Køb af havetraktor brugt?
Fra : Jacob Bohn Lorensen

Dato : 17-05-03 20:28

Hej.

Vi skal flytte, og står derfor snart overfor at skulle købe en
havetraktor til haven. Haven er STOR. Tusindvis af kvadratmeter eng,
hvor jeg gerne vil kunne slå et par "stier" el.lign. Hvad skal jeg se
efter hvis man prøver at købe sådan en brugt?

Jacob.

--
Jacob Lorensen; Mosebuen 33, 1.; DK-2820 Gentofte, Denmark; +45 39560401
PGPid: 0x752EB4DE Fingerprint: F609A0BAFF393EA904F7-F344680F8EED752EB4DE

Fra : Frederiksen

Dato : 17-05-03 21:18

> [...]
> hvor jeg gerne vil kunne slå et par "stier" el.lign. Hvad skal jeg se
> efter hvis man prøver at købe sådan en brugt?

At den virker - dvs starter med det samme, kan skifte gear uden problemer og
kan stoppe igen. Hvis du skal bruge klippebord, så skal du sikre dig at det
er i nogenlunde stand, da et nyt er ret dyrt. Desuden er det en god ting at
have en vogn med til den - man bruger den mere end du tror. Ligeledes kan
det være smart at kunne koble en almindelig trailer på.
Du har ikke behov for en masse gear, men et backgear er fint. Check
dækkene - de er heller ikke billige.

Mvh Maria

Fra : Pia J

Dato : 17-05-03 21:52

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message news:3ec69d00$0$5177

> Du har ikke behov for en masse gear, men et backgear er fint. Check
> dækkene - de er heller ikke billige.

Og gerne med gode "traktor"-dæk. Vores har "sommerdæk", og når græsset er
lidt fugtigt er den svær at bakke, den laver bare hjulspin. På vores ujævne
mark tror jeg heller ikke det ville gå.

:Pia

Fra : Calle.

Dato : 17-05-03 21:46

Jacob Bohn Lorensen wrote:
> [...]
> hvor jeg gerne vil kunne slå et par "stier" el.lign. Hvad skal jeg se
> efter hvis man prøver at købe sådan en brugt?

Hvad kalder du "Tusindvis af kvadratmeter"? Det er jo alm. med et par
tusinder kvm. have på landet.
Prisen afhænger meget af hvad du forlanger! f. eks kan der koblesvogn
på, klippebredde, 2/4 takt., knækstyring, alder 4osv.

--
Calle

Fra : Jacob Bohn Lorensen

Dato : 18-05-03 08:53

Calle> Jacob Bohn Lorensen wrote:

> [...]

Calle> Hvad kalder du "Tusindvis af kvadratmeter"? Det er jo
Calle> alm. med et par tusinder kvm. have på landet. Prisen

Hehe - det _er_ på landet. Grunden er på ca. 17 tdl. (95.000 kvm), en
stor del dog forpagtet ud. En del af det forpagtede ligger brak. Så
jeg har brug for at kunne slå et pænt stykke omkring huset samt stier
så jeg kan komme velbehageligt rundt på det braklagte, hen til de små
søer osv. der ligger i på området...

En trækvogn til den bliver et absolut must.

Kan man virkelig få en, der kan trække en almindelig trailer til bil?

Calle> afhænger meget af hvad du forlanger! f. eks kan der
Calle> koblesvogn på, klippebredde, 2/4 takt., knækstyring, alder
Calle> 4osv.

Jeg vil gerne spare prisen - hvis jeg kan finde noget brugt, der kan
holde de første par år. Dvs. jeg vil gerne vide hvad jeg skal se efter
for ikke at ende i store vedligeholdelsesudgifter lige med det samme
(der var en der nævnte dæk og forhjulsophæng som følsomme områder, der
er dyre og derfor _skal_ være iorden).

Med venlig hilsen,
Jacob.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-05-03 07:26

> Kan man virkelig få en, der kan trække en almindelig trailer til bil?

Ja - Dvs der kan vel altis laves et beslag med en alm. trækkrog på. Vi
låner regelmæssigt en 15hk's (kan ikke huske mærket) og til den bruger
vi en alm. 500kg's brenderup trailer - og vi har også kørt med fuld læs
på den (det skal jo ikke meget sand til ...) Vi er bare lidt omhyggeligt
med ikke at få for meget vægt frem på trækkrogen da vægten der jo kommer
direkte ned på traktorens bagaksel. Der er noget nemmere at bakke rundt
med havetraktor og trailer end bil med samme....

/A

Fra : Leonard

Dato : 17-05-03 21:51

Jacob Bohn Lorensen <jacob.lorensen@e-postboks.dk> wrote:

>Hvad skal jeg se
>efter hvis man prøver at købe sådan en brugt?

Du skal overveje om du vil have bioklip eller hvad det nu kaldes
istedetfor bare at smide græsset ud til siden, det er meget nemmere
med bioklip, hvor græsset bliver snittet helt fint og bare drysser ned
i plænen, helt fri for at rive sammen.
På min Toro er der en Gardena-studs, så efter slåning tilsluttes
vandslangen og der skylles i 3 min. så er klipperen ren, dejligt nemt,
fri for at skulle ned under maskinen og skrabe græs af.
Og kig på forhjulsophænget, det skal være noget massivt gods, da du
ikke kan undgå at ramme et eller andet med forhjulene på et tidspunkt
og så skal ophænget holde til hele trykket.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Keld Nygaard

Dato : 18-05-03 12:06

> [...]
> hvor jeg gerne vil kunne slå et par "stier" el.lign. Hvad skal jeg se
> efter hvis man prøver at købe sådan en brugt?

Hej Jacob

Jeg vil anbefale dig at starte med at købe en der kun lige knap kan hænge
sammen... Skidt med at den er rusten hist og pist. Årsagen til dette er at
du skal ud og "erobre nyt land"... Dvs du skal ud og klippe hvor der måske
ikke lige har været et haveredskab først...
Du vil i den første sæson udsætte din traktor for sten, hegnstråd, gamle
klude, jorddynger, træstubbe osv osv...
Det vil være lidt ærgeligt at købe en traktor med et nyrenoveret klippebord,
og så skulle skifte det ud efter en sæson...

mvh
/Nygaard - der selv har brugt en havetraktor som minerydder.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-05-03 07:27

> /Nygaard - der selv har brugt en havetraktor som minerydder.

Lyder "spændende" - Var den fjernstyret eller var det iført bombedragt
og godt humør ... ?

Fra : Keld Nygaard

Dato : 19-05-03 10:17

> Lyder "spændende" - Var den fjernstyret eller var det iført bombedragt
> og godt humør ... ?

Jeg overtog en tilgroet have på 5000 m2 fra en person der havde et
alternativt forhold til håndtering af affald... Så de første par ture jeg
tog rundt i haven, resulterede i en del pitstop, hvor jeg måtte ned på alle
4 for at vikle alt muligt crap ud af knivene...

/Nygaard