CSS forbedringer i MSIE 6 beta
Fra : Thomas Jespersen

Dato : 26-03-01 20:48

Fra : Ghashûl

Dato : 01-04-01 15:32

On 26 Mar 2001 21:48:07 +0200, Thomas Jespersen <thomas@daimi.au.dk>
wrote:

>http://msdn.microsoft.com/workshop/author/css/overview/CSSEnhancements.asp

Jeg kan ikke se noget om det der, men det ser ud til at IE har fjernet
scrollbar farve funktionerne i IE6b.

De kommer i hvert fald ikke frem på min hjemmeside.

--
Regards Ghashûl
ICQ: 7223six29 † E-mail: stefan at bruhn dot to † URL: http://ghashul.dk

I demand the right to keep and arm bears

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-04-01 19:47

Du tror ikke det har noget at gøre med at filnavnet ikke er standard?
style.css.php er lidt usædvanligt. Normalt ender det i css.

Fra : Ghashûl

Dato : 01-04-01 20:44

On Sun, 01 Apr 2001 20:46:56 +0200, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

>Du tror ikke det har noget at gøre med at filnavnet ikke er standard?
>style.css.php er lidt usædvanligt. Normalt ender det i css.

Alt andet fra stylesheetet bliver læst, så nej, det tror jeg ikke ;)
Den viser også den farvede scrollbar i IE 5.5 bare ikke i IE 6.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-04-01 00:47

On Sun, 01 Apr 2001 21:44:17 +0200, Ghashûl <look@my-sig.ghashul.dk>
wrote:

>Alt andet fra stylesheetet bliver læst, så nej, det tror jeg ikke ;)
>Den viser også den farvede scrollbar i IE 5.5 bare ikke i IE 6.

Måske er MSIE6 blevet mere striks hvad angår Content-type (selvom det
absolut ikke ligner MSIE's i øvrigt
"Vi-skider-på-Content-type-headeren"-opførsel).

http://ghashul.dk/style.css.php er af typien text/html, og ikke af
typen text/css.

Det forklarer dog ikke hvorfor, nogle ting virker, og andre ikke gør.
Jeg er dog i tvivl om hvorvidt, din type="text/css" i <LINK...>-tag'et
undertrykker filens egen Content-type.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 02-04-01 13:09

IE6 har en strict mode som du kan læse mere om her:
http://msdn.microsoft.com/workshop/author/css/overview/CSSEnhancements.asp

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-04-01 18:47

On Mon, 02 Apr 2001 14:08:38 +0200, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

>IE6 har en strict mode som du kan læse mere om her:
>http://msdn.microsoft.com/workshop/author/css/overview/CSSEnhancements.asp

Det omhandler så kun CSS; kan ikke finde noget om Content-type. Er den
stadigvæk til at lukke op og skide i, hvad det angår?

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-04-01 06:50

Det har jeg desværre ikke set noget om.

Fra : Ghashûl

Dato : 02-04-01 14:25

<professionel@nerd.dk> wrote:

> [...]
>
>Det forklarer dog ikke hvorfor, nogle ting virker, og andre ikke gør.
>Jeg er dog i tvivl om hvorvidt, din type="text/css" i <LINK...>-tag'et

Hvordan tjekker man egentlig headerne der bliver sendt?
Jeg har indsat en linie med Content-Type: text/css i headerne men kan
ikke rigtigt se om det virker.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-04-01 18:45

On Mon, 02 Apr 2001 15:25:15 +0200, Ghashûl <look@my-sig.ghashul.dk>
wrote:

>Hvordan tjekker man egentlig headerne der bliver sendt?
>Jeg har indsat en linie med Content-Type: text/css i headerne men kan
>ikke rigtigt se om det virker.

