MC anhænger, men hvordan??
Fra : Lasse

Dato : 17-05-03 22:11

Jeg går og overvejer at anskaffe mig en mc anhænger, i sammenhæng med at
jeg skal til og have en anden mc (transalp). Men hvordan er det lige med
reglerne for en mc anhænger. Må man godt selv lave sådan en. Jeg tænker på
at købe et vrag af en lille bil anhænger, og derefter forkorte den, hist
og her for at få den til at passe til en mc. En anden ting hvordan med
trækket på mcen.. hvordan skal det være udført, må det boltes fast på
bagsvingen, eller skal der laves noget som "stikker" med fra stellet. Til
sidst hvad med forsikringen af sådan en tingest, er sådan noget dyrt
eller??
Lasse
xs 400
dt 125 lc

Fra : John

Dato : 17-05-03 22:36

"Lasse" <lape82@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg går og overvejer at anskaffe mig en mc anhænger
[cut]

hvad kræves der mon mht. kørekort til den slags ?

John

Fra : Bjørn S

Dato : 17-05-03 22:45

"John" skrev
> hvad kræves der mon mht. kørekort til den slags ?

AE ?

Til det oprindelige spørgsmål, det var oppe her for ca. et år tilbage, søg
via google - grupper - dk.fritid.motorcykel så kommer der nok nogle hits.

--
/Bjørn

Fra : Lasse

Dato : 18-05-03 09:01

Bjørn S wrote:

> [...]

> via google - grupper - dk.fritid.motorcykel så kommer der nok nogle hits.

det har jeg prøvet, og syntes ikke at det var overvældende hvad jeg fant..
Lasse

Fra : Buck

Dato : 18-05-03 10:38

John wrote:

> [cut]
>
> hvad kræves der mon mht. kørekort til den slags ?
>
> John

man skal ikke have kørekort til mc anhænger...
Den er jo ikke motordrevet

Til gengæld skal du have et ganske alm. mc-kørekort til den mc du spænder
foran
/Buck
CB 550 F1 '75
CZ 180 '01

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 18-05-03 11:56

> man skal ikke have kørekort til mc anhænger...

Det lyder fornuftigt!

> Den er jo ikke motordrevet

På een eller andet måde, så må en trailer vel være motordrevet!

Det hænger vel ikke helt sammen!?
Man skal jo have sidevognskørekort for at må køre med sidevogn, så hvorfor
er sidevognen mere motordrevet end traileren?!

Hilsen
Lars

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 18-05-03 17:01

"Lars T. Thomsen" skrev i en meddelelse news:ba7osg$a51$1@sunsite.dk...
> Det hænger vel ikke helt sammen!?
> Man skal jo have sidevognskørekort for at må køre med sidevogn, så hvorfor
> er sidevognen mere motordrevet end traileren?!

Nope! Man skal ikke længere have specielt kørekort til sidevogn..... Den må
man futte rundt med, bare man har almindeligt mc-kort. Jeg ved ikke hvornår
det blev lavet om, men var i hvert fald sådan da jeg tog kortet i '98....

Hygge...
Daniel

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 18-05-03 17:28

> [...]

hvornår
> det blev lavet om, men var i hvert fald sådan da jeg tog kortet i '98....

Nej, den køber jeg ikke helt!
Du må fordi, at dit kørekort er fra efter 1/6-1996 og derfor har kørt med
sidevogn på køreteknisk anlæg!
Dem, hvis kørekort er ældre, skal deltage i et sidevognkursus for at opnå
kørekort til MC+sidevogn.
Det er, hvad jeg mener, at kunne huske!

Hilsen
Lars

Fra : Kim Hansen

Dato : 18-05-03 17:42

On Sun, 18 May 2003 18:27:38 +0200, "Lars T. Thomsen"
<ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> wrote:

>Det er, hvad jeg mener, at kunne huske!

Det er også korrekt, det kostede ca 1000.- sidst jeg hørte på det.
Du skal bare på bane, og når så kørelæreren syntes det er ok har du
bestået, og skal så bare have byttet det kort.

M.v.h.
Kim Hansen
Fyn

Suzuki XF 650 Freewind
Suzuki DR 250 S

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 18-05-03 17:45

"Lars T. Thomsen" skrev i en meddelelse news:ba8cau$okc$1@sunsite.dk...
> [...]
> sidevogn på køreteknisk anlæg!
> Dem, hvis kørekort er ældre, skal deltage i et sidevognkursus for at opnå

Ok, det skal jeg så ikke gøre mig klog på
Jeg kørte vel ca en halv time med sidevogn. Vi skulle køre rundt i en cirkel
indtil sidevognen løftede sig, og så kørte vil lidt rundt imellem kegler
osv. Og det var så dét! Jeg mener også vi fik at vide, at det bare var en
lille forsmag på at køre med et sådant apparat...
Hvorom alting er, så har du sikkert ret

Hygge...
Daniel

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-05-03 19:54

"Daniel Alstrup" <daniel.alstrupNOSPAM@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> osv. Og det var så dét! Jeg mener også vi fik at vide, at det bare var en
> lille forsmag på at køre med et sådant apparat...

Yep - samme her i -97.
Bortset fra at den "fede" Jawa 350, de brugte med en sidevogn uden kasse,
nægetede at tænde på den ene cylinder.
I det mindste til ca. midt i hvert sving !
Det var sjovt.....
Men jeg ska' nu ikke ha' nogen sidevogn alligevel.

Jeg mindes dog noget om maks 150 kg totalvægt (?) på sådan en sag. Og at
have set en artikel et eller andet sted om en, der byggede en selv.
En gammel bil-anhænger skilt, renset,malet og akselen skæret over for at
nedsætte bredden. Trækstangen fik vist osse en tur. Derefter monteredes en
tagboks ! Kan dog ikk huske om det var en kort eller en ski-model.
Og så til syn + fik den godkendt, så det kan lade sig gøre.
Desværre ka' jeg ikke huske hvor jeg så den artikel.....

Jesper
----------
GS500E når når vejret spiller
Volvo når vejret spilder...

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 22-05-03 23:15

[Elly]

Hej igen -søgte lige Google i helt andet sammenhæng og faldt over dette
link: http://www.tommynissen.subnet.dk/nimbus.htm
Ikke det link jeg tidligere omtalte - faktisk meget bedre. Se bl.a. hans
gennemgang af regelerne for dette.

Men hold da helt osv hvor kan man spilde meget tid på Google - har snart
brugt hele aftenen og har fundet alt muligt andet spændende ende det, jeg
egentligt leder efter....

Jesper

GS500E når vejret spiller -
Volvo når det spilder.....

Fra : Asger Steffensen

Dato : 18-05-03 09:13

> [...]
> bagsvingen, eller skal der laves noget som "stikker" med fra stellet. Til
> sidst hvad med forsikringen af sådan en tingest, er sådan noget dyrt

Der er bestemte mål den skal overholde. Jeg ved ikke om den skal være
godkendt til MC brug. Trækket skal fremstilles af en fabrikant der
skriftligt overfor synshallen/myndighederne garanterer at det kan holde til
belastningen(!) Du må maks slæbe 50% af MC'ens egenvægt (Eks: XS400 = 165 kg
=> trailer totalvægt 82,5 kg. Når trailer egenvæøgt fx. er 50 kg har du
altså nyttelast på 32,5 kg.)

Asger
ZX-10

Fra : Buck

Dato : 18-05-03 10:42

Asger Steffensen wrote:

> [...]
> til belastningen(!) Du må maks slæbe 50% af MC'ens egenvægt (Eks: XS400 =
> 165 kg => trailer totalvægt 82,5 kg. Når trailer egenvæøgt fx. er 50 kg

Det er noget med 1 meter bred, 3 meter lang og så må den ikke være højere
end et bestemt punkt på mcen (styret vistnok).

Og så kan man vist ikke få en "synsfri" trailer... Dvs. din trailer bliver
synet til din MC (Dvs. du må ikke bruge den på andre mcer).

Nogen der ved om der er samme krav til svejsninger o.l. som der er til
bil-trailere? Hvis ikke, så ku man jo hurtigt skrue en trailer sammen
selv...
--
/Buck
CB 550 F1 '75 (der p.t. ligger på intensiv)