UMTS
Fra : Anders Hougaard

Dato : 30-04-03 19:18

Hejsa,

Nogen der har nogle gode links til sider, hvor jeg kan læse om den
teknologi?
Er den UMTS-standard man har i Japan i dag den samme som kommer i Europa i
løbet af få år?

Mvh

Anders

Fra : Camilla

Dato : 30-04-03 19:34

"Anders Hougaard" <anderx@spam.mig.ej.mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3eb01359$0$29532$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
> teknologi?
> Er den UMTS-standard man har i Japan i dag den samme som kommer i Europa i

Nej i Japan har de FOMA
Du kan læse mere om UMTS på: www.umts-forum.org

Camilla

Fra : Anders Hougaard

Dato : 30-04-03 20:33

Camilla skrev:

> Nej i Japan har de FOMA
> Du kan læse mere om UMTS på: www.umts-forum.org

Tak for svaret! Så vidt jeg kan læse mig til er FOMA et selskab er udbyder
W-CDMA. Er det rigtigt?
Hvad er forskellen på UTMS og W-CDMA? Vil fremtidige, europæiske telefoner
understøtte både UMTS og W-CDMA (ikke alle danske teleselskaber har
UMTS-licens, faktisk kun 4)? Vil disse telefoner kunne anvendes i Japan,
hvis der indgås en W-CDMA-roamingaftale? Håber du kan svare på det også :)

Mvh

Anders

Fra : Peter Rongsted

Dato : 01-05-03 10:45

"Anders Hougaard" <anderx@spam.mig.ej.mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>hvis der indgås en W-CDMA-roamingaftale? Håber du kan svare på det også :)

WCDMA og UMTS er det samme. Der er lidt forskel på, hvilke
frekvensområder, der benyttes i Amerika, Europa og Asien. Blandt de
tidlige telefoner, kan der være nogle, som ikke dække alle
frekvensområderne. Men områderne overlapper, så det burde ikke give
problemer i praksis - forudsat roamingaftalerne er på plads.

Der er faktisk også kun 4 danske operatører med GSM licens. Så det
bliver næppe det store problem.

Peter

Fra : Lasse

Dato : 01-05-03 13:10

> [...]
> frekvensområderne. Men områderne overlapper, så det burde ikke give
> problemer i praksis - forudsat roamingaftalerne er på plads.

Men japanerne er jo rullet ud med et net, som baseret på en tidligere
release af standarden, så vidt jeg har forstået kan en telefon derfor ikke
benyttes i japan, og nok endnu mere interessant for Nokia, alle de japanske
telefoner kan ikke uden videre bare sendes ind på det europæiske marked...

> Der er faktisk også kun 4 danske operatører med GSM licens. Så det
> bliver næppe det store problem.

Sonofon har en GSM-licens, men ikke en UMTS ..

Lasse

Fra : Anders Hougaard

Dato : 01-05-03 13:42

Lasse skrev:

> Sonofon har en GSM-licens, men ikke en UMTS ..

Nej, men Sonofon har SVJV en WCDMA-licens. WCDMA og UMTS er da ikke helt det
samme, vel?
Vil den nye teknologi kunne fungere på det eksisterende, fysiske netværk (på
de samme master)?

Mvh

Anders

Fra : Peter Rongsted

Dato : 01-05-03 13:56

>Nej, men Sonofon har SVJV en WCDMA-licens. WCDMA og UMTS er da ikke helt det
>samme, vel?

Sonofon har ikke en WCDMA licens. Du tænker måske på FWA - Fixed
Wireless Access. Det kan bruges til en stationær trådløs opkobling -
ikke mobilt.

WCDMA og UMTS er det samme. For det meste kaldes det UMTS i Europa og
WCDMA i Asien og Amerika.

>Vil den nye teknologi kunne fungere på det eksisterende, fysiske netværk (på
>de samme master)?

UMTS kræver flere master end GSM. Alt efter hvem der har leveret GSM
infrastruktur udstyret (Base stationer, centraler etc.) kan noget af det
genbruges til UMTS. Eller man kan have et blandet GSM/UMTS system.

Peter

Fra : Anders Hougaard

Dato : 01-05-03 15:41

Peter Rongsted skrev :

> Sonofon har ikke en WCDMA licens.

Ok, så har jeg misforstået noget....Jeg har har hørt, at Sonofon har købt en
3G-licens - jeg troede det var til WCDMA, men det må være til noget andet...

> Du tænker måske på FWA - Fixed
> Wireless Access. Det kan bruges til en stationær trådløs opkobling -
> ikke mobilt.

Nej, jeg ved, hvad FWA er....det lød lovende, da det blev lanceret, men det
er vist ved at floppe...

Mvh

Anders

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 01-05-03 19:32

"Anders Hougaard" <anderx@spam.mig.ej.mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
andet...

> Nej, jeg ved, hvad FWA er....det lød lovende, da det blev lanceret, men

Det er vist lidt overdrevet at sige at FWA er floppet. Vi overvejer faktisk
selv at få det her i blokken, hvor vi (selv) har lavet cabling til net og
telefoni til ~110 lejligheder. Vi regner med at skulle over på FWA på et
eller andet tidspunkt - når vi får råd ! Med ca 65 brugere i øjeblikket
mangler vi nogle for at ku' betale for en FWA'er. Så vidt jeg forstår er den
store forskel i brug - overfor en ADSL'er - at du får et direkte link til et
hovedknudepunkt i i-net trafikken her i landet. ADSL'en går gennem mange
underknudepunkter på vejen. Lidt som at køre på en motorvej mellem 3 og 4 om
morgenen - og så køre samme tur 12 timer senere. Her i København holder du
nærmest stille mellem 15 og 16 !
Desuden får du virkelig dine 2 Mbit båndbredde - du risikere ikke at din
udbyder egentligt har oversolgt deres kapacitet. Hvilket meget let kan
betyde at i "myldretiden" har du IKKE 2 Mbit for dig selv !
Det rigtig grimme er at FWA'eren pt koster ca 5.500 / md - + moms ! Det
holder mængden af FWA'ere nede....
Vi har faktisk en antenne til det på taget. Vi havde en 10 Mbit linie på
prøve en overgang - det er noget der rykker ! Du føler dig virkelig alene på
motorvejen. Vi ku' i det mindste ikke belaste den så meget at vi ku' mærke
andre brugere - og vi var vist nogle stykker der prøvede

Men det er altså nok mest en proffesionel løsning til større firmaer o.l.
med mange, samtidige brugere
Jesper
----------
GS500E når når vejret spiller
Volvo når vejret spilder...

Fra : KGB

Dato : 03-05-03 20:35

"Jesper Hedegaard" <jesper@pissoff.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> motorvejen. Vi ku' i det mindste ikke belaste den så meget at vi ku' mærke
> andre brugere - og vi var vist nogle stykker der prøvede

Hvor bor du ? (bydel)

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB