Anden udstøning?
Fra : Ninja Rider

Dato : 17-05-03 20:40

Hejsa

Nu kom jeg lige tilfældigvis forbi Akrapovic/ http://www.holtugmc.dk
(impotørens hjemmeside), og så at der står at de ikke er lovlige til
gadebrug?
Nu ligger landet bare sådan at 4-5 af mine kamy'er køre med EVO
udstødninger på deres ZX-9, ZX-12 og Fejeblad. Jeg tror da ikke de
nogenside har fået bøder for at køre med dem! En af dem har endda fået
synet sin ZX-9 med den på?

Er det normalt at man får en bøde for at køre med en anden udstødning?
(Har du fået en for det?)

Mvh Emil
Der overvejer en..... :)
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja '03
http://Kawasaki.ZX-6R.636.Ninja.dk

Fra : Ervin Metzdorf

Dato : 17-05-03 20:47

"Ninja Rider" <Gundersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
> Er det normalt at man får en bøde for at køre med en anden udstødning?
> (Har du fået en for det?)

Aldrig
m.v.h. Ervin (som kører til Poznan i morgen tidlig)

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 17-05-03 20:54

Jeg kører selv med Akropovic, og blevet stoppet sidste år af en anden
grund....
Men de påtalte ikke min udstødning. Men jeg har hørt at den ligger ligt på
grænsen. Men det er vist forskelligt hvor meget den larmer, afhængig af
hvilken MC den sidder på.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Ninja Rider

Dato : 17-05-03 21:14

Hejsa

> [...]
> grænsen. Men det er vist forskelligt hvor meget den larmer, afhængig af

Den vil larme 1.5DB mere med en Akrapovic, så det er en halv gang mere
end std, og det er da ikke slemt! :)
Min kamy's ZX-12 blev hævet med 5.1DB mener jeg. Det er tæt på en
3-4dobling af lyden! (omkring 102DB)

Mvh Emil

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 18-05-03 21:14

1,5 dB vil dine øre ikke kunne opfatte og dermed heller ikke politiet. Der
skal 3 dB til før at øret kan høre forskel på lydniveauet.

Men politiet kan jo selvfølgelig se at det ikke er en original, så hvis
absolut skal finde noget at sende dig til syn for, så......

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-05-03 11:50

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> 1,5 dB vil dine øre ikke kunne opfatte og dermed heller ikke politiet. Der
> skal 3 dB til før at øret kan høre forskel på lydniveauet.

Hmm .. jeg mener at kunne huske at 3db svarer til en fordobling af
lydtrykket ?

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 19-05-03 16:39

> Hmm .. jeg mener at kunne huske at 3db svarer til en fordobling af
> lydtrykket ?

Også rigtigt nok - på papiret

I praksis skal omkring +10db før et menneske opfatter lyden som dobbelt så
høj. Opfatter er et vigtigt ord her.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 19-05-03 20:35

Jep, det er en af grundene til at man bruger 3 dB -grænser i bl.a. Hi-Fi,
bare det ligger inden for 3 dB, så hører man ikke forskelle. Men nu bliver
det vist OT.

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-05-03 21:06

"Ninja Rider" <Gundersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Er det normalt at man får en bøde for at køre med en anden udstødning?
> (Har du fået en for det?)

Ja, jeg har. Det var nu ikke en Akrapornovic, men en Laser.
Det er nu meget, meget sjældent man hører om bøder på det område, oftere
bliver man kaldt til syn - men det er selvfølgelig heller ikke gratis.
Sørg for den ikke larmer, så sker der nok ikke noget ved at køre med den.
Husk: Racerpotter skal ompakkes ca. en gang om året.

Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-03 21:53

On Sat, 17 May 2003 22:06:25 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

Hej Rittig.

>Husk: Racerpotter skal ompakkes ca. en gang om året.

Enig!
Jeg målte støjen fra Duc'en før jeg pakkede om, og den faldt godt 5 dB
efterfølgende.
Den ligger nu lige på kanten af de 95 dB den har tilladelse til ifølge
godkendelseserklæringen.
Jeg målte min Turbo i dag og sammenlignede den med en mage til
(nabo's) med originalpotte.
Min XN85 har en "hjemmelavet" potte med 50 mm lysning og hul lige
igennem, den originale har 30 mm ditto
Forskellen er 4 dB, hvor originalen holder sig under de 95 dB, og min
på godt 99 dB.
Alle målinger er foretaget ved 5000 RPM.
Da der måles efter en korrigeret kurve (dBa) snyder indtrykket.
Duc'en er målemæssigt favoriseret af at den har en meget dybere lyd,
rent subjektivt ville jeg bedømme den til at være langt mere
"støjende" end turbo'en.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-05-03 23:07

