Erobrings religioner?
Fra : Claudio Adam

Dato : 16-05-03 02:44

- et spørgsmål fra en lægmand på området:

Er alle religioner erobrings religioner:
kort sagt er påskud til at opnå markeds andele?

hilsen,

Adam.

Fra : Bo Warming

Dato : 16-05-03 02:58

"Claudio Adam (slet HEZKU)" <claudio.carl.adam@HEZKUdirekte.org> wrote in
message news:10530495030.249454917922133@dtext.news.tele.dk...

> - et spørgsmål fra en lægmand på området:
>
> Er alle religioner erobrings religioner:
> kort sagt er påskud til at opnå markeds andele?

Goodall siger at chimpanser ser op i himlen i timevis når deres mor er død,
og hun tolker det som religions-start.

En undren over fornuft bag opståen og død og årets gang er kim til tro - man
vil have orden i sagerne.

Medicinmand var hjælper til høvding=general og når der skulle slås, så løj
han

" Forfædrenes gud er med os - vi er det udvalgte folk af de højere magter -
de gode - fjenden er de onde."

Muslimer er på det barbarstadie - vi går ind for privat gudstro om indre
oplevelser og dyrkelse af fællesskab om etik=moral - som var
gerningsretfærdigt da krig skulle gøre os slaver af generalen, men idag er
vi vor egen moral men erkender korpsånd og samklang med nærtboende
artsfæller.

Fra : Von Eberstein

Dato : 21-05-03 19:45

> [...]
> gerningsretfærdigt da krig skulle gøre os slaver af generalen, men idag er
> vi vor egen moral men erkender korpsånd og samklang med nærtboende

Ville du tro på mig, hvis jeg fortalte dig, at der også fandtes søde og
ganske civiliserede muslimer?

--
PVE

'We are all humans... really! We are ALL humans!'
'I give you - THE SUPERMAN!'
www.N-P-I.tk

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-05-03 20:57

Von Eberstein Therapy@c.dk skrev dette:

> Ville du tro på mig, hvis jeg fortalte dig, at der også fandtes
> søde og ganske civiliserede muslimer?

Naturligvis gør der det - jeg kender selv utallige af dem, og nogle af
mine allerbedste venner er faktisk muslimer!

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Bo Warming

Dato : 21-05-03 21:51

"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> wrote in message

> Naturligvis gør der det - jeg kender selv utallige af dem, og nogle af
> mine allerbedste venner er faktisk muslimer!

Jeg tog ud som ulandsarbejder i 4 år, bl.a. til Afghanistan.
Hvis folk vil være venner med potentielle terrorister, så lad dem rejse til
deres lande eller kommunikere på interenettet.
Samvær skal ikke ske her - familiesammenføring er omsider noget man kræver
banksikkerhed for. men den bør være større og muslimer bør alle sendes hjem.

Nogle er ufarlige. Men better safe than sorry.

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-05-03 22:19

Bo Warming XUMPEYFQNLVX@spammotel.com skrev dette:

> Hvis folk vil være venner med potentielle terrorister,

Potentielle terrorister er folk med intollerante holdninger! - Og dem
er der ikke plads til i min vennekreds.

Fra : Bo Warming

Dato : 21-05-03 22:45

> Potentielle terrorister er folk med intollerante holdninger! - Og dem
> er der ikke plads til i min vennekreds.

Man kender kun folk til tænderne.
Muslimer ser ned på kristne og er potentielle uvenner

Naser Khader og Kamal Qureshi kender taquia dvs skuespilkunst som ingrediens
i jihad.

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-05-03 22:49

Bo Warming XUMPEYFQNLVX@spammotel.com skrev dette:

> Man kender kun folk til tænderne.

Netop - og mine muslimske venner har netop vist sig at være ægte
venner i nødens stund!

> Muslimer ser ned på kristne og er potentielle uvenner
>
> Naser Khader og Kamal Qureshi kender taquia dvs skuespilkunst som
> ingrediens i jihad.

Og nu blev det til politik - FUT dk.politik

Fra : Bo Warming

Dato : 21-05-03 23:19

> Netop - og mine muslimske venner har netop vist sig at være ægte
> venner i nødens stund!

Desværre er der ikke en lakmusprøve for hvem der er her for at overtage
magten, og hvem der er potentielle gode venner. Så - better safe than
sorry.

> Og nu blev det til politik - FUT dk.politik

Der er faktisk folk der kalder islam for en RELIGION, sært nok.
Og da kristendom også udsprang fra jødedom, så bør anstændigvis x-postes til
dk livssyn.kristendom, hvor vi startede, og hvor de er spændt på
FORTSÆTTELSE FØLGER

Det er uskik at futte og dermed forvirre - hvis jeg skal vide hvad klokken
er og jeg står hos en grønthandler, så ber jeg om den service og forventer
ikke at han svarer OFFTOPIC GÅ I URBUTIK

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-05-03 23:29

> [...]
> Og da kristendom også udsprang fra jødedom, så bør anstændigvis
> x-postes til dk livssyn.kristendom, hvor vi startede, og hvor de er

At islam er/kaldes en religion gør ikke dette til ontopic i
dk.livssyn.KRISTENDOM, - det ville i så fald høre hjemme i dk.livssyn,
og hvis indholdet er mere politisk end livssynsrelateret da i
dk.politik

> Det er uskik at futte og dermed forvirre - hvis jeg skal vide hvad
> klokken er og jeg står hos en grønthandler, så ber jeg om den
> service og forventer ikke at han svarer OFFTOPIC GÅ I URBUTIK

Når en debat har udviklet sig væk fra en gruppes emneområde er det en
uskik *ikke* at nægte at følge og respektere en FUT.

Kan og vil du ikke respektere disse enkle og fornuftige regler er du
ganske enkelt ikke værd at føre en debat med!

EOD - med mindre du er villig til at respektere de enkle og få regler
til gavn for en brugbar og funtionel gruppe

Fra : Von Eberstein

Dato : 21-05-03 23:54

> [...]
>
> EOD - med mindre du er villig til at respektere de enkle og få regler
> til gavn for en brugbar og funtionel gruppe

FUT dk.snak.mudderkastning

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-05-03 23:39

Von Eberstein Therapy@c.dk skrev dette:

> FUT dk.snak.mudderkastning

Når du siger at du FUT'er, så vær venlig også at sætte FUT!

Og hvad mudderkastning var der i mit indlæg, som iøvrigt havde en
grimmer formuleringsfejl

Og husk også at klippe

XPOST dk.livssyn.kristendom fjernet

Fra : Bo Warming

Dato : 22-05-03 00:10

> [...]
>
> Når en debat har udviklet sig væk fra en gruppes emneområde er det en
> uskik *ikke* at nægte at følge og respektere en FUT.

Hvis jeg var uorden-fobisk som du og absolut ville sanere og smukkesere på
en ng udfra et puritansk ideal, så ville jeg ringe (eller privatemaile) til
den jævnbyrdige debattør og forklare fordel ved at futte og søge at opnå
consensus. Først derefter ville jeg voldtage debatten. Heldigvis er ingen
tvungen til at adlyde et tilfældigt arrogant fut.

Nu har jeg i hårde ord sagt hvordan din netikette ser ud fra mit tårn. Det
berører ikke lyst til at debattere BOLD EJ MAND, og hvor det sker er sgu ret
ligegyldigt.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 22-05-03 07:22

Andreas Falck <dewnull@invalid.invalid> wrote:

> EOD - med mindre du er villig til at respektere de enkle og få regler
> til gavn for en brugbar og funtionel gruppe

Gider du godt at brokke dig ET ANDET STED end dk.politik , tak?

mvh Peter +45 5192 3981 http://haxor.dk/
Vi elsker indvandringen : http://haxor.dk/islamnyt/
Livet er for kort til socialdemokrater.

Fra : Von Eberstein

Dato : 21-05-03 23:51

"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> wrote in message

> Og nu blev det til politik - FUT dk.politik
>
> --
Hmm... Er det ikke lidt tidligt at kalde alt det her for politik?

Der bliver snakket om Jihad og menneskelige egenskaber, begge emner, som
stadig kan høre under religion.

Religion er både religion OG politik. Et teokratisk samfund f.eks. Så hele
dk.livssyn.kristendom, kunne jo på den måde futtes over til politik.

