Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nedkøling af film
Fra : mig@yngve.dk

Dato : 19-05-03 10:28

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 19-05-03 10:30

mig@yngve.dk wrote:
> Hejsa,
>
> Jeg undrer mig lidt, for der er mange der siger at film har bedst af at
> ligge i køleskab, både før og efter eksponering, selvfølgelig har de
> allerbedst af at blive fremkaldt efter eksponering, men når jeg kigger på
> mine filmpakker står der bare at de ikke skal ligge i direkte sol eller
> udsættes for XRay stråling.
>
> Er der nogen der kan komme med en konkret eller ved hvor jeg kan læse om
> det, svar på hvorfor det er godt at have dem i køleskabet, er det
> kvaliteten af billederne der bliver bedre eller hvordan hænger det sammen.

> [...]

Det kommer an på filmen - film rettet imod forbrugere tager ofte ikke
skade af at 'modne' en smule, i normal stuetemperatur, hvorimod
professionel film er (var?) lavet til øjeblikkelig brug, hvorfor man
nedkøler det for at stoppe "modningen" - hvis man gør det ved større
mængder film samtidigt, fra samme produktions-batch, sikrer man også at
alle ens film reagerer (mere eller mindre) ens. Generelt kan man vel
sige, at det ikke er skadeligt for filmen - så længe man tager den ud i
god tid inden brug, for at undgå kondens.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : mig@yngve.dk

Dato : 19-05-03 10:48

Fra : Timsah

Dato : 20-05-03 16:37

Mine film ligger altid i køleskabet, før og efter fremkaldelse. Film består
af væske, som har det bedst ved nedkøling. Kodak og Fuji siger begge, at
farvefilms kemiske substans er mest stabil ved en temperatur på 13 grader C
eller derunder.
Allerbedst har film det i fryseren - men de skal tages ud i GOD tid før brug
og langsomt akklematisere sig ved jævnt stigende temperaturer; det har jeg
ikke tålmodighed til og bruger derfor et alm. køleskab.
Det er bedst at gemme film i en lufttær pose i fryseren; mange film kommer
netop i sådan en pose indeni pakken.
Er man helt paranoid kan man putte et par gram vandsugende sand i posen med
filmen. Den slags korn, som ligger i små poser, når man køber lædervarer. I
stedet for at smide dem ud før man fylder den nye Samsonite, kan man bruge
de små poser til at suge den mikroskopiske væske fra ting som nedfrosne
film.
Nogle film bliver ligefrem bedre af at ligge i en fryser, fx. RoyalGold200
eller Supra800 H36. Andre film, især RoyalGold 400 taber sensivitet.

Læs mere om korrekt opbevaring af film på:
http://www.24fps.com/Article/Alpha/film%20storage.htm eller hele svineriet
med alle saftige detaljer på
http://www.kodak.com/US/en/motion/support/technical/storage1.shtml

Med venlig fotohilsen