Vores backupsystem(DLT) er blevet for lill~
Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 19-05-03 10:46

Sider som netadmin m.m. i et mindre firma med store datamængder og
overvejer at skifte backup løsning, vi har hidtil klaret os med DLT-IV
(20 GB ukomprimeret) og så et bånd hver nat det er bare blevet for småt.

Så nu er overvejelsen hvad skal man gå efter? Og hvad koster det?

Man kunne gå efter noget båndrobot løsning, men jeg har lidt på
fornemmelsen at det vil koste en formue. Men alternativet er at finde et
medie som kan rumme en del mere end DLT-IV, der har Sony hvis lavet
noget er der nogen som har efaringer med det?

Istedet for bånd så overvejer jeg en løsning med en flok harddiske i
skuffer, og så simpelthen bruge en ny stor harddisk hver nat spørgsmålet
er bare om det er en holdbar løsning og hvad med software? (I dag bruger
vi Veritas Backup Exec 8)

Mvh

Bruno

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 19-05-03 11:48

In <3EC8A7BD.80609@worldonline.dk> "iddqd@worldonline.dk" <iddqd@worldonline.dk> writes:

> [...]

>skuffer, og så simpelthen bruge en ny stor harddisk hver nat spørgsmålet
>er bare om det er en holdbar løsning og hvad med software? (I dag bruger

DM-data tilbyder at være backupserver for andre. De kører TSM
backup på nogle ret velvoksne båndrobotter. Det er Danske Bank
og Mærsk, der har leveret D og M, så firmaet er solidt nok.
Prøv at regne din/jeres egen pris ud pr GB/måned, inden I evt
checker DM-datas priser
(Og TSM kører rent inkrementel, så du behøver ikke indregne 20 Gb
nettrafik pr dag.)

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Morten L.

Dato : 19-05-03 12:35

> [...]
> checker DM-datas priser
> (Og TSM kører rent inkrementel, så du behøver ikke indregne 20 Gb

Husk også at udregne hvor lang tid der går med at få fat i data igen, hvis
det går galt en dag.
Fint nok med incremental backup i det daglige, men et komplete restore over
xDSL tager laaang tid, og selv med bil tager det timer - og du skal have en
streamer at restore båndet med...

Mit råd: find en streamer mere - de er ikke dyre - eller find en større DLT
eller LTO, eller havd nu dine preferencer er.

/Morten

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 19-05-03 12:48

Kai Birger Nielsen wrote:
> [...]
> checker DM-datas priser
> (Og TSM kører rent inkrementel, så du behøver ikke indregne 20 Gb

Problemet er at selv hvis vi benytter inkrementel backup så er vores
datamænger ret voldsomme, nogle GB om dagen i filer der er opdateret er
rutine så vores behov er nok lidt usædvanligt for et firma af vores
størrelse.

Tanken om at ladee backup'en være afhængig af verden uden for huset
synes jeg heller ikke er tiltalende, selvom der selvfølgelig er fordele
ved sådanne løsninger.

Mvh

Bruno

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 20-05-03 08:13

In <3EC8C45A.2080409@worldonline.dk> "iddqd@worldonline.dk" <iddqd@worldonline.dk> writes:

> [...]
>datamænger ret voldsomme, nogle GB om dagen i filer der er opdateret er
>rutine så vores behov er nok lidt usædvanligt for et firma af vores

Ok. Jeg tror nu også Mærsk og DB har store datamængder, men deres
netforbindelser er sikkert også af en anden kaliber

>Tanken om at ladee backup'en være afhængig af verden uden for huset
>synes jeg heller ikke er tiltalende, selvom der selvfølgelig er fordele
>ved sådanne løsninger.

Det er jo smag og behag. Jeg sparkede det bare ind som en ting til
mulig overvejelse. Vi havde en timberwolf med 80 DLT bånd i, som
var ved at være for lille og valgte at køre over på disk i stedet,
så nu har vi nogle (få) TB disk i stedet og med TSM som backup
program. Restoretid fra disk er en ren luksus sammenlignet med
mount af et eller flere DLT bånd fra en robot.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Martin Mollerup

Dato : 22-05-03 23:11

snip.
> [...]
>
> Tanken om at ladee backup'en være afhængig af verden uden for huset
> synes jeg heller ikke er tiltalende, selvom der selvfølgelig er fordele

Nogle GB om dagen lyder som meget når du kun har 20 GB, normalt er det max
5% af data der ændre sig.

