere omdr. igen, da der er
det mere plads i potten.

> Jeg er godt nok ved at være træt af 2-takter nu!!! Jeg vil have en
4-takter!
> :)

:) endten elsker man dem eller ikke.... Nå, men som det ser ud nu, så
skal du hele indjusterings turen igennem... så igang med tændrørs testen, og
få tjekket om du for for fed, eller mager inden du brænder den af :)

VH
Lars Molnit

Fra : TeeVee

Dato : 27-05-03 07:49

> [...]
og
> få tjekket om du for for fed, eller mager inden du brænder den af :)

Hele turen? Puha det lyder ikke rart. Er der en bestemt fremgangsmåde når
man skal indstille karburatoren? F.eks om man først skal pille ved nålen,
luftskruen eller dyssen osv.
Jeg har kun haft brug for at stille lidt på tomgangen, så jeg har ikke
særlig stor erfaring.

Jeg ved dog godt hvor de forskellige ting sidder i karburatoren og jeg har
jo også min Haynes, men som sagt så står der ikke om der er nogen bestemt
fremgangsmåde.

//Anders

Fra : Moller

Dato : 27-05-03 08:00

> [...]
> luftskruen eller dyssen osv.
> Jeg har kun haft brug for at stille lidt på tomgangen, så jeg har ikke

Jeg ville nu ikke begynde med den :) kabunader er noget man rør til
sidst, når alle andre ting er sat som de skal.

Så nu vil jeg anbefale du fik tjekket dit benzin filter, luftfilter,
fyldet i din lyddæmper, og så få renset din YVPS... da alle de ting kan
betyde ændringer på din maskine :) læs godt og grundigt i din hayens om dem,
så du bedre kan tjekke dem... og løbende skal du så lave tændrørs testen...
søg på www.google.com om "two stroke tuning" og du vil finde en masse guides
i hvordan den gøres... så kan du bedømme om de ting som du for renset hjalp
eller ej.

> Jeg ved dog godt hvor de forskellige ting sidder i karburatoren og jeg har
> jo også min Haynes, men som sagt så står der ikke om der er nogen bestemt
> fremgangsmåde.

Hvis jeg kigger i mine hayens, så er der en guide til problem løsninger,
så mon ik der er i din, prøv at læse der hva de foreslår som løsninger.

VH
Lars Molnit

Fra : Armand

Dato : 25-05-03 22:37

Moller <news@molnit.com> skrev i en

> what ??? kender den store guru ikke dette velkendte trick :)

Den sidste totakts-udstødning jeg afkoksede, var da jeg i midten af 70'erne
brændte min Puch's udstødning af i et bensinbål inden jeg skilte sagerne ad
og skrabede de
hårde og fastbrændte rester af de adskilte dele (= mere renligt end at grave
det sorte snask ud)!

Den seneste totakter jeg har kørt (RGV'en), blev holdt til i sådan grad at
den ikke sodede det mindste i løbet af 6 sæson'er

Da jeg i 8. klasse var i erhvervspraktik på Værløse, havde man ude bagved
nogle store tanke til iblødsætning af smudsige motordele, og mekanikerne
anbefalede sagerne til knallertens udstødning. Men jeg kender ikke til
vædskens kemi!

Syrehul fra soda-behandlingerne??

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 26-05-03 07:27

> Syrehul fra soda-behandlingerne??

Nopes, lorte kvalitetes lodning fra RTZ-power :(

VH
Lars Molnit

Fra : Rune Larsen

Dato : 27-05-03 10:53

TeeVee wrote:

> Angående YPVS'en så kører den helt som den skal. Når jeg sætter tænding på
> kører den lige en gang fra lukket til åben. Så jeg tror ikke det er den
> som er skyld i det.

Mjaa, det er fint nok at motoren virker, men får den rent faktisk osse
drejet ventilen?
Pil lige udstødningen af og kig ind gennem udstødningsporten, når
YPVS-motoren laver en self-test-cycle.
Det kunne jo tænkes at kablet var sprunget, holderen ml. kabel og ypvs-valse
var gået i stykker eller lign.
Den eneste måde at være sikker på det hele står som det skal, er ved _selv_
at kigge ind gennem udstødningsporten.
Når YPVS'en har self-testet, skal ventilen stå sådan i porten, at loftet i
udstødningsporten er helt glat/lige. Hvis den ikke gør det, må du justere
kablerne ind.

