Aktiv dødshjælp
Fra : Live4Him

Dato : 26-03-01 22:39

Er aktiv dødshjælp i strid med den kristne tro, eller kan det forsvares i
særlige tilfælde ?

jørgen.

Fra : Niels Steg

Dato : 27-03-01 00:26

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
> Er aktiv dødshjælp i strid med den kristne tro, eller kan det
forsvares i
> særlige tilfælde ?

Nej og nej

Niels

Fra : Live4Him

Dato : 27-03-01 12:34

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
> forsvares i
>
> Nej og nej
~~~~~~~~~~
Der er bare en ting jeg synes er underlig, og det er at når et dyr er kommet
alvorligt til skade, ( eks. en hund eller kat der er blevet kørt over og
ikke kan helbredes ), så afliver man den og kalder det en human gerning. Men
når et menneske er i samme situation, så kaldes det drab. Så mit spørgsmål
er : hvorfor er det humant når det sker ved et dyr og hvorfor er det drab
når det sker ved et menneske ?

jørgen.

Fra : Niels Steg

Dato : 27-03-01 13:18

> [...]
spørgsmål
> er : hvorfor er det humant når det sker ved et dyr og hvorfor er det

Det har intet med humant eller ikke humant at gøre..

Dyr er skabt til os.. og endnu har jeg kun hørt om få pattedyr som nogen
ikke har levet af når der ikke var andet at få.. hunde, katter og heste
er alle spise og nyttedyr for nogen mennesker i verden..

Vi derimod må ikke slå hinanden ihjel, hverken efter vores menneskelige
lov, eller Guds lov.

Vi må heller ikke slå os selv ihjel,
og aktiv dødshjælp er et vel tilrettelagt selvmord.

Ja, jeg ved at det ville være "humant" at slå lidende mennesker ihjel og
det sker da også i specielle tilfælde, også herhjemme.. reglen der
bliver brugt er "udsigtsløs behandling". Når det er således må lægerne
stoppe behandlingen så patienten dør lidt hurtigere.

Tænkte du på dig selv Jørgen?

Niels

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 27-03-01 13:42

Niels Steg <niels.steg@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Yx%v6.130$rM3.12297@news.get2net.dk...
> "Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
> Vi må heller ikke slå os selv ihjel,
> og aktiv dødshjælp er et vel tilrettelagt selvmord.

<> hvordan søren kan du få aktiv dødshjælp til at være tilrettelagt selvmord
.....??? muligt du har ret men umiddelbart kan jeg nu ikke se nogen
sammenhæng ... jeg er på sin hvis dog enig med dig i at aktivdødhjælp nok
ikke er at foretrække og i al fald ikke ud fra et kristentsynspunkt .... men
mener dog at der kun er en hårfin grænse mellem direkete/indirekte
aktivdødshjælp og organdonering ... idet personen hvis organer bliver brugt
jo ikke må være død.

reglen der
> bliver brugt er "udsigtsløs behandling". Når det er således må lægerne
> stoppe behandlingen så patienten dør lidt hurtigere.

<> ja altså indirekte aktiv dødshjælp bliver brugt .... og grænserne er
således for mig at se flydende ... og man kan så diskutere om organdonering
er rigtigt iflg. kristentsynpunkt.... eller om det ikke bare er at kalde en
spade for en ske

MVH Anne-Marie

Fra : Niels Steg

Dato : 27-03-01 14:32

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:BT%v6.955$Tj4.104436@news101.telia.com...

> <> hvordan søren kan du få aktiv dødshjælp til at være tilrettelagt
selvmord
> ....??? muligt du har ret men umiddelbart kan jeg nu ikke se nogen

Alle forslag også den Hollandske går ud på, at den patienten selv ønsker
døden _nu_!

> mener dog at der kun er en hårfin grænse mellem direkete/indirekte
> aktivdødshjælp og organdonering ... idet personen hvis organer bliver
brugt
> jo ikke må være død.

Ikke ubetinget uenig, det gør kun organdonor-loven forkert og