Vi skiftet til Eurotrust netbackup for et par Måneder sider og vi overfører
ca. 300 - 400 Mb per dag og vi har 9 GB data.
De har nok sikret data noget bedre end dig og hvis du skal bruge alt din
data kan du få det på en server de køre til dig med. (bare synd jeg købte en
ny 40/80 båndstation og 30 bånd sidste nytår, den kan du købe billig :) ).
Jeg syntes at der er store fordele med extern backup, du får en mail hver
dag om hvordan backupen er gådet, du skal ikke huske og skifte bånd, der er
ingen defekte bånd så du ved backupen virker. Jeg bor 100 m fra dem så hvis
jeg skal bruge min data kan jeg bare køre forbi med en harddisk og få min
data.

Jeg har lige været på sikkerheds kursus, nogle der vil have scannet deres
Web server he he :), det er sku let når man ved hvad der skal kikkes efter

Mollerup

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 23-05-03 11:19

Martin Mollerup wrote:
> Nogle GB om dagen lyder som meget når du kun har 20 GB, normalt er det max
> 5% af data der ændre sig.

De 20 GB er kun til data som der arbejdes på hele tiden, alt andet laves
der arkivering af på DVD eller CD.

> Vi skiftet til Eurotrust netbackup for et par Måneder sider og vi overfører
> ca. 300 - 400 Mb per dag og vi har 9 GB data.

Vi har nogle hundrede GB hvis jeg tager det hele med, men det at
behandle data er også en del af vores forretningsområde så det kan ikke
være anderledes.

Mvh

Bruno

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 23-05-03 16:10

Du gider da ikke at skulle skifte harddisken ud hver dag.

Hvis din samlede datamængde ikke overstiger 50 GB pr. dag, kan du jo nøjes
med 2 spejlede diske på 250 GB.
Så laver du daglig backup på dem, men en gang om ugen fjerner du den ene
disk, sætter en ny disk i og lader den sync'e diskene op.

Hvis det skal være mere automatisk, kan du jo lade fredagsbackup'en køre ud
af huset.
med en 512 kbit forbindelse kan man trods alt overføre 5 GB i døgnet. og det
gør vel ikke noget hvis det tager nogle dage.
Jeg formoder ikke at alle 50 GB vil være "nye" data.
Hvis i har plads til 50 GB "arbejdslager" så er det vel realistisk at de 20
af dem er nye data, og alt derover er over en uge gamle.
I så fald ville backup'en ud af huset være færdig tirsdag aften.

Rune

Fra : Jørgen Kaare Jensen

Dato : 19-05-03 15:07

LTO eller SDLT drev 200MB ukomprimeret, SDLT måske at foretrække da den kan læse
díne nuværende DLT-IV bånd.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 19-05-03 16:31

Jørgen Kaare Jensen wrote:
> LTO eller SDLT drev 200MB ukomprimeret, SDLT måske at foretrække da den kan læse
> díne nuværende DLT-IV bånd.

Bagud kompatibiliteten betyder mindre hvis bare der er lagerkapacitet nok.

Jeg har surfet lidt rundt og jeg synes Sony's AIT autoloadere ser meget
spændende ud, men jeg kan ikke rigtig finde en dansk forhandler. Selv
Sony henviser kun til landene omkring os.

Det er deres autoloadere som ser meget lovende ud:

http://www.storagebysony.com/categories/categorymain.asp?id=10

En AIT-2 8 slot står fx. i ca. 36500 (8*50 GB Naitive)
En AIT-3 8 slot står i ca. 54000 (8*100 GB Naitive)

Begge priser er omregnet fra SEK og fundet her:

http://www.inwarehouse.se/

Mvh

Bruno

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 19-05-03 21:37

<iddqd@worldonline.dk> wrote:

> Jeg har surfet lidt rundt og jeg synes Sony's AIT autoloadere ser meget
> spændende ud, men jeg kan ikke rigtig finde en dansk forhandler. Selv
> Sony henviser kun til landene omkring os.

Jeg kan se du har surfet på Sony's US Storage site, check også Sone Storage
Europe:

http://www.sonyisstorage.com/

Den er lidt bedre opdateret for os i Euroland, især er det vigtigt når du
kikker på on-site service, der passer US siten slet ikke.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam058@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 19-05-03 18:44

> [...]
>
> En AIT-2 8 slot står fx. i ca. 36500 (8*50 GB Naitive)
> En AIT-3 8 slot står i ca. 54000 (8*100 GB Naitive)

De er søde - prøv at spørge en vilkårlig forhandler der har Sony AIT
drev, f.eks. PROconsult.

Der er også Overland's autoloadere, som jeg selv har god erfaring med
- de forhandles bl.a. af SCT.
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 19-05-03 21:33

"Lars Balker Rasmussen" <lars@balker.org> wrote:

> De er søde - prøv at spørge en vilkårlig forhandler der har Sony AIT
> drev, f.eks. PROconsult.

Det behøves ikke, jeg læser med her når jeg har fri....