/Rune

Fra : TeeVee

Dato : 27-05-03 13:59

> Den eneste måde at være sikker på det hele står som det skal, er ved
_selv_
> at kigge ind gennem udstødningsporten.

Det er lige præcis sådan jeg har checket YPVS-ventilen og den kører helt som
den skal.

//Anders

Fra : Armand

Dato : 27-05-03 16:44

> _selv_
>

> Det er lige præcis sådan jeg har checket YPVS-ventilen og den kører helt
som
> den skal.

Men kun når den kører "rense-cyklus" ved drejning af tændingsnøglen?

YPVS'en kræver fuld batterikapacitet for at virke ordentligt under
kørsel(!), og på DT'eren advares du selvsagt ikke om manglende
batterifunktion af selvstarteren, så check først lige syrestanden og
batteri-spændingen, og sidenhen ventilens arbejde ved gasgivning!!

--
Armand.
(engang med en forårstræt RR-RGV, grundet samme problem)

Fra : TeeVee

Dato : 27-05-03 17:02

> [...]
> batterifunktion af selvstarteren, så check først lige syrestanden og
> batteri-spændingen, og sidenhen ventilens arbejde ved gasgivning!!

Hvordan kan man kontrollere det når man gir gas?
Jeg er nu ret sikker på ventilen virke, for sidste år satte den sig fast i
den position til de lave omdr (jeg tror den skifter ved ca 6000 omdr) og der
var den meget død efter de 6000 omdr. Der kunne man meget nemt mærke, at den
ikke drejede som den skulle. Men sådan er det slet ikke nu. Den trækker fint
nok over 6000 omdr, men der er bare ikke rigtig den helt store forskel på ½
gas og fuld gas.
Jeg har checket tændrøret og det er en lille smule hvidt ude på spidserne så
det jeg tror næsten det er for lidt benzin. Har jeg ret?
I så fald, er det nok bare at flytte nålen et hak op, eller skal der
ligefrem en større dyse i?

//Anders

Fra : Armand

Dato : 27-05-03 22:43

> Hvordan kan man kontrollere det når man gir gas?

I frigear og med snotten inde under tanken!

> [...]
> der var den meget død efter de 6000 omdr. Der kunne man meget nemt mærke,
> at den ikke drejede som den skulle. Men sådan er det slet ikke nu.

Når nu det er så enkelt at kontrollere, og efterse akkumulatoren for vand
bør (burde?) du alligevel gøre jævnligt, hvorfor så ikke lige sikre sig!

> Den trækker fint nok over 6000 omdr, men der er bare ikke rigtig den helt
> store forskel på ½ gas og fuld gas.

Det jeg taler om er ikke enten/eller omkring power-valve'n (som når den er
fastgroet); men tilfældig funktion alt efter ladestrømmens vej igennem det
færdige batteri!
På RGV'en flippede styringen af ventilen helt vildt da batteriet var
færdigt:
Såvel ventil, som omdrejningstæller er afhængig af jævn batteri-strøm på
dén, og
det var tydeligt at power-udfaldene svarede til omdrejningstællerens flippen
rundt i registeret!

> [...]
> så det jeg tror næsten det er for lidt benzin. Har jeg ret?
> I så fald, er det nok bare at flytte nålen et hak op, eller skal der

Pludselige opståede fejl har en årsag, og den skal findes!
Man skal ikke forsøge at trimme sig ud af en fejl :-|

--
Armand.

Fra : TeeVee

Dato : 28-05-03 07:52

> Pludselige opståede fejl har en årsag, og den skal findes!
> Man skal ikke forsøge at trimme sig ud af en fejl :-|

Men det er jo ikke noget som sådan ligepludselig er opstået. Det kom efter
at jeg fik renset udstødningen for temmeligt meget koks!

Det hele startede jo med at den, siden jeg hev den frem fra vinterhi, er
begyndt at hakke mere og mere. Og da jeg så fik at vide, at udstødningen
sikkert var meget tilkokset rensede jeg den.

