Hvilket Radeon-kort til under 1000 kr.?
Fra : Henrik Dissing

Dato : 18-05-03 11:25

Min søn er lige blevet konfirmeret, så nu ligger nogle penge og brænder i
hans lommer. Han vil have sig et nyt grafikkort til sin PC som pt. ser sådan
ud:

Soltek SL-75KAV bundkort
Athlon Thunderbird 900 MHz
256 MB RAM
Matrox G400 Max

Matrox-kortet har tjent os godt, men det kan ikke længere skjule sin alder
når han smider et relativt nyt 3D-spil som IGI 2 i maskinen.

I min egen PC har jeg et ATI Radeon 64 DDR VIVO som stadig holder nogenlunde
ud, og mine gode erfaringer med det, samt mit nødtørftige kendskab til ATI
drivers og control panel, betyder at vi ser os om efter et Radeon-baseret
kort til omkring 1000 kr.

Så vidt jeg kan se, står valget mellem modellerne 9000, 9000 Pro og 9100,
med enten 64 eller 128 MB RAM. Merprisen for 128 MB synes ikke skræmmende,
så det holder vi os til. Hos www.shg.dk har de følgende Sapphire-kort på
listen:

9000 Pro   989 kr.
9000      829 kr.
9100      829 kr.

Hvilket ville I vælge, og hvorfor?

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : No1

Dato : 18-05-03 12:05

> [...]
> med enten 64 eller 128 MB RAM. Merprisen for 128 MB synes ikke skræmmende,

9100 svarer, så vidt jeg husker, til 8500. Det er bare et andet navn for det
samme kort. Det ville jeg vælge af de 3.
se her:
http://www6.tomshardware.com/graphic/20030120/vgacharts-05.html

De grå bjælker er en athlon 1000 Mhz og de farvede er for en XP2700+.
Hvis CPU'en samtidig opgraderes, ville et Ti4200 give lidt mere, men et 8500
er også ok.

Jeg kender ikke bundkortet, men hvis det er socket A, burde det kunne køre
med fx en Tbred XP2000+ til under 500 kr. BIOS skal nok opdateres først.

Fra : Anders Lorentzen

Dato : 18-05-03 14:22

"Henrik Dissing" <hendis@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Min søn er lige blevet konfirmeret, så nu ligger nogle penge og brænder i
> hans lommer. Han vil have sig et nyt grafikkort til sin PC som pt. ser
> [...]

Jeg valgte 9000, pga. den passive køling, der er ikke den store forskel
ydelsesmæssigt på de 3 kort.
(Jeg fik 7500 i 3DMark2001 med en XP2400+)

Anders Lorentzen