Man pakkesniffer eller bruger et passende værktøj. Fx Troels Arvins
HTTP query-tool:
http://www.mdb.ku.dk/tarvin/http-tool/

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Ghashûl

Dato : 02-04-01 19:12

On Mon, 02 Apr 2001 19:45:26 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

>Man pakkesniffer eller bruger et passende værktøj. Fx Troels Arvins
>HTTP query-tool:
>http://www.mdb.ku.dk/tarvin/http-tool/

Ok, tak for det.
Det ser jo umiddelbart rigtigt ud:

>HTTP/1.1 200 OK
>Date: Mon, 02 Apr 2001 18:10:28 GMT
>Server: Apache/1.3.9 (Unix) FrontPage/4.0.4.3 Rewrit/1.1a ApacheJServ/1.0b5 PHP/3.0.12
>Connection: close

Hvordan skal man sætte content-type når man ikke har adgang til
serverside scripting?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-04-01 05:55

On Mon, 02 Apr 2001 20:11:37 +0200, Ghashûl <look@my-sig.ghashul.dk>
wrote:

>Hvordan skal man sætte content-type når man ikke har adgang til
>serverside scripting?

.... det skal man ikke. Men så kommer man tilsvarende sjældnere ud i
situationer, hvor man har behov for det :)

(grunden til at du har behov for at sætte text/css er, at din php
default vil være text/html - hed filen derimod .css, ville serveren ud
fra sin mime.types-fil finde den passende content-type)

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 02-04-01 13:06

Så prøv at sammenligne med koden på http://smedeparken.mobilixnet.dk/
hvor det virker.

Fra : Ghashûl

Dato : 02-04-01 14:34

On Mon, 02 Apr 2001 14:05:37 +0200, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

>Så prøv at sammenligne med koden på http://smedeparken.mobilixnet.dk/
>hvor det virker.

Jeg kan ikke lige se hvad der går galt.
Mine var i en anden rækkefølge men nu har jeg sat dem i samme
rækkefølge og der sker absolut intet.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-04-01 16:07

Mon, 02 Apr 2001 15:33:57 +0200, skrev Ghashûl
<look@my-sig.ghashul.dk>:

>Mine var i en anden rækkefølge men nu har jeg sat dem i samme
>rækkefølge og der sker absolut intet.

Hvis det er på http://ghashul.dk/, så er der farve på scrollbaren med
IE 5.5, med IE 6 skal jeg ikke kunne sige om det virker.

med venlig hilsen
Knud
--
som er dødtræt af hjemmesider med SMS-sendere...
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 24. marts 2001.

Fra : Ghashûl

Dato : 02-04-01 16:23

On Mon, 02 Apr 2001 17:07:08 +0200, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Hvis det er på http://ghashul.dk/, så er der farve på scrollbaren med
>IE 5.5, med IE 6 skal jeg ikke kunne sige om det virker.

Hej!

Ja, det er det der undrer mig.
På min side er der kun i IE 5.5

På din virker det også i IE 6.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-04-01 17:14

Mon, 02 Apr 2001 17:22:57 +0200, skrev Ghashûl
<look@my-sig.ghashul.dk>:

>På din virker det også i IE 6.

Jeg beklager, men jeg desværre ikke lyst til at installere IE 6 for at
efterprøve (og jeg kører pt kun med et styresystem).

Men der er vel ikke andet for end prøve nogen test, starte med en css,
hvor der kun er scrollbar på og så ellers prøve sig frem og så prøve
at finde ud af, hvor fejlen opstår.

med venlig hilsen
Knud

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 02-04-01 17:14

Ghashûl <look@my-sig.ghashul.dk> writes:

> Ja, det er det der undrer mig.
> På min side er der kun i IE 5.5
>
> På din virker det også i IE 6.

Du kan finde svaret her:
<url:http://msdn.microsoft.com/workshop/author/css/overview/CSSEnhancements.asp#cssenhancements_topic2>

Knuds doctype ser således ud:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Din ser sådan ud:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Din Doctype har en URL. Hvis du kigger på tabellen i det link jeg har
skrevet ovenover bliver IE6s "standard" mode stået fra hvis man ikke
angiver en URL.

I "standard" mode skal dokumentet følge W3C-standarden og scrollbar-settings
er ikke en del af standarden men er Microsofts opfindelse.

Fra : Ghashûl

Dato : 02-04-01 19:13

On 02 Apr 2001 18:14:07 +0200, Thomas Jespersen <thomas@daimi.au.dk>
wrote:

> [...]
>
>I "standard" mode skal dokumentet følge W3C-standarden og scrollbar-settings
>er ikke en del af standarden men er Microsofts opfindelse.

Ok, fint nok. Det er jeg meget glad for at høre, så slår jeg bare
scrollbar helt fra i IE 6, så det kun er IE 5.5 der får den at se.