Med hensyn til batteriet så har jeg checket "vand-standen" og den ser ud til
at virke helt fin.

Jeg vil prøve at kontrollere YPVS-ventilen med motoren igang i dag når jeg
kommer hjem. Så jeg vender tilbage....

//Anders

Fra : Rune Larsen

Dato : 28-05-03 18:17

Armand wrote:

> Pludselige opståede fejl har en årsag, og den skal findes!
> Man skal ikke forsøge at trimme sig ud af en fejl :-|

Hørt!

/Rune

Fra : Rune Larsen

Dato : 27-05-03 10:48

Halløjsa - desværre så jeg først tråden nu. Her er mine tanker.

TeeVee wrote:

> [...]
> måske kunne være svømmeren, den er gal med. Men jeg har ikke rigtig tid
> til at se på det før helligdagene i næste uge.

Svømmerhøjden har en del at sige mht. om motoren får for meget/lidt benzin.
Måden at checke det på er at montere et stykke gennemsigtigt plasticslange
på svømmerhus-aftapnings-studsen (*LOL) og bukke det rundt så toppen er
oppe på højde med toppen af karburatoren. Så åbner man for
aftapnings-studsen ved at dreje på den lille skrue, og jvf. loven om
forbundne kar vil der nu løbe benzin op i slangen til den højde som du har
inden i karburatoren.
Afhængigt af hvilken karburator du har, er højden typisk omkring 1 mm under
pakfladen mellem selve karburatoren, og svømmerhuset.

Hvis man forestiller sig at der er kommet et hul i flyderen så den har taget
lidt benzin indenbords, vil den flyde lavere i væsken, og derved forårsage
højere svømmerstand -> federe blanding over hele omdrejningsregisteret.

> Men jeg har lige været ude og køre en lille tur. Det er godt nok
> irriterende med det hakkeri! Det er især slemt ved 50-60 kmt i byen,
> selvom den ikke får særlig meget gas.

Det udelukker hoveddyse og nok osse nål som fejlkilde.

/Rune

Fra : TeeVee

Dato : 27-05-03 14:09

> [...]
under
> pakfladen mellem selve karburatoren, og svømmerhuset.

Det lyder som om det kan gøres imens karburatoren sidder på, så det tror jeg
da jeg vil prøve hurtigst muligt! Jeg vender tilbage.

//Anders

Fra : TeeVee

Dato : 27-05-03 17:06

> [...]
jeg
> da jeg vil prøve hurtigst muligt! Jeg vender tilbage.

Jeg har nu været ude og checke svømmerhøjden og den ser ud til at være helt
fin. Benzinstanden er ca ½ -1 mm under pakningen til bundkaret.
Men til gengæld ser tændrøret lidt hvidt ud. Læs evt det nyeste indlæg jeg
skrev til Armand.

//Anders

Fra : Armand

Dato : 27-05-03 22:13

> Jeg har nu været ude og checke svømmerhøjden og den ser ud til at være
helt
> fin. Benzinstanden er ca ½ -1 mm under pakningen til bundkaret.

Definitionsfejl!
Det er forhåbentlig ikke bundkarret at dén pejling matcher =
Du taler om svømmerhuset, som Rune også så rigtigt kalder det :-|

--
Armand.
(rette definitioner skal der til hvis man skal kunne udtrykke sig hhv.

Fra : Rune Larsen

Dato : 28-05-03 18:16

Armand wrote:

> helt
>
> Definitionsfejl!
> Det er forhåbentlig ikke bundkarret at dén pejling matcher =
> Du taler om svømmerhuset, som Rune også så rigtigt kalder det :-|

Hmm. Hvis det ikke er YPVS den er gal med, og du er 101% sikker på du har
renset karburatoren korrekt og ordentligt, og selvfølgelig kører med
standard-dyser, så er der ikke så mange muligheder tilbage.

I mine øjne er de

a) air-leak omkring mørnet indsugningsgummi eller pakflade mellem
karburator, reedventil, cylinder. Evt en simmerring (rigtigt stavet?) ved
krumtapsakslen. Testes enten ved at spraye startgas omkring indsugningen og
se om motoren tager omdrejninger, eller ved at sætte motoren under tryk med
en prop i udstødingen og en prop med ventil i til indsugningen. Motoren
skal pustes op til 7 psi og må helst ikke tabe trykket ret meget over de
næste 5 minutter.
Hvis simmerringen er utæt, vil der sikkert løbe benzin/2t olie snask ud bag
din generator. Er der fedtet dernede?

b) kompression - er der måske gået en stempelring?
Hvis du har mulighed for at låne en kompressionstester så prøv at lave en
lille prøve. Testeren skrues i tændrørshullet og du giver fuld gas mens
motoren skal køres rundt. Din motor kan vel nok lave over 100 psi, vil jeg
gætte på.

c) tænding. Hvis avanceringen står helt i skoven kan den måske forårsage at
motoren ikke trækker ordentligt. Især hvis cdi-boksen er låst fast,
"crashet" med en bestemt avancering. Prøv at sætte en tændingspistol på og
se om avanceringen ændrer sig mens du står i frigear og gasser op/ned.

/Rune

Fra : TeeVee

Dato : 30-05-03 18:32

> Hmm. Hvis det ikke er YPVS den er gal med, og du er 101% sikker på du har
> renset karburatoren korrekt og ordentligt, og selvfølgelig kører med
> standard-dyser, så er der ikke så mange muligheder tilbage.

Ypvs'en er helt i orden og jeg er temmelig sikker på at karburatoren er som
den skal være. Men det er svært at være helt sikker på noget som helst når
man er nybegynder.

> [...]
> næste 5 minutter.
> Hvis simmerringen er utæt, vil der sikkert løbe benzin/2t olie snask ud

Jeps! Der er faktisk ret fedtet nede i bunden bag det dæksel, hvor
generatoren er. Så det er da muligt at det er den pakning det er galt med.
Men er man ikke nød til at skille hele motoren ad og tage krumtappen ud for
at skifte den?

> [...]
> motoren skal køres rundt. Din motor kan vel nok lave over 100 psi, vil jeg

Det er da også muligt. Det er efterhånden 9000 km siden den blev opboret
sidst, så det er da en mulighed at der skal nye stempelringe i. Dog ved jeg
ikke lige om jeg har mulighed for at låne sådan en komprssionstester, men
jeg skal lige have forhørt mig rundt omkring.

> [...]
> "crashet" med en bestemt avancering. Prøv at sætte en tændingspistol på og
> se om avanceringen ændrer sig mens du står i frigear og gasser op/ned.

Igen, jeg har ikke nogen tændingspistol, men jeg vil lige prøve at finde en.

//Anders

Fra : Armand

Dato : 19-05-03 23:30

> [...]
> ser fint kaffebrunt ud.
> Jeg har selv tænkt lidt på om det kan være luftskruen, men det er da ikke

Nej, det skulle det ikke!

Et forsigtigt bud fra mig, som ellers er helt udenfor totaggere: Tilkokset
udstødning??

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 23-05-03 15:48

> Nej, det skulle det ikke!
>
> Et forsigtigt bud fra mig, som ellers er helt udenfor totaggere: Tilkokset
> udstødning??

Han nævner det kun er i mellemgas området, så undre det en hvordan at
toppen går, den skal da ha mere luft ???

Nå, men mit gæt er at køre en tur med halv gas (der hvor problemet nu
er) ... dødmansknappen, hold koblingen inde, og rul til siden... tjek dit
tændrør, og se om ikke det er sjask vådt... tag en tur mere, med fuld hane,
gør det samme og tjek om det også er sjask vådt, eller om det er okay... er
det sjaskvådt også, så holder jeg på Armand, men er det ikke, holder jeg på
at din nål skal 1 gang op, pga. det enormt fugtige vejr vi har :) for tiden.

VH
Lars Molnit
Som vendter spændt på sin 2 takts tunnings bog :)

Fra : Moller

Dato : 23-05-03 15:51

> at din nål skal 1 gang op, pga. det enormt fugtige vejr vi har :) for
tiden.

Ups 1 gang ned :) den skal jo ha magre blanding :)

VH
Lars Molnit