Ja, de er ganske søde, og prisen i danmark er:

StorStation LIB81 Rackmount AIT Autoloader
AIT-2 32.700 + moms.
AIT-3 51.200 + moms.

Husk dog på at et single AIT-2 drev koster under 10.000, og der er jo ingen
der forhindrer dig i at montere flere drev, båndende skal jo alligevel ud
næste dag, så de kan komme off site.

Single drev er her:
http://www.proconsult.dk/katalog/m_sto/s_sto-back/backait/

P.S.: Jeg arbejder i ovenstående firma.

Fra : Søren Jakobsen

Dato : 19-05-03 21:56

i mit produkt katalog har jeg disse 2 produkter,
hvis det er disse i snakker om?

Sony
Autoloader/400GB-1TB SCSI AIT2
28.000 kr. ex. moms

Sony
Autoloader/800GB-2TB SCSI AIT3
45.000 kr. ex. moms

mvh
Søren Jakobsen
DataMusen.dk

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 19-05-03 22:43

"Søren Jakobsen" <soren51@hotmail.com[removethis]> wrote:

> i mit produkt katalog har jeg disse 2 produkter,
> hvis det er disse i snakker om?

Det var det ikke, Jørgen linkede endda til de produkter han var interesseret
i:
http://www.storagebysony.com/categories/categorymain.asp?id=10

Du har listet priserne på LIB-D81-A2 og LIB-D81-A2, de er først gået "books
open" 5 maj, hvornår tror du vi ser dem i DK i praksis.....

Fra : Peter Pan

Dato : 19-05-03 16:36

> [...]
> overvejer at skifte backup løsning, vi har hidtil klaret os med DLT-IV
> (20 GB ukomprimeret) og så et bånd hver nat det er bare blevet for småt.

DLT IV bånd kan køre op til 40 GB ukomprimeret. Når I kun smidder 20 GB på
dem er det nok fordi I har et DLT4000 drev, som kun kan skrive op til 20 GB.

Så det billigste ville nok være at invistere i et DLT8000 drev (40/80 GB) og
beholde nuværende bånd.

Skal I over 40 GB per bånd, begynder det at blive dyrt, da du skal have nye
bånd. Oppe i de store størelser står valget oftest mellem SDLT (110 eller
160 GB ukomprimeret) eller LTO (100 GB ukomprimeret). Begge teknologier
kører perfekt idag. Personligt er jeg til LTO, men du kan sikkert finde lige
så mange til SDLT. Fordelen for jer ville være at et SDLT drev ville kunne
læse jeres gamle bånd (men kun læse, ikke skrive).

Vil du tænke på båndrobotter som bruger jeres eksisterne bånd, så husk lige
at regne backup tiden med. For jeres skrivehastighed bliver ikke hurtigere
af at der selv kan skiftes bånd. Og backuppen skal jo gerne nå at blive
færdig i løbet af natten?

Mvh
Anders

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 19-05-03 21:56

"Peter Pan" <.@anders.dk> wrote:

> [...]
>så mange til SDLT. Fordelen for jer ville være at et SDLT drev ville kunne
>læse jeres gamle bånd (men kun læse, ikke skrive).

Siden du nævner 2. generations SDLT bør det nævnes at LTO-2 også er
ude med 200G ukomprimeret og ca. dobbelt hastighed af SDLT.

http://www.openstore.com/tape-lto2vsdlt320.htm

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Esben

Dato : 19-05-03 17:22

> [...]
> (20 GB ukomprimeret) og så et bånd hver nat det er bare blevet for småt.
>
> Så nu er overvejelsen hvad skal man gå efter? Og hvad koster det?

Quantum havde for nyligt nogen ok priser på autoloadere - der var bl.a. tale
om Quantum Powerstor L200 (DLT8000) 8x40GB ukomprimeret til ca. 30.000 ex
moms.

--
Esben

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-05-03 20:10

iddqd@worldonline.dk wrote:
> [...]
> skuffer, og så simpelthen bruge en ny stor harddisk hver nat spørgsmålet
> er bare om det er en holdbar løsning og hvad med software? (I dag bruger

Disk-baserede backup-løsninger er absolut en god mulighed med vore
dages diskpriser ... et par software-spejlede 250gig-diske i en
billig maskine i et rum fjernt fra det normalt serverrum vil være en
ret god løsning såfremt man kan finde noget software der kan finde
ud af den slags (der er masser af den slags til Linux).

Kan Veritas ikke finde ud af at backe op til et netværksdrev ?

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Søren Emig

Dato : 19-05-03 21:51

> [...]
> dages diskpriser ... et par software-spejlede 250gig-diske i en
> billig maskine i et rum fjernt fra det normalt serverrum vil være en

http://www.tomshardware.com/storage/20030425/index.html

Lille billig løsning...fyffer pyffer

> såfremt man kan finde noget software der kan finde
> ud af den slags (der er masser af den slags til Linux).

