To spalter med flydende tekst?
Fra : Peter Loumann

Dato : 19-05-03 11:39

Hej nørder

Endelig har jeg taget mig sammen til noget ny layout til tekstsider.
Jeg har godtnok stadig lavet det med tabel (sig det ikke til nogen!),
men har dog ellers defineret tingene med css. Eksempel:

http://pedalo.dk/historie.html

Men teksten i de to spalter er delt manuelt og vil temmelig sikkert
fordele sig forskelligt på spalterne efter hvilken font, folk bruger.
Kan man ikke lave det, så teksten flyder og selv fordeler sig
ligeligt? Ligesom i sideombrydningsprogrammer.

Jeg synes ikke, jeg kan finde noget om det på

http://html.dk

eller andre links i min samling.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-05-03 12:10

Peter Loumann skrev:

> [...]
> sikkert fordele sig forskelligt på spalterne efter hvilken
> font, folk bruger. Kan man ikke lave det, så teksten flyder og

Desværre ikke. Spalteombrydning er med i forslaget til CSS3 (se
<http://www.w3.org/TR/css3-multicol/>), men den standard er endnu
ikke officiel, og der er så vidt jeg ved, ikke nogen browsere der
har implementeret muligheden for spalteombrydning endnu.

Noget andet er så at spalteopdeling ikke fungerer specielt godt på
en skærm.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-05-03 12:21

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Noget andet er så at spalteopdeling ikke fungerer specielt godt på
>en skærm.

Det er jeg ikke enig i. Jeg bruger spalter på Fidusos sider for
at sikre en passende læsebredde. Man skal jo normalt kun lave det
lange hop én gang.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-05-03 12:56

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er jeg ikke enig i. Jeg bruger spalter på Fidusos sider
> for at sikre en passende læsebredde.

På de fleste af siderne (så vidt jeg lige kan overskue dem) er det
ikke fortløbende tekst der deles. Hvis man deler sådan at en spalte
altid starter et nyt hovedafsnit, er det ikke så stort problem.

> Man skal jo normalt kun lave det lange hop én gang.

Såfremt man holder sig til to spalter.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-05-03 12:20

Peter Loumann skrev:

>Men teksten i de to spalter er delt manuelt og vil temmelig sikkert
>fordele sig forskelligt på spalterne efter hvilken font, folk bruger.

Det tror jeg nu ikke gør så stor forskel. Jeg prøvede to fonte,
og da jeg sammenlignede hvilke to linjer der flugtede i bunden,
var der kun et par linjers forskel.

--
Bertel

Fra : Peter Loumann

Dato : 19-05-03 13:54

On Mon, 19 May 2003 13:20:16 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

>Det tror jeg nu ikke gør så stor forskel. Jeg prøvede to fonte,

Med hhv. fast og variabel bredde?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-05-03 15:42

Peter Loumann skrev:

>Med hhv. fast og variabel bredde?

Det tænkte jeg ikke på. Jeg prøver lige lidt flere:

Opera 6.05

      Pkt.   Sidens opsætning   Min
Times N R   12   28         -6
Times N R   12   23         -6
Times N R   11   20         -9

Courier new   13   45         6
Courier new   12   41         0
Courier new   11   37         -5

Courier      13   34         0
Courier      12   35         0
Courier      11   29         -7

Positive tal betyder at venstre spalte er længst.

--
Bertel

Fra : Peter Loumann

Dato : 19-05-03 18:29

On Mon, 19 May 2003 16:41:55 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

>Opera 6.05
>
>      Pkt.   Sidens opsætning   Min
>Times N R   12   28         -6
>Times N R   12   23         -6
>Times N R   11   20         -9
>
>Courier new   13   45         6
>Courier new   12   41         0
>Courier new   11   37         -5
>
>Courier      13   34         0
>Courier      12   35         0
>Courier      11   29         -7

>Positive tal betyder at venstre spalte er længst.

En ganske stor varation, 15 linjer. Og den vil selvfølgelig være
præget af nogen tilfædighed. Afhængig af vinduets bredde vil et afsnit
måske slutte med en kort linje eller ikke.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-05-03 12:37

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> skrev
> [...]
> Kan man ikke lave det, så teksten flyder og selv fordeler sig
> ligeligt? Ligesom i sideombrydningsprogrammer.

Tekst, der er lagt i en tabelcelle/div/noget helt tredje, kan ikke 'af sig
selv' vandre over i en anden tabelcelle/div/noget helt tredje.

Når du kan i et sideombrydningsprogram, skyldes det, at programmet er lavet
til det formål og at du derfor kan definere en sammenhæng mellem forskellige
tekstblokke.

Men sådan fungerer det desværre ikke i en browser.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Peter Loumann

Dato : 19-05-03 13:55

On Mon, 19 May 2003 13:36:48 +0200, "Erik Ginnerskov"
<egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote:

>sådan fungerer det desværre ikke i en browser.

Nej, åbenbart ikke. Lidt ærgerligt. Men tak for din deltagelse.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk