Apple aktier falder efter MacOS X!
Fra : Niels Nielsen

Dato : 26-03-01 21:01

Apple aktier falder efter MacOS X!

Her sidst på dagen den 26/3 falder Apple aktien, og den falder hurtigt i
forhold til Nasdaq. Hvorfor mon det?

Med venlig hilsen

Mads Gorm Larsen

Fra : Ask Bjoern Hansen

Dato : 27-03-01 03:43

"Niels Nielsen" <nielsnielsen@hotmail.com> writes:

> Apple aktier falder efter MacOS X!
>
> Her sidst på dagen den 26/3 falder Apple aktien, og den falder hurtigt i
> forhold til Nasdaq. Hvorfor mon det?

Dag til dag aktiekurser har som regel ingenting med virksomhedens dag
til dag performance at goere.

Jeg ved ikke om det vil virke paa Mac OS X, men jeg bruger dette
program til at vise et par aktie kurser hver gang jeg aabner et
terminal vindue: http://develooper.com/getquotes/

- ask

--
ask bjoern hansen - http://ask.netcetera.dk/

Fra : Erik

Dato : 27-03-01 12:13

Ask Bjoern Hansen <ask@netcetera.dk> wrote:

> Dag til dag aktiekurser har som regel ingenting med virksomhedens dag
> til dag performance at goere.

Men der var dog fra mange sider ventet et lille kurshop - op og ikke ned
- efter OSX så dagens lys. Personligt tror jeg det skyldes en generel
skuffelse over den første udgave af det nye OS, der næppe vinder nye
kunder på kort sigt.

Erik

Fra : Peter Gersmann

Dato : 27-03-01 13:02

In article <1eqxbgt.39u59jfzcyviN%bogus1974@hotmail.dk>,
bogus1974@hotmail.dk (Erik) wrote:

> Personligt tror jeg det skyldes en generel
> skuffelse over den første udgave af det nye OS, der næppe vinder nye
> kunder på kort sigt.

Har du prøvet X, set omtalen, stået i køerne?

X 1.0 skal ikke vinde markedsandele. Det skal holde på de eksisterende
mac-brugere. Det er bla. derfor Apple har brugt en masse tid på grafik
og skrifthåndtering.

//Peter

Fra : Dan Henriksen

Dato : 27-03-01 14:53

Hej,

Hivs i har apple aktier, så er der kun et sted man finder eens fakta og det
er på www.nasdaq.com Pre.Market i dag giver apple +1,01% indtil videre.

Apple's fonds kode er AAPL.

> X 1.0 skal ikke vinde markedsandele. Det skal holde på de eksisterende
> mac-brugere. Det er bla. derfor Apple har brugt en masse tid på grafik
> og skrifthåndtering.

Hvilken skrifthåndtering, jeg kan ikke finde den.....

Dan Henriksen

Fra : Peter Gersmann

Dato : 27-03-01 17:10

In article <B6E667ED.4869%dan@christensen-co.dk>, Dan Henriksen
<dan@christensen-co.dk> wrote:

> Hvilken skrifthåndtering, jeg kan ikke finde den.....

Med X kan du have skrifter i systemet, på netværket og i din egen mappe.
Det er lidt smartere end i dag, hvor virksomhederne skal vedligeholde en
masse skriftmapper. Det er bare at opbygge en fælles på serveren.

I øvrigt er Suitcase, MasterJuggler og ATM Deluxe i mine øjne langt
dårligere end FontReserve, som af en eller anden grund slet ikke er
blevet nævnt.

//Peter

Fra : Dan Henriksen

Dato : 28-03-01 09:03

> [...]
>
> I øvrigt er Suitcase, MasterJuggler og ATM Deluxe i mine øjne langt
> dårligere end FontReserve, som af en eller anden grund slet ikke er

Ok, men hvordan bruger jeg alle mine dyre indkøbte Adobe fonte (postscript
og nogle få truetype) Hvor skal jeg gemme disse? Man kan jo ikke bare trække
fontene hen over "Systemmappen" for at de bliver lagt på plads.

FontReserve, lyder spændende, har du et link hvor jeg kan læse om dette
program.