<Steen Gruby> skrev i en meddelelse

> [...]
> Duc'en er målemæssigt favoriseret af at den har en meget dybere lyd,
> rent subjektivt ville jeg bedømme den til at være langt mere

Og skal det være RIGTIG støjende, så skal det være en 2-takter. De har den
mest irriterende lyd (for ikke-enthusiaster og kan være særdeles
anstrengende for ørerne, hvis man er tvangsindlagt til lyden i længere tid
ad gangen. Jeg har skiftet min 2002 KTM motocross'ers latterlige lille
original-lydpotte med en ISDE model (også original KTM) som er 50% længere,
men jeg har ikke fået målt endnu, hvor stor forskel der er. Men den er
hør-bar.

Rittig

Fra : Ninja Rider

Dato : 18-05-03 00:39

Hejsa

Claus Rittig wrote:
> [...]
> mest irriterende lyd (for ikke-enthusiaster og kan være særdeles
> anstrengende for ørerne, hvis man er tvangsindlagt til lyden i længere tid

Helt enig! Min gamle RS125, var enormt anstrengene at køre på lydmæssigt!

Mvh Emil

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-05-03 19:35

Claus Rittig wrote:

> [...]
> mest irriterende lyd (for ikke-enthusiaster og kan være særdeles
> anstrengende for ørerne, hvis man er tvangsindlagt til lyden i længere tid

Arggrrr, ligesom lyden af en scooterknallert :-| ...og ejerne af dem skal
altid have dem til at larme så meget som muligt.

Nå, det var vist et sidespring
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : Rune Larsen

Dato : 18-05-03 20:42

Jes Vestervang wrote:

> Arggrrr, ligesom lyden af en scooterknallert :-| ...og ejerne af dem skal
> altid have dem til at larme så meget som muligt.

Ja det er _helt_anderledes_ med ducati-ejere, harley-ejere, SV650 ejere og

/Rune

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-05-03 21:40

Rune Larsen wrote:

> Ja det er _helt_anderledes_ med ducati-ejere, harley-ejere, SV650 ejere og

Larmen har ihvertfald en væsentlig mere blid karakteristik end sådan en
hvæsende variomatic-2takter :-|
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600, MTX125R og engang havde en Puch Monza med
velfungerende lyddæmpning... og endda en 30scooter (ligeledes med god

Fra : Soren Lindholt

Dato : 20-05-03 13:18

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> wrote in article
<a2snp-8c1.ln1@dellen.no.domain>...
> mvh Jes Vestervang @ FZS600, MTX125R og engang havde en Puch Monza med
> velfungerende lyddæmpning... og endda en 30scooter (ligeledes med god
> lyddæmpning). Jeg er faktisk lidt af en engel... NOT

Megafon-stemme: PUT YOU HANDS ABOVE YOUR HEAD, AND STEP AWAY FROM THE
SNAPS...
--
Soren
http://motortosse.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-05-03 17:40

"Soren Lindholt" <lindholt@REMOVEperson.dk> skrev i en meddelelse

> Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> wrote in article
> <a2snp-8c1.ln1@dellen.no.domain>...
>
> Megafon-stemme: PUT YOU HANDS ABOVE YOUR HEAD, AND STEP AWAY FROM THE
> SNAPS...

ROFL!!!!!

Jes, vil du ikke snart med i mulden igen? Hvad nu hvis jeg tager snaps
med...

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-05-03 19:24

Claus Rittig wrote:

> ROFL!!!!!

Hehe Det skidt burde hedde hjerne-frakobler

> Jes, vil du ikke snart med i mulden igen?

Jo! Der er bare lige projektaflevering på mandag, så indtil da er det hele
lidt hektisk Men derefter! Jeg har dog stadig ikke fået gjort noget ved
affjedringen... jeg må lige tage mig sammen, det er sgu lidt for sløvt, at
jeg ikke har den lavet endnu :-|

> Hvad nu hvis jeg tager snaps med...

Det må vi drikke bagefter - men jeg vil altså hellere have øl
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 18-05-03 22:19

Jes Vestervang wrote:

> Arggrrr, ligesom lyden af en scooterknallert :-| ...og ejerne af dem
> skal altid have dem til at larme så meget som muligt.

Ja det er sgu håbløst!

Jeg så i dag to unge knøse fræse rundt oppe ved Nivå Strandpark på et par
(garanteret) voldtunede knallertscootere, der _larmede_ og i øvrigt var
monteret med ghettoblaster under sædet med den værste lydkvalitet og det
dårligste gangster-rap. Hold da k... nogle glatnakker! Og så var det vist
ret sjovt at ligge og gasse op og ned mens man kørte... Tænder pigerne
virkelig på sådan noget i dag?!

