Valg af grafikkort MX420 eller TI4200
Fra : Morten M. Jørgensen

Dato : 19-05-03 22:03

Jeg skal opgradere mit system og nupper derfor lige et nyt grafikkort med
(mit TNT-2 har gjort sit ). Jeg kan nu bare ikke finde ud af om jeg skal
ofre pengene på et "super" grafikkort eller om jeg bare skal have et
"nogenlunde"...

Valget står mellem:
ASUS AGP-V8170 Magic/T TV-Out Retail
AGP / 64MB DDR / 2048x1536 / GeForce4 MX420

eller:

ASUS AGP-V9280 TD TV-Out + DVI

AGP / 128MB DDR / 2048x1536 / GeForce4 Ti 4200

Hvad skal jeg vælge (og skal det være Asus....det var bare min første
indskydelse da mit gamle kort er Asus) ? Jeg er ikke mega spil entusiast,
men når jeg endelig spiller skal det være ok altså flydende i min. 1024 *
768. Hvis MX420 ikke sutter fuldstændigt kan jeg vel sagtens nøjes med
det...eller hvad? Er der f.eks nogle nye spil det billige kort ikke ville
kunne trække?

Hvad er DVI ?

Mvh.

--
Morten

Fra : Flare

Dato : 19-05-03 22:29

> [...]
> 768. Hvis MX420 ikke sutter fuldstændigt kan jeg vel sagtens nøjes med
> det...eller hvad? Er der f.eks nogle nye spil det billige kort ikke ville

Det skal du ikke regne med at MX kan. Mit GF3 kort TI500 som er ca. lig med
MX kortet har nogle gange problemer i nyer spil, selv med en P4-2400 Mhz. Så
jeg vil nok gå efter det store.

> Hvad er DVI ?

Digital indgang. Er KUN relevant hvis du har / får en TFT skærm, hvor den
tilgængæld er et must at have.

mvh
Anders

Fra : Andreas Nielsen

Dato : 31-05-03 13:22

> Digital indgang. Er KUN relevant hvis du har / får en TFT skærm, hvor den
> tilgængæld er et must at have.

Det er ikke korekt! Der forfindes osse DVI osse visse CRT skærme!

Fra : Jakob

Dato : 19-05-03 22:32

> det...eller hvad? Er der f.eks nogle nye spil det billige kort ikke ville
> kunne trække?

Jeg vil tage et 4200 specielt hvis du vil kunne køre nye spil. Til CS og
lignende er det ligegyldigt, men til nyere spil vil du få glæde af et
4200. Jeg har selv et mx440 og det er da ok, men i battlefield 1942 er
det det altså ikke helt optimalt. Jeg har også prøvet splinter cell, og
hvis jeg begynder at bruge Anti aliasing går det helt galt. Derfor mener
jeg at der er lidt mere fremtid i at investere i et 4200.

MVH

Jakob

Fra : No1

Dato : 19-05-03 22:54

> [...]
> 768. Hvis MX420 ikke sutter fuldstændigt kan jeg vel sagtens nøjes med
> det...eller hvad? Er der f.eks nogle nye spil det billige kort ikke ville

MX420 er ikke nogenlunde, det er dårligere end et GF2. Tag et MX440 hvis det
skal være et MX kort. De fås fra under 400 kr.

Hvis det skal flyde i 1024x768, kan du godt spille gamle spil, som Half
Life, men til fx UT2003 skal du have et Ti4200 for at få 60-100 FPS alt
efter CPU. Med et MX440 kan du få omkring 45 FPS ifølge onkel Tom. Med et
MX420 kan du glemme det

se her: http://www6.tomshardware.com/graphic/20021218/vgacharts-04.html

> Hvad er DVI ?

Specielt stik til fladskærme. Nogle fladskærme har kun DVI andre kun normalt
VGA stik, nogle begge dele.

Fra : No1

Dato : 19-05-03 22:57

> Life, men til fx UT2003 skal du have et Ti4200 for at få 60-100 FPS alt

rettelse: 80-100 FPS for hhv. 1Ghz Athlon og XP2700+.

Fra : Peter Pan

Dato : 19-05-03 23:23

"Morten M. Jørgensen" <grinder213@NOSPAMhotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> eller:
>
> ASUS AGP-V9280 TD TV-Out + DVI
>
> AGP / 128MB DDR / 2048x1536 / GeForce4 Ti 4200

Med mindre det er et af de langsomme TNT-2 kort du har, er du lige så godt
tjent med det som med GF4 MX420 kortet. Ja - MX kortene er neddroslet så
meget. Tag som minimum et MX440, som i det mindste performer som et GeForce2
GTS/Pro/Ti. MX420 er halv hastighed af hvad MX440 er. (Og Halv hastighed af
GeForce2 kortene er ca. TNT2 Ultra...)

Spiller du bare engang imellem, skal du klart gå efter Ti4200 kortet. Det
vil du i længden blive meget mere glad for, og vil kunne tjene dig et pænt
stykke tid ud i fremtiden.

Mvh
Anders

Fra : Casper H. [2620]

Dato : 19-05-03 23:25

Jeg vil umiddelbart anbefale et Ati Radeon 9100 til 600.- kr da det kun
koster en anelse mere end en MX420, men yder langt bedre...

Se her hvis du gider kigge på grafer: (9100 er den der hedder 8500 LE i
testen, og MX420 er ikke med, men det er storebroren MX440..)

http://www6.tomshardware.com/graphic/20021218/vgacharts-02.html

Casper H.

Fra : Morten M. Jørgensen

Dato : 20-05-03 05:33

> Se her hvis du gider kigge på grafer: (9100 er den der hedder 8500 LE i
> testen, og MX420 er ikke med, men det er storebroren MX440..)

> [...]

Hmm ok.....tror nu jeg går efter TI4200 efter alle de gode svar.

Lige et hurtigt og måske lidt OT spørgsmål: Hvorfor har Athlon systemet
bedre test resusltater med næsten alle kort? Skal jeg til at vælge anden
processor samtidig?

--
Morten

Fra : No1

Dato : 20-05-03 13:57

> Lige et hurtigt og måske lidt OT spørgsmål: Hvorfor har Athlon systemet
> bedre test resusltater med næsten alle kort?

Fordi motherboard/cpu er hurtigere til netop den opgave (UT2003).

> Skal jeg til at vælge anden
> processor samtidig?

Med et hurtigt kort, som Ti4200, kan CPU'en godt være flaskehalsen. Det
kommer an på hvilken CPU du har nu.

Se evt. her: http://www6.tomshardware.com/graphic/20030120/vgacharts-04.html

Der kan du se forskellen i FPS for forskellige CPU'er. De grå er en Athlon
1Ghz, de farvede en XP2700+.

Men du kan jo altid se hvordan det køre med dit nye kort og så opgradere CPU
hvis nødvendigt.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 20-05-03 08:01

Morten M. Jørgensen wrote:
> ASUS AGP-V9280 TD TV-Out + DVI
>
> AGP / 128MB DDR / 2048x1536 / GeForce4 Ti 4200

Jeg har selv dette kort, og er meget tilfreds med det. Kortets kompakte
fysiske størrelse gør at det passer ind i alle systemer, og performer ganske
fint...

> Hvad er DVI ?

Digital indgang til TFT-skærme. Jeg har sat den medfølgende converter på
min, så der er 2 normale VGA-stik, og kan derfor køre med to skærme

--
Martin K