Kopnvertering af dokumenter.
Fra : Ulf Laursen

Dato : 19-05-03 19:59

Hej,

Ved nogen, om man kan tage en diskette med tekstbehandlingsdata fra en ibook
og læse den i en PC?

P.f.t.

/Ulf

Fra : Morten Lind

Dato : 19-05-03 20:34

Ulf Laursen <remove_mail@uhl-video.dk> wrote:

> Hej,
>
> Ved nogen, om man kan tage en diskette med tekstbehandlingsdata fra en ibook
> [...]

Har en iBook diskettedrev?
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 19-05-03 20:40

"Ulf Laursen" <remove_mail@uhl-video.dk> writes:

> Ved nogen, om man kan tage en diskette med tekstbehandlingsdata fra
> en ibook og læse den i en PC?

Ja, som udgangspunkt, men der kan selvfølgelig være
konverteringsproblemer, hvis der er tale om forsellige tekstbehandlere
på de to maskiner. Hvis I bruger den samme tekstbehandler (eksempelvis
OpenOffice.org eller MS-Office) er der ingen problemer.

NB! iBooks har ikke diskettedrev indbygget.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-05-03 23:16

Ulf Laursen <remove_mail@uhl-video.dk> wrote:

> Ved nogen, om man kan tage en diskette med tekstbehandlingsdata fra en ibook
> og læse den i en PC?

Disketter er forældede. De udgik af standardudstyret i 1998. Men hvis du
har et eksterne USB-diskettedrev, kan man sætte det til en iBook. Vi har
faktisk haft min kones diskettedrev fra hendes IBM Thinkpad sat til min
PowerBook G4, og det fungerer fint.
Disketten skal være formateret til Windows (FAT?). Det kan en
Mac godt læse, mens en pc ikke kan læse disketter med HFS formatering,
som en Mac bruger. Hvis ellers de to computeres tekstbehandlere kan
finde et format, de begge forstår, så kan det sagtens lade sig gøre.
Word skulle f.eks. bruge samme format på begge platforme. Ellers kan du
prøve med RTF, som min kone og jeg bruger, når vi udveksler, eller ren
tekst.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ulf Laursen

Dato : 20-05-03 07:21

Tak til alle - vi prøver!

/Ulf

--
Ulf Laursen
remove_mail@uhl-video.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-05-03 04:25

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> har et eksterne USB-diskettedrev, kan man sætte det til en iBook. Vi har
> faktisk haft min kones diskettedrev fra hendes IBM Thinkpad sat til min

Jeg er nødt til at korrigere dig noget, Henrik. Disketter er hverken forældede
eller ikke længere standardudstyr. Apple valgte i 1998 med iMac'en at undlade at
tilføje et diskettedrev, men det var mere pga. den lille kapacitet fremfor både
SuperDisk, zip, jaz og CD-R, som vandt mere og mere frem.

På PC fronten er diskettedrev stadig i langt de fleste maskiner medregnet som
standard, og der er stadig masser af diskettebrugere rundt omkring.

Men du har ret i, at de fleste eksterne diskettedrev til USB er ligeglade med, om
de sættes til en PC med USB eller en Mac med USB tilslutning, - så det er ganske
enkelt derfor, din kones drev også kan bruges på din PB.

Og der er en ting her, du glemmer. Det er i dag meget alm., at mange skoler har
masser af computere i klasselokalerne til elevernes brug, og at de fleste elever
samtidig hjemme har en eller anden computer stående også. På skoler er det de
færreste computere, der er udstyret med CD-RW, hvilket stadig også er de færreste
hjemmecomputere, selvom det bliver mere og mere almindelig. Derfor bruges der
faktisk masser af disketter til 'transport' af opgaver frem og tilbage mellem
skole og hjem.

> Disketten skal være formateret til Windows (FAT?). Det kan en
> Mac godt læse,

Formatet på en PC formatteret diskette er ikke 'FAT', derimod DOS, - det kan du
også se, når du vælger disketteformatteringen på en Mac under 'Slet Disk'.

> mens en pc ikke kan læse disketter med HFS formatering,
> som en Mac bruger.

Jo, hvis man har installeret et lille hjælpeprogram som fx. MacDrive2000, så kan
en PC med Windows 95 til XP både formattere, læse og skrive til en Mac
formatteret diskette. MacDrive2000 er et ganske udmærket program, der også åbner
mulighederne for at læse både Mac formatterede zip og jaz medier, samt læse - og
skrive til - CD-R/RW på Windows baserede computere.

Man kunne næsten sige det sådan, at MacDrive2000 burde være en standard
tilføjelse til alle Wintels ligesom Apple Arkivudveksling er det på alle Mac OS
systemerne. Jeg har brugt MD2000 en smule, og jeg har fundet, at det er et
fremragende produkt, og jeg kan kun anbefale, at Wintel brugere ofrer de få
dollars det koster, - og samtidig kan det være med til at 'lukke munden' på alle
de kritikere, der hele tiden braldrer op med, at Mac er så og så dårlig, fordi en
PC ikke kan læse det 'fjumrede format', som Macintosserne bruger!

Jeg har også bedt nogle ret så inkarnerede Wintel brugere om at prøve at bruge
MacDrive2000, og fra alle som én har jeg kun fået positive reaktioner!

> [...]
> Word skulle f.eks. bruge samme format på begge platforme. Ellers kan du
> prøve med RTF, som min kone og jeg bruger, når vi udveksler, eller ren

Fuldstændig rigtig. Det er også det, jeg har svaret Ulf i mit svar direkte til
hans spørgsmål. Men med hensyn til brugen af RTF, så giver det som sagt nogle
problemer alt afhængig af, hvilket program, der har lavet RTF filerne.

Man bør fx. ikke bruge ClarisWorks 1.0 - 5.0 til det, så giver det nogle sjove
resultater, hvis der er formattering i de dokumenter, der gemmes i RTF. Fra og
med ClarisWorks 5.0v3 og AppleWorks 5.0v4 til 6.2.x, er det noget af det, der er
blevet væsentlig forbedret. Der er dog stadig nogle problemer, hvis filerne
indeholder tabeller hhv. grafik.

Og som sagt, så er de eneste 100% identiske formater på både Mac og PC RagTime,
Office 98 (95/97) og 2001 (2000/2000Pro). Samt ClarisWorks 3-5 til Mac er lg med
ClarisWorks 2.1-5.0 på Windows.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-05-03 21:53

> [...]
> iMac'en at undlade at tilføje et diskettedrev, men det var mere pga. den
> lille kapacitet fremfor både SuperDisk, zip, jaz og CD-R, som vandt mere

Ja ja, jeg ved det godt. Det skal ikke forstås så bogstaveligt. Jeg
siger det mest for at drille Windows-brugere. Når de sidder med en
diskette, spørger jeg undrende og lidt nedladende: "Hvad Søren, findes
der stadig disketter? Sådan en har jeg ikke set i fem år". Så ligner de
altid spørgsmålstegn, samtidig med at de er lidt flove over deres
forældede teknologi. Men det er mest godmodigt drilleri. Jeg er dog enig
med Steve Jobs i hans argumenter mod disketten. Dels er disketter alt
for små til langt de meste. Dels kan de meste klares med netværk nu om
dage. Sidder konen og jeg med hver vores bærbare i rum ved siden af
hinanden, så er det faktisk nemmest at udveksle dokumenter med e-mail.

> På PC fronten er diskettedrev stadig i langt de fleste maskiner medregnet
> som standard, og der er stadig masser af diskettebrugere rundt omkring.

Men diskettens dage er vist ved at være talte. Jeg læste for nylig, at
Dell ville lever computere uden diskettedrev som standard, da det
alligevel stort set ikke blev benyttet mere.

> [...]
> med, om de sættes til en PC med USB eller en Mac med USB tilslutning, - så
> det er ganske enkelt derfor, din kones drev også kan bruges på din PB.

Jeg er nu alligevel lidt imponeret. Det er jo et drev, der ikke selv kan
smide disketter ud, og som for strøm via USB.