--
Tony
(der "way-back-when" kørte SCO knallert med Puch karburator og en finger i

Fra : Ninja Rider

Dato : 20-05-03 20:15

Hejsa

> [...]
> dårligste gangster-rap. Hold da k... nogle glatnakker! Og så var det vist
> ret sjovt at ligge og gasse op og ned mens man kørte... Tænder pigerne

Nej, men det tror de! .. :)

Mvh Emil
Indehaver af Scooterzone.dk (Scooter ekspert :p )

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 20-05-03 21:20

Ninja Rider wrote:

> Nej, men det tror de! .. :)

LOL! Små hjerner - små fornøjelser...
--
Tony

Fra : Soren Lindholt

Dato : 19-05-03 10:13

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> wrote in article
<hb0lp-tb1.ln1@dellen.no.domain>...

> Arggrrr, ligesom lyden af en scooterknallert :-| ...og ejerne af dem skal
> altid have dem til at larme så meget som muligt.

Ja, for enden af vejen jeg arbejder på ligger der nu en butik med dele til
scootere, og der komme hele dagen lomme-racere frem og tilbage ... æv det
lyder træls.

--
Soren
http://motortosse.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-05-03 11:55

Claus Rittig wrote:
> Og skal det være RIGTIG støjende, så skal det være en 2-takter. De har den

Hør hov ...

Min totagger lyder herregodt .. :) især nu hvor vattet åbentbart er
ved at blive lidt træt, den knalder ihvertfald godt i potterne når
den står i tomgang ! :)

// Hans, smokin' like hell! ;)
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : finn sander

Dato : 17-05-03 21:46

> Er det normalt at man får en bøde for at køre med en anden udstødning?
> (Har du fået en for det?)
-------------------
Har synet en VFR med Micron race(+en lille tot ståluld) uden problemer,
stoppet 3-4 og fået bøde, men for fart,nr.plade, dæk osv osv osv........

MEN i tyskland er der strammet meget op , har hørt nogle (tysker) som skulle
pille potten af mens politiet så på hvor efter den var "væk" jeg ved dog
ikke om de tør det ved udlændinge....mine tyske venner sørger altid for at
have ABE nr i potten ( eller var det ABM..et eller andet )

FS -i år med den mest larmende "lorte-Micron pot" der kan opdrives intil et
håndbygget anlæg kommer med posten fra "Das-Vaterland.."

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 17-05-03 23:01

> [...]
> ikke om de tør det ved udlændinge....mine tyske venner sørger altid for at
> have ABE nr i potten ( eller var det ABM..et eller andet )

ABE = Allgiehmeine Betreibs Erlabniss = Godkendt tilgadebrug og må monteres
uden at man kører til syn (TÜV)

Det er korrekt at politiet i tyskland afmontere larm-potter på stedet i en
evt. kontrol, men mig bekendt kun hvis det har en dB-måler med. Med det
kenskab jeg har til det tyske polizei, tror jeg de er ligeglade med om
potten sidder på tysk eller en DK maskine, de piller den bare af, og især
nok efter lyd.kravene i hele EU er de samme.

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERN" fra adr. ved svar

Fra : Rune \(Bandit600R\)

Dato : 18-05-03 07:56

Ninja Rider wrote:
> [...]
> synet sin ZX-9 med den på?
>
> Er det normalt at man får en bøde for at køre med en anden udstødning?

Jeg blev stoppet i en razia forleden, det eneste jeg fik bemærkning på var
et for dæk der var lidt for slidt i kanterne min bagskærm og
nummerpladelys eller mangel på samme sagde han ikke noget til, og min meget
larmende Vance & Hince sagde han heller ikke noget til
--
Venlig hilsen Rune
http://bandit600.netfirms.com

---

Fra : Rune \(Bandit600R\)

Dato : 18-05-03 08:03

> [...]
> og nummerpladelys eller mangel på samme sagde han ikke noget til, og
> min meget larmende Vance & Hince sagde han heller ikke noget til

Faktisk blev jeg stoppet, også i en razia, for lang tid siden på en Kawa
Z650 med en godt larmende udstødning, og der bad panseren mig om at slukke
motoren for han kunne ikke høre hvad jeg sagde jeg slap med en bøde for
at køre med for slidt bagdæk...

Fra : Kim Lundgaard

Dato : 20-05-03 15:02

Rune \\(Bandit600R\\) <skrev:
>Jeg blev stoppet i en razia forleden,
> [...]

Bagskærm??? Hvadfor en bagskærm ))
Og ja, det er sgu nok den mest larmende bandit
jeg har hørt =

Mvh.
Kim Lundgaard
(Bandit600)