Lædermøbler vedligehold/renovering
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 19-05-03 10:22

Skulle der sidde en 'lædermand' derude, der her mellem bygerne har tid til
at give mig et godt råd?

Jeg har et par lædersofaer der efterhånden er blevet 20-25+ år gamle (jeg
har haft dem i 10). De er stadigvæk pæne, men er begyndt at krakelere på
siddefladerne (lysere 'revner).
Læderet er angiveligt bøffellæder (man kan tydeligt se åretegninger) og er
farvet mørkebrune/mellembrune. Jeg har vedligeholdt dem med oppiskede
sæbespåner, men måske ikke tit nok. Ca. 1 gang/år.
Hos forbrugerstyrelsen har jeg fundet følgende:
"Læder med dækfarve vil efter en årrække (5-20 år) begynde at krakelere,
fordi farvelaget ganske langsomt hærder. Jo kraftigere dækfarve, jo
tidligere vil krakeleringen begynde. Det er en naturlig proces for denne
lædertype, og den forringer ikke læderets slidstyrke eller andre
egenskaber."

Kan jeg ikke gøre noget?
En total afrensning og narvsværte tør jeg ikke binde an med på så store
flader.
Jeg har tænkt på, at måske trænger de til en rigtig god gang læderfedt. Er
det en god ide? Hvis ja, skal de så renses af først og med hvad?

Eller skal jeg fortsætte med sæbespånerne og måske give dem lidt tiere til
jeg får mættet læderet?

Er der andre muligheder?

Møblerne kan garanteret holde 30+ år endnu. Bortset fra det med
krakeleringerne er de som den dag de blev købt, så gode 'plejeråd' modtages
meget gerne
Carsten

--
-- HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
-- mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : zigge

Dato : 19-05-03 14:56

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> wrote in message

> [...]
>
> Møblerne kan garanteret holde 30+ år endnu. Bortset fra det med
> krakeleringerne er de som den dag de blev købt, så gode 'plejeråd'

Jeg bruger altid skummetmælk til min sofa, hældt op i et fad (mælken altså)
og så vasker jeg den af med en karklud.

Mvh
//zigge

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 19-05-03 15:44

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger altid skummetmælk til min sofa, hældt op i et fad (mælken
altså)
> og så vasker jeg den af med en karklud.
>
> Mvh
> //zigge
Bliver den så ikke sur ;o(
Undskyld jeg kunne ikke lade være

Hvor tit gør du det?
Har andre erfaringer med lignende?
Andre gode råd?
mvh Carsten

Fra : zigge

Dato : 19-05-03 18:15

> Bliver den så ikke sur ;o(

Nej det gør den ikke, fedstoffet i mælken holder læderet i orden.

> Undskyld jeg kunne ikke lade være
>
> Hvor tit gør du det?

Ikke så tit som man nok skulle, vel et par gange om året, når den der lidt
kedelig og støvet ud. Behandlingen gør læderet blødt og skinnende.

//zigge

Fra : Frederiksen

Dato : 19-05-03 18:14

> [...]
>
> Møblerne kan garanteret holde 30+ år endnu. Bortset fra det med
> krakeleringerne er de som den dag de blev købt, så gode 'plejeråd'

Der ligger et firma inde i ......Solrød/Greve, der omkring ....der renoverer
den slags, og med den kvalitet, dine møbler tilsyneladende har, så er det
nok en rigtig god investering. Skal nok finde adressen, hvis den er
interessant.

Mvh Maria

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 19-05-03 22:51

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den slags, og med den kvalitet, dine møbler tilsyneladende har, så er det
> nok en rigtig god investering. Skal nok finde adressen, hvis den er

Jeg takker for tilbuddet, men som enlig i et hus, på dagpenge og en
bortløben kone der lige skulle have udbetalt noget friværdi, er det ikke en
farbar vej.
Jeg kommer nok til at gøre det selv.
mvh Carsten

Fra : Pernille

Dato : 19-05-03 20:55

Hej Carsten.

Jeg har lige købt et rigtigt lækkert sæt med 2 stole og sofa med samme
skavank. Jeg gav dem en god omgang med kraftigt sæbespånevand, lod dem stå
natten over og gav dem så et tyndt lag farveløst læderfedt som jeg også
bruger til mit udstyr til hesten. Et ganske tyndt lag der var væk efter ca.
1 time ca. hver 2. dag i en uge og læderet havde fået sin smidighed tilbage.
Når krakeleringerne bliver for synlige giver jeg dem igen læderfedt. Vigtigt
er det at du ikke smører mere fedt på end at læderet selv kan optage det, da
det jo ellers vil sætte sig på tøjet. Du kan evt. tørre efter med en blød
klud.

Held og lykke med det.

Pernille

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 19-05-03 23:00

"Pernille" <pernilleyde@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
da
> det jo ellers vil sætte sig på tøjet. Du kan evt. tørre efter med en blød

Det var noget i den stil jeg selv havde tænkt mig. Jeg tror jeg vil gå i
gang.
Jeg vender tilbage om 14 dage når jeg kender resultatet.
Carsten

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 02-07-03 10:22

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> Jeg vender tilbage om 14 dage når jeg kender resultatet.
> Carsten

Projektet er afsluttet.

Afvaskning med sæbespåner til ingen afsmitning på kluden. Aftørring
med rent vand. Tørre i to døgn. Læderet fik et mat udseende.

Tre gange læderfedt (GoldQuality fra Søren Vagn Jensen) med to dage
mellem hver.

Resultatet er storartet.
En meget dybere 'glød' end jeg opnåede med 'sæbegrøden' jeg brugte
tidligere.
Enkelte krakeleringer på siddefladerne er stadig lidt lysere efter 14
dages brug. Jeg burde nok have brugt lidt læderolie der hvor overfladen
er brudt. Det gør jeg næste gang.

Konklussion: Læderfedt er bedre end sæbespåner...

--
Carsten (3600)

Fra : Niels

Dato : 21-05-03 10:11

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse news:3ec8a235$0$32478$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
>
> Møblerne kan garanteret holde 30+ år endnu. Bortset fra det med
> krakeleringerne er de som den dag de blev købt, så gode 'plejeråd' modtages

Sæbespåner er fint har jeg hørt , jeg fik en sofa + stol forærende, de var fra 70'erne lysebrune og krakkelerede og meget slidt, sofaen affedtede jeg med grundrens og malede den sort med navsværte og efterbehandlede med sadelfedt, resultatet blev en meget mørkebrun næsten sort sofa uden krakkeleringer og enorm lækker at sidde i.

Så jeg anbefaler læderfedt, og er møblerne sorte er saddelfedt lige så godt og meget billigere.

Niels