Dan Henriksen

Fra : Peter Gersmann

Dato : 28-03-01 13:09

In article <B6E7676C.48A4%dan@christensen-co.dk>, Dan Henriksen
<dan@christensen-co.dk> wrote:

> [...]
> trække
> fontene hen over "Systemmappen" for at de bliver lagt på plads.

Gå ned i din egen mappe -> Library -> Der skulle ligge en mappe til
skrifter.

> FontReserve, lyder spændende, har du et link hvor jeg kan læse om dette
> program.

http://www.fontreserve.com/

//Peter

Fra : Erik

Dato : 27-03-01 19:17

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Har du prøvet X, set omtalen, stået i køerne?

Næh, det har jeg faktisk ikke følt noget behov for.

> X 1.0 skal ikke vinde markedsandele. Det skal holde på de eksisterende
> mac-brugere.

Der har dog ikke været mangel på optimistiske pro-Apple udsagn - både
herinde og i resten af verden - hvor man håbede, at Apple ved at gå
Unix-vejen kunne sikre sig større markedsandele. Min pointe er blot, at
det måske nok kan lade sig gøre, men det kræve en færdigere og bedre
udgave, end den OSX, der så dagens lys i sidste uge.

Erik

Fra : Peter Gersmann

Dato : 27-03-01 23:44

In article <1eqxu7o.2qj83n145fklyN%bogus1974@hotmail.dk>,
> [...]

> det måske nok kan lade sig gøre, men det kræve en færdigere og bedre
> udgave, end den OSX, der så dagens lys i sidste uge.

Vi har ventet til noget nær Mac'ens dommedag på Mac OS X.

Skulle vi holdes som gidsler i yderligere halve og hele år indtil Wacom
og andre fik snøvlet sig færdige? Apple har gjort arbejdet. Selvfølgelig
skal det på markedet NU.

I øvrigt - hvem har sagt noget om større markedsandele pga. UNIX? Apple
henvender sig til grafikere, videofolk og private anti-nørder. De er da
totalt ligeglade med UNIX. Og skolerne - de kunne jo køre Linux på
mac'erne i forvejen. Næh, den store fordel er, at fundamentet er
OpenSource, så Apple ikke behøver lave hele udviklingsarbejdet selv.

//Peter

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 28-03-01 19:33

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Næh, den store fordel er, at fundamentet er
> OpenSource, så Apple ikke behøver lave hele udviklingsarbejdet selv.

Jeg er sten sikker på, at det ellers kendte udbytte af open source
aldrig vil ses på mac'en. Open source basere sig mest af alt på, at folk
vil have en masse (og får det) for ingen penge. Det virrker fint med
Linux, her køber man er forbasket billig computer, typisk noname pc, og
installere et gratis OS, gratis programmer til alle formål og bagefter
er der så nogle rare programmøre, som fortsætter udviklingen. Dette er i
strid modvind fra Apples side, set alene udfra den forholdsvis store
investering man i dag skal gøre, blot for at få hardwaren. Deres
initiativ med Darwin er da plausible, men værdien af det er endnu uset.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Fra : Erik

Dato : 30-03-01 12:57

> [...]

> Skulle vi holdes som gidsler i yderligere halve og hele år indtil Wacom
> og andre fik snøvlet sig færdige? Apple har gjort arbejdet. Selvfølgelig

'Problemet' er bare, at markedet forventer et stabilt, komplket og helt
færdigt produkt, det lader ikke til at være tilfældet med OSX - ikke
hvis man sammenligner med tidligere opdateringer, som 8.0, 9.0 osv. Det
er IMHO et problem, men måske er det nødvendigt at gøre det på denne
måde, det ved jeg ikke.

> [...]
> mac'erne i forvejen. Næh, den store fordel er, at fundamentet er
> OpenSource, så Apple ikke behøver lave hele udviklingsarbejdet selv.

Jeg mener det er en forældet tankegang at sige, at Apple henvender sig
til "grafikere, videofolk og private anti-nørder". Apple henvender sig i
stadig mindre grad til grafikere og videofolk, og i stadig stigende grad
til helt almindelige computerejere, der er bedøvende ligeglade med,
hvilket system de bruger, det skal bare fungere. Denne tendens er hele
baggrunden for, at Apple fortsat eksisterer som andet end en kuriosum på
computermarkedet, og jeg har meget vanskeligt ved at se, hvordan OSX
tilgodeser disse alm. brugere, som situationen er netop nu. Måske kommer
det på sigt, men at placere en alm. Mac'er foran OSX i dag vil næppe
blive en succes.