Er man ikke lidt hurtig på aftrækkeren? På den anden side.... Hvis det ER
meningen, at der skal futtes på kryds og tværs efter smag og behag, tja, så
ville det da være vanvittigt sjovt at gøre det - bare for underholdningens
skyld, men jeg tror at de seriøse diskussioner, som trods alt findes her går
tabt. Det er fint med burokratiske systemer og opstillinger, men som regel
ender de med at blive så komplicerede, at ingen gider at kendes ved dem.
Det der er endnu sjovere er at de 'effektive' mennesker, som har været med
til at gøre systemer uoverskuelige, som regel gør sig usynlige.

Måske er denne nu drejet over til
dk.admin (på grund af spørgsmålet om hvor der skal futtes til),
dk.politik (på grund af der bliver snakket om politikere)
dk.snak (fordi nogle måske mener er der er tale om tom snak)
dk.snak.mudderkastning (Fordi muslimerne ikke bliver omtalt særligt pænt)
dk.snak.off-topic (fordi det er en kristen gruppe, mm.)
dk.politik.indvandring (fordi der bliver nævne politiker, som er ivandrere
eller af indvandre baggrund)
dk.helbred (fordi nogle ville mene at terrorister OG muslimer er farlige for
helbredet)
og endelig
dk.binaer.erotik (fordi nogle mener at både Naser Khader og Kamal Qureshi er
vildt sexede)

Men selvfølgeligt...Det er en perfekt måde at undgå at argumentere for noget
ved at futte. Hvis kristendom ikke har noget at gøre med politik, hvad laver
kristendommen så på vores selvangivelser?

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-05-03 23:34

> Hmm... Er det ikke lidt tidligt at kalde alt det her for politik?
>
> Der bliver snakket om Jihad og menneskelige egenskaber, begge
> emner, som stadig kan høre under religion.

Dette er stadig ikke en gruppe om religion og livssyn - det *er* der
andre grupper til!

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-05-03 23:35

Von Eberstein Therapy@c.dk skrev dette:

> "Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> wrote in message

Og så går uret i din computer ikke rigtig - kunne man få dig til at
justere det?

Fra : Von Eberstein

Dato : 22-05-03 00:28

Mit ur går som det skal.
Dit kristne ur går uden af trit med virkelighedens ur.

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-05-03 11:53

Von Eberstein Therapy@c.dk skrev dette:

> Mit ur går som det skal.

Det er muligt at det går som du mener at det skal, - men det viser
alligevel ikke korrekt tid.

Uret i din computer siger:
Date: Thu, 22 May 2003 00:51:01 +0200

og den virkelige tid var på det tidspunkt:

Disse oplysninger er klippet fra headeren i det indlæg jeg reagerede
på.

Og det indlæg jeg her svarer på viser uret i din PC:
Date: Thu, 22 May 2003 01:27:32

Hvor det korrekte tidspunkt er:

Juster der venligst uret i din PC

Fra : Bo Warming

Dato : 22-05-03 14:23

Kan det passe at Falck kaldte mig OT?
Hvor står der om ur i fundats for denne ng?

Vi er alle syndere og alle frelste

Fra : Bo Warming

Dato : 21-05-03 22:09

"Von Eberstein" <Therapy@c.dk> wrote in message

> Ville du tro på mig, hvis jeg fortalte dig, at der også fandtes søde og
> ganske civiliserede muslimer?

Fortæl om hvilke færdigheder de indvandrede muslimer har, som vi ikke selv
har.
En japansk IT-ingeniør kan være kulturberigelse
Men grønthandlere ville vi have nok af, hvis vi satte
overføringsindkomsterne ned.

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-05-03 22:21

> [...]

> ikke selv har.
> En japansk IT-ingeniør kan være kulturberigelse
> Men grønthandlere ville vi have nok af, hvis vi satte

Åh ja, en førtidspensionist der får udbetalt ca. 7.500 pr måned burde
naturligvis sættes ned i indtægt - det er jo klar bedre at bruge
pengene på våben og bomber til at terrorisere de fattige lande med!

FUT dk.politik - da dette intet har at gøre i denne gruppe!

Fra : Bo Warming

Dato : 21-05-03 22:43

> [...]
> pengene på våben og bomber til at terrorisere de fattige lande med!
>
> FUT dk.politik - da dette intet har at gøre i denne gruppe!

Her tænker du ulogisk og usagligt

Selvfølgelig kan førtidspensionisten leve på det halve, hvis boligmarkedet
gjordes frit og han var villig til at bo fjernere fra bycentrum.
Vegetarmad er ikke usundt.
Motivation til at finde sort arbejde og dermed livsindhold og venner, øges
når man ikke forkæles som idag.

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-05-03 22:55

> Her tænker du ulogisk og usagligt
>
> Selvfølgelig kan førtidspensionisten leve på det halve, hvis
> boligmarkedet gjordes frit og han var villig til at bo fjernere fra
> bycentrum.

Jeg er førtidspensionist og bor heldigvis meget, meget billig i en
lille bitte 2-værelses på 43 kvm!

> Vegetarmad er ikke usundt.

Men vegetarmad er gennemgående dyrere end animalsk føde - og jeg
spiser helst vegetarmad - mindst 90% af min kost består af vegetarmad!

> Motivation til at finde sort arbejde og dermed livsindhold og
> venner, øges når man ikke forkæles som idag.

Sort arbejde. skattesnyd og samfundsbedrageri = livsindhold og
venner!!

*Jeg* bryder mig ikke om at have svindlere, bedragere og tyvepak i min
vennekreds!

Men da vi er off-topic bedes du *respektere* FUT til dk.politik - Det
danske usenethieraki er altså *emneopdelt* !!

Fra : Bo Warming

Dato : 21-05-03 23:25

> [...]
>
> Men vegetarmad er gennemgående dyrere end animalsk føde - og jeg
> spiser helst vegetarmad - mindst 90% af min kost består af vegetarmad!

Tørrede bønner og ris og løg er biligt og sundt - grønt og frugt er unødig
luksus og uholdbart

> Sort arbejde. skattesnyd og samfundsbedrageri = livsindhold og
> venner!!
> *Jeg* bryder mig ikke om at have svindlere, bedragere og tyvepak i min
> vennekreds!

Staten er ikke ven i en sådan grad at man kan sammenligne sort arbejde med
svindel.

> Men da vi er off-topic bedes du *respektere* FUT til dk.politik - Det
> danske usenethieraki er altså *emneopdelt* !!

Milde vejledende teoretiske emneopdalinger bør ikke terrorisere os

Grå er al teori, grønt er livets gren, skrev Goethe
lev og lad leve

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-05-03 23:33

Bo Warming XUMPEYFQNLVX@spammotel.com skrev dette:

> Tørrede bønner og ris og løg er biligt og sundt - grønt og frugt er
> unødig luksus og uholdbart

*DU* er i al fald ikke kompetent til at afgøre hvad der er god, billig
og sund kost for mig - og da slet ikke når du er så ignorant at du
ikke *vil* respektere at der findes en emneopdeling af de danske
grupper.

Sort arbejde er og bliver svindel og bedrageri over for samfundet, og
da jeg er en del af samfundet er det også bedrageri over for mig!

Folk der støtter svindel og bedrageri vil jeg ikke have med at gøre,
endsige spilde min tid på!

EOD

Fra : Svend Pedersen

Dato : 22-05-03 07:33

"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> da jeg er en del af samfundet er det også bedrageri over for mig!
>
> Folk der støtter svindel og bedrageri vil jeg ikke have med at gøre,

Men må man nu ikke debattere, om sort arbejde bør være "sort"? Argumentet
for at legalisere sort arbejde kan minde meget om argumentet for at
legalisere hash (det er uskadeligt, og folk gør det jo alligevel) - og er en
debat værdigt.

Sort arbejde er kun svindel og bedrageri, fordi det er ulovligt - altså en
cirkelslutning, vi med et behændigt greb kan komme ud af, hvis altså vi tør
debattere.

Fra : Bo Warming

Dato : 22-05-03 08:36

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@FJERN.DETTE.mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> cirkelslutning, vi med et behændigt greb kan komme ud af, hvis altså vi

Ligeledes med 1½ år ubetinget for DSB-grafitti (Politiken idag)
Skal man foragte forbrydere skal det være voldsmænd, tyver og bedragere.
Sort arbejde og ytringsfrihedshærværk på toge, er bagatelsynd

Fra : Peter Perlsø

Dato : 25-05-03 16:31

Andreas Falck <dewnull@invalid.invalid> wrote:

> Sort arbejde er og bliver svindel og bedrageri over for samfundet, og
> da jeg er en del af samfundet er det også bedrageri over for mig!