> [...]
> til hans spørgsmål. Men med hensyn til brugen af RTF, så giver det som
> sagt nogle problemer alt afhængig af, hvilket program, der har lavet RTF

Jeg kunne heller aldrig få RTF til at virke under Mac OS 9. Måske var
det i virkeligheden ClarisWorks, der ikke kunne finde ud af det. Nu
virker det i hvert fald, hvis min kone gemmer som RTF fra sin
WordPerfect til Windows, og jeg åbner i TextEdit på min Mac med OS X.
Men den modsatte vej er det ikke helt godt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-03 03:31

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> altid spørgsmålstegn, samtidig med at de er lidt flove over deres
> forældede teknologi. Men det er mest godmodigt drilleri.

Lidt mobning skal de da også ha' de dersens 'dåsebrugere'...

> Jeg er dog enig med Steve Jobs i hans argumenter mod
> disketten. Dels er disketter alt for små til langt de meste.
> Dels kan de meste klares med netværk nu om dage.

Du har selvfølgelig ret i, at langt det meste kan klares via netværk, - men det
er dog stadig de færreste skoler, der har netværk, der samtidig er koblet til
elevernes hjemmemaskiner. - Jeg véd, det er blevet kørt som forsøg nogle steder
- med blandede resultater og effektivitet.

> Sidder konen og jeg med hver vores bærbare i rum ved siden af
> hinanden, så er det faktisk nemmest at udveksle dokumenter med e-mail.

Korrekt, men så glemmer du bare, at du så også mister alt, hvad der hedder
formattering, hvis du sender direkte inline i bodyfield og ikke som vedhæftet
fil. En anden ting, du også glemmer, og den er mere vigtig. - Det er
sikkerheden, eller rettere manglen på sikkerhed. I princippet kan alle med
nogenlunde kendskab til hacking gå ind og læse al din post. - Nu er I jo begge
to læger, og det vil ikke være særlig smart, hvis I via mail sendte forskellige
lægelige oplysninger til hinanden uden kryptering, - det er simpelthen for
farligt!

> Men diskettens dage er vist ved at være talte. Jeg læste for nylig, at
> Dell ville lever computere uden diskettedrev som standard, da det
> alligevel stort set ikke blev benyttet mere.

Selvfølgelig kommer det på ewt tidspunkt, når CD-R/RW bliver lige så billig som
disketter, men så skal der godt nok til at ske noget. Tværtimod er CD medierne
jo blevet temmelig dyre efterhånden pga. den der ### afgift til CDB (CopyDan
Båndkopi). Det betyder jo i praksis, at du betaler afgift af dine egne artikler
og skriverier, - ja selv et kærestebrev til din kone, når hun er borte betaler
du så afgift af, hvis du sender den på CD-R/RW... Det er fuldstændig sygt!

> Jeg er nu alligevel lidt imponeret. Det er jo et drev, der ikke selv kan
> smide disketter ud, og som for strøm via USB.

Tjah... Det er jo som man ser det... USB er jo en fælles standard, så så
imponerende synes jeg nu ikke, det er.

> [...]
> WordPerfect til Windows, og jeg åbner i TextEdit på min Mac med OS X.
> Men den modsatte vej er det ikke helt godt.

Både og, ClarisWorks 1.x til 4.x var ikke så gode til at generere RTF, men det
er både ClarisWorks 5 Office og AppleWorks 6.x til gengæld. - Men stadig er de
to bedste programmer til at generere RTF med Nisus Writer 6 og RagTime 5. Jeg
har eksperimenteret en del med det i både alm. tekst og med både Unicode tekst
i MSWD 2001 og så gemme det i RTF og åbne i både NW og RT. - Al formattering er
fuldstændig som i den originale MS fil.

Jeg vil dog mene, at det stadig er det bedste at gemme i original filformat og
så bruge MacLinkPlus 11 ellr nyere, så får man de bedste resultater ved åbning
på fremmede maskiner.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-05-03 21:10

> [...]
> koblet til elevernes hjemmemaskiner. - Jeg véd, det er blevet kørt som
> forsøg nogle steder - med blandede resultater og effektivitet.

Men i bred forstand er e-mail jo også et netværk, og det er jo langt det
nemmeste at sørge for, at både skolens og elevernes private computere er
sluttet til internettet. Så kan de bare sende e-mail. At lade skolen
lave et særligt netværk til elevernes private computere bliver
betydeligt dyrere.

> Korrekt, men så glemmer du bare, at du så også mister alt, hvad der hedder
> formattering, hvis du sender direkte inline i bodyfield og ikke som
> vedhæftet fil.

Der er generelt ikke ret meget formatering i vores tekster. Bare teksten
er med, er det fint. Men det gå nu glimrende, hvis min kone gemmer i RTF
fra sin WordPerfect til Windows, og sender det som vedhæftet fil. Så kan
jeg bare dobbeltklikke på den, og den åbner helt perfekt i TextEdit.

> [...]
> begge to læger, og det vil ikke være særlig smart, hvis I via mail sendte
> forskellige lægelige oplysninger til hinanden uden kryptering, - det er

Nu er jeg ikke så nervøs for den slags. Dels regner jeg risikoen for
meget lille. Dels kan jeg dårligt se, hvem der har noget ud af at få at
vide, at fru Olsen henne om hjørnet har fået fjernet sin galdeblære. Men
du skal nu ikke være nervøs alligevel. Vi tager slet ikke noget med
personoplysninger med hjem. Det vi udveksler er enten artikler til
ugeblade eller noget med forskning. Og der er ikke noget personfølsomt i
det.

> Selvfølgelig kommer det på ewt tidspunkt, når CD-R/RW bliver lige så
> billig som disketter, men så skal der godt nok til at ske noget.

Tænk lidt alternativt. Svaret er måske ikke endnu et bekosteligt og
dårligt standardiseret medie, der er forældet om få år. Svaret er måske
netværk og herunder internettet. Det er da alt andet lige meget lettere
at sende direkte fra den ene computer til den anden. Hvorfor skal man
absolut slæbe rundt på en eller anden form for disk? Det er da meget
lettere at sende tingene til sin hjemmecomputer, når man går hjem, og så
arbejde videre på det hjemme om aftenen. Jeg kunne da godt savne, at
alle mine dokumenter ikke var tilgængelige fra enhver computer, jeg
støder på. Tænk hvis alting lå på en central server, og man bare kunne
nå det, uanset hvor man var. Den tanke har været fremme før bl.a. fra
Oracles side, og det har været nævnt, at den første iMac måske var lave
til netværksboot, så den kunne køre programmer og dokumenter fra en
server.

> Jeg vil dog mene, at det stadig er det bedste at gemme i original
> filformat og så bruge MacLinkPlus 11 ellr nyere, så får man de bedste
> resultater ved åbning på fremmede maskiner.

Som en universel løsning har du nok ret. Men privat mellem to personer,
skal man bare finde et fælles format, der giver acceptable resultater.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-05-03 02:18

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> sluttet til internettet. Så kan de bare sende e-mail. At lade skolen
> lave et særligt netværk til elevernes private computere bliver

Helt klart er mail det billigste her...

> [...]
> fra sin WordPerfect til Windows, og sender det som vedhæftet fil. Så kan
> jeg bare dobbeltklikke på den, og den åbner helt perfekt i TextEdit.

Måske ikke, men fx. vil sådan noget som tabeller m.v. forsvinde ved at blive
sendt som alm. mail. - Ligeledes både fed og kursiv skrift. Men hvis i sender i
HTML, så vil formattering blive bibeholdt - også i tabeller.

> Nu er jeg ikke så nervøs for den slags. Dels regner jeg risikoen for
> meget lille. Dels kan jeg dårligt se, hvem der har noget ud af at få at
> vide, at fru Olsen henne om hjørnet har fået fjernet sin galdeblære.

I USA og canada har der kørt nogle sager, hvor forsikringsselskaber har betalt
hackere for at bryde ind på forskellige computere for ad den vej at få fisket
opl. ud om forskellige menneskers private forhold, som div. selskaber så har
kunnet bruge i forbindelse med fx. nægtelse af udbetaling af forsikringssummer
- primært livsforsikringer.

En galdeblære vil nok ikke have nogen betydning i sådanne tilfælde, men det kan
fx. godt være, at en person måske er blevet blind på det ene øje eller døv på
det ene øre. I visse forsikringsselskaber er det nok til, at man i en
skadessituation ikke vil udbetale erstatning, - og sidder selskabet med de opl.
på forhånd, så er kunden jo ilde stedt.

> [...]
> personoplysninger med hjem. Det vi udveksler er enten artikler til
> ugeblade eller noget med forskning. Og der er ikke noget personfølsomt i

Ugebladsstof er jeg heller ikke nervøs for, men hvis I arbejder
forskningsmæssigt, så kan der jo blive tale om fx. 'tyveri' af viden, som en
anden så måske kan bruge i sit arbejde, - og hvis det så er noget helt unikt I
fx. har under forsøg eller udvikling, så mister I jo fordelen ved at være dem,
der sidder med grundforskningen på området, - og så er evt. patenter og
salgsværdi langt mindre, hvis andre også er påvej med lignende resultater. - Så
helt uproblematisk er det nu ikke...

> [...]
> Oracles side, og det har været nævnt, at den første iMac måske var lave
> til netværksboot, så den kunne køre programmer og dokumenter fra en

Helt klart en fordel, men så skal - igen - sikkerheden være en hel anden, end
den er idag. Fx. vil jeg ikke have min IT maskine på det netværk, jeg selv skal
have op at stå snart. - Det har jeg lidt for mange følsomme data på andre
maskiner til. Og med de par forsøg, jeg véd, der har været på at bryde ind på
mine maskiner, ja, så er jeg blevet ekstra nervøs for hackere. Men her er Mac
en klar fordel, - den låser simpelthen, hvis nogen forsøger at komme ind uden
tilladelse...

> Som en universel løsning har du nok ret. Men privat mellem to personer,
> skal man bare finde et fælles format, der giver acceptable resultater.

Jeg tænker netop universel, men også for private... Selvfølgelig afhængig af,
hvad de sender til hinanden. - Og vil man så - også som privat - være mere
sikker, ja, så er der jo mange forskellige og også ret billige
krypteringsprogrammer, der arbejder på både Mac og Wintels med samme
krypteringskode, så det skulle heller ikke give problemer. - Jeg mener endda,
jeg har set noget freeware, der hed noget i retning af 'CryptIt'. - det var en
'pakke' med både 'sender' og 'receiver' til både Mac og PC, - men jeg kan ikke
finde det . Og det var faktisk en meget simpel 8bits kryptering, men det
giver da lidt beskyttelse, hvis fx. en mail skulle falde i forkerte hænder... -
Endelig kan en mail jo blive sendt til en forkert ved et uheld....

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 22-05-03 15:21

> [...]
> WordPerfect til Windows, og jeg åbner i TextEdit på min Mac med OS X.
> Men den modsatte vej er det ikke helt godt.

Mon fordi, din TextEdit i X bruger UNICODE, og det kan Windows ikke
lide?
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-05-03 19:45

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Mon fordi, din TextEdit i X bruger UNICODE, og det kan Windows ikke
> lide?

Aner det ikke. Men det går fint at sende tekstdokumenter til en Mac OS 9
bruger. Jeg bruger netop TestEdit, fordi hun ikke har AppleWorks. Mac OS
9 forstår da ikke Unicode, gør det vel?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-05-03 20:42

> Mon fordi, din TextEdit i X bruger UNICODE, og det kan Windows ikke
> lide?

Hvis det er Windows 2000 eller nyere er Unicode fint understøttet. Jeg
tror derfor ikke, at det er der fejlen er. Text Edit kan gemme i
forskellige Unicode format, så måske Henrik skulle eksperimentere med
dem.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-05-03 19:59

> Formatet på en PC formatteret diskette er ikke 'FAT', derimod DOS, - det
> kan du også se, når du vælger disketteformatteringen på en Mac under 'Slet
> Disk'.

En lille korrektion. DOS er et operativ-system, Disk Operating System,
og ikke et disketteformat. Microsoft's DOS hedder MS-DOS og da brugerne
kender (eller kendte) navnet "DOS" har Apple valgt at skrive dette
istedet for det egentlige diskformat, som faktisk er FAT.

Fra : Morten Lind

Dato : 23-05-03 14:38

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> kender (eller kendte) navnet "DOS" har Apple valgt at skrive dette
> istedet for det egentlige diskformat, som faktisk er FAT.

Som Jesper sagde til mig......: "Hold kæft, hvor bli´r man klog"
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Peter Kiil

Dato : 23-05-03 23:44

René Frej Nielsen - spam02@tdcadsl.dk on 5/22/03 8:59 PM wrote:

> [...]
> kender (eller kendte) navnet "DOS" har Apple valgt at skrive dette
> istedet for det egentlige diskformat, som faktisk er FAT.

Skal vi ikke gætte på at Eriks rent faktisk formatterer i et mystisk format
kaldet DOS?

--
/peter

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-05-03 00:28

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Skal vi ikke gætte på at Eriks rent faktisk formatterer i et mystisk format
> kaldet DOS?

S'føli, men vi hører nok ikke mere...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-05-03 02:46

Hej Ulf

Det kommer ørst og fremmest an på det tekstbehandlingsprogram, du har brugt på
din iBook og så det tilsvarende program på PCen.

Bruger du fx. MS Office 98 og/eller 2001, og PC'en har MSO2000, så er der ingen
problemer, hvis du husker at tilføje '.doc' på filerne. Office 4.2.1/4.2Pro til
Mafc er lig Office 95/97 til PC, men igen skal du huske '.doc' som slutendelse
på dine Mac filer.

Af andre TB programmer, hvor filformatet er 100% identiske på Mac og PC, kan
nævnes RagTime, WorldWrite 4 og ClarisWorks 3-5 / AppleWorks 5.

ClarisWorks 3.0 til Madc svarer til ClarisWorks 2.1 til Windows, men i lighed
med CWKS formaterne på Mac, kan nyere versioner på PC åbne de ældre filer fra
tidligere versioner.

Du kan altid lagre filer på din Mac på alm. PC formatterede disketter, zip
disketter og jaz diske. Mac læser og skriver til PC formatterede medier.

Omvendt, - hvis du bruger Mac formatterede disketter på en PC, så _skal_ PC'en
have et lille program, der kan læse fra / skrive til Mac formatterede disketter
/ medier.. Her findes fx. programmet MacDrive2000, som er blandt de bedste i
den type programmer. - Hvis det fx. drejer sig om HFS+ formatterede jaz medier,
så kan MacDrive 2000 også læse og skrive til det format.

Men ellers kan du jo bruge RTF formatet, men i visse tilfælde - fra MSO 4.2.x
og MSO 98 kan du miste nogen formattering på PC, hvis der bruges MSO2000 og
MSO97.

Har du ikke brug for formattering, så vælg at gemme dine Mac filer i 'Plain
Text' formatet, - det kan åbnes og læses selv af Notepad'en på alle Windows
systemer fra Windows 95 til XP.

Ulf Laursen wrote:

> Ved nogen, om man kan tage en diskette med tekstbehandlingsdata fra en ibook
> og læse den i en PC?

mvh. Erik Richard

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 22-05-03 19:50

kml.ers@mail1.stofanet.dk writes:

> [...]
>RagTime,
>Office 98 (95/97) og 2001 (2000/2000Pro). Samt ClarisWorks 3-5 til Mac er

Jeg vidste ikke at man kunne få Claris 5 til PC. Vil det sige at jeg kan
opgradere min PC version 3.0 til 5.O ? Og kan et bruges på NT2000? Bara
rolig, det er min mands maskine. Han er ikke for klog

Hilsen Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-05-03 01:43

Hej Hanne

Hanne Hertzog wrote:

> Jeg vidste ikke at man kunne få Claris 5 til PC. Vil det sige at jeg kan
> opgradere min PC version 3.0 til 5.O ?

Ja, svjv. er ver. 5 den seneste version, man kan få af ClarisWorks/AppleWorks
til PC. Og svjh. findes den også kun på US engelsk. - Men hvor man skal få
fat i den, aner jeg simpelthen ikke. - Førhen var det et firma i Fredericia,
der havde PC versionerne, men lige nu kan jeg end ikke huske, hvad firmaet
hedder...

> Og kan et bruges på NT2000?

Ja, ver. 5 er kompatibel til og med Windows 2000 samt NT, men ikke XP.

> Bara rolig, det er min mands maskine. Han er ikke for klog

Sig mig lige Hanne... Har I ikke snart været gift så længe, at det er dig,
der har skoene på? - så burde du da snart få ham til at 'lystre'...)

mvh. Erik Richard