Skærme
Fijala 3554
Hulmaske/gittermaskeskærm
Fra : Michael_Sørensen

Dato : 26-03-01 19:31

Hej med jer!
Hvad er forskellen mellem subject?
Er der en tendens til billedkvaliteten er bedre ved den ene frem for den
anden type?
med venlig hilsen
Michael

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 27-03-01 20:39

Hej navnebroder

Kik i det nyeste Alt Om Data der er en del stof.

Men kortsagt:
En Hulmaske er en plade med en hulens masse runde huller i. Det giver et
prikket skærmbillede. Gå tæt på et non Sony tv og kik. Det er sikkert en
hulmaske (med store synlige huller).
En Gittermaske er et gitter - lodrette streger - hvor billedet tegnes af små
aflange (lodrette) huller.

Hvis du samler alle gittermaskens små aflange huller udgør det et større
samlet hul end hvis du samler alle de runde huller i gittermasken. Derfor
kan der komme mere lys igennem og det giver - teoretisk set - et bedre
billede. Der er ingen garanti for at billedet bliver bedre, men muligheden
er der. Prisen er så også tilsvarende større.

Sonys gittermasker er kendt for deres to vandrette streger (1/3 oppe og 1/3
nede) som ses som svage streger.
Bare det at jeg nævner det kan udbryde en religionskrig - nogen kan ikke se
stregerne og nogen kan ikke overse dem, men det må du selv forholde dig til
ved at kikke på en Sony skærm med trinitron rør - (Sony har i tidens løb
lavet nogle få hulmaskeskærme, men det er der ikke mange der ved).

Gittermasker har ingen streger.

Flatron og Diamontron mm er kompromisser mellem de to grundprincipper, hvor
man prøver at tage det bedst fra hver type.

Hilsen
Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Michael_Sørensen <m_s@gtd.subnet.dk> skrev i en

Fra : Dr. Ralph

Dato : 28-03-01 02:40

>Hvis du samler alle gittermaskens små aflange huller udgør det et større
>samlet hul end hvis du samler alle de runde huller i gittermasken.

Jeg tror du mener:
Hvis du samler alle gittermaskens små aflange huller udgør det et
større samlet hul end hvis du samler alle de runde huller i hulmasken.

>Gittermasker har ingen streger.

Korrekt, men mærkelig nok har disse 2 streger fået utrolig stor
opmærksomhed - mens den kendsgerning at hulmaskeskærme faktisk, som
Alt om data også fint nævner, kaster et komplet felt af gråskygge over
hele skærmen bemærkes sjældent - måske fordi det er så komplet en
skygge, mens de 2 streger i gittermasken skiller sig markent ud -sagen
er blot, at resten af skærmen på en gittermaske (de 2 streger udgør
måske 0.001% af skærmarealet) giver så meget mere klart og lyst et
billede, at hulmaske skærme burde være bombet tilbage til stenalderen
på nuværende tidspunkt - dette er da også tæt ved at ske, idet næsten
alle topmodeller inden for 21-22' skærme bliver lavet med gittermaske.
Hvorfor mon ?

>Flatron og Diamontron mm er kompromisser mellem de to grundprincipper, hvor
>man prøver at tage det bedst fra hver type.

Diamondtron billedrøret er det tætteste du kommer trinitron røret - og
er absolut ikke en tilnærmelse mellem hul- og gittermaske.
Det har - akkuart som Sony trinitron - 2 streger over hele skærmen,
rummer samme lysstyrke og klarhed som trinitron.

Flattron kender jeg ikke meget til, men ved, at LG, der står bag
flattron billedrøret har prøvet at lave et billedrør med gittermaskens
styrker, men uden de 2 fastspændte støtte tråde, der skaber de 2
streger i tron-rør.
Ud fra de anmeldelser, jeg har læst af LG flattron skærme er det kun
lykkedes i svag grad, idet skærmene som oftest placeres i midterfeltet
i de forskellgie anmeldelser, jeg er stødt på indtil nu.

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@remove.mail.com
Please remove "remove." before mailing me.

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 28-03-01 12:15

> Jeg tror du mener:
> Hvis du samler alle gittermaskens små aflange huller udgør det et
> større samlet hul end hvis du samler alle de runde huller i hulmasken.

Jeg læser det som værende det samme (og er enig).

> [...]
> på nuværende tidspunkt - dette er da også tæt ved at ske, idet næsten
> alle topmodeller inden for 21-22' skærme bliver lavet med gittermaske.

Et komplet felt af gråskygge? Det er vel bare et spørgsmål om at
belyse billedet kraftigere for at modvirke. Stregerne derimod
forbliver uanset lysstyrken.

Hvorfor gittermaske bliver brugt til store billedrør ved jeg
ikke. Hitachi tror da heldigvis stadig på hulmaske billedrør.

Min fornemmelse med hulmaske skærme er desuden at hvis man kører for
høj en opløsning i forhold top dot-pitch så forbliver tekst læselig
hvor det på gittermasker går hen og mister for meget information
(pixelated effekt).

Hvis det lykkedes Sony at fjerne de 2 streger så har de derimod et
stærk produkt på hånden...

mvh Bernhard

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 28-03-01 13:35

Hej Bernhard og Dr. Ralph

Bernhard Mogens Ege <bme@miba.auc.dk> skrev i en

> Jeg læser det som værende det samme (og er enig).

Det var en skrive bøf, beklager.

Som jeg skrev, kan omtale af de to streger udbryde en religionskrig...

> Et komplet felt af gråskygge? Det er vel bare et spørgsmål om at
> belyse billedet kraftigere for at modvirke. Stregerne derimod
> forbliver uanset lysstyrken.

Når jeg sidder og kikker på min hulmaskeskærm (0,25 mm) så kan jeg godt se
prikkerne. Det er ikke noget der genere mig, men de er der. Jeg har det
samme forhold til de to streger på trinitronskærmen.

> [...]
> (pixelated effekt).
>
> Hvis det lykkedes Sony at fjerne de 2 streger så har de derimod et

Du mener da ikke at det er de to streger der laver pixelated effekten,
vel....

> mvh Bernhard

Hilsen
Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 28-03-01 13:49

> Hej Bernhard og Dr. Ralph
> Bernhard Mogens Ege <bme@miba.auc.dk> skrev i en

> Du mener da ikke at det er de to streger der laver pixelated effekten,
> vel....

Hahahaha, nej, dog ikke... Lidt rimelig er jeg dog.

mvh Bernhard

Fra : Rune

Dato : 03-04-01 15:54

On 28 Mar 2001 14:49:01 +0200, Bernhard Mogens Ege <bme@miba.auc.dk>
wrote:

> [...]

Øhmm hvad er pixelated effekten ?

Mvh
Rune

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 03-04-01 16:34

> Øhmm hvad er pixelated effekten ?

Jeg tænker på den effekt som sker når grafikkortet sender i en højere
opløsning end skærmen fysisk (dvs. masken) kan håndtere. Man mister
pixels i sådan en situation. Det er en aliasing effekt. Alle skærme
lider af det. Du kan f.eks. tage en 800x600 LCD skærm og prøve at køre
1024x768 på den (hvis du overhovedet kan det). Hvis det lykkedes, så
siger det sig selv at der mistes pixels. Jeg siger bare at jeg synes
gittermaske billedrør er værre på det punkt end hulmaskede billedrør.

mvh Bernhard

Fra : Dr. Ralph

Dato : 28-03-01 16:28

>Et komplet felt af gråskygge? Det er vel bare et spørgsmål om at
>belyse billedet kraftigere for at modvirke. Stregerne derimod
>forbliver uanset lysstyrken.

Det er både rigtigt og forkert.
Naturligvis kan man belyse et billede op til en vis grænse, men i
hulmasken vil der altid være det lidt nedtonede skyggepræg
overbilledet - næsten uanset lysstyrken, hvilket jo netop blot
bekræfter hvorfor gittermasken kan give et stærkere oplyst billede end
hulmasken kan - dette kraftigere lys er desværre så også med til (for
nogle mennesker) at tydeliggøre de 2 vandrette tråde så meget mere.

Men nu vil jeg ikke ud i den velkendte religionskrig mellem
gittermasker og hulmasker.

>Hvorfor gittermaske bliver brugt til store billedrør ved jeg
>ikke. Hitachi tror da heldigvis stadig på hulmaske billedrør.

Jeg var tidligere stor tilhænger af Hitachi, og havde nær for 2 år
siden købt deres 21' topmodel.
De laver stadig imponerende skærme i alle str., men jeg føler
personligt de er trådt et trin ned i tempo, og er ved at være lidt
bagud i kvaliteten.
Den skærm, der for 3 år siden vandt dem store roser i 21' test var
indtil for 2 måneder sien stadig deres topmodel.
Selvsamme skærm har i test de seneste 1½ år gang på gang vist, at
følger man ikke med, så kommer ens topskærme hurtigt til at virke
antikvariske. Dermed ikke sagt, at de bliver dårligere - andre mærker
udvikler blot hele tiden skærme i højere kvalitet, der får Hitachis
21' model til at virke stenalderagtig.

Hitachi er verdens største producent og udvikler af hulmaskebilledrør
- og er derfor er mere eller mindre tvunget til at holde sig til egen
avl - tror desværre en stor del af forklaringen skal findes der.
Selv Philips er gået over i gittermaske lejren...........

> [...]
>høj en opløsning i forhold top dot-pitch så forbliver tekst læselig
>hvor det på gittermasker går hen og mister for meget information

Dette er efter min mening korrekt.
Derfor havde hulmaske skærme en stor fanskare blandt DTP folk
indtilfor nylig - tekst stod ganske enkelt klarere på hulmaskeskærme -
men da gittermaskeakærme de senere år er kommet bemærkelsesværdigt
hurtigt ned i dotpitch rystede hulmaskefabrikanterne i bukserne.
En dotpitch på 0.24 er nu standard hos gittermaskeskærme, og dette
betyder, at tekst nu står klart over hele skærmen - uden varierende
dotpitch, som stadig karakteriserer hulmasker.

NU har gittermaskeskærm ikke alene fordelen ved det mere oplyste og
farvestrålende billede, men de er begyndt at slå hulmaskeskærmene på
egen hjemmebane - nemlig tekst-tydelighed.
Men Sony's F500 og en ensartet dotpitch på 0.22 få man simpelthen ikke
tekst skarpere og mere tydeligt på nogen skærm overhovedet.

Jeg kender flere DTP folk, der i dag er krybet til korset, og har en
F500 stående på bordet.

>Hvis det lykkedes Sony at fjerne de 2 streger så har de derimod et
>stærk produkt på hånden...

Det har de allerede - og med nye skærme på vej med dotpitch nede på
0.15 over hele skærmen, så tror jeg snart, at hulmasken er ved at være
klar til pension.

At så CRT i al almindelighed bliver sat på førtidspension inden længe,
det er vel kun dejligt for os alle - når TFT bliver istand til at vise
samme farveægthed og opløsning som CRT og til en overkommelig pris -
så vil alle spare plads på skrivebodet.