Andet multimedie
bentjuul 3670
PageMaker og CMYK-output
Fra : Kim Thranborg

Dato : 18-05-03 22:33

Hej Gruppe

Jeg har flere gange oplevet problemer med billeder i pdf-filer hvor
originaldokumentet er fra PageMaker 6.52.
Problemet er at selvom originalbilledet er CMYK og vi printer til ps-fil som
efterfølgende smides igennem distiller bliver nogle af billederne til RGB.
Jeg har lokaliseret fænomenet til at ramme tiff billeder (og ikke eps)

Kender nogen til dette og evt. til hvad der er årsagen...?

--
Mvh.
Kim Thranborg

Fra : KNL DtP

Dato : 19-05-03 10:26

"Kim Thranborg" <kim.thranborg@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Kender nogen til dette og evt. til hvad der er årsagen...?

Jeg kender desværre ikke årsagen til problemet, for jeg har det af og til selv.

TIFF billeder i CMYK fra Photoshop hentes ind i PageMaker, ekspoteres til PDF, vælg
CMYK-output, destiler er sat op til at køre CMYK Euroscale. Når man så tjekker den
med pitstop, så står der bare RGB.

Det mystiske er, at det ikke er altid problemer forekommer. Jeg mistænker PageMakers
CMS-system for at pille ved tingene, men er ikke sikker. Hvis du eller andre finder
en løsning, så må I meget gerne poste den!

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : KKT

Dato : 19-05-03 15:31

> [...]
> Jeg har lokaliseret fænomenet til at ramme tiff billeder (og ikke eps)
>
> Kender nogen til dette og evt. til hvad der er årsagen...?

Jeg har nu snakket med flere "kloge hoveder", afprøvet nogle teorier, og er
nået frem til at:
Fejlen opstår typisk (hvis ikke kun) på tiff billeder i CMYK
Det tyder på at den Distiller ppd der er installeret som standard ikke kan
håndtere det og derfor skal udskiftes med minimum version 3010.106 gerne
3011.104. Den kan hentes på Adobes hjemmeside.
Det der er årsag til fejlen er en linie i ppd'en der fejlagtigt angiver
default colorspace til RGB hvilket er rettet i de nyere versioner. (man kan
naturligvis også selv rette dette manuelt).

Thats it folks...

--
Mvh.
Kim Thranborg

Fra : KNL DtP

Dato : 19-05-03 16:04

"KKT" <kim.thranborg@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Thats it folks...

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=400

[In version 3.01, CMYK images in a publication are not converted to RGB when the
publication is exported to PDF]

.... det vil jeg da lige prøve!

Takker!

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 19-05-03 17:37

"KKT" <kim.thranborg@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Thats it folks...

1) Hent update patchen til PageMakers PDF-export
<http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=400>

2) Hent den nyeste PPD-fil (3011.104) fra Adobe (2)
<http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=204>

3) Overskriv "ADISTILL.PPD" under stien Page Maker 6.5\RSRC\DANSK\PPD4 med den nye
PPD-fil

4) Genstart PageMaker og eksporter med den nye PPD-fil.

For at få den korrekte CMYK-profil med i PDF'en, har jeg fundet ud af at PageMaker
under Arkiv > Indstillinger > CMS-valg skal stå til:

Farvestyring: Til
Simulering: Firefarveprinter
Brug af nye elementer: Kodak ICC
Integrér profil: Fra (!!!)
CMYK profil: Generic EuroScale Poseitive Proofing System

I Destiler skal den så stå til Generic EuroScale Poseitive Proofing System og så
ellers med opløsning og font halløj som normalt.

.... alt i alt giver det en PDF-fil i CMYK med EuroScale profil, som matcher den
TIFF-fil man i sin tid lavede i PhotoShop.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk