/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Hvor indsættes router?
Fra : ps


Dato : 19-05-03 17:42

Jeg har tdc adsl, 2 pc`ere tilknyttet, og nu vil jeg gerne sætte de 2 sammen
i et netværk. Som jeg forstår det, skal jeg bruge en router (eller hub).
De 2 pc`er går ind i en switch, denne går i modem, som går til et filter og
så ind i væggen, naturligvis.
Hvor skal routeren sættes ind?
Og er denne router http://www.dlink.co.uk/314.htm
ok til formålet, når den ikke skal kunne andet end forbinde de 2 computere,
så man kan overføre filer fra den ene til den anden, spille mod hinanden, og
bruge samme printer? (koster kun lidt over 400 kr.)
tak.
Preben

--
Nasa: "Most of the elements found in the human body originated in stars. We
are literally made of stardust"!!



 
 
Jan Vestergaard (19-05-2003)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 19-05-03 18:04

"ps" skrev i en meddelelse
> Jeg har tdc adsl,

Løsningen afhænger af hvilken ADSL far TDC du har ?

> 2 pc`ere tilknyttet, og nu vil jeg gerne sætte de 2 sammen
> i et netværk. Som jeg forstår det, skal jeg bruge en router (eller
hub).

En hub og en router er to forskellige ting.

> De 2 pc`er går ind i en switch, denne går i modem, som går til et
filter og
> så ind i væggen, naturligvis.

Hvis du har en switch har du ikke noget at bruge en bub til, da de gør
det samme - nemlig kobler flere PC'er sammen.

Routeren forbinder 2 netværk - nemlig internettet udadtil
og dit lokale net med hub'en eller switch'en.

Men som nævnt har TDC flere ADSL-løsninger og hvis
du har en løsning med flere IP-adresser, så behøver du ikke
routeren, men kan klare dig med den switch, som du har i
forvejen.

> Hvor skal routeren sættes ind?

Mellem modem og switch (eller hub)

> Og er denne router http://www.dlink.co.uk/314.htm
> ok til formålet, når den ikke skal kunne andet end forbinde de 2
computere,
> så man kan overføre filer fra den ene til den anden, spille mod
hinanden, og
> bruge samme printer? (koster kun lidt over 400 kr.)

routeren har ikke noget med dit lokalnet at gøre - det
klarer din switch (eller hub).

Du kan dog få routere med indbygget switch,
men det er jo ligegyldigt, når du har en i forvejen.

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men newsindlæg bør besvares i gruppen.


>


jens (19-05-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 19-05-03 18:36


"Jan Vestergaard" <jan@NOMAILjve.dk> skrev i en meddelelse
news:3ec90e8d$0$83062$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "ps" skrev i en meddelelse
> > Jeg har tdc adsl,
>

>
> Routeren forbinder 2 netværk - nemlig internettet udadtil
> og dit lokale net med hub'en eller switch'en.
>
> Men som nævnt har TDC flere ADSL-løsninger og hvis
> du har en løsning med flere IP-adresser, så behøver du ikke
> routeren, men kan klare dig med den switch, som du har i
> forvejen.

Fejl........

> > Hvor skal routeren sættes ind?
>
> Mellem modem og switch (eller hub)
>
> > Og er denne router http://www.dlink.co.uk/314.htm
> > ok til formålet, når den ikke skal kunne andet end forbinde de 2
> computere,
> > så man kan overføre filer fra den ene til den anden, spille mod
> hinanden, og
> > bruge samme printer? (koster kun lidt over 400 kr.)

Den kan bruges men det er en _meget_ omtalt model.
Der er flere andre som man sjældent hører om i gruppen.

> routeren har ikke noget med dit lokalnet at gøre - det
> klarer din switch (eller hub).

Fejl.......

Der ønsket et lokalnet.
Med public ipèr fra tdc på sine maskiner kan det dårligt kaldes "lokal net",
der skal en router imellem modem og maskiner for at få et lan.

Switchen kan ikke adskille wan og lan i 2 net, det bliver bare et stort WAN
helt ind i huset.

> Du kan dog få routere med indbygget switch,
> men det er jo ligegyldigt, når du har en i forvejen.

Det er svært at finde en router uden switch til hjemmebrug.

De fleste hjemme "routere" er med en 4 port switch, nogle få med printserver
og alle med forskellige navne for de samme funktioner.

Mvh Jens



Troels Jensen (19-05-2003)
Kommentar
Fra : Troels Jensen


Dato : 19-05-03 19:23


"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
news:bab4mq$m32$1@news.net.uni-c.dk...
>
> "Jan Vestergaard" <jan@NOMAILjve.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ec90e8d$0$83062$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > "ps" skrev i en meddelelse
> > > Jeg har tdc adsl,
> >
>
> >
> > Routeren forbinder 2 netværk - nemlig internettet udadtil
> > og dit lokale net med hub'en eller switch'en.
> >
> > Men som nævnt har TDC flere ADSL-løsninger og hvis
> > du har en løsning med flere IP-adresser, så behøver du ikke
> > routeren, men kan klare dig med den switch, som du har i
> > forvejen.
>
> Fejl........

Vrøvl....

>
> > > Hvor skal routeren sættes ind?
> >
> > Mellem modem og switch (eller hub)
> >
> > > Og er denne router http://www.dlink.co.uk/314.htm
> > > ok til formålet, når den ikke skal kunne andet end forbinde de 2
> > computere,
> > > så man kan overføre filer fra den ene til den anden, spille mod
> > hinanden, og
> > > bruge samme printer? (koster kun lidt over 400 kr.)
>
> Den kan bruges men det er en _meget_ omtalt model.
> Der er flere andre som man sjældent hører om i gruppen.
>
> > routeren har ikke noget med dit lokalnet at gøre - det
> > klarer din switch (eller hub).
>
> Fejl.......

Vrøvl.......

>
> Der ønsket et lokalnet.
> Med public ipèr fra tdc på sine maskiner kan det dårligt kaldes "lokal
net",
> der skal en router imellem modem og maskiner for at få et lan.

Vrøvl......

Se: http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php


>
> Switchen kan ikke adskille wan og lan i 2 net, det bliver bare et stort
WAN
> helt ind i huset.

Vrøvl......

Hvis du bruger IPX/SPX som LAN-protokol, jfr. ovenfor, og disabler fildeling
m.v. over TCP/IP er det mindst lige så sikkert.

>
> > Du kan dog få routere med indbygget switch,
> > men det er jo ligegyldigt, når du har en i forvejen.
>
> Det er svært at finde en router uden switch til hjemmebrug.

Rigtigt......

>
> De fleste hjemme "routere" er med en 4 port switch, nogle få med
printserver
> og alle med forskellige navne for de samme funktioner.

Rigtigt.....

m.v.h
Troels



jens (19-05-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 19-05-03 19:59


"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i en meddelelse
news:3ec92121$0$24656$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> > >
> > > > Og er denne router http://www.dlink.co.uk/314.htm
> > > > ok til formålet, når den ikke skal kunne andet end forbinde de 2
> > > computere,
> > > > så man kan overføre filer fra den ene til den anden, spille mod
> > > hinanden, og
> > > > bruge samme printer? (koster kun lidt over 400 kr.)
> >
> > Den kan bruges men det er en _meget_ omtalt model.
> > Der er flere andre som man sjældent hører om i gruppen.
> >
> > > routeren har ikke noget med dit lokalnet at gøre - det
> > > klarer din switch (eller hub).
> >
> > Fejl.......
>
> Vrøvl.......

At Di604 er _meget_ omtalt eller ?

