Noget hurtigere end gprs?
Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 24-04-03 18:09

Findes der på det danske marked nogen hurtigere teknologi end GPRS på denne
side af UMTS - eller kommer der til det?

Mvh,
/Kasper

Fra : Janus Olsen

Dato : 24-04-03 18:23

Hej der er jo HSCSD (Highspeed data) som normalt kører med 28.8 Kbit/s, jeg
er ikke lige klar over hvad max-hastigheden er på gprs, men det kan jo også
svinge meget alt efter hvor meget trafik der er på nettet.
MVH Janus Olsen

Fra : Mogens Schytt Hansen

Dato : 24-04-03 21:23

"Kasper Carøe Olsen" <kasper@doek.dk> wrote in message
> [...]
denne
> side af UMTS - eller kommer der til det?

På nuværende tidspunkt er svaret nej, der findes ikke p.t. hurtigere
teknologier på det danske marked end GPRS.

Svaret på næste spørgsmål er, at der måske indføres EDGE (Enhanced Data
rates for GSM Evolution) på et eller flere af de danske GSM-net indenfor nær
fremtid. Læs mere om EDGE her: http://www.nokia.com/cda1/0,1080,946,00.html.
Nokia er på vej med telefoner med EDGE (bl.a. Nokia 6220, der forventes på
markedet i 3. kvartal).

Om der lanceres EDGE på et eller flere af de danske GSM-net afhænger af
markedsforholdene. Man bør huske på, at hastigheden i et GPRS-net teoretisk
kan komme op på 172 Kbit/s. I dag opnås denne hastighed ikke, da der ikke på
markedet findes GPRS-telefoner, der kan klare over 50 Kbit/s. Hvis der
lanceres telefoner, der kan klare højere GPRS-hastigheder end de nuværende,
er jeg sikker på, at netværksoperatørerne følger med. Hvis der pludselig er
en stor bestand af EDGE-telefoner på markedet, vil dette kunne resultere i,
at der indføres EDGE på GSM-netværkene. Konkurrenceforholdene på
mobilmarkedet kan også resultere i, at der indføres EDGE. Fx kunne det være
en fordel for den GSM-operatør, der ikke har en UMTS-licens, at lancere EDGE
på sit GSM-net - men det kræver, at der kan leveres telefoner med EDGE i
større mængder.

Fra : SoftMan Brian

Dato : 24-04-03 23:47

"Mogens Schytt Hansen" <mogens@frihed.dk> wrote in message
> Om der lanceres EDGE på et eller flere af de danske GSM-net afhænger af
> markedsforholdene.

Ville lige tilføje:
EDGE er muligvis meget interessant for Sonofon, da de ikke har UMTS licens.

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 25-04-03 09:00

Tak for jeres gode svar. Jeg holder lidt øje med Sonofon - og
EDGE-telefoner. Det er ikke noget jeg skal bruge lige nu, men jeg havde lige
behov for et overblik over udviklingen over det næste års+ tid.

Mvh,
/Kasper