Om Open Source nødvendigvis er så fantastisk, mangler vi stadig at få
bevist, men jeg håber bestemt, det viser sig at være sandt.

Erik

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-03-01 20:33

Erik <bogus1974@hotmail.dk> wrote:

> [...]
> hvis man sammenligner med tidligere opdateringer, som 8.0, 9.0 osv. Det
> er IMHO et problem, men måske er det nødvendigt at gøre det på denne

Det ved Apple sikkert godt. Derfor er OS X heller ikke lanceret
fuldstændigt på "markedet" endnu. Det bliver det først til sommer, når
det bliver præinstalleret på nye computere. Til den tid vil der sikkert
også komme en større reklamekampagne for Mac OS X. Faktisk holder Apple
indtil videre relativt lav profil med Mac OS X overfor den brede
offentlighed. Jeg tror næsten kun, det er nørder som os, der kender det.
Og jeg tror også, det er smartest af Apple at gøre det på den måde.
Systemet kommer ud, så udviklere andre fagfolk kan prøve det og udvikle
produkter til det, og Apple viser, at OS X ikke bare er vapourware. Til
sommer vil der være et stort udvalg af OS X programmer, og så bliver Mac
OS X lanceret til almindelige mennesker.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik

Dato : 01-04-01 12:11

> [...]
> indtil videre relativt lav profil med Mac OS X overfor den brede
> offentlighed. Jeg tror næsten kun, det er nørder som os, der kender det.

Jeg tror du har helt ret. Derfor kan man vel sige, at den udefra
kommende 'skuffelse' over systemet, som er blevet luftet i computerblade
osv., ikke er reel, idet disse folk aldrig har haft planer om at skifte
eller sågar interessere sig specielt meget for OSX på længere sigt. Det
er næppe seriøst at betragte OSX nu-og-her, det er - som også Linux - et
system, der skal betragtes i en længere tidshorisont.

> [...]
> sommer vil der være et stort udvalg af OS X programmer, og så bliver Mac
> OS X lanceret til almindelige mennesker.

Det åbne spørgsmål er dog, om OSX fjerner den brugervenlighed, som Apple
altid har levet højt på, og som med den nye profil - de private
computerejeres foretrukne leverandør - er vigtigere end nogensinde. Jeg
kan godt frygte, at denne, med de nære forbindelser til UNIX
kommandostruktur osv., forsvinder helt.
Jeg håber Apple er for kloge til at lade det ske, men det vil jo langt
fra være første gang håbløse og irrationelle beslutninger blev taget i
den koncern...

Erik

Fra : Hammerhead

Dato : 27-03-01 10:42

Niels Nielsen <nielsnielsen@hotmail.com> wrote:

> Apple aktier falder efter MacOS X!
>
> Her sidst på dagen den 26/3 falder Apple aktien, og den falder hurtigt i
> forhold til Nasdaq. Hvorfor mon det?

Fordi nogen er blevet nervørse, og udnytte at forventningerne til OS X
faktisk får aktierne til at stige, dvs at de kan sælge med gevinst.

gennem de sidste 2 dage har AAPL faktisk steget...

--
- Peter - titancity.com

Wintel users: All your base are belong to uX

Fra : Morten Dreier

Dato : 27-03-01 11:15

Hammerhead <root@NOSPAM.com> wrote:

> Fordi nogen er blevet nervørse, og udnytte at forventningerne til OS X
> faktisk får aktierne til at stige, dvs at de kan sælge med gevinst.
>
> gennem de sidste 2 dage har AAPL faktisk steget...

Et bedre bilde får man her:
<URL:http://finance.yahoo.com/q?s=aapl&d=3m&c=&x=on&y=on>

--
Morten Dreier

Fra : Hammerhead

Dato : 27-03-01 12:35

Morten Dreier <news-mdreier@pobox.com> wrote:

> Et bedre bilde får man her:
> <URL:http://finance.yahoo.com/q?s=aapl&d=3m&c=&x=on&y=on>

Jeps. Apple har faktisk klaret sig mægtigt godt i forhold til resten af
USA's IT-firmaer.