Sort arbejde er fornuft, taget vores sindssyge skattetryk ibetragtning.

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-05-03 16:43

Peter Perlsø peter@nospam.dk skrev dette:

> Sort arbejde er fornuft, taget vores sindssyge skattetryk
> ibetragtning.

Svindel, snyd og bedrageri er og kan aldrig aldrig være fornuftigt.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 25-05-03 17:50

Andreas Falck <dewnull@invalid.invalid> wrote:

> Svindel, snyd og bedrageri er og kan aldrig aldrig være fornuftigt.

Du er ikke specielt glad for frie mennesker, hva'?

Fra : Holger Danske

Dato : 25-05-03 17:52

Peter Perlsø <peter@nospam.dk> wrote:

> Du er ikke specielt glad for frie mennesker, hva'?

Al frihed indeholder ansvar...
Her i Danmark er det ansvar for andre (samfundet), og det er bl.a. det du
betaler skat til, så ingen frihed uden skat, en ren catch 22......

--
H.D. (sig) -- Kun døde fisk flyder med strømmen --
Kom ikke -- Skønhed afhænger af øjnene der ser --

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 25-05-03 21:06

"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> mælte sligt:

>Svindel, snyd og bedrageri er og kan aldrig aldrig være fornuftigt.

Hvorfor ikke?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I will do tze German danz for you, it's fun and gay and tralala.
Hope you will enjoy my danz, fidlya fidlya yay.

Fra : Holger Danske

Dato : 25-05-03 21:18

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:
> "Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> mælte sligt:

> Hvorfor ikke?

!!!

Fordi der er nogen der nødvendigvis skal betale for det, og det er jo ikke
dig selv, altså rent egotrip på andres bekostning.

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-05-03 22:31

Holger Danske holger_danske@msn.net skrev dette:

> !!!
>
> Fordi der er nogen der nødvendigvis skal betale for det, og det er
> jo ikke dig selv, altså rent egotrip på andres bekostning.

Absolut enig!

Fra : Bo Warming

Dato : 26-05-03 03:50

> Absolut enig!

vI KAN ALLE VÆRE ENIGE OM , at autonomes civile ulydighed der indebærer
politilemlestelsesforsøg er etisk kritisabelt, men her taler vi især om

symbolske økonomiske bagatel-aktioner hvor lovbryderen selv påtager sig
ansvar i form af risiko for straf, for at forbedre samfundet og åbne folks
øjne for urimeligheder i lovgivningen.

Jesus, Sokrates, Oscar Wilde, hundredvis af helgener og andre martyrer var
civilt ulydige.Og var effektive altruister.

Man kan være preussisk lov-og-orden kontrolfreak og pådutte alle lovbrydere
"egotrip"

Men så har man et forskruet virkelighedssyn

Nogle martyrer fx Glistrup var offer for justitsmord og brød ikke lov - drop
forenklingerne.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 26-05-03 01:36

"Holger Danske" <holger_danske@msn.net> mælte sligt:

>Fordi der er nogen der nødvendigvis skal betale for det, og det er jo ikke
>dig selv, altså rent egotrip på andres bekostning.

Det gør højst svindel, snyd og bedrageri umoralsk. Det har intet at gøre med,
hvorvidt det er fornuftigt.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"En tvekønnet person, der drager omkring og avler nørder."

Fra : Holger Danske

Dato : 26-05-03 06:33

> [...]
> "Holger Danske" <holger_danske@msn.net> mælte sligt:

> Det gør højst svindel, snyd og bedrageri umoralsk. Det har intet at

Det da ved gud det gør.

For hver 500.- du får lavet sort arbejde, så forsvinder der ca. 200.- til
staten, penge som bl.a. skal bruges til de svageste i samfundet.
Tænk dig nu lidt om ikke ?
Hvad tror du der vil ske med samfundsøkonomien, hvis flertallet benyttede
sig af sort arbejde ?
Tror du ikke at det er med til at skabe løntrykkeri ?

Altså er det, IMHO, samfundsskadeligt og egoistisk at benytte sig af sort
arbejde !

Fra : Bo Warming

Dato : 26-05-03 08:12

"Holger Danske" <holger_danske@msn.net> wrote in message

> [...]
> Tror du ikke at det er med til at skabe løntrykkeri ?
>
> Altså er det, IMHO, samfundsskadeligt og egoistisk at benytte sig af sort

Undertiden, ja
Undertiden , nej
Vær sikke så firkantet
Meget vigtigt ville aldrig blive udført, fx for gamle , syge og handicappede
hvis ikke arbejdsglade heroiske håndværkere gik systemet imod og løb risiko
til fælles bedste - uden at hælde penge i den skadelige godhedsindustris
muslimimport, ved at betale skat og moms af alt.
De er som besættelsestidens sabotører.

Godhed skal være kristent motiveret og altså privatiseret - tvangsgodhed er
farisæisk. Væk med anden velgørenhed end den som danskerne er enige om - en
vis fælles forsikring mod sygdom og uforudsigelig nød for medlemmer af
familien Danmark.
Fordi man spreder skattestjålne penge tyndt over skadelig ulandshjælp, kan
politiet ikke få resourcer til at beskytte os mod tyve og voldsmænd. Er det
godhed?
Flertalsdiktatur - er det godt?

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 26-05-03 11:43

> [...]

>sig af sort arbejde ?
>Tror du ikke at det er med til at skabe løntrykkeri ?

Jeg siger ikke, at al svindel, snyd og bedrageri er fornuftigt. Jeg siger, at
jeg ikke ser nogen grund til, at svindel, snyd og bedrageri ikke *kan* være
fornuftigt. Ovenforstående er i øvrigt igen primært en moralsk kritik.

>Altså er det, IMHO, samfundsskadeligt og egoistisk at benytte sig af sort
>arbejde !

At noget er samfundsskadeligt i stor omfang gør det ikke nødvendigvis
ufornuftigt i småt omfang. At noget er egoistisk gør det heller ikke
nødvendigvis ufornuftigt.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Cedant arma togae, concedat laurea laudi!"

Fra : Vidal

Dato : 26-05-03 18:32

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fornuftigt. Ovenforstående er i øvrigt igen primært en moralsk kritik.

Selvom de frommeste kristne vil protestere, anbefaler
Jesus faktisk bedrageri som både klogt og fornuftigt.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

--
Hent biblen her - og læs den selv. Er Gud død - læs hvad Nietzsche mener.
Siger Darwin, vi nedstammer fra aberne? Siger den moderne fysik noget

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-05-03 20:25

Vidal vidal@worldonline.dk skrev dette:

> Selvom de frommeste kristne vil protestere, anbefaler
> Jesus faktisk bedrageri som både klogt og fornuftigt.

Har du en referance?

Fra : Vidal

Dato : 26-05-03 20:53

In news:jStAa.17378$YZ6.628267@news010.worldonline.dk,
Andreas Falck <dewnull@invalid.invalid> typed:

> Har du en referance?

NT Lukas 16,1-13

Jesus roser bedrageren, fordi han gør andre til medskyldige.

Når det kan lade sig gøre, er det naturligvis, fordi mennesket i Jesus'
øjne *er* bedrager. Det er selvfølgeligt ikke noget, man skal forsøge
at blive, man er det allerede. Mennesket er synder, det kan det ikke
flygte fra.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-05-03 21:15

> NT Lukas 16,1-13
>
> Jesus roser bedrageren, fordi han gør andre til medskyldige.

Din sædvanlige fordrejelse af teksten - andet er det ikke!

Fra : Bo Warming

Dato : 26-05-03 21:28

> Din sædvanlige fordrejelse af teksten - andet er det ikke!

Den utro godsforvalter, er åben for mange tolkninger

Jeg mener at ANTI-GERNINGSRETFÆRDIGHED er den bedste

Søren Krarup mener også dette og har brugt den i forbindelse med budksaber
som nedenstående

Lighed mellem nazi-racisme og indvandrings-modvilje?

De der ser positivt på muslimbefolkningseksplosionen i vort land, hævdet at
os "nationalister" der vil
*EU for EU-borgere*, er som national-socialister der ønskede jøderne væk.

Der er selvfølgelig lidt beslægtet jantelov og aparte-skal-kanøfles i de to
ellers ret forskellige typer fremmed-modvilje, Dog gælder at;

1. Tyske jøder havde levet i generationer i Tyskland og var nok en
stat-i-staten men var også integrerede og lovlydige gode medborgere.

2. Den chikane der rammer de fremmede idag, er sjældent voldelig og ligger
meget fjernt fra Krystalnattens vold.

3. Der ønskes idag hjemrejse med fly , og færre uddelinger af
statsbrogerskaber og at familiesammenføringer minimeres.Det ligger fjernt
fra de grusomme arbejdslejre, som prægede WW2 og tiden op til da.

Et demokrati har ret til at udvise et uønsket mindretal. Menneskerettigheder
og internationale konventioner har vage anbefalinger, der går imod, men er
ikke love med straf bag.

Hitlers Nyrnberglov 1935 om udvisning var demokratisk på nær at nazierne
aldrig fik over 40% stemmer og deres overtagelse af kansler-embede mm skete
ved forfatningsstridigt kup

At alt hvad nazierne rørte ved idag associeres med helvede selv, har at gøre
med at det skete under vor tids største og grusomste krig.

Intet væsentlig kan bruges til at belaste de planer, som
indvandringskritiske partier i Danmark, Norge og Holland mm ønsker
gennemført.

Fra : Vidal

Dato : 27-05-03 11:55

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message news:<VKuAa.7725$Z92.813@fe08.atl2.webusenet.com>...
> "Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> wrote in message

> Den utro godsforvalter, er åben for mange tolkninger

> Jeg mener at ANTI-GERNINGSRETFÆRDIGHED er den bedste

Vil du ikke forklare det lidt nærmere.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 27-05-03 19:46

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> wrote in message
> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message

> Vil du ikke forklare det lidt nærmere.

Den utro godsforvalter snyder ejeren som er udlåner

Men det er kun materielle ting og man skal ikke være smålig, måske ejeren
har nok.
Ihvertfald udtrykkes tilgivelse, og når vi sammenholder med Giv Gud hvad
Guds er og Kejseren hvad Kejserens er, så er det jo ejerens privatsag og
ikke noget som nævenyttige præster/kristne ( netcops ? )skal blande sig i,
fordi de synes at alt skal ske efter bogen

Fra : Vidal

Dato : 27-05-03 21:35

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> "Vidal" <vidal@worldonline.dk> wrote in message

[i Lukas 16,1-13]

> Den utro godsforvalter snyder ejeren som er udlåner

Ja, og får ros for den måde han klarer sig ud af kniben på, ved
mere bedrag. Det er vel nærmest det, der er det forbløffende
ved lignelsen. Har du et bud på, hvem hhv godsforvalteren og
ejeren er?

> Men det er kun materielle ting og man skal ikke være smålig, måske ejeren
> har nok.

Jo, måske. Tror du, det handler om materielle ting. Selve lignelsen
går fra vers 1 - 8 stykker, derefter er der føjet nogle kommentarer
ind, som ikke nødvendigvis er så tæt knyttet til selve lignelsen. Det
kan måske betragtes som småkommentarer bevaret fra Jesus, som
forfatteren har syntes passede ind her.

Som jeg ser det, handler lignelsen måske ikke så meget om penge,
som om menneskets status overfor Gud og menneskers ideelle
forhold til hinanden, som altså ikke er så ideelt igen.

> Ihvertfald udtrykkes tilgivelse,
> og når vi sammenholder med Giv Gud hvad
> Guds er og Kejseren hvad Kejserens er,

Jeg tror ikke, den kommentar hører ind i billedet her.

> så er det jo ejerens privatsag og
> ikke noget som nævenyttige præster/kristne

Den forståelse har jeg nok svært ved at passe ind i lignelsen.

> ( netcops ? )skal blande sig i,
> fordi de synes at alt skal ske efter bogen

Mener du lignelsen også handler om netcops? Man skal jo også
passe på, at alting ikke pludseligt kommer til at handle om alting.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 28-05-03 10:45

> [...]
> mere bedrag. Det er vel nærmest det, der er det forbløffende
> ved lignelsen. Har du et bud på, hvem hhv godsforvalteren og

Smålige pedanter der ikke kan se Gud i begge og som ikke anser hvert
menneske for at være Gud, gider jeg slet ikke

> [...]
> ind, som ikke nødvendigvis er så tæt knyttet til selve lignelsen. Det
> kan måske betragtes som småkommentarer bevaret fra Jesus, som

Typisk for de lærde, når de ikke kan klare nemme logiske løsninger, så
påstår de at der er gået kage i munkes papirark

"Overalt hvor der er lykke, er der glæde ved vrøvl" skriver Nietzsche
klogt - han ville ikke følges og ikke være helgen men klovn

> Som jeg ser det, handler lignelsen måske ikke så meget om penge,
> som om menneskets status overfor Gud og menneskers ideelle
> forhold til hinanden, som altså ikke er så ideelt igen.

Netop

> Jeg tror ikke, den kommentar hører ind i billedet her.

Hvorfor ikke? Vi må give op overfor skattemestre fra Kejserstat - men privat
kan vi lade 3 og 5 være lige og lade OT passere

> Den forståelse har jeg nok svært ved at passe ind i lignelsen.

Lignelsen er et højdepunkt af målrettet provokation - en Zenbuddhistisk hån
mod logik
Så forlang ikke at alle puslespilsbrikker falder på plads.

> Mener du lignelsen også handler om netcops? Man skal jo også
> passe på, at alting ikke pludseligt kommer til at handle om alting.

Biblen handler om alting. Lissom Zarathustra, som også er kristendom og ikke
OT her.

Fra : Vidal

Dato : 28-05-03 12:54

> "Vidal" <vidal@worldonline.dk> wrote in message

> Smålige pedanter der ikke kan se Gud i begge og som ikke anser hvert
> menneske for at være Gud, gider jeg slet ikke

Jeg kan godt følge din tankegang, men når vi følgeligt ender
i det forskelsløse, har vi ikke opnået så meget nyttigt for
forståelsen af det pågældende stykke.

Man skulle tro, du har læst Jungs fortolkning af 'Zarathustra'?
Han begår den fejl at læse Nietzsche ind i alle figurerne, så
det hele ender med ikke at være så oplysende...

> Typisk for de lærde, når de ikke kan klare nemme logiske løsninger, så
> påstår de at der er gået kage i munkes papirark

Desværre er jeg ikke så lærd, men hvis du gør dig den ulejlighed at
læse lignelsen selv, kan du sagtens se sammenhængen. Det er
(formodentligt) forfatteren af stykket, der lige har smidt nogle citater
ind. Selvom de måske er lettere OT, lyder de da *lidt* i den rigtige retning.
Kender du princippet?

[...]

> Lignelsen er et højdepunkt af målrettet provokation - en Zenbuddhistisk hån
> mod logik

Har du læst selve tekststykket?

> Så forlang ikke at alle puslespilsbrikker falder på plads.

Njaj, Hvis du læser den ud fra det synspunkt, at Jesus som
udgangspunkt ser mennesket som korrupt, falder brikkerne vist
nogenlunde på plads. Ellers kan det være vanskeligt at forstå,
Jesus autoriserer brugen af bedrag.

Venig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 28-05-03 14:21

> [...]

> Han begår den fejl at læse Nietzsche ind i alle figurerne, så
> det hele ender med ikke at være så oplysende...

Jung forstod kun dårligt N.
Jung kaldte N for sindsyg og brugte N i sin krig mod Freud
N havde opfundet alt nyt som Freud og Jung blev berømte på.

> [...]
> (formodentligt) forfatteren af stykket, der lige har smidt nogle citater
> ind. Selvom de måske er lettere OT, lyder de da *lidt* i den rigtige

Ja, hvis man er systematiker, så roder det

"Jeg afskyr systematikere. Kærligheden til et system beviser uhæderlighed.
Formålet med at vide bør være at systematisere. at presse netop den grad af
regelmæssighed og form ned over kaos, som vi har praktisk brug for.
Nietzsche

> Har du læst selve tekststykket?

Nærlæst tyve gange, undret og undret.

> [...]
> udgangspunkt ser mennesket som korrupt, falder brikkerne vist
> nogenlunde på plads. Ellers kan det være vanskeligt at forstå,

Kun smagspaver "autoriserer dit og dat"
Jesus ønsker at god moral kommer INDEFRA

Min barndoms to store personligheder sagde det samme

What is moral is what you feel good after, and what is immoral is what you
feel bad after. Ernest Hemmingway

Moral er noget, vi påtager os for at be-grænse os, for
ikke at blive alene, for ikke at blive skyldige. Moral er
destruk-tiv. Leif Panduro

Fra : Vidal

Dato : 29-05-03 10:42

> "Vidal" <vidal@worldonline.dk> wrote in message

> Nærlæst tyve gange, undret og undret.

Giver du mig så ikke ret at det falder i to afdelinger

v 1 - v 8 med selve beretningen om godsforvalteren

v 9 - v 13 med diverse kommentarer, der måske tangerer selve
fortællingen, men som nok ikke lige nøjagtig rammer ned i
problemstillingen?

> Jesus ønsker at god moral kommer INDEFRA

Jesus taler vist ingen steder om 'god moral'. Kristendommen
handler ikke om (god) moral.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 29-05-03 13:26

> [...]
>
> v 9 - v 13 med diverse kommentarer, der måske tangerer selve
> fortællingen, men som nok ikke lige nøjagtig rammer ned i

Man kan såmænd underafdele kapitlet i 4-5 afsnit og mene at
"puslespilsbrikkerne faldt på gulvet og munkene satte dem sammen mens de var
fulde i Benektiner-lilkør"

Lad os nyde skønhedsværdi og tolke frit og ikke postulere at facitliste vil
blive anvendt på dommedag

> Jesus taler vist ingen steder om 'god moral'. Kristendommen
> handler ikke om (god) moral.

Lukas16kapitelt og meget andet kan let tolkes som moral-regel på moral-regel
"gift dig ikke med fraskilt" osv, men dele er så forældede som moselovens
øje-for-øje.
Hvad Kristendom handler om er vist dit for dig og dat for mig, og Falck vil
slet ikke kalde mig kristen, kun OT

Fra : Vidal

Dato : 29-05-03 22:04

In news:xQmBa.937$xI2.441@fe04.atl2.webusenet.com,
Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> typed:
> "Vidal" <vidal@worldonline.dk> wrote in message

> Man kan såmænd underafdele kapitlet i 4-5 afsnit

Det kunne være interessant at høre, hvordan man gør
det.

> og mene at
> "puslespilsbrikkerne faldt på gulvet og munkene satte dem sammen mens
> de var fulde i Benektiner-lilkør"

Hvad er det for en teori, du har med munke, du har nævnt
den før, men det får ikke umiddelbart nogen klokke til at
ringe hos mig. Tror du, det er munke, der har skrevet
biblen?

> Lad os nyde skønhedsværdi

Hvad tænker du på her?

> og tolke frit

Vilkårligt?

> og ikke postulere at
> facitliste vil blive anvendt på dommedag

Er der nogen, der postulerer det?

Du skrev i et af dine tidligere indlæg, at teksten er
åben for mange fortolkninger og nævner noget med
'anti-gerningsretfærdighed', og forbinder det tilsyneladende
med naziracisme og modvilje mod indvandring.

Er det det, du forstår ved 'fri tolkning'?

Er det virkeligt noget du læser ud af denne tekst?
Hvis det er, kunne det være interessant at høre, hvad
du mener med 'anti-gerningsretfærdighed', hvad du
forstår ved ordet.

> Lukas16kapitelt og meget andet kan let tolkes som moral-regel på
> moral-regel "gift dig ikke med fraskilt" osv, men dele er så
> forældede som moselovens øje-for-øje.

Det er vist de færreste, der mener kristendommen udsteder
moralske domme og regler, ihvertfald inden for folkekirken.

Det er måske anderledes der, hvor du går i kirke, men moralsk
fordømmelse og gerningsretfærdighed finder du ikke meget
af i folkekirken.

> Hvad Kristendom handler om er vist dit for dig og dat for mig, og

Hvad mener du egentlig, man kan få ud af at læse og prøve
at forstå, det der står i biblen. Du har nærlæst det lille
tekststykke her mere end 20 gange, og undrer dig stadig?

> Falck vil slet ikke kalde mig kristen, kun OT

Fuglene flyver, men hvor flyver de hen?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 30-05-03 05:26

> In news:xQmBa.937$xI2.441@fe04.atl2.webusenet.com,
> Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> typed:

> Det kunne være interessant at høre, hvordan man gør
> det.

Lazarus er een
Mammon er een
Tjene to herrer er een
bedraget der tilgives er een, og er så rodet analyseret,
at de munke, der AFSKREV biblen måske tabte nogle papirer på gulvet og fik
dem sat sammen i gal rækkefølge.
Måske sådant kan være sket før munkeklostrene, men DET ER JO MENNESKEVÆRK i
den sidste ende

> [...]
> den før, men det får ikke umiddelbart nogen klokke til at
> ringe hos mig. Tror du, det er munke, der har skrevet

At Homer, Edda, Gilgamesh er sidestykker

> Vilkårligt?

Selvfølgelig ikke
Men ikke bundet af teologi-vanetolkning

> Er der nogen, der postulerer det?

De meget gerningsretfærdige der VED at Peter Lundin vil blive straffet også
efter døden, finder tryghed i øje-for-øje
Jeg tror der er over en milliion sådanne danske kristne.

> [...]
> med naziracisme og modvilje mod indvandring.
>
> Er det det, du forstår ved 'fri tolkning'?

Ikke friere end de 6-7 gængse tolkninger der er i cirkulation om
Gud=godsforvalter, Gud=godsejer etc

Jeg har aldrig udtrykt sympati for naziracisme
og når jeg nævner Margrete Auken som mere aflads-minded end nordeuropæiske
katolikker så er det fordi hun jo argumenterer lovreligiøst og intolerant
for sin sammenblanding af politik og tro og hendes intolerante had mod os
såkalte racister, der højst er kulturracister.
Diakoni i kirkeligt regi er fx ikke begrundet af Jesu ord, mener jeg.
Selv mht at præsten skal forkynde og ikke tage de gamle på bustur, er jeg
gammel-tidehvervsk

> [...]
>
> Det er vist de færreste, der mener kristendommen udsteder
> moralske domme og regler, ihvertfald inden for folkekirken.

Bisperne talte imod at stemme på DF ved et valg
Jeg har været i dialog med Lindhardt, der blandede nazisme ind og sagde at
det fik vi, hvis ikke vi beholdt §266b.
Diskussionsmødet gik også på at man skal smides ud af folkekirken hvis man
som jeg flirter med katolicismen, og står med et ben i to lejre.
En god missionær ville søge at overbevise en søgende sjæl som mig, men jeg
blev efterfølgende sparket ud af folkekirken, der dog bliver ved at kræve
kirkeskat af mig.

> Det er måske anderledes der, hvor du går i kirke, men moralsk
> fordømmelse og gerningsretfærdighed finder du ikke meget
> af i folkekirken.

Gid det var så vel

> Hvad mener du egentlig, man kan få ud af at læse og prøve
> at forstå, det der står i biblen. Du har nærlæst det lille
> tekststykke her mere end 20 gange, og undrer dig stadig?

Jeg syns min tolkning om at være ydmyge , lidt Zenbuddhistagtige, er så god
at jeg ikke plages af undren.Men jeg er åben og søgende, og ligesom
Møllehave og Krarup havde gode - næsten ens - tolkninger af Lukas16, og
berigede mig, så beriges jeg gerne af andre der læser lignelsen med friske
øjne.
Kierkegaard kommentar gav mig også noget at tænke over.

> Fuglene flyver, men hvor flyver de hen?

Forklar din fugle-lignelse

Fra : Vidal

Dato : 30-05-03 20:41

> Vidal" <vidal@worldonline.dk> wrote in message

> Lazarus er een
> Mammon er een
> Tjene to herrer er een

Så istedet for at dele kapitlet ca. ved v 8, deler du det i
Lazarus, Mammon og tjene to herrer?

> [...]
> dem sat sammen i gal rækkefølge.
> Måske sådant kan være sket før munkeklostrene, men DET ER JO MENNESKEVÆRK i

Ja, det kan jo være svært at afgøre, derfor må jeg holde mig
til teksten i NT, da jeg ikke råder over andre mulige kilder.

> Ikke friere end de 6-7 gængse tolkninger der er i cirkulation om
> Gud=godsforvalter, Gud=godsejer etc

Så i virkeligheden læser du stykket, så godsforvalteren og
godsejeren begge forstås som Gud? Det må være vanskeligt
at finde nogen mening ud af det.

> Diakoni i kirkeligt regi er fx ikke begrundet af Jesu ord, mener jeg.
> Selv mht at præsten skal forkynde og ikke tage de gamle på bustur, er jeg
> gammel-tidehvervsk

Ja, ja, det er jo også bekvemt. Hvordan Jesus ord
forstås og efterleves er en sag mellem mennesket og Gud.
Så du kan have dit synspunkt og MA sit. Hvordan den
enkelte sognepræst administrerer sit embede må vel
blive en sag mellem præsten og meninghedsrådet.

Om præsten gider at tage sig af de svage i sognet
eller ej, må vel være op til præstens samvittighed.

> Bisperne talte imod at stemme på DF ved et valg

Godt. Men det har vel ikke med moral at gøre?

> Gid det var så vel

Jo, jo, men det er vel også den katolske kirke, du kommer
i. Og det kan jeg af gode grunde ikke udtale mig om.

> Jeg syns min tolkning om at være ydmyge , lidt Zenbuddhistagtige, er så god
> at jeg ikke plages af undren.

Det har du så to meninger om.

> [...]
> berigede mig, så beriges jeg gerne af andre der læser lignelsen med friske

Når du således kan læse pågældende stykke, som
stort set hvad som helst, kan du måske også bifalde
min forståelse af pågældende tekststykke?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 31-05-03 01:21

> Så i virkeligheden læser du stykket, så godsforvalteren og
> godsejeren begge forstås som Gud? Det må være vanskeligt
> at finde nogen mening ud af det.

Den fortabte søn er også sær - og antigerningsretfærdig.
Luk16 skilter med selvmodsigelse - som er en del af livet. Der er ingen
nemme svar.

> [...]
> enkelte sognepræst administrerer sit embede må vel
> blive en sag mellem præsten og meninghedsrådet.

Menighedsråd er fæle og lovreligiøse når de tillader kirkeskat brugt til
andet end forkyndelse, fx varmestue hvor man vil bestikke kvarterets
alkoholikere til at fylde lidt op som menighed.
At de skilter med egen godhed - er også lovreligiøst og gerningsretfærdigt.
> Om præsten gider at tage sig af de svage i sognet
> eller ej, må vel være op til præstens samvittighed.

> Godt. Men det har vel ikke med moral at gøre?

Kan det undskyldes?

> Når du således kan læse pågældende stykke, som
> stort set hvad som helst, kan du måske også bifalde
> min forståelse af pågældende tekststykke?

Jeg ville aldrig gøre mig til dommer over andres tolkninger af svære
lignelser, enhver bør blive salig i sin tro.

Fra : Vidal

Dato : 27-05-03 09:40

"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> wrote in message news:<ZBuAa.17431$YZ6.633687@news010.worldonline.dk>...

> Din sædvanlige fordrejelse af teksten - andet er det ikke!

Har du noget imod at give din udlægning af
lignelsen. Jeg kan godt se min udlægning
var lidt summarisk, men jeg havde ikke
forestillet mig, at det kunne være så svært.

Venlig hilsen
Villy Dalsgaard

Fra : Von Eberstein

Dato : 21-05-03 23:56

Fra : Vidal

Dato : 25-05-03 20:14

"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> *Jeg* bryder mig ikke om at have svindlere, bedragere og tyvepak i min
> vennekreds!

Tænk, hvis Jesus havde været ligeså så kræsen.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-05-03 20:22

> Tænk, hvis Jesus havde været ligeså så kræsen.

Jeg svarede i en kontekst, hvor en person procederede for at der intet
var galt i at svindle og bedrage!

Din kommentar er derfor malplaceret og helt uden for kontekst!

Fra : Vidal

Dato : 25-05-03 22:03

> Jeg svarede i en kontekst, hvor en person procederede for at der intet
> var galt i at svindle og bedrage!

> Din kommentar er derfor malplaceret og helt uden for kontekst!

Så uden for konteksten bryder du dig godt om have svindlere,
bedragere og tyvepak i din vennekreds?

Kan man begge dele, både bryde sig om det og ikke bryde sig
om det?

Eller hvordan skal det forstås?

Jeg betragter dette som et af dine mere kryptiske svar, må jeg
erkende.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-05-03 22:33

> [...]
> om det?
>
> Eller hvordan skal det forstås?
>
> Jeg betragter dette som et af dine mere kryptiske svar, må jeg

Du skal blot læse og forstå mit svar i den kontekst hvori det er
givet - mere kryptisk er det ikke!

Fra : Vidal

Dato : 26-05-03 07:39

"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> wrote in message news:<fRaAa.15712$YZ6.562516@news010.worldonline.dk>...

[...]

> Du skal blot læse og forstå mit svar i den kontekst hvori det er
> givet - mere kryptisk er det ikke!

Du er kommet med en klar udtalelse om dit syn på syndere,
hvor du tager afstand fra det, Jesus sagde og gjorde.

Hvordan kan nogen kontekst berettige det?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 26-05-03 08:15

> [...]
> hvor du tager afstand fra det, Jesus sagde og gjorde.
>
> Hvordan kan nogen kontekst berettige det?

At man respekterer Jesu ord om at toldere og syndere skal ikke foragtes, er
altid i kontekst i denne ng, læs dog fundatsen

Apartheid-tanken om at udstøde dem man ikke er enig i, fx kalde dem OT uden
at kunne citere fundats, vidner om fariæisk og anti-humanistisk holdning

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-05-03 10:20

> Du er kommet med en klar udtalelse om dit syn på syndere,
> hvor du tager afstand fra det, Jesus sagde og gjorde.
>
> Hvordan kan nogen kontekst berettige det?

Du kan ikke uden videre sammenligne pærer og bananer - og det er
forkert helt at generalisere ud fra en enkelt specialtilfælde!.

Fra : Knut KlavenessHeidel~

Dato : 26-05-03 11:18

On Mon, 26 May 2003 11:19:51 +0200, "Andreas Falck"
<dewnull@invalid.invalid> wrote:

>Du kan ikke uden videre sammenligne pærer og bananer - og det er
>forkert helt at generalisere ud fra en enkelt specialtilfælde!.

Jeg er enig med deg i at generalisering fra enkelttilfeller er feil,
men, joda, det er fullt mulig å sammenligne epler og pærer. Prester
gjør det hele tiden når de preker, og hvordan skal budskapet fra
bibelen kunne formidles hvis sammenligning er umulig på tvers av
kulturer og årtusener? Kan du svare på det? Jeg tror du blander
kortene dine, for det du egentlig ikke kan gjøre er å legge sammen
epler og pærer og få riktig benevning. Det lærte vi allerede i
barneskolen. Noen av oss løste disse matematiske finurlighetene med å
lage mos av alt sammen, for eplemos og pæremos kan selvsagt legges
sammen til eple- og pæremos. Det virker på meg som du er i ferd med å
gjøre det samme.

--
Saluton, Knut

TTT norvegia: http://home.online.no/~knklaveh/index.cfm
Retposxto: heidelberg@operamail.com (legota cxiumonata)

Nifonov no longer possessed a left leg, but he only
discovered it on the following day. (V. Panova: The Train.)

Fra : Bo Warming

Dato : 26-05-03 03:59

> "Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Så uden for konteksten bryder du dig godt om have svindlere,
> bedragere og tyvepak i din vennekreds?

Hov hov

Man dutter folk en mening på, hvis vanvid alle kan forstå

Jeg har aldrig hørt nogen anbefale tyveri, trykning af falske pengesedler,
kontraktbrud osv som generelt OK

Vær loyal overfor udsagn - når skade på medborger er minimal kan det være
etisk OK at sætte sig ud over lovgivningen, sådan som frihedskæmpere ofte
har gjort.

Læs Søren Kierkegaard m.fl. om selvrealisering som jo ikke kun er egoisme.

En meget Nietzsche- og Kierkegaard jødisk kulturhistoriker har følgende
geniale fyndord om "lykkemaximering via kriminalitet"

"Der findes overfladiske og dybtgående egoister. De sidste kalder man
altruister" Egon Friedell

En åndelig beslægtet dansker er også tolerant overfor civilt ulydige

Der giver kun én last: at forråde sin originalitet.
Vilhelm Grønbech

Statens moral perfektioneres af filosoffer, prækes af præster, håndhæves af
politiet, og interpes af skolemestre. I begyndelsen kniber det måske, at få
det originale menneske drejet til en figur, men det går af sig selv, når man
har gjort sin lykke. Vilhelm Grønbech

(The principal mark of genius is not perfection but originality, the opening
of new frontiers. Arthur KoestlerI

Fra : Knut KlavenessHeidel~

Dato : 26-05-03 06:54

On Mon, 26 May 2003 04:58:52 +0200, "Bo Warming"
<XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> wrote:

>Jeg har aldrig hørt nogen anbefale tyveri, trykning af falske pengesedler,
>kontraktbrud osv som generelt OK

Joda, det skjedde bl.a. under 2. verdenskrig. Tyskerne brukte sogar
profesjonelle pengeforfalsknere og kunstnere til å lage falske penger
som skulle spres hos fienden. Mener å huske at noen
konsentrasjonsleirfanger var beskjeftiget med dette. Og
kontraktsbrudd, joda, Hitler-Stalin-pakten var det en som oppfordret
til å bryte, bare for å nevne klassikeren fra de dager. Og tyveri,
joda, men man kalte det krigsbytte. Og du, til og med mord ble
anbefalt, men man kalte det "soldatens plikt" og jo mer
pliktoppfyllende soldaten var, jo flere blikkdingser kunne vedkommende
feste på uniformen. Slike ting kaltes medaljer.

Kom ikke her og si at du aldri har hørt om slike anbefalinger! Og oss
i mellom, du behøver ikke engang kikke så langt tilbake som til siste
verdenskrig.

>Vær loyal overfor udsagn - når skade på medborger er minimal kan det være
>etisk OK at sætte sig ud over lovgivningen, sådan som frihedskæmpere ofte
>har gjort.

Aha, så du har hørt om disse ting, joda, man kalte også noen for
frihetskjempere under 2. verdenskrig. Og det gjør man jo fortsatt,
sist jeg hørte om frihetskjempere var fra en nyhetssending om Irak.
Det var disse soldatene som tvinnet tomler mens et museum ble
ramponert og senere ikke fikk lov til å besøke UR fordi de
vandaliserte både det ene og det andre der. Nå har visst
frihetskjemperne litt problemer med å reise ut av det landet de har
befridd.

>Læs Søren Kierkegaard m.fl. om selvrealisering som jo ikke kun er egoisme.

En meget vanskelig forfatter å lese. Har gjort og gjør mange forsøk på
å trenge inn i hans forfatterskap.

> [...]
>geniale fyndord om "lykkemaximering via kriminalitet"
>
>"Der findes overfladiske og dybtgående egoister. De sidste kalder man

Ikke noe genialt ved disse ordene. Bare fjasete. Hvordan er det f.eks.
mulig å argumentere for at Albert Schweitzer var en dyptgående egoist?
For han er vel en av de første til å kunne slenge seg inn i
altruismebåsen?

>En åndelig beslægtet dansker er også tolerant overfor civilt ulydige
>
>Der giver kun én last: at forråde sin originalitet.
>Vilhelm Grønbech

Bare tull og skrivebordsromantikk.

> [...]
>det originale menneske drejet til en figur, men det går af sig selv, når man

Gjesp.

>(The principal mark of genius is not perfection but originality, the opening
>of new frontiers. Arthur KoestlerI

Pøh. Dette kunne like gjerne være beskrivelsen av bygdetullingen, ikke
av noe genialt i seg selv.

Fra : Bo Warming

Dato : 26-05-03 09:06

"Knut KlavenessHeidelberg" <heidelbergNOSPAM@NOSPAMoperamail.com> wrote in
message news:un93dvc345g93l59bp9ui87p7sjnd6jlf5@4ax.com...

> Joda, det skjedde bl.a. under 2. verdenskrig.
Du har ingen sund etik hvis du anlægger dømmesyge imod hvad sker under en
krig, hvor man kæmper for overlevelse.

> [...]
> vandaliserte både det ene og det andre der. Nå har visst
> frihetskjemperne
litt problemer med å reise ut av det landet de har
Hvad er UR?

> En meget vanskelig forfatter å lese. Har gjort og gjør mange forsøk på
> å trenge inn i hans forfatterskap.

Ja han er lidt forskruet masochistisk-asketisk-pietistisk og sær.

> [...]
> mulig å argumentere for at Albert Schweitzer var en dyptgående egoist?
> For han er vel en av de første til å kunne slenge seg inn i

Selvfølgelig gjorde AS alt for at få fred i sindet, for at pleje sin
forfængelighed. Selvisk. Forresten var han kortsynet og ulandsskadelig i
meget - se hvordan congoleser myrder hinanden idag, fordi man ikke
respekterede at markedsfrihed og bæredygtighed bør præge al indsats for
ulande.
Japanere har afskaffet sult i nabolande ved egoistiske investeringer og de
mindsker vold, ved at få hjulene til at snurre.

AS havde sindsyge kaldet samvittighedsnag - han mildnede selvskabt sjælelig
smerte ved at være do-good'er læge.
Men han var ikke så skadelig som godhedsindustrien der skattesjæler for at
gøre sine ulykker.
Han udførte privatiseret ulandshjælp og den er ikke så skadelig.

> Bare tull og skrivebordsromantikk.

Enhver fugl synger med sit næb. Døm ikke at du ikke selv skal dømmes.

> ;
> Gjesp.

Præciser hvad du ikke forstår

> Pøh. Dette kunne like gjerne være beskrivelsen av bygdetullingen, ikke
> av noe genialt i seg selv.

Er dette en konkurrence om at være genial?
Vor debat bør søge mod sandhed, bold ej mand - skældsord er som stenkast -
gavner aldrig noget.

Jeg har spildt 4 år som ulandsarbejder. Og set hvordan morderiske
ulandsmødre der føder vildt og egoistisk uden at kunne forsørge, og som kun
ville få 6 børn hvoraf halvdelen dør før 5 år, får nu 8 børn fordi vi
smadrer harmoni i samfundet med vore optimismeskabende falske gaver. Og af
de 8børn bliver ernæringstilstand endnu ringere end hvis vi overlod dem til
markedsfrihed og sunde investeringer. Frihandel ønsker Fremskridtsfolk som
værdifuld gave til ulande - hjælp til selvhjælp.
Men socialister er planøkonomer og er onde og modarbejder Glistrup og Carl I
Hagen.mm.
Skrivebordsteori og farisæiske, medieskabte godhedsvisioner - NEJ TAK. Ærlig
kristen godhed DER KOMMER INDEFRA - jatak.

Fra : Knut KlavenessHeidel~

Dato : 26-05-03 09:42

On Mon, 26 May 2003 10:06:16 +0200, "Bo Warming"

>pengesedler,

>Du har ingen sund etik hvis du anlægger dømmesyge imod hvad sker under en
>krig, hvor man kæmper for overlevelse.

Tja, det kan nok diskuteres både det ene og det andre om hva man
kjemper for under en krig, men poenget er ikke nødvendigvis krig. Jeg
kunne godt ha valgt andre eksempler, for å vise at du sikkert har hørt
om anbefalinger om tyveri, falskmynteri og kontraktsbrudd og desslike.
Det jeg reagerte på var at du aldri har hørt om slike anbefalinger som
generelt OK. Har du f.eks. heller ikke hørt om Machiavelli? Bare for å
holde oss til klassikerne.

>Hvad er UR?

Var visst en by. Kanskje jeg surrer litt i geografien.

>egoisme.

>Ja han er lidt forskruet masochistisk-asketisk-pietistisk og sær.

Å. Mitt største problem med hans forfatterskap er de enormt lange
setningene og alt pratet. Klarer liksom ikke helt å holde tråden etter
noen kapitler.

>Selvfølgelig gjorde AS alt for at få fred i sindet, for at pleje sin
>forfængelighed. Selvisk.