> > Der ønsket et lokalnet.
> > Med public ipèr fra tdc på sine maskiner kan det dårligt kaldes "lokal
> net",
> > der skal en router imellem modem og maskiner for at få et lan.
>
> Vrøvl......
>
> Se: http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php
>

Korrekt, det kan lade sig gøre, men det er den "alternative" metode.

Man kan sikkert også få anhængertræk til en jaguar, men det er ikke alle der
vil synes det er smart.

<
> Hvis du bruger IPX/SPX som LAN-protokol, jfr. ovenfor, og disabler
fildeling
> m.v. over TCP/IP er det mindst lige så sikkert.

Nej, medmindre du har styr på at disable de services som kører på xp som
default, de kører alle på ip trafik.
Fra messenger til wmi kontrol.
Ipx forhindrer mig bekendt ikke at man kan tilgå en maskine med telnet hvis
der kun er en switch som dørstopper.............


Xp er beregnet til ip trafik mere end ipx.
Mange spil understøtter ikke ipx.
Office XP er integreret med ip trafik

Ipx kan pakkes ind i ip pakker og sendes over nettet
Ipx er en ekstra protokol, som svare til at slæbe rundt på en trillebør når
man er ude og købe mælk.

> > > Du kan dog få routere med indbygget switch,
> > > men det er jo ligegyldigt, når du har en i forvejen.
> >
> > Det er svært at finde en router uden switch til hjemmebrug.
>
> Rigtigt......
>
> >
> > De fleste hjemme "routere" er med en 4 port switch, nogle få med
> printserver
> > og alle med forskellige navne for de samme funktioner.
>
> Rigtigt.....
>
Mvh Jens



Troels Jensen (19-05-2003)
Kommentar
Fra : Troels Jensen


Dato : 19-05-03 20:36


"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
news:bab9hd$13ei$1@news.net.uni-c.dk...
>
> "Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ec92121$0$24656$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >
> > > >
> > > > > Og er denne router http://www.dlink.co.uk/314.htm
> > > > > ok til formålet, når den ikke skal kunne andet end forbinde de 2
> > > > computere,
> > > > > så man kan overføre filer fra den ene til den anden, spille mod
> > > > hinanden, og
> > > > > bruge samme printer? (koster kun lidt over 400 kr.)
> > >
> > > Den kan bruges men det er en _meget_ omtalt model.
> > > Der er flere andre som man sjældent hører om i gruppen.
> > >
> > > > routeren har ikke noget med dit lokalnet at gøre - det
> > > > klarer din switch (eller hub).
> > >
> > > Fejl.......
> >
> > Vrøvl.......
>
> At Di604 er _meget_ omtalt eller ?

Hvis du selv er klar over, hvad du svarede "Fejl" til, kan du vel ikke være
tvivl........?

>
> > > Der ønsket et lokalnet.
> > > Med public ipèr fra tdc på sine maskiner kan det dårligt kaldes "lokal
> > net",
> > > der skal en router imellem modem og maskiner for at få et lan.
> >
> > Vrøvl......
> >
> > Se: http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php
> >
>
> Korrekt, det kan lade sig gøre, men det er den "alternative" metode.

Så er vi altså enige om, at der ikke nødvendigvis skal en router til for at
få et LAN.

>
> Man kan sikkert også få anhængertræk til en jaguar, men det er ikke alle
der
> vil synes det er smart.

Næh..., men måske hellere det end at få haveaffald ind i Jaguaren.....

>
> <
> > Hvis du bruger IPX/SPX som LAN-protokol, jfr. ovenfor, og disabler
> fildeling
> > m.v. over TCP/IP er det mindst lige så sikkert.
>
> Nej, medmindre du har styr på at disable de services som kører på xp som
> default, de kører alle på ip trafik.
> Fra messenger til wmi kontrol.

Hvorfor skal de disables? De kører jo netop på TCP/IP, der ikke har adgang
til filer m.v. på maskinerne.

> Ipx forhindrer mig bekendt ikke at man kan tilgå en maskine med telnet
hvis
> der kun er en switch som dørstopper.............

Jamen, værsgo'. Prøv bare min: 80.62.169.32 (for tiden)

>
> Xp er beregnet til ip trafik mere end ipx.
> Mange spil understøtter ikke ipx.
> Office XP er integreret med ip trafik

Har spørgeren talt om XP? - Iøvrigt kører en af mine maskiner XP uden
problemer på IPX/SPX.

>
> Ipx kan pakkes ind i ip pakker og sendes over nettet
> Ipx er en ekstra protokol, som svare til at slæbe rundt på en trillebør
når
> man er ude og købe mælk.

Og...? Spørgeren kan stadig spare udgiften til routeren, når han nu har en
switch i forvejen.

m.v.h
Troels



Jan Vestergaard (19-05-2003)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 19-05-03 21:04

"Troels Jensen" > Har spørgeren talt om XP? - Iøvrigt kører en af mine
maskiner XP uden
> problemer på IPX/SPX.
>

Jeps - jeg har tre PC'er - alle kører XP - og de kører med IPX/SPX
til lokalnet og TCP/IP til internettet - og det fungerer problemfrit
med 4 dynamiske IP'er.....

>
> Og...? Spørgeren kan stadig spare udgiften til routeren, når han nu
har en
> switch i forvejen.

Selvfølgelig kan han det - det kan da godt være at det ikke er den
"rigtigste" løsning - men den er nem og fungerer fint her hos mig.

Men det kræver så at han har en TDC-løsning med 2 IP-adresser.

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men newsindlæg bør besvares i gruppen.



jens (19-05-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 19-05-03 21:05


"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i en meddelelse
news:3ec932d5$0$24669$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
> news:bab9hd$13ei$1@news.net.uni-c.dk...
> >
> > "Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i en
meddelelse
> > news:3ec92121$0$24656$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > >
>
> Hvis du selv er klar over, hvad du svarede "Fejl" til, kan du vel ikke
være
> tvivl........?

Næe, men du påstår en router ikke har noget med et lan at gøre......

Inden vi kører af sporet kan jeg konstatere du er tilhænger af IPX, det er
jeg ikke.

Sådan er det nok bare.

Mvh Jens



Troels Jensen (19-05-2003)
Kommentar
Fra : Troels Jensen


Dato : 19-05-03 21:16


"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
news:babddb$8km$1@news.net.uni-c.dk...
>
> "Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ec932d5$0$24669$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >
> > "jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
> > news:bab9hd$13ei$1@news.net.uni-c.dk...
> > >
> > > "Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i en
> meddelelse
> > > news:3ec92121$0$24656$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > >
> >
> > Hvis du selv er klar over, hvad du svarede "Fejl" til, kan du vel ikke
> være
> > tvivl........?
>
> Næe, men du påstår en router ikke har noget med et lan at gøre......

Det skal nu ikke skille os ad, men faktisk har routeren ikke noget med
LAN'et at gøre, men har alene den funktion at forbinde et netværk med et
andet. Når den ofte alligevel har noget med LAN'et at gøre, skyldes det den
switch, der normalt er indbygget.

>
> Inden vi kører af sporet kan jeg konstatere du er tilhænger af IPX, det er
> jeg ikke.
>
> Sådan er det nok bare.

Ja, det er det vist... Medlemmerne af de to forskellige trosretninger bliver
nok aldrig enige om, hvad der er bedst

Hilsen
Troels



ps (19-05-2003)
Kommentar
Fra : ps


Dato : 19-05-03 22:22

Ja, jeg kører XP home, og jeg har tdc med 2 dynamiske ip adresser.
Jeg har både tcp/ip, netbeui og ipx installeret - (har tidligere haft
netværk mellem en 98 og XP maskine med 2x2 netkort) - bør måske sætte dette
anderledes op, når jeg får routeren?.!

hilsen
"spørgeren"



Jesper G. Poulsen (19-05-2003)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 19-05-03 22:47

In dk.edb.netvaerk, ps <pbsremove@adslhome.dk> says...
> Jeg har både tcp/ip, netbeui og ipx installeret - (har tidligere haft

Lige et godt råd... Smid NetBEUI ud, for aldrig at vende tilbage.
NetBEUI broadcaster og optager båndbredde på alle de kabelforbindelser
den kan komme til.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Troels Jensen (19-05-2003)
Kommentar
Fra : Troels Jensen


Dato : 19-05-03 22:51


"ps" <pbsremove@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:3ec94b74$0$48907$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Ja, jeg kører XP home, og jeg har tdc med 2 dynamiske ip adresser.
> Jeg har både tcp/ip, netbeui og ipx installeret - (har tidligere haft
> netværk mellem en 98 og XP maskine med 2x2 netkort) - bør måske sætte
dette
> anderledes op, når jeg får routeren?.!
>

Tjah, hvis du absolut vil have en router, er der vel normalt ingen grund til
at køre andet end TCP/IP. Men som det nok fremgår, er jeg ikke router-haj,
så m.h.t. sikkerhed i den løsning må du nok hente hjælp hos folk, der har
erfaring med indbyggede firewalls og andre features i de forskellige
routere.

Hilsen
Troels





ps (19-05-2003)
Kommentar
Fra : ps


Dato : 19-05-03 22:55

...og hvis jeg forstår jer ret, så burde jeg altså kunne forbinde mine to
pc`er i netværk alene med den switch, jeg allerede har - og samtidig have
adgang til internettet med begge pc`er individuelt, med samme udstyr?
(forstået på den måde, at den ene pc ikke behøver være tændt, for at den
anden kan være online).
Okay, hvordan skal jeg så sætte det op, protokoller osv. - uden router, men
kun med det jeg allerede har idag? (jeg sparer da gerne de 400 kr. hvis de
virkelig er muligt!)
Preben



Troels Jensen (19-05-2003)
Kommentar
Fra : Troels Jensen


Dato : 19-05-03 22:58


"ps" <pbsremove@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:3ec952c8$0$48902$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> ..og hvis jeg forstår jer ret, så burde jeg altså kunne forbinde mine to
> pc`er i netværk alene med den switch, jeg allerede har - og samtidig have
> adgang til internettet med begge pc`er individuelt, med samme udstyr?
> (forstået på den måde, at den ene pc ikke behøver være tændt, for at den
> anden kan være online).

Ja

> Okay, hvordan skal jeg så sætte det op, protokoller osv. - uden router,
men
> kun med det jeg allerede har idag? (jeg sparer da gerne de 400 kr. hvis de
> virkelig er muligt!)

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/hjemmenet.php#internetadgang

m.v.h.
Troels



jens (19-05-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 19-05-03 22:57


> > > > "Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i en
> > meddelelse
> > > > news:3ec92121$0$24656$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > > >
> > >
> > > Hvis du selv er klar over, hvad du svarede "Fejl" til, kan du vel ikke
> > være
> > > tvivl........?
> >
> > Næe, men du påstår en router ikke har noget med et lan at gøre......
>
> Det skal nu ikke skille os ad, ....]

Nejnej

<men faktisk har routeren ikke noget med
> LAN'et at gøre, men har alene den funktion at forbinde et netværk med et
> andet.

Der er vi ikke enige, det er routeren der router trafik fra et net til et
andet net.
Switchen "switcher" trafik mellem "hosts" på det net switchen befinder sig.

> > Sådan er det nok bare.
>
> Ja, det er det vist... Medlemmerne af de to forskellige trosretninger
bliver
> nok aldrig enige om, hvad der er bedst
>
Jojo, ipx uddør.
(lissom linux avavavav)

Mvh Jens



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste