Endnu et kædespørgsmå....
Fra : Steffen Hansen aka. ~

Dato : 26-03-01 23:06

Hejsa igen igen..

Er det nogen der kan fortælle mig forskellen på en
530 og en 520 kæde.. Så vidt jeg kan se / læse mig
til, er forskellen kun i bredden på kæden... Men passer
det ? - altså kan jeg købe en 520 kæde med samme
antal links som min nuværende 530'er ?

/Steffler

Fra : Armand

Dato : 27-03-01 12:19

Steffen Hansen aka. Steffler <steffen.hansen@dba.dk> skrev i en

> [...]
> til, er forskellen kun i bredden på kæden... Men passer
> det ? - altså kan jeg købe en 520 kæde med samme

Det havde været rart at vide hviklen model det drejer sig om!
Stort set alle modeller kører med 530'er/50'er kæde idag, hvor
forskellen imellem lavt/højt -ydende modeller alene ligger i kædens
strækstyrke!

Du har ret i at 520'eren "kun" er smallere (1/8" - 3mm); men hvad vil du
have ud af den smallere kæde? Tilgængelighed?
Hvis du vælger at bruge 520'er, skal du være opmærksom på adskillige
følger:
- Den nødvendige trækstyrke skal svare til den originale 530'ers! (har
den tilgængelige(?) kæde det/kendes trækstyrken for denne overhovedet?)
- Tandhjulene skal være tilsvarende smallere! (kan du skaffe det?)
- P.g.a. reduceringen af tykkelsen på 33%, vil de smallere tandhjul dels
nedslides hurtigere såvel som at forreste kædehjul vil være udsat for
nedbrud á knækkede tænder eller ligefrem flækket tandhjul!

Er det værd at lege med chancen for et knækket fortandhjul og
efterfølgende blokering af kæden(?) under en given fuldgas-situatuion
(hård acceleration, men også max-hastighed!), blot for at spare et par
hundrede kroner om året??

--
Armand.