Hvorfor er det selvfølgelig? Synser du her? Det er godt dokumentert at
Schweitzer tok sin besluting om å arbeide for vitenskapen til han var
30 år gammel og deretter bedrive et arbeid til gang for mennesker.
Dette begrunnet han med at det var hans plikt å betale tilbake for det
privilegium han hadde som forsker. Hans begrunnelse bygger på Kants
moraletikk. Hvordan i all verden er det mulig å få dette til å bli til
"pleie sin forfengelighet", "fred i sinnet" og "selvisk"? En viss
egoisme ligger til grunn for alle våre handlinger i og med at vi
velger ut fra et gitt sett ønsker og interesser, men dette har ikke
noe som helst med å kalle alturisme for dyptgående egoisme, eller noe
slikt.

La meg ta et annet eksempel: Maximilian Kolbe. Vil du påstå at han
satte seg selv i konsentrasjonsleir og lot seg sulte ihjel fordi han
var en dyptpløyende egoist. Hans handling var altruistisk og dessuten
i samsvar med hans religiøse visjon fra barndommen. Forklar meg
hvordan du kan si "Selvfølgelig gjorde [X] alt for at få fred i
sindet, for at pleje sin forfængelighed. Selvisk." Jeg kan for enhver
X putte inn et navn som du får problemer med å si selvfølgeligheter
om.

> [...]
>meget - se hvordan congoleser myrder hinanden idag, fordi man ikke
>respekterede at markedsfrihed og bæredygtighed bør præge al indsats for

Ja, det var meget kortsynt av Albert Schweitzer å bygge et sykehus i
Lambarene i Gabon. Og de som fortsatt driver og har utvidet dette
sykehuset er sikkert noen dyptpløyende egoister som bare pleier sin
forfengelighet for å få fred i sinnet. Akkurat som Schweitzer som ikke
var ulandsskadelig.

Himmel og hav!

>Japanere har afskaffet sult i nabolande ved egoistiske investeringer og de
>mindsker vold, ved at få hjulene til at snurre.

Så sørg for at japansk økonomi og disiplin blir innført i Danmark. Du
får nok et koselig land å leve i. Dere kan mimre om japansk oppførsel
og slavehandel i utlandet i krigstid og så kan dere få hjulene til å
snurre mens skoleungdom begår selvmord mens skole og krav svirrer om
øra på dem. Gudd løkk med ditt japanske samfunn.

>AS havde sindsyge kaldet samvittighedsnag - han mildnede selvskabt sjælelig
>smerte ved at være do-good'er læge.

Denne setningen forsto jeg ikke noe særlig av. Og det kan kanskje være
like greit.

>Men han var ikke så skadelig som godhedsindustrien der skattesjæler for at
>gøre sine ulykker.
>Han udførte privatiseret ulandshjælp og den er ikke så skadelig.

Jaha, jaha, jaha ... kanskje det hadde vært bedre om han var
japaneser. jajaja ...

>Enhver fugl synger med sit næb. Døm ikke at du ikke selv skal dømmes.

Det er forskjell på fulger, vet du.

>af
>få
>man
>
>Præciser hvad du ikke forstår

Nei, en gammel lærer forstår nok ikke slike ting. Pedagoger er jo som
dumme, vet du. Vi kan bare gjespe når Grønbech flyr som ørnen over
oss. Vi ligger helt stille til han har flydd sin vei, og så fortsetter
vi med vårt.

>opening

>Er dette en konkurrence om at være genial?
>Vor debat bør søge mod sandhed, bold ej mand - skældsord er som stenkast -
>gavner aldrig noget.

Skjellsord. Her har det da ikke vært et eneste ord av den typen. Og du
da, hva får deg til å tro at vårt skriveri har noe som helst med
orginalitet å gjøre? Skjønt jeg er kanskje litt mer orginal i svarene
mine, for du gjør jo ikke noe annet enn å sitere. Slike sitatmennesker
kalte Albert Schweitzer for epigoner, og denne mennesketypen spiller
en viss rolle i hans teorier om kulturens forfall.

>Jeg har spildt 4 år som ulandsarbejder.

Jasså, hvis det var fire bortkastede år, så var det vel godt for alle
parter at det ikke ble flere år, da.

> [...]
>Skrivebordsteori og farisæiske, medieskabte godhedsvisioner - NEJ TAK. Ærlig
>kristen godhed DER KOMMER INDEFRA - jatak.

Jaha, du får henvende deg til japaneserne som snurrer sine hjul og
lete etter litt ærlig kristen godhet som kommer innenfra.

Takk for praten, og hygg deg.

Fra : Bo Warming

Dato : 26-05-03 12:10

"Knut KlavenessHeidelberg" <heidelbergNOSPAM@NOSPAMoperamail.com> wrote in
message news:orj3dvkauijr4r0p6vcjeuj4f00ms3709d@4ax.com...

> [...]
> snurre mens skoleungdom begår selvmord mens skole og krav svirrer om
> øra på dem. Gudd løkk med ditt japanske samfunn.

Din løgn om japanske selvmord i skoler er helt som naziernes løgne om jøder.
Danmark og Japan har samme frekvens af selvmord.
VEdr ungdom er det hos os selvmords% er VILDT STIGENDE

Vi keder ungerne så de forstår der ikke er brug for dem så de dræber
sig.Misforstået godhed.
Japanerne stiller undertiden lidt for store krav.

> Jasså, hvis det var fire bortkastede år, så var det vel godt for alle
> parter at det ikke ble flere år, da.

Danida og FN var og er så korrupte at der aldrig kan komme godt ud af
bistandarbejde.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 16-05-03 08:39

Claudio Adam <claudio.carl.adam@HEZKUdirekte.org> (slet HEZKU) mælte sligt:

Hejsa Claudio

>- et spørgsmål fra en lægmand på området:

Jeg tror nok, du ville have mere held med at spørge i dk.livssyn eller
dk.videnskab.religion, da dit spørgsmål ikke specifikt har noget med
kristendom at gøre.

>Er alle religioner erobrings religioner:
>kort sagt er påskud til at opnå markeds andele?

Nej - i hvert fald ikke i samme grad. Nogle religioner, så som scientology,
kristendom og islam lægger stor vægt på mission, andre som f.eks. jødedommen
eller druserreligionen gør ikke. Druserreligionen kan man endda ikke engang
blive medlem af som udeforstående. Der vil også ofte være stor forskel inden
for religionen - således er f.eks. visse protestantiske kristne grupperinger
meget aktive i deres mission, medens f.eks. ortodokse og katolikker (i vore
dage) er mere tilbageholdende.

Jeg sætter lige FUT til dk.livssyn, hvilket betyder, at svar på dette indlæg
vil komme til dén gruppe.

FUT: dk.livssyn

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"What's fahrfergnugen?"

Fra : Bo Warming

Dato : 16-05-03 08:59

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:9459cv4ccbep8864jthk9th8r7tf16hoam@4ax.com...
> [...]
scientology,
> kristendom og islam lægger stor vægt på mission, andre som f.eks.

Japan var lidet truet, rigtige stillehavsøer slet ikke - det gav særlig
mildt præg af erobringsreligion.

Jøder var kuet fra mange sider og fandt på diaspora-handelsspredning og
MARTYRIUM-NYKKER der blev til kristendom.
De erobrer ikke direkte men søger kontrol for at undgå holocaust-trussel,
der overdrives.
Irak krig indgår i deres erobrende ikke-erobring.

> Jeg sætter lige FUT til dk.livssyn, hvilket betyder, at svar på dette
indlæg
> vil komme til dén gruppe.

Vi er enige om at dk.livssyn kan have interesse.
Det er dog asocialt at afskære denne gruppes læsere fra at følge med i hvad
startede her og er klart dk.livssyn.kristendom ontopic, så jeg har bidraget
til din bessermachen.

Fra : Claudio Adam

Dato : 22-05-03 23:41

skrev:

>- et spørgsmål fra en lægmand på området:
>
>Er alle religioner erobrings religioner:
>kort sagt er påskud til at opnå markeds andele?
>
>hilsen,
>
>Adam.

- gør det ondt?
jeg mener at svare på mit indlæg?
Adam

Fra : Bo Warming

Dato : 23-05-03 01:26

"Claudio Adam (slet S5P3N)" <claudio.karl.adam@S5P3Ndirekte.org> wrote in
message news:10536433470.0931037654753872@dtext.news.tele.dk...
> Claudio Adam <claudio.carl.adam@HEZKUdirekte.org> (slet HEZKU)

> - gør det ondt?
> jeg mener at svare på mit indlæg?

Du berører et ømt punkt
At vi importerer invasionister og de medbringer erobringsideologi kamufleret
som gudstro