Har du gode links? :)

> Kan Veritas ikke finde ud af at backe op til et netværksdrev ?

jeps.... fra version 8.x mener jeg

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-05-03 00:52

Søren Emig wrote:
> Har du gode links? :)

Prøv at søge efter faubackup, rdiff-backup, rsync, og lignende...

Amanda kan vist også noget med harddiske.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 20-05-03 08:59

Søren Emig wrote:
<KLIP>

> Har du gode links? :)

Prøv at søge i softwareindekset på <http://freshmeat.net/>.

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 20-05-03 11:02

Søren Emig wrote:
> jeps.... fra version 8.x mener jeg

Helt præcist fra version 8.6 så vidt jeg kan finde ud af, men det er
ikke fordi jeg blev meget klogere af Veritases liste over kompatible medier:

http://support.veritas.com/dsl/lists/device_ddProduct_BEWNT_media_disk_prod1_NT86.htm

Jeg har sendt dem en mail hvor jeg ber om lidt mere info omkring brugen
af disk drev som medium, jeg forestiller mig at Serial ATA burde være
helt perfekt til vores formål hvis ikke vi ender med et nyt tape system.

Mvh

Bruno

Fra : ct

Dato : 20-05-03 21:42

> Jeg har sendt dem en mail hvor jeg ber om lidt mere info omkring brugen
> af disk drev som medium, jeg forestiller mig at Serial ATA burde være
> helt perfekt til vores formål hvis ikke vi ender med et nyt tape system.

Hører gerne fra dig omkring deres svar, da jeg leder efter noget lignende.

claus

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 26-05-03 14:17

ct wrote:
> Hører gerne fra dig omkring deres svar, da jeg leder efter noget lignende.

Har nu fået svar som jeg så lige citerer nederst i denne mail (kan ikke
forestille mig Veritas har noget imode dette), og så kan jeg nævne at
Ravenholm tager 2600.- for den upgrade de omtaler i en helt skrabet
pakke uden options.

Mvh

Bruno

--------------
We apologize for the delay in responding.

Backup Exec v8.0 can be freely upgraded to v8.5.

Please refer to the URL to download Backup Exec v8.5 and for more
information on v8.5
http://seer.support.veritas.com/docs/235770.htm
Note: After upgrading the build make sure that you update all the
agents/options using the same version.

Backup Exec v8.0 and v8.5 does not support Backup-to-disk feature. This
feature is
introduced from v8.6 and is also present in v9.0.

Hence in order to backup to hard disk, the minimum requirement is v8.6.

Please refer to the following technote on how to create a Backup-to-disk
folder.

Technote: How to create a Backup Folder in order to backup to disk?
http://seer.support.veritas.com/docs/237674.htm

The upgrade from Backup Exec v8.0 to v8.6 or v9.0 is a paid upgrade.
License has to be obtained if upgrade is required.

Special disks are not required to create Backup-to-disk folder. Any hard
disk which can be detected by the operating system can be used with Backup
Exec to create a Backup-to-disk folder.

--------------------------------------
Note that Backup Exec for Windows Servers (BEWS) v9.0 has been launched
recently.
This is a paid upgrade from Backup Exec versions 7.x and 8.x. It has
advanced features and enhancements over v7.x and 8.x; it can be downloaded
for a 60 days evaluation from the following URL:

Technote: VERITAS Backup Exec 9.0 for Windows Servers revision 4367
Revised (Single .ZIP download)
http://seer.support.veritas.com/docs/255189.htm
-----------------------------------

You can download Backup Exec v9.0 and install it in evaluation mode and
then evaluate the feature of Backup-to-disk.

Please download the Backup Exec v9.0 Administrator Guide for more
information on how to create the Backup-to-disk folder.

Technote: VERITAS Backup Exec 9.0 for Windows Servers Administrator's
Guide (English)
http://seer.support.veritas.com/docs/254158.htm

License requirements:
---------------------

Kindly contact the local sales office nearest to you to obtain the adequate
license and for details on products and prices.
You can locate them in our website given below:
http://www.veritas.com/us/aboutus/contactus/sales_na.html [in North America]
http://www.veritas.com/contactus/ContactUsHome.jhtml [for international
location].

Thanks,
Vmail Support Team
VERITAS Technical Services
VERITAS Software Corporation

Fra : Martin Kaufmann

Dato : 21-05-03 13:01

BackupExec 8.6 kan køre med flere båndstationer, så køb bare en ekstra
båndstation og du er kørende igen

Venlig hilsen
Martin Kaufmann, Minds
www.minds.dk