legaliserer ikke aktiv dødshjælp, hverken iflg. loven eller Bibelen.

> [...]
organdonering
> er rigtigt iflg. kristentsynpunkt.... eller om det ikke bare er at

Nej, grænserne er ikke flydende, der skal mange til at tage beslutningen
om at stoppe en behandling!

og den døende er så langt væk at vedkommende ikke kan give sit besyv
med.

og det er maskiner der holder liv i vedkommendes krop.

(det er her problematikken om organer kommer ind)

alt ovenstående er selvfølgelig kun så korrekt som jeg husker en
tidligere diskution om det samme..

Niels..

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 27-03-01 14:56

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> mælte sligt:

>Det har intet med humant eller ikke humant at gøre..

Det vil jeg til enhver tid sige, at det har, men der bliver vi sikkert
ikke enige.

>Dyr er skabt til os.. og endnu har jeg kun hørt om få pattedyr som nogen
>ikke har levet af når der ikke var andet at få.. hunde, katter og heste
>er alle spise og nyttedyr for nogen mennesker i verden..

Det har mennesker også været.

>Vi derimod må ikke slå hinanden ihjel, hverken efter vores menneskelige
>lov, eller Guds lov.

I Holland er eutanasi/medlidenhedsdrab/aktiv dødshjælp tilladt.
Herhjemme er det tilladt i praksis.

>Vi må heller ikke slå os selv ihjel,
>og aktiv dødshjælp er et vel tilrettelagt selvmord.

Aktiv dødshjælp er vel en erstatning for selvmord i de tilfælde, hvor
den person, der ønsker at dø, er for svag til selv at begå selvmord.

Venlig hilsen,

--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Niels Steg

Dato : 27-03-01 15:18

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:cd61ctcqbgfmo1hiqlq3f411lo9t3d56f4@4ax.com...
> "Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> mælte sligt:

> Det vil jeg til enhver tid sige, at det har, men der bliver vi sikkert
> ikke enige.

Kik lige på oplægget igen.

Det er sandt, at set fra et lægeligt og humant livssyn vil det have med
humanisme at gøre, men spørgsmålet gik i en anden retning.

> I Holland er eutanasi/medlidenhedsdrab/aktiv dødshjælp tilladt.

Jeps, diskutionen gik på menneskets ret til at bestemme over eget liv.

> Herhjemme er det tilladt i praksis.

Den del har jeg vist beskrevet mere el. mindre korrekt.

ændrer det ved, at det er selvmord?

Niels

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 27-03-01 17:14

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> mælte sligt:
>"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev:

>Kik lige på oplægget igen.

Det har jeg skam set.

>Det er sandt, at set fra et lægeligt og humant livssyn vil det have med
>humanisme at gøre, men spørgsmålet gik i en anden retning.

Det oprindelige spørgsmål var, om eutanasi var i strid med den kristne
tro. Jeg kommenterer ikke det oprindelige spørgsmål, men diskussionen
om, hvorvidt eutanasi er humant eller ej.

>ændrer det ved, at det er selvmord?

Well... rent formelt er det *ikke* selvmord. Det er en udefrakommende,
der imødekommer en persons *ønske* om at dø. Men moralsk er vi enige om,
at det hvad den døende angår kan komme ud på ét, om han selv begår
selvmord eller får andre til at myrde sig. Derimod er det anderledes
problematisk, hvis den person, der giver den aktive dødshjælp, tvinges
til dette mod sin vilje og/eller selv har problemer med det.

Jeg har f.eks. meget lidt respekt for folk, der kaster sig ud foran tog
(eller sågar biler) for at dø. Det kan forvolde seriøse fysiske og
psykiske skader for de ufrivilligt implicerede.

Venlig hilsen,

Fra : Niels Steg

Dato : 27-03-01 17:45

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:jfe1ct0e2c1023tqo0vj9kssjmkji1otoh@4ax.com...

> Well... rent formelt er det *ikke* selvmord. Det er en udefrakommende,

Formeldt eller ej, hvis man vil have andre til at slå sig ihjel, er det
selvmord hvad enten det er lovligt eller ej, eller det involverer en 2
person som jo så bliver morder (endnu i DK).

> [...]
> problematisk, hvis den person, der giver den aktive dødshjælp, tvinges
> til dette mod sin vilje og/eller selv har problemer med det.

Enig.

> Jeg har f.eks. meget lidt respekt for folk, der kaster sig ud foran
tog
> (eller sågar biler) for at dø. Det kan forvolde seriøse fysiske og
> psykiske skader for de ufrivilligt implicerede.

Igen enig..

på den anden side er det nok ikke nemt at gøre en ende på sig uden det
påvirker andre.. eks. det er næsten umuligt at grave en grav, slo sig
selv ihjel og dække graven til bagefter..

Niels

Fra : P.N.

Dato : 27-03-01 21:23

[...]

<snip>
kommentar: jeg forstå skribentens logik, men prøv at forstå at selvmordere
er desparate individer,
der ikke kan mere. De aner ikke hvad de laver.
P.N.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 27-03-01 22:09

"P.N." <pip160@hotmail.com> mælte sligt:

Ingen rosende indledning denne gang? Jeg var ellers blevet så glad for
den.

> [...]
>kommentar: jeg forstå skribentens logik, men prøv at forstå at selvmordere
>er desparate individer, der ikke kan mere. De aner ikke hvad de laver.

Ja, det ved jeg nok. Jeg har en meget god veninde, hvis far tog livet af
sig selv på en lignende måde. Han var også helt derude, hvor han ikke
havde overskud nok til at tænke på andet end at gøre en ende på den
smerte, han levede i. Der er bare så mange andre måder, man kan begå
selvmord på, som *ikke* ødelægger livet for tilfældige forbipasserende.
Selvsagt vil det altid ramme de pårørende hårdt, men det behøver ikke
nødvendigvis at gå ud over andre.

Venlig hilsen,

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 29-03-01 16:32

Niels Steg <niels.steg@get2net.dk> wrote:

> Vi derimod må ikke slå hinanden ihjel, hverken efter vores menneskelige
> lov, eller Guds lov.

Det sker nu. Jwg kender faktisk to tilfælde hvor en læge dræbte to i min
familie. Og vi var enige om at det skulle ske.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Niels Steg

Dato : 29-03-01 17:42

"Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Det sker nu. Jwg kender faktisk to tilfælde hvor en læge dræbte to i
min
> familie. Og vi var enige om at det skulle ske.

Ja, det sker!

Niels

Fra : Erik Larsen

Dato : 27-03-01 18:06

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
> Er aktiv dødshjælp i strid med den kristne tro, eller kan det forsvares i
> særlige tilfælde ?
>
> jørgen.

Hvorfor skulle en kristen, hjælpe en anden person af med livet,
når han kan fortælle om nyt liv i Jesus. Helbredelse på ånd, sjæl
og ledelse.

Erik

Fra : Lyrik

Dato : 28-03-01 00:36

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skulle en kristen, hjælpe en anden person af med livet,
> når han kan fortælle om nyt liv i Jesus. Helbredelse på ånd, sjæl
> og ledelse.
>
> Erik
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ja, ikke? ) Der er to holdninger til livets problemer, en negativ
dødsorienteret holdning, og en positiv livsbekræftende holdning.
Kristne står for det positive og livsbekræftende-vær altid glade!-Vær
udholdende i bønnen!
Ateismen står for nyttefilosofien, det negative, det der koster samfundet
for mange penge, det der er for besværligt, parret med tilfredsstillelse her
og nu og ingen smerter!
Alt hvad der kommer ind under dette sidste, tilbyder de ihærdigt-aktiv
dødshjælp.
Det første der får aktiv dødshjælp er selvfølgelig glæden og optimismen.

Hilsen i Kristus
Jens

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 28-03-01 02:12

"Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk> mælte sligt:

> [...]
>dødsorienteret holdning, og en positiv livsbekræftende holdning.
>Kristne står for det positive og livsbekræftende-vær altid glade!-Vær

Kåd som altid. Det burde være unødvendigt at påpege, at dette er en
karikatur, der sjældent passer godt på virkeligheden. Pietetsfulde
kristne har i hvert fald tit ned gennem historien givet glade og
livsbekræftende følelser aktiv dødshjælp.

Venlig hilsen,

Fra : Mr. D

Dato : 30-03-01 07:18

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:gge2ct8l8850u8m1blk93c04hrnoutu18q@4ax.com...
> "Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk> mælte sligt:
>
> Pietetsfulde
> kristne har i hvert fald tit ned gennem historien givet glade og
> livsbekræftende følelser aktiv dødshjælp.

Du er jo ligefrem morsom, Rasmus

Mr. D

Fra : Lyrik

Dato : 31-03-01 18:04

> [...]
> kristne har i hvert fald tit ned gennem historien givet glade og
> livsbekræftende følelser aktiv dødshjælp.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Jeg havde ikke indre mission i tanke, da jeg talte om kristne. De er en sekt
i jødedommen.

Jens

Fra : Niels Steg

Dato : 31-03-01 19:21

"Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg havde ikke indre mission i tanke, da jeg talte om kristne. De er
en sekt
> i jødedommen.

øh.. ikke forstået?

De IM'ere jeg kender personligt har jeg den dybeste respekt for, både
som mennesker og som kristne og ikke mindst, som venner!

jeg har kendt mange kristne i mit liv..
men hos LM'ere og IM'ere har jeg fundet at de mere end andre kristne jeg
kender lever det de tror, også om mandagen.

Niels

Fra : Olav Grimdalen

Dato : 02-04-01 20:37

On Sat, 31 Mar 2001 20:20:49 +0200, "Niels Steg"
<niels.steg@get2net.dk> wrote:

> [...]
>men hos LM'ere og IM'ere har jeg fundet at de mere end andre kristne jeg
>kender lever det de tror, også om mandagen.

Det er tull å si at kristendommen er en sekt i jødedommen.

Jøder er jøder, alle andre er hedninger. Men de kristne aksepterer
Jesus Kristus som Guds sønn. Det er gjør ikkke jødene. Vi aksepterer
at Jesus var den Messias som GT skriver om, det gjør ikke jødene.
Men flere og flere av jødene vender om og aksepterer Jesus Kristus
på lik linje med oss. De blir kallt messianske jøder.
Men frelsen kom fra Jødene , fra Jesus Kristus som selv var jøde-

Olav

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 02-04-01 23:07

Olav Grimdalen <olavmo@c2i.net> mælte sligt:

>Det er tull å si at kristendommen er en sekt i jødedommen.

Nu om dage, ja. Men for 1950 år siden var den det ret afgjort.

>Men flere og flere av jødene vender om og aksepterer Jesus Kristus
>på lik linje med oss.

Virkelig? Jeg har en jødisk ven, der påstår nøjagtigt det modsatte. Har
du noget statistik, du kan føre?

Venlig hilsen,

Fra : Mark Langdahl

Dato : 28-03-01 18:19

> [...]
> dødshjælp.
> Det første der får aktiv dødshjælp er selvfølgelig glæden og optimismen.

Jeg ville gerne kunne være enig med dig, men livet er desværre ikke så let.
Hermed ikke sagt, at vi skal sige god for aktiv dødshjælp. Slet ikke. Men i
stedet for blot at klappe på skulderen og sige "vær altid glade" skal vi yde
aktiv livshjælp. Bær hinandens byrder.

Mark Langdahl
http://kajqrd.cjb.net